روسيا تذكر القاهرة "بتهديد" سوفيتي لاوروبا إذا تدخلت عسكريا بمصر

قوات حفظ سلام تختلف عن قواعد عسكرية أجنبية لكن هما عاوزين يشوفو الكل زيهم فا ريح دماغك 🤣

- على اساس وزارة الدفاع المصرية تصرح بشيء اصلا ؟؟ للأسف كل شيء يتم بالسر كأنه جريمة
وليس تعاون دولي يحدث بشكل عادي جداً بين الدول !!!!!

* الحفاظ على الشؤون المعنوية التي تم الترويج لها سابقاً مطلب وتركيز اساسي للقيادة بأن مصر الاقوى
والأفضل والأعقد ولا تحتاج أحد وما خفي كان أقوى وأعظم *

حقيقة والله .. انا لا امزح او اسخر

- كمثال واقعي : لم يتم التصريح ابداً بتواجد او دعم عسكري فرنسي أو اماراتي لتأمين مصر وحدودها وحتى خارج حدودها والذي كشف عنه هي صور الأقمار الصناعية بالنسبة للإمارات ومن جهة اخرى بالنسبة لفرنسا تسريبات الداخل الفرنسي نفسه الذي اشتعل بسبب عملية سيرلي والصور التي انتشرت لعمليات الاستهداف والطائرات الفرنسية في مصر !

- رغم عدم اعلان مصر كذلك عن التواجد الامريكي والمساعدة في العمليات العسكرية رصدت مواقع aircraft tracking الدرونات الامريكية فوق العريش لدعم العمليات العسكرية + طائرات الأستخبارات بيتشكرافت السعودية + طائرات اماراتية لعمليات CAS

هو مفيش "خلاف" بس فيه اختلاف للرؤى فى بعض الملفات ( اثيوبيا-السودان-ليبيا )

بوتن عاوز اسم "رئيس مصر" فى القمة عشان طبعا اسم مصر من ناحيه و عشان مناكفة الغرب لو السيسى ما راحش القمة زى ما راح الثمة الاولى هيطلعو اقلامهم و صفحاتهم على "شق" و "خلاف" و ما بين روسيا و مصر اللى معروف عنها انها قريبة لروسيا

مشاهدة المرفق 607150

مشاهدة المرفق 607149

مشاهدة المرفق 607148

مش رئيس الوزراء على غرار بعت مدبولى مبادرة القادة الافارقة اللى راحو يتوسطو مابين روسيا و اوكرانيا بموافقة امميه من شهر كده

مشاهدة المرفق 607156

مشاهدة المرفق 607158

مشاهدة المرفق 607157
ايه خلاف في ملف ليبيا من اخر ؟؟$$

- على اساس وزارة الدفاع المصرية تصرح بشيء اصلا ؟؟ للأسف كل شيء يتم بالسر كأنه جريمة
وليس تعاون دولي يحدث بشكل عادي جداً بين الدول !!!!!

* الحفاظ على الشؤون المعنوية التي تم الترويج لها سابقاً مطلب وتركيز اساسي للقيادة بأن مصر الاقوى
والأفضل والأعقد ولا تحتاج أحد وما خفي كان أقوى وأعظم *

حقيقة والله .. انا لا امزح او اسخر

- كمثال واقعي : لم يتم التصريح ابداً بتواجد او دعم عسكري فرنسي أو اماراتي لتأمين مصر وحدودها وحتى خارج حدودها والذي كشف عنه هي صور الأقمار الصناعية بالنسبة للإمارات ومن جهة اخرى بالنسبة لفرنسا تسريبات الداخل الفرنسي نفسه الذي اشتعل بسبب عملية سيرلي والصور التي انتشرت لعمليات الاستهداف والطائرات الفرنسية في مصر !

- رغم عدم اعلان مصر كذلك عن التواجد الامريكي والمساعدة في العمليات العسكرية رصدت مواقع aircraft tracking الدرونات الامريكية فوق العريش لدعم العمليات العسكرية + طائرات الأستخبارات بيتشكرافت السعودية + طائرات اماراتية لعمليات CAS

مشاهدة المرفق 607973مشاهدة المرفق 607972
اه طبعا كل حاجة بيتم التصريح عنها من الجيوش الأجنبية هما عندهم شفافيه اما التعاون فى مهمه محددة يختلف تماما عن وجود قاعده مستمرة يعنى كا مثال لو حصلت حريقة فى دولة ما وطلب من الطائرات المصرية فى القواعد القريبة التعاون فى مهمات الإطفاء وتدخلت أمر مختلف عن ان يكون لى قاعدة عسكرية مهمتها أطفأ الحرائق فى تلك الدولة ولديها كامل السيادة على الأرض حتى قوات الأمم المتحدة تختلف تماما لكن عمرك ما هتلاقى حساب تويتر لقوات أجنبية يعرف نفسه بتواجده فى مصر بشكل رسمي ويعرض حياتهم اليومية

التعديل الأخير:
قوات حفظ سلام تختلف عن قواعد عسكرية أجنبية لكن هما عاوزين يشوفو الكل زيهم فا ريح دماغك
طيب وجود قوات حفظ السلام بل حتى جيش اسرائيلي في سيناء حسب تقسيمات اتفاقية كامب ديفيد
هذا الا ينتهك السيادة المصرية على سيناء ؟
قوات امريكية جأت بموافقتنا ممكن للتدريبات او المناورات المشتركة هذا لا يقلل من قدرات المملكة العسكرية.

اليس هذا كلام مخزي ؟ مع الاسف
اسرائيليين يحتفلون في سيناء ويرقصون
الصورة الي انا مغطيها فيها صورة نساء لا تليق
استغفر الله

التعديل الأخير:
اعتذر سعودي سايلنت حفظك الله
لا يكون شوشت على موضوعك
لكن اريد ان يرى الفرق بين ما يحدث لدينا وما يحدث في سيناء

التعديل الأخير:
طيب وجود قوات حفظ السلام بل حتى جيش اسرائيلي في سيناء حسب تقسيمات اتفاقية كامب ديفيد
قوات امريكية جأت بموافقتنا ممكن للتدريبات او المناورات المشتركة هذا لا يقلل من قدرات المملكة العسكرية.
زى ما فى اتفقات لمصر فى اتفاقيات لإسرائيل يعنى المنطقة (د) فى إسرائيل عليها تقيد لهم فى المقابل مصر بسبب عمقها الكبير على عكس إسرائيل عندها مناطق( ا ب ج ) اما الطائرات زى ما طيراتهم بتدخل
مصر كمان طيراتها بتدخل لو مهمتها تطلبت ده بالتنسيق معهم كامب ديفد بصفة عامة هيا اكذوبه صنعها قادة الجيش المصري والجيش الإسرائيلي علشان يريحو دماغهم من الشعوب العربية لكنها فى الحقيقة غير ملزمة لأى طرف هيا مجرد إعلان مبادئ لكن الطرفين بيلتزمو بيها لأن الطرفين عارفين ان اى مواجهة قادمة هتكون مدمرة لذالك مصر جنودها كل فترة بيدخلو يقتلو كام جندى اسرائيلي وبيسكتو مش عاوزين يفتحو على نفسهم جبهة مصر تانى لذالك تواجد قوات حفظ السلام مهم لمنع حدوث مشاكل أكبر وبعدين دى قوات دولية يعنى ملك للعالم كله ومصر مشاركة فيها

نحن لا نقلل من قدرات المملكة لكن فقط نذكر من كان ينظر علينا

كامب ديفد بصفة عامة هيا اكذوبه صنعها قادة الجيش المصري والجيش الإسرائيلي علشان يريحو دماغهم من الشعوب العربية لكنها فى الحقيقة غير ملزمة لأى طرف هيا مجرد إعلان مبادئ

لما بيكون الموضوع أمن قومى بننشر بدون قيود لكن طلما فى بينا تنسيق واتفاقيات ما المانع لكن كا مثال

لا اعرف المصدر الذي ذكرته
لكن سؤالي اجب عليه
وجود قوات اسرائيلية وقوات اجنبية اخرى
في سيناء هل هذا انتهاك للسيادة المصرية في سيناء او لا
اجب بنعم او لا وخلاص

لا اعرف المصدر الذي ذكرته
لكن سؤالي اجب عليه
وجود قوات اسرائيلية وقوات اجنبية اخرى
في سيناء هل هذا انتهاك للسيادة المصرية في سيناء او لا
اجب بنعم او لا وخلاص
قوات دولية وتأمين مشترك شئ وان إسرائيل تيجي تبنى قاعدة لها فى مصر شئ تانى زى مصر والسعودية وتأمين البحر الأحمر أنسي ان فى دولة بمفردها تقدر تسيطر على حدود مشتركة لكن مش هتلاقى قاعدة سعودية دائمه فى مصر بالرغم ان لو ده حدث انا كا مصري مش هتحسس لأنى هكون عارف الهدف منها

اترك الكلام عن محاولات التهدئة
من رؤوساء مصر
زي السيسي لما اراد يهديكم قال قصة الثلاجة المضحكة
هل هذا استخفاف بالعقل
اتفاقية كامب ديفيد ثابته
هات نصها من موقع الامم المتحدة 🙇‍♂️

اليس هذا كلام مخزي ؟ مع الاسف
اسرائيليين يحتفلون في سيناء ويرقصون
الصورة الي انا مغطيها فيها صورة نساء لا تليق
استغفر الله

مشاهدة المرفق 607986

مشاهدة المرفق 607988
اولا ايه علاقة ده بالموضوع او حتى الحوار الشغال البره الموضوع اصلا

أنا ضد الكلام ده طبعا و اغلب المصريين ضده قلة منتفعة هي بس المعاه و تعمل كده في السر حتى تلاقي اي رجل أعمال او منظم حفلات مش بيقول انه المنظم حفلة او بيشتغل مع الاسرائيلين

الشعب المصري اعتقد مفيش حد يزايد عليه الحكومة حاجة و الشعب حاجة و دي مشكلة الوطن العربي كله

بلاش الكلام في المواضيع دي لان في دول كتير دخلت اسرائيلين لأماكن مش المفروض يدخلوها خالص و تصريحات اتقالت من مسؤلين كانت مؤيده لإسرائيل فبلاش نفتح الموضوع ده أفضل

قوات دولية وتأمين مشترك شئ وان إسرائيل تيجي تبنى قاعدة لها فى مصر شئ تانى زى مصر والسعودية وتأمين البحر الأحمر أنسي ان فى دولة بمفردها تقدر تسيطر على حدود مشتركة لكن مش هتلاقى قاعدة سعودية دائمه فى مصر بالرغم ان لو ده حدث انا كا مصري مش هتحسس لأنى هكون عارف الهدف منها
اخي ميدو لا تلف وتدور سؤالي واضح
وجود قوات اسرائيلية ( تابعه للجيش الاسرائيلي )
وقوات اخرى دولية في سيناء
هل هذا انتهاك للسيادة المصرية في سيناء او لا
اجب وانتهى

اخي ميدو لا تلف وتدور سؤالي واضح
وجود قوات اسرائيلية ( تابعه للجيش الاسرائيلي )
وقوات اخرى دولية في سيناء
هل هذا انتهاك للسيادة المصرية في سيناء او لا
اجب وانتهى
إجابة على سؤالك بدون لف ودوران لا يوجد قوات اسرائيلية فى مصر ولكن يوجد عمليات تأمين حدودية مشتركة والدليل على كلامى لو كان فى قوات فاعلة كانت منعت الدخول المتكرر للجنود المصريين لإسرائيل وقتل جنودها اما القوات الدولية التابعة للأمم المتحدة لا يوجد بها اى عيب مصر أصلا مشاركة فيها وبعثات مصر تملأ دول إفريقيا ومناطق النزاع كلها دورها مهام تنسيقية ليس اكتر ولا أقل

عودة
أعلى