البنتاجون: الخارجية الأمريكية توافق على بيع صواريخ ستينجر لمصر بقيمة 740 مليون دولار

في الحقيقة تخفيض صفقة السوبر هيركوليس كان بسبب رفض الأمريكيين استعمال الـCashflow لهذه الصفقة تحديداً.
اشكرك ، دليل اكبر ان التعامل بين الطرفين ليس به ثقة اطلاقا بل حذر

بعد اتفاقيه كامب ديفيد 90% من السلاح المصري أصبح امريكي وكان هذا خطئ فصعب أن تستبدله ولديك ازمه اقتصاديه لكن يمكن أن يكون الدفاع الجوي من الصين والطيران من روسيا أو الصين

المانيا وامريكا وحتي فرنسا نفس الكتاب مع اختلاف الغلاف وقت الجد يرفعون عليك المحظورات.
هل حضرتك سعودي ؟ وتعيش في المانيا ؟ اسف لدي فضول اعرف هل اصولك عربية ام من الخارج ؟ لا تقلق مرحب بك في المنتدى هل من الممكن ان اعرف ؟

مشكله مصر التمويل في الأصل مبلغ مليار دولار لا يشتري لك سلاح حديث فيجب أن تعقد صفقات من مالك الخاص
في الشق البري امريكا ليس لديها ممنوعات باستثناء الجافلين المحظورات كلها في قطاع سلاح الجو

وفي الأغلب الاسلحه الفرنسيه تستنزف ميزانيه الجيش في الصيانه والاستدامه والتذخير
رد متعمق فعلا . كل كلام الاعضاء المصريين والسعوديين سطحي وغير متعمق ولا يتطرق لما يحدث في اروقة المفاوضات . يجب ان يتطور فكرنا لفكر حضرتك لانه فعلا ممكن نكون كعرب لم نتطلع على فكر الغير واغلب فكرنا عن الغير يكون مغلوط وتصحيحه يحتاج الى ثقافة فهم الاخر . لكن تقول لمين ؟؟؟؟ ومثل صغير للغاية صوابعك مش زي بعضيها (اصابعك ليست كلها واحد) . لان الظن السيء هو الذي يغلب على فكرنا تجاه غير المسلمين .

لا حول ولا قوة الا بالله. يبقي روسيا عندها التحفة الفنية دي و نروح نجيب ستينجر :cry:

9K333 Verba​

مفاوض مصرى ضعيف ... احنا عاوزين الامرام من امريكا و الميتيور من اوروبا ... كل دى شكليات واعتقد السعر مبالغ فيه

ده مش السعر النهائى

The description and dollar value are for the highest estimated quantity and dollar value based on initial requirements. Actual dollar value will be lower depending on final requirements, budget authority, and signed sales agreement(s), if and when concluded.

المفاوض ضعيف؟ حاضر هنبقى ننزله الجيم و هنعملو كمان بروجرام يمشى عليه

انت معانا هنا فى الكوكب؟ من امتى و هى بتمشى ب "انت عاوز ايه"؟ الصفقات بتمشى بالمصالح المشتركة محدش هيديك حاجة عشان جمال عيونك

ده ادعاء شوية اليسارجية و الناصريين .
الراجل بدا خطوات اصلاح الاقتصاد المصرى المنهار ..لكن مكنش عايز يدوس بنزين جامد فى خطوات الاصلاح قبل ما تحرير سينا يكمل و للاسف ملحقش يشوف اللحظة دى ..
الرجل هو اول من اسس مدن جديدة و كان بيبيعها للناس باقل من سعر التكلفة ..
الرجل كان عارف ان اشتراكية عبد الناصر دفنت الاقتصاد و كان عايز يبدا يغير المعادلة لاقتصاد حر مبنى على المنافسة بدل المواطن اللى مستنى الدولة تعمله كل حاجة .
خطوة المدن الجديدة دى بس تكشف دماغ الرجل ايه ..
طبعا مع التحول ده فيه ناس عملوا ثروات ...منهم ناس مش اد كده و منهم كتير ناس مجتهدة ..و ده معجبش كتير من الناس العادية و بقت التهمة الاسهل ...الاغنيا دول حرامية
يا دكتور ميمو لو تسمعنى لحظة فعلا اغلب غير المصريين من كتر رخص عيشتنا زمان كنا عند اغلب دول العالم (وده فهمى الشخصي مش بكدب) شعب رخيص ومعندهوش كرامة (كل شيء في بلدنا رخيص في رخيص) دقق جواك هتلاقي الانبهار تجاه اي شعب بيبقي من غناه عن التعريف وليس فقره . لا حول ولا قوة الا بالله . ارجوك تسامح كلمة في نفسي وقولتها .

اطلع على فكر وثقافة وفهم الغير انت تعيش مع كل دول العالم بسبب التكنولوجيا في عالم صغير كله شايف وعارف شعب مصر ووالله بلدي الغالية لكن في تصرفات للمصريين تجن الجن . يجب ان تتاقلم على وضع انك مش عايش لوحدك انت عايش في وسط الناس ولازم تبقي مستور مش كلك على بعضك عيوب . التليفزيون والنت مخلوش حاجة ميعرفهاش اي واحد غير مصري عن مصر والشعب المصري . خلاص كل الدول الغير مصرية شافو الاهرامات والمعابد . اللى ولا اى حاجة للحظة تثبت اننا منها كله بيشك في اصول اغلب الشعب المصري . لازم تندمج مع فكر وفهم الغير وبيصلك ازاى وشايفك بتتصرف ازاى .

رجاءا من غير زعل .

التعديل الأخير:
يا دكتور ميمو لو تسمعنى لحظة فعلا اغلب غير المصريين من كتر رخص عيشتنا زمان كنا عند اغلب دول العالم (وده فهمى الشخصي مش بكدب) شعب رخيص ومعندهوش كرامة (كل شيء في بلدنا رخيص في رخيص) دقق جواك هتلاقي الانبهار تجاه اي شعب بيبقي من غناه عن التعريف وليس فقره . لا حول ولا قوة الا بالله . ارجوك تسامح كلمة في نفسي وقولتها .

اطلع على فكر وثقافة وفهم الغير انت تعيش مع كل دول العالم بسبب التكنولوجيا في عالم صغير كله شايف وعارف شعب مصر ووالله بلدي الغالية لكن في تصرفات للمصريين تجن الجن . يجب ان تتاقلم على وضع انك مش عايش لوحدك انت عايش في وسط الناس ولازم تبقي مستور مش كلك على بعضك عيوب . التليفزيون والنت مخلوش حاجة ميعرفهاش اي واحد غير مصري عن مصر والشعب المصري . خلاص كل الدول الغير مصرية شافو الاهرامات والمعابد . اللى ولا اى حاجة للحظة تثبت اننا منها كله بيشك في اصول اغلب الشعب المصري . لازم تندمج مع فكر وفهم الغير وبيصلك ازاى وشايفك بتتصرف ازاى .

رجاءا من غير زعل .
اعذرنى على جهلى بس انا عايز افهم نقطك من المشاركة دى

اعذرنى على جهلى بس انا عايز افهم نقطك من المشاركة دى
هيا انه لغاية دلوقتي مغلطش الرئيس ولا أى غلطة انما غلط بطريقة غير مقصودة في الشعب وتاريخه وبفعل الشعب وليس له حل الا ان يخطأ (الشعب بيقول ليه بدا كله طرق وكباري وكهربا) مفيش شيء غير ولازم ينكره الشعب وانا مش هتدخل لكن احنا اول بلد عرفت ازاى تكون دولة مركزية وزعيمها لا يخطأ به بكلمة واول دولة تعرف يعني ايه فرعون .

وكل دول العالم دلوقتي بيتكلموا على الحالة الداخلية لمصر كل الشعوب عرب او غير العرب بقي مصر من اول دولة مركزية لدولة بيتغلط في رئيسها من الصغير قبل الكبير وكرامته انهانت كرئيس مننا ومن غيرنا وبقت سيرته على كل لسان .

قام بعمل مشاريع اعدادها لا تغتفر كلها مشاريع عن البنية التحتية زي مثلا انفاق قناة السويس واللى اقصد انه لما بيعمل مشاريع بيعملها عمرها قصير مش كبيرة والناس بتهاجم الراجل بطريقة مفترسة مفيهاش اي اخلاق .

مفكروش لحظة هو هيجيب فلوس منين !!!!! مهو هيجيب منين فكر انه انا او غيري نلاقي لمشاريعه غلطة هنلاقي طالما اغلب مشاريعنا جاية بالشحاته . والشعب على قلبه زي العسل . وبيتمن علينا من من الدول كلها . انا مشوفتش كده . يبقي ده دليل اننا احنا فعلا الغلطانين ومش باصين لتصرفاتنا وشكلنا عامل ازاى ؟؟؟

. يعني اللى المرحوم الرئيس السادات كان هيعمله هوا اللى زي الرئيس عبدالفتاح السيسي كان هيعمله صحيح اه اقل من ايام السادات لانه الرئيس السادات طموحاته اكبر ولسة طالع من حرب وهزيمة نكراء من ماحد يزعل منى هي فعلا هزيمة لاسرائيل والغرب اجمعين) ساعتها السكان كان عددهم صغير . لكن الشعب المصري هوا اصلا اللى فارض طبيعة المشاريع القصير عمرها دي على الرئيس ليه ؟؟؟؟ شعب مش راضي باي شيء .

لانه عايز طاجن بامية باللحمة وهمه بطنه (واللى قالها نائب في مجلس الشعب قسما عظما مكسوف كسوف اني من مصر كسوف لا يوصف) .

لا عارف الرئيس بسبب الفكر الرجعى والاختزالى انه يعمل حاجة تشرف او يسيبوه في حاله لازم باقل وقت واقل تمن . اى مشروع هوا بيعمله لابد ولابد ولابد نلاقي ابو العريف طلع . كل اللى بيعمله وحش في نظر اغلب الناس بسبب عدم وجود اى تعقل في التعامل من الشعب مع الظرف السيء الذي نعيشه اليوم .

فكرة وانا مش كل شوية اكررها (بقولها بدالكم يعني) ان فكرنا لازم يبقي بناء ومتعقل مهما كان الظرف احنا اللى ندى للدول والشعوب الحكم وفطنة التعامل مع الظروف السيئة نعلمهم السياسة الصحيحة والاقتصاد الناجح . والله مافي شعب افريقي مش لاقي ياكل بيشتكى زى مابيشتكى المصري .

طبيعة الشعب المصري بناءه في كل شيء يهدم كيان اى مجتمع ويقلبه رأسا على عقب . لانه مع الاستثمارات الاجنبية لسة لغاية هذه اللحظة مع كل هذه المشاريع ولسة الراجل لغاية دلوقتي بيغطي صناعات يحتاجها الشعب المصري في كل المجالات وكل الصناعات التى تستوردها مصر من الخارج .

يعني مصر من خلال هذا التوجه (الذي يقضي بصناعة كل شيء) يدل على ان الرئيس عبدالفتاح السيسي هو انبل رئيس حتى الان والسبب انه يطلب نقل التكنولوجيا من الابرة للصاروخ . بدأ بالاحتياج الداخلى وباقي ان نصل ونتطور للتصدير . ونصنع في بلدنا كل الصناعات بايدينا 100% ولن نترك صناعة غير وهيا موجودة في بلدنا .

يارب اكون ما تقلت عليك . وبشكرك لسة صدرك .

لا حول ولا قوة الا بالله. يبقي روسيا عندها التحفة الفنية دي و نروح نجيب ستينجر :cry:

9K333 Verba​

مشاهدة المرفق 721652

الصفقة من المعونة الامريكية بمعني انها مجاناً . وهي أفضل المتاح امريكياً في مجال الدفاع الجوي قصير المدي وتلبي احتياجات قوات الدافاع الجوي في هذا الشق . ومصر تحصل بالفعل بصفة مستمرة علي انظمة دفاع جوي روسية . بجانب فرنسا ثم المانيا المنضمة حديثاً لصفقات الدفاع

يحقق هذا الصاروخ تأمين نظام دفاع جوي بالجبهة الأمامية من القتال ضد الطائرات السريعة المحلقة على علو منخفض وضد المروحيات، كذلك يستخدم للدفاع عن المناطق الحيوية الصغيرة ودعم المراحل الأولى من عمليات القوات المحمولة جواً.

ويستخدم «ستينجر» ضد صواريخ كروز، ويهدد جميع فئات الطائرات السريعة المحلقة على علو منخفض، ولذلك يصنف ضمن أسلحة الدفاع الجوي الخفيفة، التي طورتها الولايات المتحدة الأمريكية للاستخدام ضد الأهداف الجوية التي تحلق على مسافات تصل لعدة كيلومترات. كما تستخدمه أيضاً طائرات هليكوبتر أباتشي في الاشتباكات جواً.

كذلك يوجد به باحث بصري سلبي يرمز إليه عادة بالحروف POST وهو قادر على البحث عن الأشعة تحت الحمراء IR أو الأشعة فوق البنفسجية UV. وقد أدخل عليه تعديل يعتمد أشعة ليزر بدلاً من الأشعة تحت الحمراء لتوجيه الصاروخ، وقد ظهرت أجيال جديدة منه.

حقيقي المفاوض المصري عليه علامات الاستفهام كثيره كان ينبغي تحديث الابرامز أو شراء البرادلي مستعمل مقابل مبلغ المعونه

شراء البرادلي وبعدد محترم سوف تكون اضافة قوية للجيش المصري لو حدث
ولن تكون هناك صعوبة في استيعابها او صيانتها

معقول في الوقت اللي احنا فيه ده لسه حد بيفكر ينفق اي دولار على دبابات أو مدرعات
الدفاع الجوي وسلاح الجو لازم يستحوذوا على ٩٠% على الأقل من الإنفاق العسكري المصري بالعملة الصعبة في العقد القادم

باقي الأسلحة يتم تطويرها محليا كلما أمكن

اذا تسحب من المساعدات الامريكيه ترى السعر عشان يقفلون المساعدات بس وماتطلب 😂

المفاوض ضعيف؟ حاضر هنبقى ننزله الجيم و هنعملو كمان بروجرام يمشى عليه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

شراء البرادلي وبعدد محترم سوف تكون اضافة قوية للجيش المصري لو حدث
ولن تكون هناك صعوبة في استيعابها او صيانتها

- مستحيل , ذكرت سابقًا قصة البرادلي المصرية , الافضل ان يتوجهوا نحو كوريا او الصين
هل تعلم بأن المصريين كانو يريدون البرادلي ؟؟ ولكن التكلفة حالت دون ذلك فقامت امريكا
بتقديم حلول عديدة لمصر بهذا الشأن من ضمنها ترقية الـ M113 لتصبح EIFV والتي تجمع
بين APC الأمريكية القديمة و Bradley IFV بالبرج القتالي الخاص بالبرادلي

مشاهدة المرفق 420458

قادر على إطلاق ما بين 250 و 500 طلقة في الدقيقة بموثوقية كبيرة حيث يمكنه إطلاق
22000 طلقة في المتوسط بدون أي مشاكل بالأضافة لتزويدها بصواريخ مضادة للدبابات
إلى جانب أنظمة رؤية متقدمة ومجموعة كبيرة ومتنوعة من أنواع الذخيرة

مشاهدة المرفق 420460

وقُدرت تكلفة الترقية بحوالي 311000 دولار أمريكي للمركبة الواحدة .. طبعآ هذا الثمن
كان اقل بكثير من ثمن البرادلي الذي يبلغ 3،166،000 دولار أمريكي وكانت فرصة مُذهلة
-
لكن ايضآ الثمن كما يبدو لم يعجب المصريين ابدآ ولا يوجد ميزانية ثابتة
تستوعب هذا الرقم لكل مركبة

-
في النهاية المركبة لم تدخل الخدمة واكتفت مصر بالنسخة القياسية
من الـ M113 بدون اي ترقية او تطوير

النسخة حصرآ تم عرضها لمصر وكان سيتم العمل بها
في وحدة إنتاج الدبابات التابعة للهيئة العربية للتصنيع

-
EIFV اختصارآ لـ Egyptian Infantry Fighting Vehicle

عودة
أعلى