28 مليار دولار إجمالي الودائع الخليجية لدى البنك المركزي في مصر

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
الإخوة المصريين
ما صحة ما يتدوال حالياً بخصوص الطائرة الرئاسية الجديدة طراز B747 بسعرها الأسطوري البالغ نصف مليار دولار
اللى انت سمعتة من الاعلام الموازى حقيقى فعلا... وهى زى اللى عند جو بايدن بالظبط... و "تم التعاقد عليها من فترة كبيرة مش وليده اللحظة" زى ما الاعلام الموازى ما بيروج لها و إن شاء الله هتحل محل القديمة اللى هتخرج من الخدمة بعد عمل "حولى 30 سنة" و لسة هتقعد فترة على ما تيجى... اعلام الدولة بيقول ان السيسى تخلص من بعض "الشكليات" و نزل فى سعرها اللى يقال انه "357 مليون" الى "250" فى وقتها يعنى مش 500 مليون و مش وليد اللحظة كما روج ليها...yw

للاسف السيسي لم يري عبرة لما وقع لمبارك ادا انهار الاقتصاد المصري الشعب المصري لن يرحمه والجيش المصري سيضحي به ويحمله كل المسؤولية لتهدئة الشعب وقادم الايام ستخبرنا

اللى انت سمعتة من الاعلام الموازى حقيقى فعلا... وهى زى اللى عند جو بايدن بالظبط... و "تم التعاقد عليها من فترة كبيرة مش وليده اللحظة" زى ما الاعلام الموازى ما بيروج لها و إن شاء الله هتحل محل القديمة اللى هتخرج من الخدمة بعد عمل "حولى 30 سنة" و لسة هتقعد فترة على ما تيجى... اعلام الدولة بيقول ان السيسى تخلص من بعض "الشكليات" و نزل فى سعرها اللى يقال انه "357 مليون" الى "250" فى وقتها يعنى مش 500 مليون و مش وليد اللحظة كما روج ليها...yw
طائرة B747-i8 لنقل كبار الشخصيات كانت ملك لشركة لوفتهانزا الالمانية عام 2011 وتركتها لشركة بوينج في امريكا لغرض اجراء اختبارات الطيران تحت اسم N828BA واصبحت مهملة هناك حتى تاريخ 2021م والتي تم بيعها بمبلغ 487 مليون دولار وحلقت الطائرة الاسبوع الماضي لتهبط في مطار مدينة شانون في ايرلندا لاعادة صبغها ثم توجهها الى الجهه المالكة الجديدة .

لا كارثه طبعا ومفيش حاجه إسمها حلفاء خصوصا إنها دول يمثلها أشخاص
سلامة النظر ياخ حذيفية ، نسيت تقول كمان اني مطبلاتي و اني لو سكت الاقتصاد هيبقي قد الدنيا

طائرة B747-i8 لنقل كبار الشخصيات كانت ملك لشركة لوفتهانزا الالمانية عام 2011 وتركتها لشركة بوينج في امريكا لغرض اجراء اختبارات الطيران تحت اسم N828BA واصبحت مهملة هناك حتى تاريخ 2021م والتي تم بيعها بمبلغ 487 مليون دولار وحلقت الطائرة الاسبوع الماضي لتهبط في مطار مدينة شانون في ايرلندا لاعادة صبغها ثم توجهها الى الجهه المالكة الجديدة .
توصل لصاحبها بخير إن شاء الله

اللى اقحم "العسكر" يا عقاد يا اخويا هو الشعب المصرى اللى نزل فى ثورة 30 اللى....

المعارضة كلها طلبت تدخل الجيش و كانوا فاكرين ان الجيش هيعزل الاخوان و يسلم السلطة لهم.

الغريب ياخ لؤي اني كنت و قتها طالب في الجامعة و كان الشباب شغالين دعوات للخروج ضد الاخوان و رفع الكارت الاحمر و النزول امام الاتحادية، فانا قولت لا انا ضد النزول و المظاهرات لان الوضع الاقتصادي و الامني و السياسي مش ناقص خرة و هينهار بشكل اكبر

فقالوا عني اني "اخواني و عبد للمرشد"

وقتها حتي كنت مؤيد لكلام وزير الاخوان ان الناس ترشد استهلاك الكهرباء علشان الكهرباء مش ناقصة احمال و نوفر للمصانع. (في ظل ما الناس اتريقت علي اقعدوا بفلنة قطن في اوضة واحدة) و لا موضوه قطع السكينة.

و حتي ايدت وقتها موضوع مشروع القطار الكهرباء الصيني بتاع مرسي. و ايدت رؤية الاخوان في تطوير قناة السويس اللي ملهاش لزمة و هتضيع الفلوس....

لما قولت نفسي كلامي دلوقتي اننا نركز ان رجال الاعمال تشتغل في الانتاج و تبطل شغل المسمرة و المولات و اننا نطور عقلية اقتصاد المواطن..... بدل النزول لثورة و مشاكل توقع الاقتصاد.... انت عبد للمرشد

طلع علينا زي المعارضين بتوع دلوقتي الحق الجنية انهار و المحلات بتقفل و الناس بتجوع و البطالة بتزيد و ...

انزل مستني اية البيضة بقت بجنية 😂😂😂

معارضة بلا رؤية و مش فالحة غير في التسخين و مجرد همج. و منتظرين نتائج من التسخين فقط. و كان وقتها لافيه معارضة في السجن و لا خرة و كانوا همج بلا رؤية.

و بلاش نتكلم عن الجرائم إللي مبيتكلموش عنها نزلوا دبحوا بعض في الميادين و مات فيها ناس و اعرف دكتور صيدلي مات في الاشبكات دية.

سخن سخن و اتنظر الديمقراطية و الحرية و الاقتصاد المتقدم 😂

ببيقولك بننشر الوعي و الوعي اصلا في الكتب العلمية و ليس في السوشيال ميديا او علي لسان الهبيدة.

و خد. عندك مثال زي معتز مطر صاحب الثلاثة مليون متابع و قائد كبير للمعارضة 🤭

المعارضة كلها طلبت تدخل الجيش و كانوا فاكرين ان الجيش هيعزل الاخوان و يسلم السلطة لهم.

الغريب ياخ لؤي اني كنت و قتها طالب في الجامعة و كان الشباب شغالين دعوات للخروج ضد الاخوان و رفع الكارت الاحمر و النزول امام الاتحادية، فانا قولت لا انا ضد النزول و المظاهرات لان الوضع الاقتصادي و الامني و السياسي مش ناقص خرة و هينهار بشكل اكبر

وقتها حتي كنت مؤيد لكلام وزير الاخوان ان الناس ترشد استهلاك الكهرباء علشان الكهرباء مش ناقصة احمال و نوفر للمصانع. (في ظل ما الناس اتريقت علي اقعدوا بفلنة قطن في اوضة واحدة) و لا موضوه قطع السكينة.

و حتي ايدت وقتها موضوع مشروع القطار الكهرباء الصيني بتاع مرسي. و ايدت رؤية الاخوان في تطوير قناة السويس اللي ملهاش لزمة و هتضيع الفلوس....

لما قولت نفسي كلامي دلوقتي اننا نركز ان رجال الاعمال تشتغل في الانتاج و تبطل شغل المسمرة و المولات و اننا نطور عقلية اقتصاد المواطن..... بدل النزول لثورة و مشاكل توقع الاقتصاد.... انت عبد للمرشد

طلع علينا زي المعارضين بتوع دلوقتي الحق الجنية انهار و المحلات بتقفل و الناس بتجوع و البطالة بتزيد و ...

معارضة بلا رؤية و مش فالحة غير في التسخين و مجرد همج. و منتظرين نتائج من التسخين فقط. و كان وقتها لافيه معارضة في السجن و لا خرة و كانوا همج بلا رؤية.

و بلاش نتكلم عن الجرائم إللي مبيتكلموش عنها نزلوا دبحوا بعض في الميادين و مات فيها ناس و اعرف دكتور صيدلي مات في الاشبكات دية.

ببيقولك بننشر الوعي و الوعي اصلا في الكتب العلمية و ليس في السوشيال ميديا او علي لسان الهبيدة.

أول مره تقول حاجه صح😅👌

ليست مماثلة لـ air force one كتجهيزات لكنها نفس البدن B747.

امير قطر تنازل عن طائرة مماثلة واهداها الى رئيس تركيا قردوغان قبل سنتين تقريبا.

ليست مماثلة لـ air force one كتجهيزات لكنها نفس البدن B747.
ده اللى اقصده
امير قطر تنازل عن طائرة مماثلة واهداها الى رئيس تركيا قردوغان قبل سنتين تقريبا.
تنازل اتغصب عليه كلها نفس المعنى بس قشطة

ده جدول سداد الديون

مشاهدة المرفق 510926

للأسف كل الأرقام دى هتتضاعف لأرقام خرافية الحكومة بتاخد ديون علشان تسد ديون علشان تعمل مشاريع هتسبب ديون او يتم صرف الفلوس على رفاهية السيسي وارضاء غروره انا مش عارف الراجل ده مبيشبعش كل المده دى والبذخ الى عايش فيه ولسه مشبعش عينه فارغه جدا انا عارف ان اول فترة فى حيات ظباط الجيش بيكون كلها حرمان لكن مجرد ما بيترقى ويتنغنغ المفروض يشبع بقا مش يكمل معاه الحرمان ده للأسف شكله مكلش وشبع على سفرة ابوه وأمه والحرمان ده مكمل معاه لآخر العمر

١٣ سبتمبر اجتماع جديد للفيدرالي وسيرفع الفائدة مجددا.

الجنيه قد يتاثر سلبا والتضخم قد يزيد في مصر.

للأسف كل الأرقام دى هتتضاعف لأرقام خرافية الحكومة بتاخد ديون علشان تسد ديون علشان تعمل مشاريع هتسبب ديون او يتم صرف الفلوس على رفاهية السيسي انا مش عارف الراجل ده مبيشبعش كل المده دى والبذخ الى عايش فيه ولسه مشبعش عينه فارغه جدا انا عارف ان اول فترة فى حيات ظباط الجيش بيكون كلها حرمان لكن مجرد ما بيترقى ويتنغنغ المفروض يشبع بقا مش يكمل معاه الحرمان ده للأسف شكله مكلش وشبع على سفرة ابوه وأمه والحرمان ده مكمل معاه لآخر العمر

النموذج التمويلي المصري منذ ٢٠١٩ لا يمكن الا ان ينتهي بكارثة.

الا ان تدخلت السعودية وانقذت مصر زي كل مرة.

انا كنت رديت و المراقب الالى ربنا يباركله ادانى تحذير و مسح التعليق فا عشان مكررش التعليق سيبك ياصاحبى من اى حد يقول على نفسه معارض...مفيش حاجة اسمها معارض من التسعينات كلهم ط***... و الواحد والله غلطة عمره انه ركز فى السياسية

مثل المسكنات بلا علاج

العلاج صعب جدا في مصر. السيستم المصري مشوه وغير قادر على الاستمرار واصبحت المشاكل الجوهرية هي اشياء يمكن التنبوء بحدوثها هناك. سقوط نظام على انهيار اقتصادي على تفجيرات على اغتيالات على صراع سياسي محموم لم يتوقف منذ ١٩٥٢.

مصر في المحصلة النهائية من الصعب ان تكون دولة طبيعية حتى يعالج المجتمع مشاكله واول تلك المشاكل هي تيراها الديني الذي ابتلع الادوات اليسارية + جيشها الذي يستخدم لتثبيت النظام المشوه غير القادر على الاستمرار للابد.

نموذج مصر صعب يستمر وستبقى في هذه الدوامة لخمسين سنة قادمة.

رأيي والله يسامحني ان كان خطأ.

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى