قد تكون خصخصة قناة السويس مفتاح لحل الأزمة الاقتصادية في مصر

تجربة تسليم الأصول المصرية لشركات أجنبية لادارتها فشلت اكبر دليل بعض الموانى المصرية الى بعد ان استلمتها شركات أجنبيه فشلت فشل غير مسبوق معتقدش ده الحل لكن ممكن القطاع الخاص المصري
لماذا فشلت في رأيك ؟ سواء الوجستيه او الزراعيه او السياحيه او البطيخيه ؟

كل المتغيرات متنوعه و الثابت الوحيد هو المشرع المصري, ربما علينا ان نخرجه برا الصورة اولا لانه المتهم رقم واحد منطقيا.

السعودية بتعمل مشاريع ضخمة نيوم ومدن صناعية على ساحل البحر الاحمر حيزيد مرور السفن هناك 10 مليار دولار سنوي مبلغ تافهه ووصلو له اساسا
و ان شاء الله لن يضعوا كل البيض في سله واحده, استغل القناه و استأجر ممر في سيناء و طبع مع اسرائيل. الحركه بركه.

السعودية بتعمل مشاريع ضخمة نيوم ومدن صناعية على ساحل البحر الاحمر حيزيد مرور السفن هناك 10 مليار دولار سنوي مبلغ تافهه ووصلو له اساسا
صحيح فى كمان اكتر من منطقة اقتصادية لكذا دولة بتتعمل فى المنطقة دى قريب هتبقا من أهم المراكز التجارية
وبيحصل تطوير فى الأحواض العائمة ده مش شكل ناس هتمشي 35الف طن

الإمارات ذكية جدا فى استثماراتها لذالك هما شافو إمكانيات مستقبلية عالية وعاوزين يدخلو فى المشاريع

لماذا فشلت في رأيك ؟ سواء الوجستيه او الزراعيه او السياحيه او البطيخيه ؟

كل المتغيرات متنوعه و الثابت الوحيد هو المشرع المصري, ربما علينا ان نخرجه برى الصورة اولا لانه المتهم رقم واحد منطقيا.
لا راجع الموضوع كويس مكنش ده السبب

و ان شاء الله لن يضعوا كل البيض في سله واحده, استغل القناه و استأجر ممر في سيناء و طبع مع اسرائيل. الحركه بركه.
ولماذا تستأجر انتا كده كده بتعدى ومعمول معاك الواجب وزيادة وانابيب النفط المصرية شغالة بالطاقة القصوى معتقدش انت محتاج تغير اى وضع فيد واستفيد

قناة السويس ليست ارامكو ..
هناك فرق.
ارامكو فخر العرب 1٪ منها بس عمل نيوم وصندوق سيادي لا تغضب اذا غضبت ارامكو اهتزت عروش ملوك الصين وامريكا وروسيا ويهود اسواق المال وبالطبع الفلاحين !

انا اتكلمت فى الموضوع ده قبل كده انا مع الخصخصة الجزئية سواء بالطروحات او حقوق الانتفاع عائد الفايدة اللى هتعم عليا هتبقى اكبر بكتير من دخل القناة الحالى الموضوع اكيد صعب تطبيقه ولكنه من وجهة نظرى حل رئيسي للأزمة الحالية ونقلة فى تعظيم عوائد أرباح القناة

ولماذا تستأجر انتا كده كده بتعدى ومعمول معاك الواجب وزيادة وانابيب النفط المصرية شغالة بالطاقة القصوى معتقدش انت محتاج تغير اى وضع فيد واستفيد
بالعكس, فيه تقصير فاضح. سواء في تطوير القناه نفسها او في الخدمات - الغير متوفره- حولها.

لما تبني تصور لمشاريعك الدولة المصريه كلها شريك اقل من موثوق, لازم توازن.

تجربة تسليم الأصول المصرية لشركات أجنبية لادارتها فشلت اكبر دليل بعض الموانى المصرية الى بعد ان استلمتها شركات أجنبيه فشلت فشل غير مسبوق معتقدش ده الحل لكن ممكن القطاع الخاص المصري
من المرات القلائل اللى هختلف معاك فيها . فيه نجاحات كتير حصلت لو بتتكلم على ميناء بعينه اعتقد مش مقياس اغلب الشركات اللى دخلت فيها شراكات أجنبية وبالتحديد خليجية حصل فيها تعظيم للارباح بشكل ملفت .

بالعكس, فيه تقصير فاضح. سواء في تطوير القناه نفسها او في الخدمات - الغير متوفره- حولها.

بالنسبة للتقصير المصريين فى حق نفسهم اكيد ده حصل لكن أنت كا دولة مستخدمة للقناة حتى الأن تجارتك لا ترقي حتى الأن لتسبب أزمة فى القناة كى تبحث عن بدائل او أسلوب إدارة بديل يعنى تقدر تمرر ضعف حجم تجارتك الحالية اربع او خمس مرات بدون أزمة محدش منعك وبعدين القناة محتاجة يد عامله كثيفه وشركات مقاولات قوية للتوسعات الى بتحصل فيها مع احترامي للجميع متقدرش عليها غير مصر يعنى المعدات والعمال المصرية بتشارك فى مشاريع كتير بتحصل فى المنطقة بتاعت دول جنبنا تقدر تقولى لما يجي معاد التطوير هتعمل إيه لكن مصر بتضمن تطوير مستمر وتعميق دائم القناة دى هم ما يتلم مش سهلة خالص زى ما البعض معتقد حجم الصيانة الى بيحصل فيها مهول ومحتاج خبرات

عندنا وعندكم واحد
بالتوفيق للرأسماليه في سعيها لتحطيم أخر القلاع الإشتراكيه الريعيه

من المرات القلائل اللى هختلف معاك فيها . فيه نجاحات كتير حصلت لو بتتكلم على ميناء بعينه اعتقد مش مقياس اغلب الشركات اللى دخلت فيها شراكات أجنبية وبالتحديد خليجية حصل فيها تعظيم للارباح بشكل ملفت .
يعنى عندك كا مثال ازمات مواني السخنة الى كانت بتتكرر كل سنه الى كانت مع موانئ دبي وصلت ان الميناء كان بيغلق لفترات طويلة وكانت مصر بتدفع غرامات انتظار سفن بسبب المشاكل دى وصلت فى سنه من السنين ل5مليار دولار لذالك حاليا حصل المشروع القومي لإقامة مواني بديله وحتى لما هتاخدها شركات تانية هيكون بقوانين مختلفة

يعنى عندك كا مثال ازمات مواني السخنة الى كانت مع موانئ دبي وصلت ان الميناء كان بيغلق وكانت مصر بتدفع غرامات انتظار سفن بسبب المشاكل دى وصلت فى سنه من السنين ل5مليار دولار لذالك حاليا حصل المشروع القومي لإقامة مواني بديله
انا عارف انك بتتكلم على موانىء السخنة عشان كده حددتلك 🙂 واكيد متفق معاك فى ده .. انا قصدت بس التعميم اللى انت قلته لانه للحق وللأمانة اغلب الشراكات التانية اللى حصلت حققت تعظيم فى اغلب ارباحها

انا عارف انك بتتكلم على موانىء السخنة عشان كده حددتلك 🙂 واكيد متفق معاك فى ده .. انا قصدت بس التعميم اللى انت قلته لانه للحق وللأمانة اغلب الشراكات التانية اللى حصلت حققت تعظيم فى اغلب ارباحها
انت عارف إنى من اكتر الناس الى بتشجع دخول القطاع الخاص كا بديل للدولة لكن مش لدرجة اننا نرمي المشاريع بالرخيص كده والله أول ما قريت100مليار ضحكت اهم ممر تجاري فى العالم بعد أزمة قناة بنما المتكررة ومشاكل الجفاف الى بتحصل فيها وعجزهم فى موتكبة صيانتها والتوسعه وتيجي على الى ماشين زى السكينه فى الحلاوة وتقولى 100مليار طب يراجل قول 600مقنعة أكتر واكتبلك تنازل عن السيسي كمان ميغلاش عليك خده والله مهو راجع 🤣

بالنسبة للتقصير المصريين فى حق نفسهم اكيد ده حصل لكن أنت كا دولة مستخدمة للقناة حتى الأن تجارتك لا ترقي حتى الأن لتسبب أزمة فى القناة كى تبحث عن بدائل او أسلوب إدارة بديل يعنى تقدر تمرر ضعف حجم تجارتك الحالية اربع او خمس مرات بدون أزمة محدش منعك وبعدين القناة محتاجة يد عامله كثيفه وشركات مقاولات قوية للتوسعات الى بتحصل فيها مع احترامي للجميع متقدرش عليها غير مصر يعنى المعدات والعمال المصرية بتشارك فى مشاريع كتير بتحصل فى المنطقة بتاعت دول جنبنا تقدر تقولى لما يجي معاد التطوير هتعمل إيه لكن مصر بتضمن تطوير مستمر وتعميق دائم القناة دى هم ما يتلم مش سهلة خالص زى ما البعض معتقد حجم الصيانة الى بيحصل فيها مهول ومحتاج خبرات
الله العالم مسوين لكم تنويم مغناطيسي, مفيش تفسير ثاني.

يا اخي القناه حفرها عمال بمعاول يدويه قبل قرن, القول انها تحدي هندسي لاصغر دوله اليوم امر مضحك جدا.

انت عارف إنى من اكتر الناس الى بتشجع دخول القطاع الخاص كا بديل للدولة لكن مش لدرجة اننا نرمي المشاريع بالرخيص كده والله أول ما قريت100مليار ضحكت اهم ممر تجاري فى العالم بعد أزمة قناة بنما المتكررة ومشاكل الجفاف الى بتحصل فيها وعجزهم فى موتكبة صيانتها والتوسعه وتيجي على الى ماشين زى السكينه فى الحلاوة وتقولى 100مليار طب يراجل قول 600مقنعة أكتر واكتبلك تنازل عن السيسي كمان ميغلاش عليك خده والله مهو راجع 🤣
انا بتكلم على الفكرة ككل لانى كنت طرحتها قبل كده مش على المبلغ ( الخصخصة الجزئية وليس البيع الكلى ) واكيد طبعا مبلغ زى ده قليل جدا

عودة
أعلى