الآن متابعة التطورات في السودان

يا محترم لكل مقام مقال
انا عاوز اقول كلمه لوجه الله
اللى يقدر يحقن الدماء يتفضل اقسم بالله سيكون الكل خلفه ويدعمه
ليس بفضل انما واجب علينا جميعا
كلامك مظبوط ١٠٠٪
لاكن ال انت بتنقشهم اهم حاجة عندهم الفخر (حتى لو بالكذب) زي عرب الجاهليه (قبل الاسلام) اعتقد واضح من الرد بتاعم هنا او في اي موضوع تاني

فا ريح نفسك

لا من تدخل هي دول خليجية فقط و مصر لم تتدخل في السودان الا لدعم البرهان مع السعودية

و الفصيل الاخر تم دعمه من دولة خليجية اخري

و بلاش هبد الله يكرمك دة حتي اسوأ المصادر الدولية لم تذكر ان مصر عملت شئ في السودان

السعودية دعمت انقلاب 2021 و هذة حقيقة يعلمها الجميع بسبب دعم الجيش السوداني بجنود في حرب اليمن

الجيش السوداني دعم السعودية في حرب اليمن بجنود ماتوا في الحرب و السعودية رفضت دعم الجيش السوداني بارسال جنود سعوديين

لا اعلم من يصدر الفشل، الدول اللي حوالينا اللي كلها في حروب و لا مصر اللي قاعدة في حالها 😂

الفاشل هو من انفق مليارات ضخمة في حرب فاشلة و بعدين لم يبقي له الا المفاوضات و مصر اختارت المفاوضات من البداية

حلو و عاجبنا و افضل من حروب عبثية مضحكة كلفت مليارات

و بردوا لن حارب من اجل حليفكم 😂

بعد نقل المعركة للخرطوم برعاية صينية

و لذلك عوزين مصر هي اللي تحارب علشان محروق علي فلوسك 😂😂😂

كل لما تذخل تستثمر في بلد يحصل فيها حرب 🤣🤣🤣🤣

انا بقول بتعيط ليه عوز مصر تحارب 😂

ان شاء اول لما السعودية تبقي ديمقراطية مصر خلفها مباشرة

انتهي العمل العسكري هناك.

عليك نور خليك انت بقي حروبك الفاشلة و المليارات اللي ضيعتها و في الاخر المفاوضات هي اللي وقفت اطلاق النار و فشلت فشل رهيب

مصر حاليا هتاخد راعيها هتطلع من السودان

انت بقي من اجل مصالحك المالية هناك و في إثيوبيا

كل بلد تدعمها سياسيا او اقتصاديا تفشل و تبقي تابعه لإيران...
ليفل الوحش في الهري

تصبح على خير نكمل بكره.

الغارديان: في نزاع السودان.. أمير حرب يدعم أميرا آخر بناء على طلب دولة خليجية​

كلامك مظبوط ١٠٠٪
لاكن ال انت بتنقشهم اهم حاجة عندهم الفخر (حتى لو بالكذب) زي عرب الجاهليه (قبل الاسلام) اعتقد واضح من الرد بتاعم هنا او في اي موضوع تاني

فا ريح نفسك
يا ياج محمد يتفشخر براحته بس يحل الموضوع واحنا معاه

علي الاخوه المصريين عدم الانسياق والرد والجدال علي المشاركات التافهه لا تبوظو الموضوع من أجل هجص لا فائده منه بارك الله فيكم
احيانا اشعر بانني في موضوع خاص بمصر وليس السودان

وتذكر " تجاهل ، فليس كل شئ يستحق الإهتمام"

علي الاخوه المصريين عدم الانسياق والرد والجدال علي المشاركات التافهه لا تبوظو الموضوع من أجل هجص لا فائده منه بارك الله فيكم
احيانا اشعر بانني في موضوع خاص بمصر وليس السودان

وتذكر " تجاهل ، فليس كل شئ يستحق الإهتمام"
وده المطلوب ان مصر تكون خصم حتى لو فى نفس الطريق لتحقيق الاستقرار ونفس الاهداف
لازم نعمل بطوله على مصر
انا متفق معاك التجاهل يجعل رايهم بلا هدف او ذو شأن

وده المطلوب ان مصر تكون خصم حتى لو فى نفس الطريق لتحقيق الاستقرار ونفس الاهداف
لازم نعمل بطوله على مصر
انا متفق معاك التجاهل يجعل رايهم بلا هدف او ذو شأن

يا اخي مصر عامله خرم في دماغ ناس كتير ، والحقد ظاهر وواضح للكل

هم يتبعون استراتجيه استفزازكم ثم تردون عليهم ويردون عليكم باستفزاز اكثر وهكذا في جدال لا نهائي لا هدف منه الا التقليل منكم بشويه كلام

عبيط ، وللاسف اري الكثير من الاخوه المصريين يقعون في هذا الفخ ويجاريهم في المناقشات وهو مسكين لا يعلم انه يحفر في بحر

يا اخي مصر عامله خرم في دماغ ناس كتير ، والحقد ظاهر وواضح للكل

هم يتبعون استراتجيه استفزازكم ثم تردون عليهم ويردون عليكم باستفزاز اكثر وهكذا في جدال لا نهائي لا هدف منه الا التقليل منكم بشويه كلام

عبيط ، وللاسف اري الكثير من الاخوه المصريين يقعون في هذا الفخ ويجاريهم في المناقشات وهو مسكين لا يعلم انه يحفر في بحر
مطلوب كده للاسف لا اشراف ولا اداره تراعى مثل هذه الاساليب القذره مما يعطى انطباع بتايدهم لمثل هذه المشاركات الهزليه

مطلوب كده للاسف لا اشراف ولا اداره تراعى مثل هذه الاساليب القذره مما يعطى انطباع بتايدهم لمثل هذه المشاركات الهزليه

قله عدد التفاعلات من الاعضاء سببها الرئيسي مثل تلك النقاشات والاستفزازات التافهه ، حتي انا عندما اريد معرفه اخر الاخبار انصدم بان نصف الصفحات كلها مناقشات تافهه لا قيمه لها واهرب من المنتدي ، انظر لعدد التفاعلات منذ سنتين او ثلاثه وقارنها بالان حتي جوده الردود اختلفت

قله عدد التفاعلات من الاعضاء سببها الرئيسي مثل تلك النقاشات والاستفزازات التافهه ، حتي انا عندما اريد معرفه اخر الاخبار انصدم بان نصف الصفحات كلها مناقشات تافهه لا قيمه لها واهرب من المنتدي ، انظر لعدد التفاعلات منذ سنتين او ثلاثه وقارنها بالان حتي جوده الردود اختلفت
دلوقتى التصفح على تويتر او متابعة صفحات التليجرام افضل مائه مره من المنتدى
كان الاول المنتدى عملاق اخبارى فعلا ومتابعة الاخبار عليه كان افضل مليون مره من اى مكان اخر حاليا 🤷

الامن شي مهم
كثير من الدول تشيل الليلة لمصالحها
السعودية اليمن
روسيا اوكرانيا
والجاي في انتظاره

هذا بحال ان عندك القدرة على الضغط

هذا بحال ان عندك القدرة على الضغط
والسعودية بتدخلها باليمن حفظت أمنها !!
ولا ايران بقت موجوده بشكل علني باليمن وبقا عادي جدا تقصف اراضيها بالبالستي والمسيرات

بلاش عنتريات فارغه ، مصر هددت بتدخل في ليبيا لأن العدو هناك تركيا ، ممكن تتحيد بسهوله والعداء مش موجه لأهلنا في ليبيا
لكن تدخل تركيا حجه كافيه لتدخل مصر دون استعداء الليبيين .

السودان الموضوع أخطر وأعقد من ليبيا ألف مره ،، أولا بسبب عمق الروابط بين الشعبين وثانيا بسبب النيل ( الأهم ) وثالثا بسبب أمن
البحر الأحمر ..

أنا لسه عند رأيي تدخل مصر مرهون بتدخل علني لقوى خارجية مع الدعم .. ساعتها هتلاقي مصر تدخلت بكل قوتها

أكاد أجزم أن الاتفاق هو ان الجيش السوداني كفيل بانهاء تمرد حميدتي مع دعم أستخباري وقوات خاصه عند الحاجه من مصر
ومصر كفيله بتحييد أي تدخل خارجي لدعم التمرد

حميدتي متمرد ومحاولة التوسط بين وبين البرهان معناها دعمه لانها أعتراف ضمني بحق ليس له

السعودية والأمارات ومن خلفهم حفتر هم من وراء حميدتي عربيا

لا من تدخل هي دول خليجية فقط و مصر لم تتدخل في السودان الا لدعم البرهان مع السعودية

و الفصيل الاخر تم دعمه من دولة خليجية اخري

و بلاش هبد الله يكرمك دة حتي اسوأ المصادر الدولية لم تذكر ان مصر عملت شئ في السودان

السعودية دعمت انقلاب 2021 و هذة حقيقة يعلمها الجميع بسبب دعم الجيش السوداني بجنود في حرب اليمن

الجيش السوداني دعم السعودية في حرب اليمن بجنود ماتوا في الحرب و السعودية رفضت دعم الجيش السوداني بارسال جنود سعوديين

لا اعلم من يصدر الفشل، الدول اللي حوالينا اللي كلها في حروب و لا مصر اللي قاعدة في حالها 😂

الفاشل هو من انفق مليارات ضخمة في حرب فاشلة و بعدين لم يبقي له الا المفاوضات و مصر اختارت المفاوضات من البداية

حلو و عاجبنا و افضل من حروب عبثية مضحكة كلفت مليارات

و بردوا لن حارب من اجل حليفكم 😂

بعد نقل المعركة للخرطوم برعاية صينية

و لذلك عوزين مصر هي اللي تحارب علشان محروق علي فلوسك 😂😂😂

كل لما تذخل تستثمر في بلد يحصل فيها حرب 🤣🤣🤣🤣

انا بقول بتعيط ليه عوز مصر تحارب 😂

ان شاء اول لما السعودية تبقي ديمقراطية مصر خلفها مباشرة

انتهي العمل العسكري هناك.

عليك نور خليك انت بقي حروبك الفاشلة و المليارات اللي ضيعتها و في الاخر المفاوضات هي اللي وقفت اطلاق النار و فشلت فشل رهيب

مصر حاليا هتاخد راعيها هتطلع من السودان

انت بقي من اجل مصالحك المالية هناك و في إثيوبيا

كل بلد تدعمها سياسيا او اقتصاديا تفشل و تبقي تابعه لإيران...

ايوه واخر كلام المحللين هنا

عودة
أعلى