مصر ستحصل على f15

F-15 منزعة القدرات والميزات مجرد هدر اموال

ولا اريد أن أقول لك بأني أشك بهذه الصفقة ليست الا محاولة أمريكية في سياق زرف الفرنسين والروس من سوق السلاح......

بصراحة ان تمت انا أخشي علي مصير صفقة ال 30 رافال الأضافية مع زوج العجوز الشمطاء !!

ولا اريد أن أقول لك بأني أشك بهذه الصفقة ليست الا محاولة أمريكية في سياق زرف الفرنسين والروس من سوق السلاح......

بصراحة ان تمت انا أخشي علي مصير صفقة ال 30 رافال الأضافية مع زوج العجوز الشمطاء !!
الصفقه مشكوك فيها حتى الان

ستحافظ دائما على تنوع مصادر السلاح
الصفقة دى بديل عن السوخوى وليست بديل عن الرافال بأى شكل من الاشكال
ستحافظ على الشق الاوروبى والامريكى والروسى والصينى فالجيش المصرى مهما كلف الامر من عبئ لوچيستى
لا يلدغ المصرى من جحر مرتين :ROFLMAO:

صفقة الرافال دخلت حيز التنفيذ خلاص ولكن لو السوخوي لن تعجبنا فعلا كنا زودنا الرافال إنما امريكا تاني مش مستوعبها بصراحة

أن شاء الله تتم ونقول ألف مبروك

لكن بعض الزملاء يحتاج يراجع عيادة الدكتور الشيخ الرئيس @Alucard لعلاج آثار الهبد السابق والتأليف

batteryneon @batteryneon
باسمك ليه يا حبنا الراجل فى الفيديو بيقول بعد انتظار طويل جدا ومدة طويله مصر ستحصل على آلاف 15 احنا بالفعل طلبناه اترفضت عدة مرات واترفضت التشكيك وصل أن البعض بيقول أنها اف 16 مش 15 ومضمون الكلام لا يتناسب مع قاله الجنرال ماكينزى
ثانيا صفقات الاواكس جاية فى الطريق
ثالثا تطوير آلاف 16 جارى التجهيز ليه وشراء مقاتلات فايبر جديدة

رابعا الأمرام قادم قادم وتم فتحه لأن من المستحيل التفكير فى التعاقد على آلاف 15 برقم خزعبلى عشان الاسبارو بما ممكن اكمل بيه على آلاف 16:sneaky:
الابرامز زى ما انت هيام تحديثها قريب جدا لمستوى السيب 2 أو السيب 3 حسب الاتفاق
هوا شوف اللي يخليني اصدق الخبر الوضع العالمي و الحاجة الامريكية الشديدة لتقديم تنازلات و تغيرات كبيرة لاصطفاف دولي معين ضد جهة معينة + الترابط السعودي المصري يحتم في قطاعات عسكرية معينة او اقتصادية و سياسية حتى التناسق في الامور

ان يكون لدي اللبلدين نوع او اكثر من نفس المقاتلات او السفن الدبابات او انظمة الدفاع الجوي امر صحيح و حيوي الحقيقة

اللي بتقولوه صح في كلام مكنزي ان فعلا الموضوع اخد وقت وعجن و فرهده و ب*** من الآخر بس دا بيتكلم من البنتاجون لسه خمس جهات كمان مثلا فا لسه

لكن انا عن نفسي يا ريت مبسوط .. بطارية قتال جوي زي الايجل لا يمكن كنا نفكر بيها فا اهلا وسهلا بال EX عنب عنب و لو الموضوع كدا يبقى اكيد مش منقوصة

ملحوظة رحم الله فرق الدعم و الصيانة للمرة الخمسين :ROFLMAO:

التعديل الأخير:

مثل دول المنطقة والكويت ’ استفادت من امتلاك المملكة للتايفون
والقاعدة الصناعية والكوادر المؤهلة بالفعل الموجودة منذ وقت طويل

ويوجد شركات اخرى مثل المعدات المكملة للطائرات
للمعلومية هذه الشركة تمتلك آلات للصيانة والأصلاح
للتايفون , بعض الدول المشاركة في تصنيع التايفون
لا تمتلكها !

