استقالة مجموعة من ضباط المخابرات العامة المصرية

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
لا أعرف تخطيط السيسي هل غيره من دول الخليج وخاصه الإمارات في بناء مدن جديده لا يستفاد منها اي شيء وليس لها مردود مادي يخدم الشعب
كان صلح الأحياء القديمه في العاصمه وعمل شركات يشتغل فيها طبقة الشعب الفقيرة وخاصه شركات تهتم بالجانب الزراعي وايضا الصناعي
ظلم مرسي وسجنه بتلك الطريقه وموته لعنه تلاحق السيسي

الان هناك أقلام أمنيه اي انتقاد لفشل السيسي المدمر يقال لها اخواني

لا أعرف تخطيط السيسي هل غيره من دول الخليج وخاصه الإمارات في بناء مدن جديده لا يستفاد منها اي شيء وليس لها مردود مادي يخدم الشعب
كان صلح الأحياء القديمه في العاصمه وعمل شركات يشتغل فيها طبقة الشعب الفقيرة وخاصه شركات تهتم بالجانب الزراعي وايضا الصناعي

لانك بكل بساطه جاهل لا تعرف شئ عن مصر وتريد حشر أنفك فيما لا يعنيك اهتم بشؤون بلدك

الاخونج والفلسطن الانجاس يكتبوها كثيرا كمحاولة لتشويه اي سعودي او مصري مخلص لوطنه.

اوعدك بأنه انجس واحقر من هؤلاء لن ترى
انا لما شوفتها مرتين..قولت اكيد صدفة بس لما شوفتها تالت مره..قولت لا ده اكيد ليها "مروج" ليها
الله يخربيت الاخونج..... ولا هما فاهيمن و لا هما مخلصين و فى نفس الوقت بيجرجرو الناس المحترمة عشان يبقو زيهم

بص يا عزيزى انا معرفش ايه نيه الراجل و انا فى نفس الوقت مش هحاول ادخل فيها او "اتكهن" زى ما حضرتك ما تكهنت
المدن الجديدة نوعين:النوع الاول هو النوع اللى معمول باموال غير اموال الحكومة زى العاصمة الادارية و الجلالة او العالمين انا مش متذكر انهى واحدة منهم
النوع الثانى هى المدن اللى بتدخل فى نطاق مشروع حياه كريمة: مثل الاسمرات و اهالينا 1 و 2 و 3 و باقى المدن
هما اة ملهاش مردور مالى بس هى تبع مبادرة حياه كريمة اللى اطلقها الرئيس لنقل المصريين اللى عايشين فى العشش و المناطقة الخطرة و المقابر.....فى ناس بتعيش فى بيوت من غير سقف....مصر نصها عشوائيات..فهو اه مالوش مردود مادى محترم بس انت فى نفس الوقت عندك مواطنين عايشين فى بيئة ادميه و هم يستحقون كل قرش بيدفع فيهم لأن ده "حقهم"
بالفعل بيتم تصليح احياء قديمة و ليها صور كثيرة على اليوتيوب حضرتك تقدر ترجع ليهم.....صادرات مصر الغير بترولية بلغت اكثر من 42 مليار دولار بعد ان كانت 28 مليار و بالفعل يتم ازالة التعديات على الاراضى الزراعيه و بيتم بالفعل استصلاح اراضى زراعية و لكن المشلكة ان مساحة مصر العظمة هى صحراء و تكلفة زراعة الصحراء ضخمة جدا و مشروع توشكا اللى وقفها مبارك عشان معرفش يوصلها مياه السيسى وصلها مياه و بيتم استصلاحها
انا مش هكلمك على مرسى لأنه خلاص ميت و هو الان بين يد الله....له ماله وعليه ما عليه
جزئية اللعنة ده انا حاسس ان حضرتك ليها شق تعاطفى/قناعة/تخيل فيها فا برضه مش هكلمك عليها
كان ليها تعليق على كلمه "الاخوانى" فى صفحة سابقى حضرتك تقدر ترجع ليها...و فى نفس الوقت اى حد مش اخوانى بيقال عليه "امنى" زى ماحضرتك ما قولت فا المشكلة "واحدة" مش "متجزئة"

اكيد انك مش من مصر عشان كل المشاريع الا انتا بتقول عليها بتتعمل اصلا

نعم

لكن الجميع يعرف ان التكتلات الصناعية اليابانية و الكورية و الألمانية عندها وطنية

حتى وصل في بعض حالات اليابان لتصفية
تصفية في اليابان!

ممكن تسرد قصة؟

المشلكة إن النت "for better or worse" بيوفر غطاء و حماية علينا كلنا...فا انا مش هتعرف تفرق ما بين الاخوانى و السيساوى و جماعة انا مش اخوان و انا مش سيساوى....

بما ان الموضوع مجرد مناقشة و حوار و طالما انت مش هتعرف تفرق مع اني اختلف معاك يبقي نلتزم بمناقشة الافكار ( اثباتها او نفيها و ابطالها ) و نبتعد افضل عن القاء الاتهامات لا انت تقوله اخواني و لا هو يقولك امنجي....

لا المؤيد الموجود هنا مستفيد و لا المعارض مستفيد المنتدي مجرد متنفس لابداء الاراء و طرح الافكار .

بينما الوضع الميداني و الواقع يقول ان جماعة الاخوان انتهت و لا عودة لها الا برغبة النظام و انت تعلم ان حاليا هذا غير وارد و مستبعد .

ت خرجو من ستاره "الجماعة" و دخلو فى ستاره "الفكر"...وده خلق بطريقة غير مقصودة "طبعا"..خلق ناس مؤمنة بافكار تريد الخراب ليها...و للاسف من "طيبه المصريين " انهم علطول بيبقو فى صف اللى بيبان "مظلوم" و فساد مبارك اللى كان سايبلهم الملعب حتى لا يسببو ليه متاعب + طبعا بقية الاحزاب

حاليا معظم المصريين غير مهتمين بالسياسة و الافكار التخريبية اللي النظام المصري متخوف منها لها ابعاد اقتصادية و طبقية 99٪ من الطبقة الكادحة و التي تقدر بنحو 60:65 مليون نسمة لديها شكوك و ظنون تتعلق بالسرقة و الفساد و ان ثروات بلدهم مغتصبة او علي الاقل مهدرة .

ده خلقو "جهل سياسى" فا بالتالى بقى عندك ملايين من "المتعاطفين" اللى متقدرش تفرقهم مابينهم و مابين ( "اخوانى" زى ما قال الكتاب)...فابلتالى بقى العالم يعاملهم مثلهم مثل الاخوانى بما فيهم الاخوان نفسهم اللى عارفين انهم من غير هولاء المحترمين..

سبب الجهل السياسي متراكم جدا و صعب اسقاطه علي مرحلة بعينها لكن اجمالا الاعلام المؤدلج و التعليم المدجن المنصوص بأفكار كالاصنام من زمان وده هتلاحظه من خلال ان كل جيل بيجي بعديه جيل اكثر جهل و سطحية و ده تقدر تعرفه من مناقشة الشباب في الواقع بعيدا عن المنتديات العسكرية ابسط الامور التي تدور حولنا في العالم يجهلها الشباب بسبب اعتبارات زي الامن القومي و الوطني .

عايز مثال علي الجهل ده شوف الناس في عز الازمة الموجودة بدل ما تفكر و تختار من النهاردة ل بكرة لا رجعت تدور و تنكش في اللي فات و تقول مبارك و جمال .

المقصد يا لؤي ان طبيعي بعد 9 سنيين و في عز كل المشاكل تلاقي حد بينتقد الغير طبيعي انك تتهمه انه ارهابي مع انه لا اساء اليك و لا صنفك لمجرد انك مش عارف ترد عليه

طبيعي انه يجي و يقولك شوفت مش كان معايا حق مش حذرتك طبيعي ان ينتصر لوجهة نظره اصل لو كان الوضع بالعكس مش عايز اقولك اذا كان كده و بعض بعض الناس لسه بتجادل و بعض بعض الناس لسه بطبل بتكلم في العموم هنا و الميديا و الحياة الواقعية يارب تكون وجهة نظري وصلت و اسف علي التأخير و الاطالة ..... تحياتي

انا بشوف الكلمة ده كتير و بالذات من الاخوه "المشجعين" للاخوان و اعتقد اكثر واحد يكتبها الاخ جيرمان جن و مش فاهم هل هى كلمة سيئة؟؟:walw[1]:

الحمد الله مفيش اصلا...

هذا تطبيق لمبدا الوطن حفنه من تراب..

بما ان الموضوع مجرد مناقشة و حوار و طالما انت مش هتعرف تفرق مع اني اختلف معاك يبقي نلتزم بمناقشة الافكار ( اثباتها او نفيها و ابطالها ) و نبتعد افضل عن القاء الاتهامات لا انت تقوله اخواني و لا هو يقولك امنجي....

لا المؤيد الموجود هنا مستفيد و لا المعارض مستفيد المنتدي مجرد متنفس لابداء الاراء و طرح الافكار .

بينما الوضع الميداني و الواقع يقول ان جماعة الاخوان انتهت و لا عودة لها الا برغبة النظام و انت تعلم ان حاليا هذا غير وارد و مستبعد .

حاليا معظم المصريين غير مهتمين بالسياسة و الافكار التخريبية اللي النظام المصري متخوف منها لها ابعاد اقتصادية و طبقية 99٪ من الطبقة الكادحة و التي تقدر بنحو 60:65 مليون نسمة لديها شكوك و ظنون تتعلق بالسرقة و الفساد و ان ثروات بلدهم مغتصبة او علي الاقل مهدرة .

سبب الجهل السياسي متراكم جدا و صعب اسقاطه علي مرحلة بعينها لكن اجمالا الاعلام المؤدلج و التعليم المدجن المنصوص بأفكار كالاصنام من زمان وده هتلاحظه من خلال ان كل جيل بيجي بعديه جيل اكثر جهل و سطحية و ده تقدر تعرفه من مناقشة الشباب في الواقع بعيدا عن المنتديات العسكرية ابسط الامور التي تدور حولنا في العالم يجهلها الشباب بسبب اعتبارات زي الامن القومي و الوطني .

عايز مثال علي الجهل ده شوف الناس في عز الازمة الموجودة بدل ما تفكر و تختار من النهاردة ل بكرة لا رجعت تدور و تنكش في اللي فات و تقول مبارك و جمال .

المقصد يا لؤي ان طبيعي بعد 9 سنيين و في عز كل المشاكل تلاقي حد بينتقد الغير طبيعي انك تتهمه انه ارهابي مع انه لا اساء اليك و لا صنفك لمجرد انك مش عارف ترد عليه

طبيعي انه يجي و يقولك شوفت مش كان معايا حق مش حذرتك طبيعي ان ينتصر لوجهة نظره اصل لو كان الوضع بالعكس مش عايز اقولك اذا كان كده و بعض بعض الناس لسه بتجادل و بعض بعض الناس لسه بطبل بتكلم في العموم هنا و الميديا و الحياة الواقعية يارب تكون وجهة نظري وصلت و اسف علي التأخير و الاطالة ..... تحياتي

اخيرا...

نقطة نسيت اضيفها لو فعلا عايز تقضي علي الجهل السياسي يبقي لازم تسمح للناس انها تمارس النشاط السياسي و خصوصا في المدارس و الجامعات تسمح للناس انها تفكر و تسمح للناس انها تختار و تسمح للناس انها تتحمل نتيجة اختيارها .... غير كده هيفضلوا اسف قطعان كل شويه يجي توجه معين و يسحبهم لانهم فقط بينظروا للامور بنظرة فئوية قايمة علي المصلحة ( من زجاجة الزيت الي ما خفي كان اعظم ) و انت و حظك و يابختك يا ابو بخيت 😂

الموضوع بقي غريب واراء الناس اغرب ،،

التعامل مع الحاكم على انه إله لا ياتي من شخص سوى أو معافى

نحن عبيد لله وحده ، اما الحاكم فهو مجرد شخص نحن له ناصحون

فمن يرفض النصيحة فهو مختل وهذا ما ابتلينا به من شخص جاهل مجنون
علي فكرة معظم القيادات كده ( حتي المدير اللي في الشركة ) جزء كبير لما تديله نصيحة وتقوله انت بتعمل حاجة غلط يتعصب ويتشنج

استقالة معناها جزم بحدوث شيء 🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️
عندما يٌقال
ان الوزير ربما يستقيل بنهاية الشهر ؟
اين الجزم بالموضوع
انت لا تعرف الفرق بين الاقالة و الاستقالة و تفتي و تهبد وتالف لغة جديدة
لو كنت تعلمت العربية عن طريق كتب من نوع تعلم العربية باسبوع لن تقول مثل هذا الكلام
وفين ربما في كلامه :تمام: انت بتفترض شئ وبتبني عليه نتائج
انت داخل في نص الكلام وعمال تعدل ولا انت فاهم حاجه
الجزم بحدوث شئ بعد ١١/١١ ده الي اقصده ويقينه بصحة الخبر

الاخونجيه مشاكلهم ليس مع مصر وشعب مصر بل مع الدول العربيه كلها ولو استلمو حكم في مصر فمعنات هذا ان الشعب المصري سوف يكون معزول عن محيطه العربي

وسوف يتضرر حتى الفلاح المصري الذي كان يصدر للخليج برتقال ابو صره

تصفية في اليابان!

ممكن تسرد قصة؟

حاليا ما تذكر كثير لأن نجم اليابان هابط في القرن ٢٠ و قبل في أفلام و افلام وثائقية و كتب عن هذا

لازال في اليابان مكتب أمن اقتصادي يفعل ما يفعل من قرصنه ومكافحة قرصنه و حمائية وتوجيه الشركات و دايم يقال انه يتعامل مع العصابات لتصفية مايعكر اقتصادهم

افلام اليابان اصلا كلها عن ذا

اليابان تبني سياسة التصدير و صار استراتيجية ل ١٢٠ مليون نسمه أصبح خيار وطني لا يتهاون به

اليابان حتى التقنية شيء وطني قومي
التجارة شيء وطني قومي أمن يعني

بشوق ممكن اليوم احصل مقال قديم لأن ما عاد تذكر

الان يتكلمون عن انها مسائل امنيه لا يذكرون كيف الآليات
الآليات تصل لتصفية بحاول اجيب قصص قريتها زمان و افلام مع غالبها قديم قبل القرن ٢١
انا قريت عنها قبل خمس سنوات

قال بيتر جودوين ، الشريك الإداري في شركة المحاماة هربرت سميث في طوكيو ، عندما سئل عن سبب إثارة الجدل حول الشركات في كثير من الأحيان حول الياكوزا: "أعتقد أنه اتهام محزن للغاية للشركات اليابانية أن هذا هو افتراض العمل".

"لا يمكنني إلا أن أفترض أن اليابانيين يعتقدون أن الياكوزا جزء جوهري من نسيج الشركات اليابانية لدرجة أنها احتمال واقعي وهذا هو أول تفكيرهم."

للثالوث المظلم والخطير أحيانًا للعلاقات بين رجال العصابات والشركات والسياسيين تقليد طويل في اليابان ، مما يساعد في تفسير سبب إثارة فضيحة تجتاح أوليمبوس كورب اليابانية وسائل الإعلام والسوق الحديث عن روابط ياكوزا محتملة ، على الرغم من نفي الشركة وعدم وجودها. دليل.

تصفية في اليابان!

ممكن تسرد قصة؟

اقراء هذا المقال راح تعتقد أنه فساد بس اذا ركزت في الشركات و المسؤولين تعرف انه اسلوب حياة و تعاون

لا تستعجب أن كل المنتجات في اليابان تقريبا يابانية هذا مسلم الان به لكن لم يصلوا لهذا الأمر الا باجبار التجار و الناس على هذا

¥
وطنية الشركات في اليابان

ام الدول العربية عندها شركات وطنية ¥

فرق شاسع

هذا يحصل في الصين انظر إلى أعضاء الحزب و شركات الدوله و يحصل في كوريا ج عدد من Conglomerate و في تايوان و سنغافورة

حتى أفلامه توضح هذا

عندك في ألمانيا و سكاكين مع إنجلترا ١٨٠٠s
الألمان معروفين بالاولاء للقريه عشان كذا ترى كثير من صناعية الألمان لم ينقلوا اعمالهم خارج ألمانيا عندهم وطنية عالية

في أمريكا لاحظ شركات التقنية و القوانين

مثل قانون الناشر لا تخضع له لماذا

القي نظره على اعداد من تشغل Microsoft amzn fb apple الخ داخل أمريكا

ملايين فهم بتأكيد لامريكا مسأله أمن اقتصادي و القانون يعدل لهم ؟

أمريكا خسرت السيارات فتجدها تحارب هواوي و تك توك لأنها هذه صناعة الوحيدة تقريبا اللي تحقق صادرات و إدخال استثمارات

هم يجتمعون فيg7 و يقسمون براحتهم

الان اليابان فعلت ام الاقتصاد مره احرى عسان تمنع الصين من المحركات اخر صناعه بقت لليابان بعد خسارت التك الصين وكوريا

انا قريت ملف طويل اتفاق محدد بالخطوات وتاريخ لنقل تقنيات من أمريكا لكوريا ج

لا تعتقد سامسونج من مخ الكوري

هي أعمال تم تقسيمها عشان ما تقوم حروب

تصفية في اليابان!

ممكن تسرد قصة؟
في دول g7 تلاقي مورد خسران بس استراتيجيا لازم يبقى على قيد الحياة لانه مربح في تكامل الاقتصادي لدولة وشركات الكبرى و يزورون بياناته لأنه يوظف و يتكامل مع سلاسل الإمداد

اليابان لازم تصدر بطيب و لا بغصب

تصفية في اليابان!

ممكن تسرد قصة؟

اذا سمعت لا داعي لاختراق العجلة من جديد
و الاقتداء بكوريا الجنوبية حيثت بدأت من حيث انتهى الآخرون

هي و اليابان ولل١ين بدأت بكرم من امريكا

كثير ملفات عن نقل التقنية هذا و احد منها
تعاون حكومي

تسمع عن اتاحت طريق للقطاع الخاص و الكلام اللي على شاكلته

ليس حقيقي الأمور تجري سياسيا و استراتيجي و شغل استخبارات و ابتزاز وتعاون

المرفقات

674.7 KB · المشاهدات: 27
    470.5 KB · المشاهدات: 28

تعاون حكومي

مشاهدة المرفق 526574
و انا اقول ليش مثلا ألمانيا و بريطانيا ما دخلوا عالم الجوالات الذكية

تصفية في اليابان!

ممكن تسرد قصة؟

حاليا ما تذكر كثير لأن نجم اليابان هابط في القرن ٢٠ و قبل في أفلام و افلام وثائقية و كتب عن هذا

لازال في اليابان مكتب أمن اقتصادي يفعل ما يفعل من قرصنه ومكافحة قرصنه و حمائية وتوجيه الشركات و دايم يقال انه يتعامل مع العصابات لتصفية مايعكر اقتصادهم

افلام اليابان اصلا كلها عن ذا

اليابان تبني سياسة التصدير و صار استراتيجية ل ١٢٠ مليون نسمه أصبح خيار وطني لا يتهاون به

اليابان حتى التقنية شيء وطني قومي
التجارة شيء وطني قومي أمن يعني

بشوق ممكن اليوم احصل مقال قديم لأن ما عاد تذكر

الان يتكلمون عن انها مسائل امنيه لا يذكرون كيف الآليات
الآليات تصل لتصفية بحاول اجيب قصص قريتها زمان و افلام مع غالبها قديم قبل القرن ٢١
انا قريت عنها قبل خمس سنوات

قال بيتر جودوين ، الشريك الإداري في شركة المحاماة هربرت سميث في طوكيو ، عندما سئل عن سبب إثارة الجدل حول الشركات في كثير من الأحيان حول الياكوزا: "أعتقد أنه اتهام محزن للغاية للشركات اليابانية أن هذا هو افتراض العمل".

"لا يمكنني إلا أن أفترض أن اليابانيين يعتقدون أن الياكوزا جزء جوهري من نسيج الشركات اليابانية لدرجة أنها احتمال واقعي وهذا هو أول تفكيرهم."

للثالوث المظلم والخطير أحيانًا للعلاقات بين رجال العصابات والشركات والسياسيين تقليد طويل في اليابان ، مما يساعد في تفسير سبب إثارة فضيحة تجتاح أوليمبوس كورب اليابانية وسائل الإعلام والسوق الحديث عن روابط ياكوزا محتملة ، على الرغم من نفي الشركة وعدم وجودها. دليل.

اقراء هذا المقال راح تعتقد أنه فساد بس اذا ركزت في الشركات و المسؤولين تعرف انه اسلوب حياة و تعاون

لا تستعجب أن كل المنتجات في اليابان تقريبا يابانية هذا مسلم الان به لكن لم يصلوا لهذا الأمر الا باجبار التجار و الناس على هذا

¥
وطنية الشركات في اليابان

ام الدول العربية عندها شركات وطنية ¥

فرق شاسع

هذا يحصل في الصين انظر إلى أعضاء الحزب و شركات الدوله و يحصل في كوريا ج عدد من Conglomerate و في تايوان و سنغافورة

حتى أفلامه توضح هذا

عندك في ألمانيا و سكاكين مع إنجلترا ١٨٠٠s
الألمان معروفين بالاولاء للقريه عشان كذا ترى كثير من صناعية الألمان لم ينقلوا اعمالهم خارج ألمانيا عندهم وطنية عالية

في أمريكا لاحظ شركات التقنية و القوانين

مثل قانون الناشر لا تخضع له لماذا

القي نظره على اعداد من تشغل Microsoft amzn fb apple الخ داخل أمريكا

ملايين فهم بتأكيد لامريكا مسأله أمن اقتصادي و القانون يعدل لهم ؟

أمريكا خسرت السيارات فتجدها تحارب هواوي و تك توك لأنها هذه صناعة الوحيدة تقريبا اللي تحقق صادرات و إدخال استثمارات

هم يجتمعون فيg7 و يقسمون براحتهم

الان اليابان فعلت ام الاقتصاد مره احرى عسان تمنع الصين من المحركات اخر صناعه بقت لليابان بعد خسارت التك الصين وكوريا

انا قريت ملف طويل اتفاق محدد بالخطوات وتاريخ لنقل تقنيات من أمريكا لكوريا ج

لا تعتقد سامسونج من مخ الكوري

هي أعمال تم تقسيمها عشان ما تقوم حروب

تعاون حكومي

مشاهدة المرفق 526574

و انا اقول ليش مثلا ألمانيا و بريطانيا ما دخلوا عالم الجوالات الذكية
قبل لا انام قلت اعقب على الهبد اللي هنا
ج @Whirling dervish
انت تقلب الحقائق وتربطها بشكل خاطئ وخيالي

الالمان تحديدا طبيعتهم انهم مهتمين بالخصوصية ولذلك لا يزالوا يفضلون التعامل النقدي الورقي في تعاملاتهم المالية (يعطيهم هامش تهرب ضريبي) ايضا معاملاتهم الحكومية الخاص بالالمان يتم اتلافها بعض مضي خمس سنوات من اتمام انتهاء المعاملة. ايضا فرنسا لديها تقريبا امر مشابه.

لكن الالمان يعود تحفظهم وهوسهم بالخصوصية امام الحكومات منذ انتهاء الحرب العالمية الثانية.

ببريطانيا فيه حكومة الكترونية وخدمات مشابهة لابشر وبل هناك تطور لهم في اوجه كثيرة على المطبقة بالسعودية.

اما انك تهبد وتربط امور ببعضها هذا غير مقبول

الامر الاخر ترا المانيا احد اسباب تخلفها التقني داخليا هو انها اتحاد فدرالي وكل ولاية لها واحد قوانين مختلفة.

امريكا تستطيع تفعيل خدمات الكترونية افضل من اي مكان بالعالم وبسرعة لكن الفدرالية مسببة تشابك.

اذا اصبحت بعون الله اكمل رد ونصيحة لا تقعد تبرر للسيسي لان تبريرك مضحك

وبالنسبة لليابان سابقا كان مهم تصديرها للعالم بسبب قدراتها بالmass production للتقنيات المتقدمة انذاك ورخص تكاليف الانتاج لديها.

وقف دوران حول محور لانك قاعد تجيب العيد بنظرياتك

التعديل الأخير:
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى