بيع حصص بمحطات كهرباء "سيمنز" في مصر رهن موافقة بنوك ألمانية

فائض من الطاقة النظيفه! في كوكب الأرض؟

هو مو ملكك و تكلفه تزيد على المواطن بسبب زيادة تكلفه رأس المال
و مافي من وراء كذا الا خسارة ايرادات تتحول ارباح بدولار للخارج
يعني كنت تخسر تكلفه تشغيل +تمويل
صرت تخسر تشغيل+ تمويل + ارباح المستثمر و
الفاتورة بتولع
لذالك مصر دخلت فى صناعة الأمونيا الخضراء

لذالك مصر دخلت فى صناعة الأمونيا الخضراء
بالتوفيق انا موقفي من الطاقه الخضراء معروف
شيء ترند يساري مكلف غير فعال غير مجدي

اما تقول انك عندك اكتفاء في الكرة الارضيه مافيها دوله تحمل هذه الصفه

كمان الأصل ليس لك الان
و اذا حولته لمستثمر
المستهلك من سيدفع لألمانيا و في النهاية الأصل لن يرجع لك
عمليات البيع الجماعي بمصر مستمرة مما يشكل انذار

لا هركليز أسلوبه مختلف
لا هو بس هو بيحاول يعمل شخصية جديدة لانه شخص معقد

خلي بالك الاثنين نفس الكلام و الاثنين عايشين في امريكا و الاثنين لديهم مزرعة في السعودية (تقريبا الاثنين في الرياض) و من عشاق رود رانر و نفس الهري بتاعهم بالتفصيل...

انسان هايف و فاضي قاعد في منتدي عسكري يناكف في مصريين و شغال يتابع خطابات السيسي و الشأن المصري بهذا الشكل

كلنا نتفق ان الدولة انفقت فى أمور كتير فى وقت مش مناسب لكن محطات سيمنز كا مثال فى وقتها كان فى أزمة فى الكهرباء نفعت مصر ايه المانع إنى اخصخصها لمستثمرين والعائد الى يأتي من بيعها يستخدم فى سداد القرض الأصلي وكده كده مصر الان استثمارها فى الطاقة النظيفة ومحققه فائض منها
هو اصلا عارض فكرة الخصخصة من 2019

و حاليا عارض محطة واحدة فقط من اربع محطات

المضخك ان نفس الهبيدة كانوا بتوع ليه مصر لم تفعل هذة المشاريع بنظام BOT و حاليا بيعيطوا انها هيتم طرحها 🙃

لا هو بس هو بيحاول يعمل شخصية جديدة لانه شخص معقد

خلي بالك الاثنين نفس الكلام و الاثنين عايشين في امريكا و الاثنين لديهم مزرعة في السعودية (تقريبا الاثنين في الرياض) و من عشاق رود رانر و نفس الهري بتاعهم بالتفصيل...

انسان هايف و فاضي قاعد في منتدي عسكري يناكف في مصريين و شغال يتابع خطابات السيسي و الشأن المصري بهذا الشكل
بالنسبة لى مش فارق انا بكلم مين على مقد يفرق معايا النقاش يكون عقلاني والى بتناقش معاه يكون هدفه النقاش مش مهايط جاى علشان يخلص بعض المشاكل النفسية فى داخله فى المنتدى

قبل ايام قام الجيش المصري بافتتاح مصنع للبطاطس وحضر الافتتاح السيسي

دة إفلاس منك و وضع اي حدث و خلاص بعد لما اتزنقت في الهرب بتاعك... ما علاقة هذا بطرح محطات سيمنز 🤣

بالمناسبة ليس فقط مصنع بطاطس.... لكن استطلاح لاراضي ضخمة بالري الحديث في شرق العوينات منها للقمح و البطاطس و تم عمل مصنع بجوارها لخدمة الاراضي الجديدة.... لخلق نظام متكامل من الزراعة و الصناعة الزراعية 😜 في طريق مصر لتحقيق الاكتفاء الذاتي من الزراعة

و خد دي لما طلعت تكلفة معدات الري بالدولار مرتفعة مصر قامت بانتجها محليا من شركة السويدي اليكتريتك (قطاع خاص)

هو اصلا عارض فكرة الخصخصة من 2019

و حاليا عارض محطة واحدة فقط من اربع محطات

المضخك ان نفس الهبيدة كانوا بتوع ليه مصر لم تفعل هذة المشاريع بنظام BOT و حاليا بيعيطوا انها هيتم طرحها 🙃
لا انا مش بعيط لكن انا نفسي يعمل كده فى العاصمة الإدارية كمان ونتدارك الخطأ وبكده يبقا وصلنا لأرض محايدة السيسي عمل المشاريع الى هوا عاوزها فى وقت سريع والشعب قلل الديون ويخف النزيف الاقتصادي

لا انا مش بعيط لكن انا نفسي يعمل كده فى العاصمة الإدارية كمان ونتدارك الخطأ وبكده يبقا وصلنا لأرض محايدة السيسي عمل المشاريع الى هوا عاوزها فى وقت سريع والشعب قلل الديون ويخف النزيف الاقتصادي
مش قصدي عليك ياصديقي.. قصدي الهبيدة في الموضوع دة و غيرهم

حتي شغالين ان الدولة بتناقش القطاع الخاص و لما تطرح شركات يبقي بيع اصول و بتطرح ليه 🙃

بلد ماشي بنظام خطوة فوق وعشرات خطوات لتحت والفساد بينخر كل حته بيه 🤔 الله يرحمك يا حسني مبارك.

مش قصدي عليك ياصديقي.. قصدي الهبيدة في الموضوع دة و غيرهم

حتي شغالين ان الدولة بتناقش القطاع الخاص و لما تطرح شركات يبقي بيع اصول و بتطرح ليه 🙃
لا أصل احسبها محطات الكهرباء بتحتاج صيانة مكلفه جدا اكبر دليل شبكة الكهرباء الى كانت موجودة قبل2013 كن كل يوم نسمع عن تعطل محطات الكهرباء بسبب تكلفة الصيانة المرتفعة بعد مده مش كبيرة المحطات دى هتحتاج صيانة مقرفة شيلها لأى خروف يصرف عليها وأخرج أنت أعتقد القطاع الخاص يقدر يخفض التكلفة فى كل حاجة

هوا انت هتبيعها بفلوس ولا بذرة اكبر مثال خصخصة مبارك لشركات الدولة فى بداية الالفينات والاموال الى تحصل عليها عمل بيها مناطق صناعية زى الالف مصنع وغيرها لكن عيب خطة مبارك أنه دخل فيها فساد كتير ورشاوى وعمولات لرجاله بالتالى شركات كتير دخل خزنه الدولة اقل من ربع ثمنها والباقي عرف طريقة لبنوك سويسرا حتى لو البيع ده هينتج عنه سداد جزء من القروض الحالية هيكون هم واتشال من على الأجيال القادمة

انا اقصد اللي يقول نبيعها ونعمل زيها

انا اقصد اللي يقول نبيعها ونعمل زيها
لا طبعا مش مقصود نعمل زيها يعنى الأموال الى هتطلع منها يتسد بيها جزء من القروض الضخمة ويعفى مصر من فوائد كبيرة نقدر نعمل بيها مشاريع فى مجالات تانية فى إنتاج الكهرباء بشكل أفضل

A @anwaralsharrad

تركيا ايضا بسبب الفساد باعت و خصخصة محطات الطاقة في عهد أردوغان.... لان الخصخصة و بيع محطات الطاقة فساد و كدة

تركيا عندها مشاركة ضخمة للقطاع الخاص و الاجانب في انتاج الطاقة.

حتي محطات الطاقة العائمة مملوكة للقطاع الخاص لشركة Karpower

بيع محطة

حتي خطوط نقل الكهرباء مملوكة للقطاع الخاص

Turkey’s transmission lines connect to 21 distribution grids operated by private companies. These 21 distribution grid companies operate approximately 71,000 Km of distribution lines

لا طبعا مش مقصود نعمل زيها يعنى الأموال الى هتطلع منها يتسد بيها جزء من القروض الضخمة ويعفى مصر من فوائد كبيرة نقدر نعمل بيها مشاريع فى مجالات تانية فى إنتاج الكهرباء بشكل أفضل

امال بتقتبس لي ليه

عودة
أعلى