28 مليار دولار إجمالي الودائع الخليجية لدى البنك المركزي في مصر

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
ويشهد عام 2026 سداد وديعة سعودية بقيمة 5.3 مليار دولار،
وخلال السنوات من 2022 وحتى 2026 ستدفع مصر فوائد عليها بقيمة 1.28 مليار دولار، فيما تسدد مصر وديعة الإمارات على شرائح صغيرة.
ولسه يا باشا الديون الجديده .. الناس الى بتتكلم عن جداول .. دى مؤقته .. لسه هنقترض اكتر واكتر .. مصر دوله مستورده وليست صناعيه وفرق بين الصادرات والواردات كبير .. غير ارتفاع الاسعار عالميا .. وغير ان اغلب هذه الديون تصرف في مساريع استهلاكيه او خدميه او مردود اقتصادى ولكن طويل الاجل ولا يتم صرف معظمها في مشاريع تصديربه تغطى حتى قيمه الدين الدولارى الخ الخ .. دائره الديون ستتوسع ولن تتوقف .. لسه في مفاوضات في البنك الدولى ولسه فيه قروض من بنوك عالميه اخرى وهكذا ..

دي ضريبه دعم الانقلابات العسكريه دعم لا محدود والنتيجه 0

الجماعه في السودان لما انقلبو علي المدنيين راحو الخليج، الخليج قالوهم نبغي حكم مدني من اللي شافوه مع السيسي.

الجماعه في السودان لما انقلبو علي المدنيين راحو الخليج، الخليج قالوهم نبغي حكم مدني من اللي شافوه مع السيسي.​

احسن بكثير من القبول برئيس كان مستعد للتعاون مع ايران وفتح ذراعه لهم !

مرسي لم يكن مقبول خليجياً ولا احد يريده بسبب ماقد يشكله من خطر لمصر ولجيرانه
هل يتخيل احد في المنطقة ان تصبح مصر عراق او يمن اخرى ؟
-
الوضع كان كارثي بكل المقاييس وماقامت به السعودية والخليج عموماً هو الصح

مشاهدة المرفق 510996

-
كان بنطالب بانتخابات مبكره لكن من اقحم العسكر في المشهد ودعم السيسي والجيش ليتصدر الحكم. هنا المشكله.

كلنا عارفين ان الاحتياطي المصري عبارة عن قروض ، و بالمناسبة الخير جيد يعني ان الاحتياطي ليس من قروض مطلوب سدادها او..... و ان الاحتياطي مملوك للحفاء

من وجهة نظري دة شئ مطمئن

لكن للحق طبعا كارثة علي استقلالية اتخاذ القرار.

احنا محتاجين رؤية حقيقة بدل كل هذا بدل مانلبس في مشاكل.
لا كارثه طبعا ومفيش حاجه إسمها حلفاء خصوصا إنها دول يمثلها أشخاص

مشاهدة المرفق 510996

-

ما انا ممكن أجبلك صور ليه مع الملك عبدالله بردو
عيب إرتقي!!!
وبعدين طز في الرضي الخليجي عنه المهم إنه كان مختار شعبيا والشعب راضي بيه لكن العيب علي الخونه عندنا هنا الي باعو البلد بالرخيص للي يسوي والي ميسواش!!

عيب إرتقي!!!
وبعدين طز في الرضي الخليجي عنه المهم إنه كان مختار شعبيا والشعب راضي بيه لكن العيب علي الخونه عندنا هنا الي باعو البلد بالرخيص للي يسوي والي ميسواش!!
مشكلتك يا حذيفة انك لا تتقبل الحقيقه الموضوع لا يتعلق بالصور فحسب!! .

اعتقد ان احتياطي الجيش النقدي اضعاف رقم الاحتياطي في البنك المركزي

الجيش يتحكم في نص الاقتصاد المصري تقريبا وبعض المساعدات وليس الودائع ذهبت للجيش مباشرة

الجماعه في السودان لما انقلبو علي المدنيين راحو الخليج، الخليج قالوهم نبغي حكم مدني من اللي شافوه مع السيسي.

انقلاب والشعب عارف قبلها انه راح يكون فيه انقلاب هههه

كان بنطالب بانتخابات مبكره لكن من اقحم العسكر في المشهد ودعم السيسي والجيش ليتصدر الحكم. هنا المشكله.
اللى اقحم "العسكر" يا عقاد يا اخويا هو الشعب المصرى اللى نزل فى ثورة 30 اللى.... انا لما كنت "مش اخوان بس بحترمهم" كنت مصدق ان اللى هينزل 3/2 مليون...... بس الاعداد المهولة اللى نزلت هما السبب فى تحرير مصر من الاخوان.... دعم الاشقاء جاء مع الوقوف مع الشعب المصرى ولم يكن هو المحرك للثورة...الكلام ده بيصدر من القنوات الاخوانية اللى عاوزا تشوه صور كل من وقف مع ثورة 30 يونيو بما فيهم المصريين اللى نزلو... اصل هما لما مايرضوش يوافقو على مطالب الشعب المفروض مين اللى يوقفهم عند حدهم؟ الافريكوم ولا الامم المتحدة؟ ما اكيد بديهيا ان الجيش هو اللى يكرشهم

عيب إرتقي!!!

قرحتني ترضى كدا تزعل صحابك :cry:

وش علينا منهم
اخر حرب لهم من خمسين عام و لا جتهم لا فيضانات و لا زلزال و لا فيضان ولا بركان ضاربها

كل كم واحد سوى ثوره ٢٠١١ حتى قذيفة دبابة مانضربت لا انهدت مثل ليبيا و لا سوريا

هذي السنه عددهم ١٠٥
و السنه الجاية بيضاف عليهم ٣ مليون ما يعادل مواطنين قطر والبحرين والكويت والإمارات

هم قادرين يخرجون من ازمتهم المالية وحدهم

في آخر ٧ سنين حصلوا على مئة مليار دولار
ثم طلبوا ٢٨ مليار دولار حسب تقارير و ماخذين قروض ١٥٧ وعمالتهم تحول ٣٠ مليار دولار و السويس يدخل مليارات عليهم و النيل عندهم

الكويت و قطر و البحرين و الامارات وعمان وللسعودية
ايراداتهم ماتجي ١٢٨ مليار في السنه والله اعلم لما النفط انخفض

عندهم بترول و غاز و سياحه

و بانين قصور و مدن
و ماعنديش و ماعنديش

ثروة الخليج لا تهدر على رفاهيتهم

الإخوة المصريين
ما صحة ما يتدوال حالياً بخصوص الطائرة الرئاسية الجديدة طراز B747 بسعرها الأسطوري البالغ نصف مليار دولار

الإخوة المصريين
ما صحة ما يتدوال حالياً بخصوص الطائرة الرئاسية الجديدة طراز B747 بسعرها الأسطوري البالغ نصف مليار دولار
طبيعي يا اخي
دولة ثرية جدا أغنى من دول الخليج مجتمعه

ما يكون رئيس دولتهم عنده طائرة رئاسة

يا اخي فقط حولات العمالة ٣٠ مليار دولار سنوي قادر يشتري ٦٠ طائرة منها سنوي
أعلى من ايرادات البحرين و قطر في ٢٠٢٠

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى