استقالة مجموعة من ضباط المخابرات العامة المصرية

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
مملكتنا الغاليه @مملكتنا الغاليه 🅢︎🅤︎🅗︎🅐︎🅘︎🅛︎ @SUHIL
المشلكة إن النت "for better or worse" بيوفر غطاء و حماية علينا كلنا...فا انا مش هتعرف تفرق ما بين الاخوانى و السيساوى و جماعة انا مش اخوان و انا مش سيساوى....الاخوان خرجو من ستاره "الجماعة" و دخلو فى ستاره "الفكر"...وده خلق بطريقة غير مقصودة "طبعا"..خلق ناس مؤمنة بافكار تريد الخراب ليها...و للاسف من "طيبه المصريين " انهم علطول بيبقو فى صف اللى بيبان "مظلوم" و فساد مبارك اللى كان سايبلهم الملعب حتى لا يسببو ليه متاعب + طبعا بقية الاحزاب..... ده خلقو "جهل سياسى" فا بالتالى بقى عندك ملايين من "المتعاطفين" اللى متقدرش تفرقهم مابينهم و مابين ( "اخوانى" زى ما قال الكتاب)...فابلتالى بقى العالم يعاملهم مثلهم مثل الاخوانى بما فيهم الاخوان نفسهم اللى عارفين انهم من غير هولاء المحترمين...مايعرفوش يعملو حاجة لأن الجماعة اصلا اصلا مفرقة الى مجموعات فى قطر و فى تركيا و فى بريطانيا و نازلين تخوين فى بعض

صحيقة موثوقة
دلوقتى بقت صحيفة موثوقة؟ من يومين كانت صحيفة خربوطية و كانت بتتعامل معاملة زوجة تيتكتال خربوطى ولا هو "بالمزاج"؟؟؟

تحليل احد الصحفيين المغاربة

عبد الحميد العونى بتاع ان تركيا بتهدد امريكا و ان البيرقدار افشخ من الريبير؟؟ اهو عبد الحميد العونى ده يقوم تيتكتال ريبورت و يقعد مكانه
غالبا ماتفق معه

الإخوان عدو وهمي يا عزيزي
انا متفق ان استخدام "الاخوان" بقت "استهلاكى" ولازم تتغير و يتم ذكر اسماء "المحركيين" الاساسيين و هما تركيا و بريطانيا....بس معروف ان من سياسات الرئيس انه شخص مش تصادمى و بيلعب على "اللعبة الطويلة".
لم يتبقى شيء اسمه الإخوان في مصر الأن , الجميع تم سجنه او إعدامه

وحتى على مستوى الدول العربية الجماعة لا تأثير لها بتاتاً

اتركوا الاسطوانة المعفنة

اللى انت بتتكلم عليهم دول هم "القادة"اللى موازى ليهم قيادات ابراهيم منير و قيادات محمود حسين فى تركيا و بريطاينا و لكن يظل فى مجموعات منتظرة "الامر" و هما مش قليليين زى ما الاعلام ما بيحاول يظهرلك سواء اعلام دولة او اعلام بريطانى فا الاتنين من مصلحتهم يقولولك الكلام ده

الشعوب العربية تستحق أفضل من ان يمسكهم الجيش أو المتاسلمين
لابد ان يكون موجود خيار ثالث احسن من الإثنين الحمقى
الخيار الثالث محتاجلة "وقت طويل" عشان يصحى من القيلولة و بعدين وقت طويل تانى عشان يبتدى يذاكر اللى فاتو و بعدين وقت تالت اطول عشان يعرف يطبق اللى ذاكره

بالمناسبة انا عاوز يبقى فى خيار ثالث بس للاسف المستوى ضعيف جدا جاد جدا و لا يصلح لادارة قهوة

الموضوع بسيط وسببة غير الظاهر وليست استقالة والسر في السيجار

يا اخى انا بقيت فعلا اخرج نفسى من احساس الضحك على الناس ديه الى احساس الشفقة عليهم
نفس السيناريوهات بتتكرر و هما برضه بيجرو وراها بدون تقصى الحقائق و بدون حتى التفكير فى اللى فات

حاليا الاخوان اللي يردد اسطوانتهم فاشل سياسيا وايضا لايستحق ان تناقشه ابدا

الاخوان لا قيامة لهم ابداً باذن الله
وكذلك من مازال يعلق فشل بلده او حكومته على شماعة الاخوان الذين لم يعد لهم وجود اصلا فهو لا يستحق ان تناقشه ابدا .

وكذلك من مازال يعلق فشل بلده او حكومته على شماعة الاخوان الذين لم يعد لهم وجود اصلا فهو لا يستحق ان تناقشه ابدا .
الجميع يبتعد عن صلب المشكلة وهي اداء حكومي ضعيف اذا لم يتم الاعتراف بالمشكلة ومحاولة حلها خصوصا ابعاد الجيش عن الاقتصاد وان يتفرغ لمهمته لحماية الحدود وتاسيس اقتصاد حقيقي قائم على الانتاج فان الامور ستصل نقطة اللاعودة حتى لو تدخل الاشقاء و الاصدقاء لان الوضع اشبه بثقب اسود يبتلع كل شي ولا ينتج شي

الجميع يبتعد عن صلب المشكلة وهي اداء حكومي ضعيف اذا لم يتم الاعتراف بالمشكلة ومحاولة حلها خصوصا ابعاد الجيش عن الاقتصاد وان يتفرغ لمهمته لحماية الحدود وتاسيس اقتصاد حقيقي قائم على الانتاج فان الامور ستصل نقطة اللاعودة حتى لو تدخل الاشقاء و الاصدقاء لان الوضع اشبه بثقب اسود يبتلع كل شي ولا ينتج شي
المشكله في سياسه المحاور يا اخ فايبر سبب ازمات العالم العربي

المشكله في سياسه المحاور يا اخ فايبر سبب ازمات العالم العربي
للأمانة هو الاصطفاف العالمي ليه دور لازم تعرف تكون في صف المنتصر و ليس المهزوم بس بالنسبة للازمات الاقتصادية فيه دور كمان للحكومات في إدارة الموارد فيما يخدم البلاد و العباد وذلك عبر توظيفها في الإنتاج لبناء الاقتصاد

😂😂 ما شاء الله انت حورت الموضوع لإقاله ولا استقاله

مع العلم اقاله ولا
استقاله معناها جزم منك بحدوث شئ ما وده رأي واحد مش رأييين

اعتقد تحتاج الى دروس لغويه

😂😂 ما شاء الله انت حورت الموضوع لإقاله ولا استقاله

مع العلم اقاله ولا
استقاله معناها جزم منك بحدوث شئ ما وده رأي واحد مش رأييين
استقالة معناها جزم بحدوث شيء 🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️
عندما يٌقال
ان الوزير ربما يستقيل بنهاية الشهر ؟
اين الجزم بالموضوع
انت لا تعرف الفرق بين الاقالة و الاستقالة و تفتي و تهبد وتالف لغة جديدة
لو كنت تعلمت العربية عن طريق كتب من نوع تعلم العربية باسبوع لن تقول مثل هذا الكلام

دلوقتى بقت صحيفة موثوقة؟ من يومين كانت صحيفة خربوطية و كانت بتتعامل معاملة زوجة تيتكتال خربوطى ولا هو "بالمزاج"؟؟؟

عبد الحميد العونى بتاع ان تركيا بتهدد امريكا و ان البيرقدار افشخ من الريبير؟؟ اهو عبد الحميد العونى ده يقوم تيتكتال ريبورت و يقعد مكانه

مشاهدة المرفق 526228

انا متفق ان استخدام "الاخوان" بقت "استهلاكى" ولازم تتغير و يتم ذكر اسماء "المحركيين" الاساسيين و هما تركيا و بريطانيا....بس معروف ان من سياسات الرئيس انه شخص مش تصادمى و بيلعب على "اللعبة الطويلة".

اللى انت بتتكلم عليهم دول هم "القادة"اللى موازى ليهم قيادات ابراهيم منير و قيادات محمود حسين فى تركيا و بريطاينا و لكن يظل فى مجموعات منتظرة "الامر" و هما مش قليليين زى ما الاعلام ما بيحاول يظهرلك سواء اعلام دولة او اعلام بريطانى فا الاتنين من مصلحتهم يقولولك الكلام ده
يارجال كل المحللين الي في اليوتيوب بياعين كلام لفئة معينة من الناس

فيه مع تركيا وفيه الوطنجي وفيه الي يطبل مع مصر وكل يغني على ليلاه
لايوجد تحليل فني محايد

يارجال كل المحللين الي في اليوتيوب بياعين كلام لفئة معينة من الناس

فيه مع تركيا وفيه الوطنجي وفيه الي يطبل مع مصر وكل يغني على ليلاه
لايوجد تحليل فني محايد
انا بشوف الكلمة ده كتير و بالذات من الاخوه "المشجعين" للاخوان و اعتقد اكثر واحد يكتبها الاخ جيرمان جن و مش فاهم هل هى كلمة سيئة؟؟:walw[1]:

الحمد الله مفيش اصلا...

على ما اظن نصف الشعب السعودي مستاجر,لا يملك سكن خاص به..
وعندكم ارتفاع حاد في الاسعار,والشعب بدأ يتذمر,حتى البيض تجلبونه من البحرين لغلاء ثمنه عندكم..
وضريبة القيمة المضافة عندكم ,اثقلت كاهل المواطن,ورفع اسعار الوقود والكهرباء...الشعب اغلبه عليه قروض واقساط لازم تسديدها,, المواطن السعودي بين الحاضر والماضي تغيرت اموره...لا تسوي فيها امير يامواطن
نفس الكلام ترمونه على المغرب ولأن اصبحتم ترمونه على السعودية

المهم كلنا نعيش في فقر إلا أنتم ما شاء الله عليكم

نفس الكلام ترمونه على المغرب ولأن اصبحتم ترمونه على السعودية

المهم كلنا نعيش في فقر إلا أنتم ما شاء الله عليكم
خليك في بلدك ...شكرا لدعواتك ...اللي ان شاء الله ما تحصل :)

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى