تصادم قطارين في الشرقيه - مصر -

الحمد لله قدر ولطف الضحايا اقل ما يمكن وفاه واحده حتى الان ومصابين اخرين عددهم ليس كبير فور اكتمال تحديث الانظمه والمزلقانات ووصول القطارات والعربات الجديده هذه الحوادث ستختفى ان شاء الله

واضح ان القطار والعربات من ميراث مبارك القذر الى بنحاول نمحيه

المشكله في جدعنتنا و الفهلوه فمحدش هينتظر الاسعاف و الدفاع المدني و هيشغلوا دماغهم فلا قدر الله ممكن يسببوا اضرار للمصابين

نعم بعض الاصابات لازم تطلب من المصاب مايتحرك لحد ما يوصل المسعف المختص اللي يشيله بطريقة امنه و ب ادوات خاصة
البعض ممكن يسبب عاهات او شلل للمصاب بسبب تحريكه او سحبه او شيله بشكل خاطى

الحمد لله قدر ولطف الضحايا اقل ما يمكن وفاه واحده حتى الان ومصابين اخرين عددهم ليس كبير فور اكتمال تحديث الانظمه والمزلقانات ووصول القطارات والعربات الجديده هذه الحوادث ستختفى ان شاء الله

واضح ان القطار والعربات من ميراث مبارك القذر
هو بيني و بينك معدش حد بيركب القطارات بكثره زي الاول

انا الاول كنت ممكن اخد مشوار من ابو كبير للمنصوره واقف علي رجلي لكن دلوقتي ممكن تلاقي العربيه نصها فاضي عادي و ده بسبب غلو التذكره و المواعيد غير المنضبطه فمعدش حد بيستخدمه غير للمشاوير البعيده لانه في النهايه اريح من العربيه

نعم بعض الاصابات لازم تطلب من المصاب مايتحرك لحد ما يوصل المسعف المختص اللي يشيله بطريقة امنه و ب ادوات خاصة
البعض ممكن يسبب عاهات او شلل للمصاب بسبب تحريكه او سحبه او شيله بشكل خاطى
ربنا يسترها

لا اله الا الله محمد رسول
انا لله وانا اليه راجعون

خطأ الحكومة لم تطور الشبكة إهمال كبير و أيضا المباني متهالكه وحالة الفقر واضحة .

الله يلطف بعباده

انا الاول كنت ممكن اخد مشوار من ابو كبير للمنصوره علي رجلي لكن دلوقتي ممكن تلاقي العربيه نصها فاضي عادي و ده بسبب غلو التذكره و المواعيد غير المنضبطه فمعدش حد بيستخدمه غير للمشاوير البعيده لانه في النهايه اريح من العربيه
لا تركب قطار ابعد عن الشر .

القطار المفروض يكون أمن وسيلة نقل .

المفروض القطار رخيص عشان يوفر وقود ..الخ

المفروض يكون أمن و الأسعار مشجعه للشعب

لا اله الا الله محمد رسول
انا لله وانا اليه راجعون

خطأ الحكومة لم تطور الشبكة إهمال كبير و أيضا المباني متهالك وحالة الفقر واضحة .
الشرقيه كمحافظه فهيا في الضياع اصلا الشبكه يتم العمل علي تطوريها لكن بشكل يخدم فئات معينه و ليس عامه الشعب

لا تركب قطار ابعد عن الشر .

القطار المفروض يكون أمن وسيلة نقل .

المفروض القطار رخيص عشان يوفر وقود ..الخ

المفروض يكون أمن و الأسعار مشجعه للشعب
انا لسه راكب قطار مكيف من يومين و الوضع كان مريح بصراحه و افضل ليا من المواصلات لكنه كان اغلي بصراحه عن العربيه و مواعيد كانت زفت و خلاني اتاخر عن مشواري نص ساعه بحالها

كلامك الباقي مظبوط لكن للاسف غير معمول به

غريبه لم يتم توسيعه وزياده عدد الخطوط؟
الموضوع مكلف جدا و للاسف خطوط الشعب العاديه ليس من اولويات الحكومه حاليا مركزين علي زياده الاجره لكن الخدمه لسه زي ما كانت ده اذا مكنتش اسوء

خط طنطا تم تاسيسه من الاول علي اساس انه خطين و ده بسبب مصنع الغزل و بصراحه خط مريح و نادر ما تسمع عن حادثه فيه

انا لسه راكب قطار مكيف من يومين و الوضع كان مريح بصراحه و افضل ليا من المواصلات لكنه كان اغلي بصراحه عن العربيه و مواعيد كانت زفت و خلاني اتاخر عن مشواري نص ساعه بحالها

كلامك الباقي مظبوط لكن للاسف غير معمول به

طبيعي مافي عدالة اجتماعية
نصيب الفرد فقط ٩٠ جالون في سنة من أقل المعادلات عالمياً و الحكومه تدعي انها تدعم .

المفروض جميع وسائل النقل العام قطار ومترو وباص باشتراك واحد ١٠٠ جنيه شهري وكثير عليهم المفروض مجانا لجميع الوسائل والباقي على الحكومه تدفعه للوزارة.

مو معقول تطلب من واحد راتبه ١٢٠ دولار يدفع ضريبه و اشتراكات وتذاكر .

حتى الإسلام للزكاة لها نصاب

الموضوع مكلف جدا و للاسف خطوط الشعب العاديه ليس من اولويات الحكومه حاليا مركزين علي زياده الاجره لكن الخدمه لسه زي ما كانت ده اذا مكنتش اسوء

خط طنطا تم تاسيسه من الاول علي اساس انه خطين و ده بسبب مصنع الغزل و بصراحه خط مريح و نادر ما تسمع عن حادثه فيه
لا تكلف و لاشيء

انت تنظر له مكلف لأنك مواطن

ارخص وسيله نقل لناس القطار رخيص ومجدي و دول كثير تشجع الشعوب عليه.

مؤسسات دوليه تمول وتعطي منح و الصين مره رخيصه .

لكن عاصمه إدارية و ساحل شمالي لليلة ب ٧٠٠ الف عادي

أولويات غريبة

من تجربتي في ركوب القطار و خاصه ان ركبت الخط ده كتير و اخوتي الاتنين كانوا رايحين مشوار و هيركبوه النهارده بس الحمدالله اجلنا المشوار

فالخط ده مسار واحد فقط ماعدا في بعض المحطات الرئيسيه بيكون فيه مسارين او اكثر علي حسب حجم المحطه فعلشان القطارات متخبطش في بعض لازم عامل التحويله يظبط المسارات لان الخط ده ليه كذه اتجاه فا في رايح جاي المنصوره و رايح جاي القاهره و رايح جاي الصالحيه فلازم تتحكم في ده كله
ايه التخلف دا

ازاي خط واحد شايل اللي رايح و اللي جاي و بمحطات و اتجاهات تانية كمان .. دا طبيعي يحصل تصادم ، اللي مش طبيعي ان مبيحصلش الا الآن مثلا !

حرام يتعمل خط القطار السريع قاطع الدولة من الشرق للغرب ب 8 مليار دولار و 200-100 كيلو ازدواج هنا ميتعملوش !

واضح ان القطار والعربات من ميراث مبارك القذر الى بنحاول نمحيه
الله يرحمه مات و شبع موت

ترك الحكم قبل ١٤ سنه تبي تحاسبه على حادث بعد عهده ب ١٣ ١٤ سنه

اتق الله في نفسك . تستخدم ميت شماعة

عموما القطار آمن من الميكروباص
لو معدل حوادث الطرق أكثر من القطارات
لو ميكروباص لبس في تريلا تخيل اي هيحصل

ايه التخلف دا

ازاي خط واحد شايل اللي رايح و اللي جاي و بمحطات و اتجاهات تانية كمان .. دا طبيعي يحصل تصادم ، اللي مش طبيعي ان مبيحصلش الا الآن مثلا !

حرام يتعمل خط القطار السريع قاطع الدولة من الشرق للغرب ب 8 مليار دولار و 200-100 كيلو ازدواج هنا ميتعملوش !

الاقتصاديات اما تبنى لتصدير أو الاستهلاك المحلي

النموذج هذا اقطاعي لفئة دون فئة

عودة
أعلى