الآن متابعة التطورات في السودان

ياريت مصدر علي الهبدة دي 😂

ان مليون و نص في مصر مدعومين امميا 😂

تقرير المفوضية نفيه بيقولك بطل هري.

تقرير هبدي ملوش لزمة

مشكلة المهاجرين من أفريقيا كارثة علي مصر منذ سنوات و منهم القادمين من اثيوبيا المتقدمة هربوا من خير و تقدم اثيوبيا الي مصر 🙃

دة تقرير دولي بعيدا عن هبدك الفاخر

مصدر على ايه ؟ ان مصر تأخذ دعم اممي على اللاجئين ؟

اذا تحتاج حاضر, و لو انه مش محتاج فذلكه. الامم المتحده تقدر عددهم باقل من 300 الف في 2022

كنت كريم معك و رفعانهم لمليون و نص في اسوأ سيناريو, و لو انهم تقنيا مش لاجئين. المهاجر الغير شرعي و المقيم الاجنبي و الاقامات المحدوده كلها فئات مختلفه.

اقرأ مصدرك قبل تحطه و بلاش عباطه. التسعة مليون العدد الكلي للاجانب في مصر.

خذ هذا الاقتباس من مصدرك 👇

"تعتبر المنظمة الدولية للهجرة أن المهاجر هو "أي شخص يتحرك أو ينتقل عبر حدود دولية أو داخل دولة بعيدًا عن مكان إقامته المعتاد، بغض النظر عن (1) الوضع القانوني للشخص؛ (2) ما إذا كانت الحركة طوعية أو غير طوعية؛ (3) ما هي أسباب الحركة أو (4) ما هي مدة الإقامة "

و محدش شهد ان مصر بريئه في السودان, بالعكس الكل مجمع انها معول هدم هناك و مصدر #تصدير_الفشل

خلي عندك رأي مصر سايب السودان و لا بتتدخل في السودان 🙃 انا لحد دلوقتي عمال اسمع اختلاف بين الاعضاء

مرة مصر تركت السودان لحد لما ضاعت منها، و مرة مصر حرفت السودان!!

ماذا فعلت مصر في السودان اصلا.... المعروف فقط هي دعمها البرهان هي و السعودية في 2021 غير ذلك لم تفعل اي شئ

و الفعال علي الارض هو دولة عربية و هي نفس حليف حفتر و الجنجويد و التدخل السريع 😉

يا اخي كنتم ترون لنا قصص البطولات الفاتنازيه و تتفاخرون بمد النفوذ الاخطبوطي في السودان من ساعة انقلاب البرهان قبل سنتين ( و بصراحه كنت اضحك عليكم في السر ), ايه الي تغير؟ لما باضت الشغله خلعتم و الا ايه ؟

خلعنا فين اصلا و اية اللى باظ 😂 المعركة شغالة لسه و لا جديد فيها و حميدتي لم ينتصر حتي الان

هو لازم ادخل بمهرجان و اعلن اني هنقل المعركة للخرطوم و اقعد اطير طيارات و احرق بلد علي دماغ شعبها علشان اثبت اني شغال

و اليوم الي يتطابق موقفنا يجيني اكتئاب, لعلمي انه مع الحكومة المصرية الحاليه الموضوع مجاملة في الاغلب و المشي معاكم يورد المهالك.

صحيح لنا مصالح في السودان. و لكنها مش حيويه كما تصور. هي aspirational في الطابع و لا تختلف كثيرا عن الحسبه في اثيوبيا. الوضع المصري مختلف كما تعلم و السودان ممكن يكون نعمة او نقمة على مصر.

ياعزيزي السعودية تقريبا اكبر مستمثر في السودان... مصر لا تمتلك شئ في السودان... مصر فقط تستورد بعض اللحوم و المحاصيل و تصدر لهم بعض المنتجات الصناعية و الميزان التجاري ضعيف جدا

رأيي انكم تتركوا الموضوع كليا و هذا قد يبدو كتناقض. و لكن لما تحط في بالك اداء الحكومة المصرية تاريخيا هناك و قدراتها التي يمكن ان تضعها على الارض حاليا, ستصل لحقيقه ان اي تدخل مصري هو #تصدير_الفشل لا اكثر. الاحسن تترك الموضوع للاطار الرباعي و تدعو الله ان يكون في مصلحتك على المدى الطويل.

انا رأي اننا نسمع كلامك و نفشخ اثيوبيا و نسيب السودان في حالها.....و الحروب علي رأيك هي الحل و فرض السيطرة و الهيبة و الهبل الكثير اللي بتقوله دة

ناوي استمتع ان شاء الله,

امامنا مخاض للمنطقه و ولادة لشرق اوسط جديد. متأكد انه ما زال فيه فصول مثيره في المستقبل و بلا جدال مصر ضمن الاجندا. ان شاء الله تكون سلميه و كوميديه و كلها ضحك و فرفشه. اعتقد افضل من البكاء و النكد.

الشرق الأوسط بتاع الحروب 🤭

ياخي و الله ماعرف مصر عايشة ازاي وسط كل الحروب دي 😂

الامم المتحدة و المنظمات الدولية فشلت في توفير الدعم للاجئين و لم تلزتم بتعهدتها... تركيا مثال أردوغان عمل خنفات معاهم بسبب عدم الوفاء بالمبلغ المطلوب

المنظمات اخرها بتوفر دعم في صورة دواء و غذاء و اموال بسيطة... تنفقها الدولة بشكل كامل علي اللاجئين

و غريب ان الدول كلها اللي بتهبد و بتقول مستفيدة ماليا نفسها عوزة تطرد اللاجئين لانهم عبء اقتصادي عليها... و انت بتقول تجارة مربحة لهم 😂😂😂

ياخي بطل هري بقي

افتح بلدك الغنية للمليون و نص لأجي اللي انت بتقول عليهم.. و خد معاهم اللي في الاردن و لبنان..

و خد معاهم اليمنين اللي بيتعالجوا في مصر
لا لم تفشل في توفير الالتزامات. بالعكس تصرف شهري و الناس مبسوطه. بلاش هري الله يصلحك.

و اذا زعلان كلم حكومتك انا مالي ؟! هي خصمك هنا.

في النهايه القرار بالاستقبال من عدمه سيادي, و اذا سمحت الحكومة بدخولهم تتحمل النتائج.

لا لم تفشل في توفير الالتزامات. بالعكس تصرف شهري و الناس مبسوطه. بلاش هري الله يصلحك.

لا فشلت و انت اللي بلاش هري و لذلك الدول كلها بتصرخ منهم و تطالب بعودتهم سريعا

و من اهم الملفات اللي ببتم الحديث عنها هي سرعة عودة اللاجئين

لكن انت عايش في الوهم و مياة البطيخ

تخيل الاردن و لبنان و تركيا بيصرخوا من عدم التزام الامم المتحدة و مشاكل اللاجئين و انت بتقول بيدفعوا ليهم فلوس 🙃

و اذا زعلان كلم حكومتك انا مالي ؟! هي خصمك هنا.

انا زعلان فعلا لية و بنتقد بلدي، ليه تستقبل العدد الضخم دة و احنا في ازمة اقتصادية و الغني قفل حدودة!! و مفيش تعويض و لا بطيخ... و الغني بيقولك عوم عملتك اكثر علشان اشتري الشركات ارخص

في النهايه القرار بالاستقبال من عدمه سيادي, و اذا سمحت الحكومة بدخولهم تتحمل النتائج.

هي سمحت مضطرة لكن المفروض الغني يفتح وياخد شوية، عندهم فلوس زي الرز

لكن مصر زي مانت بتقول بلد جعانه 😢انتم بقي الاقوى اقتصاديا في العالم، خدوهم ياعم الحج

و لم يقرأه اصلا 🤭

الاخ EGY FTW @EGY FTW يحب يستعبط احيانا.
مصدر على ايه ؟ ان مصر تأخذ دعم اممي على اللاجئين ؟

اذا تحتاج حاضر, و لو انه مش محتاج فذلكه. الامم المتحده تقدر عددهم باقل من 300 الف في 2022

في مصدرك بيقول ان مصر بتوفر ليهم الدعم 🙃

فين الفلوس و المبالغ في التقرير

كمان لو كلامك صحيح فالدعم موجه فقط للعدد القليل دة و اللي الامم المتحدة معترفة بيهم اما الباقي الي جاء عن طريق الهجرة بدل الامم المتحدة... فمصر هي اللي تصرف علية

كنت كريم معك و رفعانهم لمليون و نص في اسوأ سيناريو, و لو انهم تقنيا مش لاجئين. المهاجر الغير شرعي و المقيم الاجنبي و الاقامات المحدوده كلها فئات مختلفه.

اقرأ مصدرك قبل تحطه و بلاش عباطه. التسعة مليون العدد الكلي للاجانب في مصر.

خذ هذا الاقتباس من مصدرك 👇

"تعتبر المنظمة الدولية للهجرة أن المهاجر هو "أي شخص يتحرك أو ينتقل عبر حدود دولية أو داخل دولة بعيدًا عن مكان إقامته المعتاد، بغض النظر عن (1) الوضع القانوني للشخص؛ (2) ما إذا كانت الحركة طوعية أو غير طوعية؛ (3) ما هي أسباب الحركة أو (4) ما هي مدة الإقامة "

كمل التقرير بعد التعريف و لا تحرف الكلام 😂 احب شغلك في الهري 😂

وهناك زيادة ملحوظة في عدد المهاجرين منذ عام 2019، بسبب عدم الاستقرار الذي طال أمده البلدان المجاورة لمصر، مما دفع الآلاف من السودانيين وجنوب السودان والسوريين والإثيوبيين

قد يُنظر إلى الخطاب الإيجابي للحكومة المصرية تجاه المهاجرين واللاجئين على أنه عامل جذب للمهاجرين واللاجئين وطالبي اللجوء مؤخرًا إلى مصر. [4]ولطالما كانت مصر سخية في إدراج المهاجرين واللاجئين وطالبي اللجوء في النظم الوطنية للتعليم والصحة، على قدم المساواة مع المصريين في كثير من الحالات، وهذا على الرغم من التحديات التي يواجهها هذان القطاعان والتكاليف الاقتصادية الباهظة. إن إدراج السكان المهاجرين في خطة التطعيم الوطنية ضد فيروس هو مثال حديث واضح على نهج الحكومة المصرية في معاملة المهاجرين، على قدم المساواة مع المواطنين المصريين.[5]

غير صحيح معظم المتواجدين مواطنين مصريين من اسوان ومن مناطق النوبه ومن حلايب وشلاتين المتنازع عليها وتدعون بأنهم سودانيين وتصنفوا بعضهم احباش فقط للون بشرتهم .. لايوجد لاجئين في مصر فقط بعض السوريين واليمنين وهم اصحاب تجارة ومطاعم وشركات ومشغليين مصريين ..
يا اخى انا اعيش فى قريه جاء الينا اكثر من ١٠ عائلات سوريه تم توفير لهم مسكن وملبس ومشرب اقسم بالله ان قرى تبعد عنا عشرات الكيلومترات كان اهلها ياتون ليساعدوهم ولم يعاملوا على انهم ضيوف بل تمت مساعدتهم وتشغيلهم
انت بتتكلم على كام مطعم خلاص هيشغلوا ١٢٠ مليون مصرى
انت بتهزر يابنى والا جاى فى اى خناقه وخلاص ضد مصر اى هبد وخلاص واى فتى
انا مش فاهم الاداره صامته على تجاوزات هذا العضو وغيره المكرره فى اى موضوع هو هجوم على مصر فقط لو واحد عطس قدام بيته هيقولك بسبب مصر
بطل اسفاف وتفاهه

خلي عندك رأي مصر سايب السودان و لا بتتدخل في السودان 🙃 انا لحد دلوقتي عمال اسمع اختلاف بين الاعضاء

مرة مصر تركت السودان لحد لما ضاعت منها، و مرة مصر حرفت السودان!!

ماذا فعلت مصر في السودان اصلا.... المعروف فقط هي دعمها البرهان هي و السعودية في 2021 غير ذلك لم تفعل اي شئ

و الفعال علي الارض هو دولة عربية و هي نفس حليف حفتر و الجنجويد و التدخل السريع 😉
مصر #تصدر_الفشل و هذا رأيي.

حاولت التدخل في السودان من لحظه ازاحة البشير لضمان حكومة مواليه. و من يومها و هي تتخبط.

و السعودية لم تدعم البرهان. دعمت الاتفاق الاطاري و ضمن مهندسيه, و هو ما انقلب عليه البرهان لاحقا. المملكه تريد سودان مدني منفتح على العالم و فيه تنميه و تطور ( و هذا تطلع لا تشاركنا فيه القياده المصريه و بكيفهم, الي عاوز يخسر نخسره مش مشكله )

بخصوص الامارات مبسوط منهم, صحيح التحرك بيكلف قلاقل و لكنه على الاقل مش #تصدير_للفشل مثل البعض.

خلعنا فين اصلا و اية اللى باظ 😂 المعركة شغالة لسه و لا جديد فيها و حميدتي لم ينتصر حتي الان

هو لازم ادخل بمهرجان و اعلن اني هنقل المعركة للخرطوم و اقعد اطير طيارات و احرق بلد علي دماغ شعبها علشان اثبت اني شغال
مش بس خلعت, انت استخبيت تحت السرير :ROFLMAO:

في كلام كثيييير في الموضوع هذا و هو مصدر الكوميديا التي اقول لك عليها. بس بما ان الحكومة المصرية اعتذرت و تأسفت فنستر على اخواننا المسلمين.

يا عزيزي السعودية تقريبا اكبر مستمثر في السودان... مصر لا تمتلك شئ في السودان... مصر فقط تستورد بعض اللحوم و المحاصيل و تصدر لهم بعض المنتجات الصناعية و الميزان التجاري ضعيف جدا
تراها كبيره و نراها صغيره. ربما لاختلاف المعايير.

اذا تحب ترى ما معنى الشراكة مع المملكه فخذ اثيوبيا كمثال. ان شاء الله ينصلح حال السودان و نكرر التجربة هناك.

انا رأي اننا نسمع كلامك و نفشخ اثيوبيا و نسيب السودان في حالها.....و الحروب علي رأيك هي الحل و فرض السيطرة و الهيبة و الهبل الكثير اللي بتقوله دة
لااااااااا !

لازم تفشخ حد للاحساس بقيمتك و الا ايه ؟ :ROFLMAO:

ايه المانع تقلدهم و تصير قصه تنمويه و تحول مدني يلهم العالم ؟ اهو ده العقليه الي تصر على #تصدير_الفشل.

و اذا مره مره مصمم على العمل العسكري عندك سيناء, اعتقد اولى باهتمامك.

الشرق الأوسط بتاع الحروب 🤭

ياخي و الله ماعرف مصر عايشة ازاي وسط كل الحروب دي 😂
مصر مش عايشه الله يعينها.

غير صحيح معظم المتواجدين مواطنين مصريين من اسوان ومن مناطق النوبه ومن حلايب وشلاتين المتنازع عليها وتدعون بأنهم سودانيين وتصنفوا بعضهم احباش فقط للون بشرتهم .. لايوجد لاجئين في مصر فقط بعض السوريين واليمنين وهم اصحاب تجارة ومطاعم وشركات ومشغليين مصريين ..
و ايه علاقة المشاركة بتاعتي بال انت بتقوله؟!

يا اخى انا اعيش فى قريه جاء الينا اكثر من ١٠ عائلات سوريه تم توفير لهم مسكن وملبس ومشرب اقسم بالله ان قرى تبعد عنا عشرات الكيلومترات كان اهلها ياتون ليساعدوهم ولم يعاملوا على انهم ضيوف بل تمت مساعدتهم وتشغيلهم
انت بتتكلم على كام مطعم خلاص هيشغلوا ١٢٠ مليون مصرى
انت بتهزر يابنى والا جاى فى اى خناقه وخلاص ضد مصر اى هبد وخلاص واى فتى
انا مش فاهم الاداره صامته على تجاوزات هذا العضو وغيره المكرره فى اى موضوع هو هجوم على مصر فقط لو واحد عطس قدام بيته هيقولك بسبب مصر
بطل اسفاف وتفاهه

اولاً لم اسيء الى مصر ولكن نفسك ..... هي من صورة لك ذلك .
ثانياً كلامك غير صحيح عن السوريين فهم الان اصحاب محلات ومطاعم ومصانع وتعتبر المطاعم السورية الأن في مصر هي الارقى والمفضلة لدى السياح حتى انها تفوقت على مطاعم مصرية قديمة كان لها اسمها والان لاتقارن بالمطاعم السورية وسالفة عشر عوائل هذي اكيد من الكيس اجل عشر عوائل ..
مشكلتكم اللي يقول الحق وينتقد تعتبروا مايقول اساءه هناك فرق بين الاساءه وتوضيح الحقائق اجل تبغى تقنعنا ان عدد اللاجئين في مصر اكثر من 22 مليون يارجل قل شيء معقول .

أخيراً تقارير الامم المتحده تقول بأن عدد اللاجئين في مصر لايتجاوز المليون ونصف وهناك دعم يقدم للحكومة المصرية من وين جبتم ال 21 مليون الزيادة ذي دي زاطت منكم اؤي ..

لا فشلت و انت اللي بلاش هري و لذلك الدول كلها بتصرخ منهم و تطالب بعودتهم سريعا

و من اهم الملفات اللي ببتم الحديث عنها هي سرعة عودة اللاجئين

لكن انت عايش في الوهم و مياة البطيخ

تخيل الاردن و لبنان و تركيا بيصرخوا من عدم التزام الامم المتحدة و مشاكل اللاجئين و انت بتقول بيدفعوا ليهم فلوس 🙃
متى و كيف صرخوا ؟ هات نشوف 🤭

و اذا افترضنا انهم صرخوا, يبقى مشكلتهم من صنع ايديهم و يتحملون النتائج.

لو انشأوا مخيمات داخل الدول المنكوبه و وفروا الدعم الاغاثي كان افضل.

انا زعلان فعلا لية و بنتقد بلدي، ليه تستقبل العدد الضخم دة و احنا في ازمة اقتصادية و الغني قفل حدودة!! و مفيش تعويض و لا بطيخ... و الغني بيقولك عوم عملتك اكثر علشان اشتري الشركات ارخص
لا فيه دعم ملياري و اذا لا تعلم انت مغيب. اضف سوء الادارة و نهب الدعم للسته اعتراضاتك.

مشكلتكم الداخليه لا تزعجونا بها و حلوها بينكم.

هي سمحت مضطرة لكن المفروض الغني يفتح وياخد شوية، عندهم فلوس زي الرز

لكن مصر زي مانت بتقول بلد جعانه 😢انتم بقي الاقوى اقتصاديا في العالم، خدوهم ياعم الحج
لا, مفيش حاجه اسمها المفترض و المفروض, لكل دولة حساباتها.

و بصراحه محدش يأخذ نصيحه ممن يمارس #تصدير_الفشل.

رأيي الشخصي ان التهدئة و العودة للاتفاق الاطاري و جعل السودان بيئه جاذبه هو الحل. ان شاء الله نشوف السودان نفسه يستقبل القادمين للعيش و العمل في المستقبل.

في مصدرك بيقول ان مصر بتوفر ليهم الدعم 🙃

فين الفلوس و المبالغ في التقرير

كمان لو كلامك صحيح فالدعم موجه فقط للعدد القليل دة و اللي الامم المتحدة معترفة بيهم اما الباقي الي جاء عن طريق الهجرة بدل الامم المتحدة... فمصر هي اللي تصرف علية
هؤلاء هم اللاجئين و كلهم يصرف عليهم. بقية التسعة مليون اجنبي موضوع ثاني خالص مثل الاجانب في اي دوله.
بمعيارك السعوديه فيها 15 مليون لاجئ :ROFLMAO: و هذا و الله قمة العباطه.

اجيب لك موقع يحدث شهريا بالمبالغ الامميه المصروفه و ممكن تتابعه ( و موضوع المفترض انك تقوم به بنفسك و الشكوى لله ), و كمان عليك ان تتابع اخبار الدعم من الاتحاد الاوروبي و ان كانت اقل شفافيه, بس عندي شرط لاني جبته مليون مره و محدش اخذ باله.

