البنتاجون: الخارجية الأمريكية توافق على بيع صواريخ ستينجر لمصر بقيمة 740 مليون دولار

والله اذا كان المخطط المصري وهيئة التسليح معتمدة على تطوير مخزون ال M60-A1/A3 بالخيارات التالية فانا مسرور من صفقة الصواريخ :

اما ان الاسطول باكمله سيتطور تطورين جزء منه للتطوير صابرا وجزء منه mini Abrams (M-60-2000) .(لان التقنيتين لدينا ولا ادري لماذا تضييع الوقت)

او ان الاسطول لل M-60-A1/A3 يتطور باكلمه الى Mini Abrams والتطوير صابرا يتم صناعة الدبابة من الالف الى الياء . (كل شيء مصري) .

او ان الاسطول لل M-60-A1/A3 يتطور باكمله الى M-60-sabra والتطوير mini Abrams يتم صناعة الدبابة من الالف الى الياء .(كل شيء مصري).

اما اقتناعى ان فانا لا اقتنع ظاهريا بموازين القوى (ارتباطي بما تشتريه دول المنطقة انا لا اقتنع به) . ان اتسلح بمزاج غيري من الدول انا لا اقتنع به فهناك تدريب الجنود ويختلف من دولة الى دولة وهناك ظروف قد تجعلنى اخسر حربي وهناك مكائد ومغامرات قد لا تخطر لنا على بال .

لماذا اقيد نفسي واجعل امرى بيد الاخرين . تضييق الانفاس على جيش مصر امر غير مقبول اهم شيء بالنسبة لمصر هو النفس الطويل مصر مهتمة بالاتفاقيات وكلها لم تخترق ولا داعى للتضييق ايضا على الغير طالما نحترم العهود (اذا لا مشكلة) تجاه اى تسليح .

اولا انا لا اقتنع ان اسطول مصر الظاهر والمعلن عنه لا يقل عن اسطول دبابات روسيا 17 الف دبابة . وايضا هناك المزيد (ما خفي كان اعظم) .

فنحن لدينا بخلاف تكنولوجيا المحرك التى ليست لدينا الان كما هو ظاهر : نحن نصنع كل من الدبابتين (M-60 Sabra او M-60-2000( عدا المحرك .
والذي اتمنى ان يخرج للعلن ونصنع جهارا نهارا الدبابتين لحين انتاج دبابة مصرية خالصة بنسبة 100% صناعة مصري من الالف الى الياء .

انا اسف للتعبير : سياسة توازن القوى وسياسة التسلح بدراسات لم تنجح هذه الدراسات الى الان ولا دليل واحد حصل كل دول العالم تشتكي من قلة التسليح بعد مدة بسيطة من بدء الحرب والاحظ ان الفكر العسكري في زماننا لم يتطور ويتغير انما الذي تطور هو السلاح نفسه .
ايه العلاقة بتطوير M60 بصواريخ استنجر ؟

ايه العلاقة بتطوير M60 بصواريخ استنجر ؟
انه المفروض كنا زدنا عدد الابرامز المبلغ كبير وكانت ممكن تبقي 100 دبابة ابرامز . بالاضافة الى الM-60 وتطويرها على الناحيتين .

الحكاية بالنسبالي استغلال وضع في حاجة ضخمة . اه انا مش بنكر اهمية اى صاروخ بس ميكونش الاستنجر خصوصا اننا ممكن نعمل بطاريات بصواريخ عين صقر فهو من نفس فئة الاستنجر . كده ضاعت ال 740 مليون دولار على صفقة احنا كنا ممكن نلاقي حل يخلي الفرصة دي متفوتش لانها حاجة ببلاش . فهمتنى حضرتك ؟

انه المفروض كنا زدنا عدد الابرامز المبلغ كبير وكانت ممكن تبقي 100 دبابة ابرامز . بالاضافة الى الM-60 وتطويرها على الناحيتين .

الحكاية بالنسبالي استغلال وضع في حاجة ضخمة . اه انا مش بنكر اهمية اى صاروخ بس ميكونش الاستنجر خصوصا اننا ممكن نعمل بطاريات بصواريخ عين صقر فهو من نفس فئة الاستنجر . كده ضاعت ال 740 مليون دولار على صفقة احنا كنا ممكن نلاقي حل يخلي الفرصة دي متفوتش لانها حاجة ببلاش . فهمتنى حضرتك ؟
تمام

والله اذا كان المخطط المصري وهيئة التسليح معتمدة على تطوير مخزون ال M60-A1/A3 بالخيارات التالية فانا مسرور من صفقة الصواريخ :

اما ان الاسطول باكمله سيتطور تطورين جزء منه للتطوير صابرا وجزء منه mini Abrams (M-60-2000) .(لان التقنيتين لدينا ولا ادري لماذا تضييع الوقت)

او ان الاسطول لل M-60-A1/A3 يتطور باكلمه الى Mini Abrams والتطوير صابرا يتم صناعة الدبابة من الالف الى الياء . (كل شيء مصري) .

او ان الاسطول لل M-60-A1/A3 يتطور باكمله الى M-60-sabra والتطوير mini Abrams يتم صناعة الدبابة من الالف الى الياء .(كل شيء مصري).

اما اقتناعى ان فانا لا اقتنع ظاهريا بموازين القوى (ارتباطي بما تشتريه دول المنطقة انا لا اقتنع به) . ان اتسلح بمزاج غيري من الدول انا لا اقتنع به فهناك تدريب الجنود ويختلف من دولة الى دولة وهناك ظروف قد تجعلنى اخسر حربي وهناك مكائد ومغامرات قد لا تخطر لنا على بال .

لماذا اقيد نفسي واجعل امرى بيد الاخرين . تضييق الانفاس على جيش مصر امر غير مقبول اهم شيء بالنسبة لمصر هو النفس الطويل مصر مهتمة بالاتفاقيات وكلها لم تخترق ولا داعى للتضييق ايضا على الغير طالما نحترم العهود (اذا لا مشكلة) تجاه اى تسليح .

اولا انا لا اقتنع ان اسطول مصر الظاهر والمعلن عنه لا يقل عن اسطول دبابات روسيا 17 الف دبابة . وايضا هناك المزيد (ما خفي كان اعظم) .

فنحن لدينا بخلاف تكنولوجيا المحرك التى ليست لدينا الان كما هو ظاهر : نحن نصنع كل من الدبابتين (M-60 Sabra او M-60-2000( عدا المحرك .
والذي اتمنى ان يخرج للعلن ونصنع جهارا نهارا الدبابتين لحين انتاج دبابة مصرية خالصة بنسبة 100% صناعة مصري من الالف الى الياء .

انا اسف للتعبير : سياسة توازن القوى وسياسة التسلح بدراسات لم تنجح هذه الدراسات الى الان ولا دليل واحد حصل كل دول العالم تشتكي من قلة التسليح بعد مدة بسيطة من بدء الحرب والاحظ ان الفكر العسكري في زماننا لم يتطور ويتغير انما الذي تطور هو السلاح نفسه .
ويكونوا الدبابتين بمدفع وامكانيات الدبابة الابرامز الاصلية . نسيت اضيف الحتة دي اعذروني .

ويكونوا الدبابتين بمدفع وامكانيات الدبابة الابرامز الاصلية . نسيت اضيف الحتة دي اعذروني .
ايه رأيك فى الدبابة دى KF51 واظن قادرة على اطلاق درون من داخل مؤخرة البرج لماذا لا نتجه للألمان ؟!!

ايه رأيك فى الدبابة دى KF51 واظن قادرة على اطلاق درون من داخل مؤخرة البرج لماذا لا نتجه للألمان ؟!!

حتلاقي الواحده داخلة في 20 مليون مثلا ان مكنش اكتر ... تسليم بعد 50+ سنة و مفخخه و احنا محتاجين AFV\IFV اكتر

في وضع مصر كان الأفضل الابتعاد عن التسليح الأمريكي خصوصاً في انظمه الدفاع الجوي والاتجاه للصين مع انتاج مشترك QW_12

images (55).jpeg

حتلاقي الواحده داخلة في 20 مليون مثلا ان مكنش اكتر ... تسليم بعد 50+ سنة و مفخخه و احنا محتاجين AFV\IFV اكتر
ولو بردو دبابة ممتازة وحديثة جيل جديد ياسلام لو تصنيع مشترك مع الالمان يبقى لعبت فيه مصالح مشتركة كتير ومتقوليش الكورى ... معلش AFV اختصار لايه ؟

ولو بردو دبابة ممتازة وحديثة جيل جديد ياسلام لو تصنيع مشترك مع الالمان يبقى لعبت فيه مصالح مشتركة كتير ومتقوليش الكورى ... معلش AFV اختصار لايه ؟
علاقه ألمانيا مع مصر متذبذبة وتتمحور حول ملف المهاجرين وحقوق الإنسان
وسهل يقطعون عنك الذخائر وقطع الغيار

ليه بالعكس الدبابة الكوري في اخر اصدارتها المستقبلية جيدة و هنالك تطوير لمحرك محلي كوري فمستقل تماما عن قرف اوروبا لو حتاخد خط انتاج و اللي عمل ال K9 اكيد دبابته نضيفه خصوصا انهم امام عدو عتيد فمفيش مجال للانتخه زي ما الاوروبيين انتخو

الالمان مش حيدوك حاجة الالمان اوسخ من الامريكان كنا اخدنا منهم ال AIP على التايب و سياسيا الجماعة شبشب للصهاينة حرفيا و انت بتشوف بيعملو ايه كل يوم ، اول اشكال حياخدو u turn بالصيانة و قطع الغيار و ربنا يستر تقف على كدا

AFV = ARMORED FIGHTING VEHICLE زي النامير ... محتاجين طريقة محمية آمنة لايصال الجنود للجبهة لان حمام الدرونز و ال loitering ammunition حيخلص عليهم قبل ما يوصلو

علاقه ألمانيا مع مصر متذبذبة وتتمحور حول ملف المهاجرين وحقوق الإنسان
وسهل يقطعون عنك الذخائر وقطع الغيار
يعنى علاقة مصر مع امريكا غير متذبذبة ممكن ايضا يقطعون الذخائر و قطع الغيار

حقيقي المفاوض المصري عليه علامات الاستفهام كثيره كان ينبغي تحديث الابرامز أو شراء البرادلي مستعمل مقابل مبلغ المعونه
اعتقد السوبر ماركت الامريكي و الغربي عموما ميؤوس منه لمصر و العرب كمان خصوصا بعد موقعة البيجرز اصبح افضل ان لا تمتلك منهم منصات كبيرة و كل ما تكون قديمة كل ما تكون اكثر امانا

اعتقد المفاوض المصري مش عارف يجيب ايه اصلا بالمعونة .. اغلب الامور ممنوعه و التهديد الامني كبر بعد لبنان فحرفيا حيجيب ايه

السوبر هيركليز مثلا تم تقليل الطلبية من 12 ل اتنين فقط ... بنتعامل معاهم بقرف و حذر

يعنى علاقة مصر مع امريكا غير متذبذبة ممكن ايضا يقطعون الذخائر و قطع الغيار
بعد اتفاقيه كامب ديفيد 90% من السلاح المصري أصبح امريكي وكان هذا خطئ فصعب أن تستبدله ولديك ازمه اقتصاديه لكن يمكن أن يكون الدفاع الجوي من الصين والطيران من روسيا أو الصين

المانيا وامريكا وحتي فرنسا نفس الكتاب مع اختلاف الغلاف وقت الجد يرفعون عليك المحظورات.

حقيقي المفاوض المصري عليه علامات الاستفهام كثيره كان ينبغي تحديث الابرامز أو شراء البرادلي مستعمل مقابل مبلغ المعونه

للأمانة لم اكن اريد الحديث عن هذا الموضوع .. لكن انفاق هذا المبلغ على ستينغر
واساسًا المصريين لم يشتبكوا بهذه المنظومة ابدًا لنقول ان المخزون يحتاج زيادة
(مضيعة للمال للأسف) , ولو ذهب المبلغ لتحديث الابرامز مثلًا لكان افضل.

- إلا لو كان الامر يتعلق بخيارات محدودة للمصريين فأختاروا المتاح لهم
وهو شراء المزيد من ستينغر لمنظومات افنجر فهذا أمر اخر .. والله أعلم

ممكن تسمعنى للاخر ؟

بصراحة مش عارف ليه اكتر دولتين من الشقر اللى هما روسيا وفرنسا اثبتولنا عبر التاريخ من عهد انور السادات وروسيا من ايام جمال عبد الناصر وهما وعودهم يلتزمون بها خصوصا مع مصر لانه المصري بطبعه انسان سوى هوا ده المبدأ اللى مخللى روسيا وفرنسا كده بيحترموا المصري .

يعني مبدأهم ثابت ومواقفهم قليل اما تلاقي صفقة الغيت او وعد اوعهد نقضوه (الدولتين دول بس بعيدا عن الاوروبيين الاخرين والامريكان ) عارفين الاخر وبيعاملوه بمبدأه بعيدا عن الدين .

لانه لما يكون الدولة مبدأها ثابت انت اكيد بتشتري حاجة مش هتلاقي فيها الاعيب ولانه كمان الروس والفرنسيين هما ناس بتعذر اللى عنده ظرف (متنساش انك من اهم واهم الدول الاسلامية والازهر في قلب بلدك) ومواقفهم من دون تحيز بلاقيها كلها رجولة واحترام تقدير للغير ان كان مبدأه سوي .

متدحكش على كلامى اللى بقوله ده مش لاقي تعبيرات تانية اقولها عن الدولتين اللى هما من اعز اصدقاء مصر بس والله دول دولتين عارفين اللى قدامهم مين وعارفين بيعزروا مين وبيرفضوا مين .

بص مثلا لفرنسا وتركيا هتلاقي مبدأ اردوغان وحزبه تصرفاتهم اسلامية منذ ان حكمها عبدالله غل ومن بعده اردوغان في عهد حزب العدالة والتنمية بالذات.

هوا انت ناسي اننا بلد الازهر برضه ؟؟؟؟ هل انت كتركي هتبقي فاهم دينك اكتر من اللى في بلد الازهر ؟؟؟ المصري فاهمينه الروس والفرنسيين وعارفينه سوي وعارفينه مبينقضش العهود انما انا باكدلك انها على حسب مبدأك الدول الغير اسلامية هتعاملك غلط .لازم يكون فكرك بيبصلهم باحترام .

اه اردوغان محتكش كتير بالكلام لكن اسلوبه بيبينه انه بينطح الغير مش انسان بيعامل الكويس كويس والغير كده غلط .

تركيا من نبرتها في التعامل مع الغير , دولة معزولة لا علاقة لها تقريبا بشكل قوى سوى بدول ضعيفة ولا اي دولة قوية في منطقتنا او في العالم وخصوصا الغير مسلمين غير وكلموهم بندية اسلامية وليس بمبدأ تركيا العلمانى الذي نعرفه عنها .

لان دي حاجة تقلق ده اسمه لعب على الحبال مفيش دولة في العالم من علمانية مطلقة الى تجمهر يسمي الاخوان المسلمين .انه ينفع يتقال ان الوضع طبيعي .

التركي مش زكي المصري هوا اللى زكي .(وبرضو انا مصري وعارف ان الذكاء اللى بقصد بيه المصري عن التركي كمان احب اضيف انه عن نية من جوة صافية مش نية اي كلام . مش كل منا قاعد اعارك دبان وشي .

انا ليه قلت المقدمة دي ؟؟؟؟ لان الخبرة في السياسة الخارجية الفرنسية والروسية ناضجة تماما اما المانيا وايطاليا ابدا ابدا ليس عندهم نضج يشبهون العرب الذين يركبون الجمال والاحصنة .

فبينتج ايه عن الوصف ده انه ده هوا الاحتمال الاول . في احتمال تانى انه بيعاديك لانك مش مسيحي زيهم .

بتاسف للاخوة الاتراك لان اللى حاكمها من دونه كانت تركيا هتبقي فارضه السيطرة . منته مش عارف الاوروبي بيشوف اسلام تركيا ازاى سلوكه والمصريين كمان سلوكهم في التعامل دينيا عامل ازاى وباكستان واندونيسيا والمغرب ........ وليه كلهم مختلفين دينيا عن بلاد الحرمين (الفرق شاسع بين اسلام السعودية وبقية دول العالم الاسلامي) . ياتري حد مسلم قبل كده فكر في الدول المسيحية بينهم وبين بعض طوائفهم ازاى وايه هيا اسرار كل مذهب من الثلاثة ومالذي يدور بينهم فدين المسيحية دينهم ولكن هم ادري ببعضهم وادري بشعابهم .يعني ممكن المسيحي الغربي اكيد شايف ان كل دول العالم الاسلامي على ضلال فالسعودية هي مهد الاسلام وفيها مكة . لازم تكون عارف كمسلم الحاجات الغريبة دى عن الدول المختلفة عن دينك واخدين عنك فكرة ازاى ده عارفاه روسيا وفرنسا ومصر فللاسف حتى الان لم ارى المانيا لها مبدأ ثابت وارى ان مبدأهم من المفترض ان يسمى بمبدأ الدولة (الاولعوبان) .

رايي النهائي لا نشتري من اي دولة اوروبية سلاح الا وسالناهم قبل كل شيء ماهو مبدأكم في السياسة الخارجية والتعامل مع الدول الاخري المانيا او غيرها عشان ميتلعبش بيك . مفيش اتاحة المانيا توضح مبدأها فاحنا في غنى عن سلاحهم .

التعديل الأخير:
عودة
أعلى