شرطي تكتب مئه مشاركه بمعدل عشر مشاركات يوميا تقول فيها انك كنت مغيب بخصوص موضوع الاجئين في مصر و تعتذر عن الهري بدون معرفه, اتفقنا ؟

كمل التقرير بعد التعريف و لا تحرف الكلام 😂 احب شغلك في الهري 😂

وهناك زيادة ملحوظة في عدد المهاجرين منذ عام 2019، بسبب عدم الاستقرار الذي طال أمده البلدان المجاورة لمصر، مما دفع الآلاف من السودانيين وجنوب السودان والسوريين والإثيوبيين

قد يُنظر إلى الخطاب الإيجابي للحكومة المصرية تجاه المهاجرين واللاجئين على أنه عامل جذب للمهاجرين واللاجئين وطالبي اللجوء مؤخرًا إلى مصر. [4]ولطالما كانت مصر سخية في إدراج المهاجرين واللاجئين وطالبي اللجوء في النظم الوطنية للتعليم والصحة، على قدم المساواة مع المصريين في كثير من الحالات، وهذا على الرغم من التحديات التي يواجهها هذان القطاعان والتكاليف الاقتصادية الباهظة. إن إدراج السكان المهاجرين في خطة التطعيم الوطنية ضد فيروس هو مثال حديث واضح على نهج الحكومة المصرية في معاملة المهاجرين، على قدم المساواة مع المواطنين المصريين.[5]
المهاجرين* لا يساوي اللاجئين*

نفخ في قربة مثقوبه.

هو ده ملوش علقة بالموضوع لاكن افتكرته بسبب الكلام بتاعكوا ا @الرمز Hegesias @Hegesias احنا مش عنصريين ولا بنتاجر بحد و هما مش مجبرين يشكرونا

هما إخوتنا في الاخر و ال احنا بنعمله معاهم ده شرف لينا مش بنتفضل عليهم

اولاً لم اسيء الى مصر ولكن نفسك ..... هي من صورة لك ذلك .
ثانياً كلامك غير صحيح عن السوريين فهم الان اصحاب محلات ومطاعم ومصانع وتعتبر المطاعم السورية الأن في مصر هي الارقى والمفضلة لدى السياح حتى انها تفوقت على مطاعم مصرية قديمة كان لها اسمها والان لاتقارن بالمطاعم السورية وسالفة عشر عوائل هذي اكيد من الكيس اجل عشر عوائل ..
مشكلتكم اللي يقول الحق وينتقد تعتبروا مايقول اساءه هناك فرق بين الاساءه وتوضيح الحقائق اجل تبغى تقنعنا ان عدد اللاجئين في مصر اكثر من 22 مليون يارجل قل شيء معقول .

أخيراً تقارير الامم المتحده تقول بأن عدد اللاجئين في مصر لايتجاوز المليون ونصف وهناك دعم يقدم للحكومة المصرية من وين جبتم ال 21 مليون الزيادة ذي دي زاطت منكم اؤي ..
هات الاحصائيه طيب وناكد كلامك
هل تعلم ان الجاليه السودانيه وحدها ٥او ٦ مليون
ومش كل اسمر بنقول عليه سودانى او مغترب
الصعايده والنوبين نعرفهم كويس
انت بتجادل فى حاجه لا علاقه لها بالموضوع
شوف تركيا عملت ايه فى السورين ومصانعهم تمت سرقتهم واقامة المصانع فى تركيا فى مصر تملكوا وعاشو كانهم فى سوريا ودى حقيقه لافرق بين اى عربى هنا
هو ايه اللى مخليك تاعب نفسك قوى وحارقك قوى علشان تقعد تتكلم عن مصر اكتر من بلدك

حاولت التدخل في السودان من لحظه ازاحة البشير لضمان حكومة مواليه. و من يومها و هي تتخبط.

لا من تدخل هي دول خليجية فقط و مصر لم تتدخل في السودان الا لدعم البرهان مع السعودية

و الفصيل الاخر تم دعمه من دولة خليجية اخري

و بلاش هبد الله يكرمك دة حتي اسوأ المصادر الدولية لم تذكر ان مصر عملت شئ في السودان

و السعودية لم تدعم البرهان. دعمت الاتفاق الاطاري و ضمن مهندسيه, و هو ما انقلب عليه البرهان لاحقا. المملكه تريد سودان مدني منفتح على العالم و فيه تنميه و تطور ( و هذا تطلع لا تشاركنا فيه القياده المصريه و بكيفهم, الي عاوز يخسر نخسره مش مشكله )

السعودية دعمت انقلاب 2021 و هذة حقيقة يعلمها الجميع بسبب دعم الجيش السوداني بجنود في حرب اليمن

الجيش السوداني دعم السعودية في حرب اليمن بجنود ماتوا في الحرب و السعودية رفضت دعم الجيش السوداني بارسال جنود سعوديين

بخصوص الامارات مبسوط منهم, صحيح التحرك بيكلف قلاقل و لكنه على الاقل مش #تصدير_للفشل مثل البعض.

لا اعلم من يصدر الفشل، الدول اللي حوالينا اللي كلها في حروب و لا مصر اللي قاعدة في حالها 😂

الفاشل هو من انفق مليارات ضخمة في حرب فاشلة و بعدين لم يبقي له الا المفاوضات و مصر اختارت المفاوضات من البداية

مش بس خلعت, انت استخبيت تحت السرير :ROFLMAO:

حلو و عاجبنا و افضل من حروب عبثية مضحكة كلفت مليارات

و بردوا لن حارب من اجل حليفكم 😂

في كلام كثيييير في الموضوع هذا و هو مصدر الكوميديا التي اقول لك عليها. بس بما ان الحكومة المصرية اعتذرت و تأسفت فنستر على اخواننا المسلمين.

بعد نقل المعركة للخرطوم برعاية صينية

تراها كبيره و نراها صغيره. ربما لاختلاف المعايير.

اذا تحب ترى ما معنى الشراكة مع المملكه فخذ اثيوبيا كمثال. ان شاء الله ينصلح حال السودان و نكرر التجربة هناك.

و لذلك عوزين مصر هي اللي تحارب علشان محروق علي فلوسك 😂😂😂

كل لما تذخل تستثمر في بلد يحصل فيها حرب 🤣🤣🤣🤣

انا بقول بتعيط ليه عوز مصر تحارب 😂

لااااااااا !

لازم تفشخ حد للاحساس بقيمتك و الا ايه ؟ :ROFLMAO:

ايه المانع تقلدهم و تصير قصه تنمويه و تحول مدني يلهم العالم ؟ اهو ده العقليه الي تصر على #تصدير_الفشل.

ان شاء اول لما السعودية تبقي ديمقراطية مصر خلفها مباشرة

و اذا مره مره مصمم على العمل العسكري عندك سيناء, اعتقد اولى باهتمامك.

انتهي العمل العسكري هناك.

مصر مش عايشه الله يعينها.

عليك نور خليك انت بقي حروبك الفاشلة و المليارات اللي ضيعتها و في الاخر المفاوضات هي اللي وقفت اطلاق النار و فشلت فشل رهيب

مصر حاليا هتاخد راعيها هتطلع من السودان

انت بقي من اجل مصالحك المالية هناك و في إثيوبيا

كل بلد تدعمها سياسيا او اقتصاديا تفشل و تبقي تابعه لإيران...

هات الاحصائيه طيب وناكد كلامك
هل تعلم ان الجاليه السودانيه وحدها ٥او ٦ مليون
ومش كل اسمر بنقول عليه سودانى او مغترب
الصعايده والنوبين نعرفهم كويس
انت بتجادل فى حاجه لا علاقه لها بالموضوع
شوف تركيا عملت ايه فى السورين ومصانعهم تمت سرقتهم واقامة المصانع فى تركيا فى مصر تملكوا وعاشو كانهم فى سوريا ودى حقيقه لافرق بين اى عربى هنا
هو ايه اللى مخليك تاعب نفسك قوى وحارقك قوى علشان تقعد تتكلم عن مصر اكتر من بلدك
ما تتعبش نفسك هما يقللوا من كل الناس و ينسبوا كل الفضل لنفسهم حتى بدون أن يستحقوه

ما تتعبش نفسك هما يقللوا من كل الناس و ينسبوا كل الفضل لنفسهم حتى بدون أن يستحقوه

حقنا ومن حقنا الفخر وفي تلك الأزمة انظر حولك من هي الدولة التي قادة العالم في اجلاء رعاياهم ومن هي الدولة التي سهلت ذلك ومن هي الدولة العربية الوحيدة الممثلة في الرباعية الدولية ستجدها المملكة العربية السعودية العظمى .. اعرف ان الأعتراف بذلك محرج لكم ولكن انتم كنتم فبنتم .

يا محترم لكل مقام مقال
انا عاوز اقول كلمه لوجه الله
اللى يقدر يحقن الدماء يتفضل اقسم بالله سيكون الكل خلفه ويدعمه
ليس بفضل انما واجب علينا جميعا

عودة
أعلى