Saudi M3500 machine

مشاهدة المرفق 468331
نعم هذا هو المقصد وضعت العنوان وانت مشكور
شرحت مع الأمثله علشان كذا من اليوم ورايح

انا اثبت وانت شوت

والله شوف كلامك منطقي جدا

لو لو امريكا وافقت بشكل نهائي على F-15 لمصر وقتها يكون من الواجب والبديهي ان توافق على تطوير اسطول الفالكون المصري وتطوير الابرامز والحصول على اسلحة اخرى.

الغريب في هذا الوقت ان ادارة بايدن ليست على وفاق مع مصر والسعودية والامارات يعني يبقى عندي شك بخصوص الموافقة النهائية
و انا كذلك لكن بايدن و الدولة العميقة مضغوطين
اليوم السعودية جدا تفكر في التسعير باليوان و الخليج عموما ابتعد
اوروبا في الباي باي و ان فاقو سيبعدون انفسهم عن امريكا
شرق اسيا مواجهة مرعبة
روسيا على بعد خطوة من تمويت الكل
اغلب الدول الاقليمية في العالم تتطاول على امريكا و لا يفرق معها او تصطف معها من المصلحة او من الهذيان

الامريكان بحاجة للتنازل في امور عديدة لبناء احلاف حقيقية و قالها صديق من فترة لي لكني لم اصدق الامر او لا اراه منطقي
((مواجهة عالمية اذا الامريكان بحاجة للعرب اكثر من اي جهة اخرى))

هذا السبب الوحيد الذي ارى بسببه امور كهذه تحصل بس الله اعلم

صفقة لو تمت، ستكون القوات الجوية المصرية مرعبه

الف مبروك لمصر ستكون نقله نوعية في سلاح الجو المصري ، المدى القتالي للجاموسة سيكون حاسم في اي نزاع قادم .

لكن بعض الزملاء يحتاج يراجع عيادة الدكتور الشيخ الرئيس @Alucard لعلاج آثار الهبد السابق والتأليف

هههه هي بس تتم على خير وحتسمع امريكا يا اخت بلادي

في نقاط لا يمكن تجاهلها

ان الصفقات التي نحلم نحصل عليها تأتي متاخرة عندما لا يكون لها تاثير يذكر علي اسرائيل ، هو ترك لك F15 عشان عارف ليس لها اثر امام F35 الإسرائيلية.

بعد انهيار روسيا الحالي و قطع السبيل امام تجارتها لم يتبقي لنا غير الصين لتنويع السلاح ،
المنطقة العربية تستجيب باذن الله للتحدي لتوطين الصناعات الحربية الحساسة ، و الا سنكون ملطشة للمؤمرات
خلي بالك انت مش حتقابل اسرائيل حربيا و لو في حرب عالمية كمان في الفترة المقبلة نهائي و الاهم وقت الحياد عمال يقل فيما يحصل حاليا و في كلام عن حرمان الروس من الممرات الدولية و دا معناه احنا و الضغط بيزيد فمدام حعمل شئ اقبض مقابله بشكل شنيع و شنيع اوي كمان

و صراحة الروس مش بس سلاح مع ان سلاحهم زبالة الزبالة زي ما بنشوف .. تخيل السلاح دا حيحصل فيه ايه لو قابلنا الاسرائيلين وش لوش بهاروب و جوينت و ميركافا و سبايك .. حنتسوح فالدولار مش بعزئة اللي حيلتنا لمجرد انه سلاح مش امريكي و خلاص و لكن اتلعبت صح .. نوعت سلاح خرجت برى العباءه امريكا بتلاغيك سواء تم الامر او لا

لو حتنوع سياسة في كروت كتير غيرها للحفاظ على الروس و على كلامك الصين طالعة و اوروبا موجودة

الشيخ الرئيس @Alucard
ما تعمل حسابي، انا مش جاي العيادة 😂
بنت ال🐶
The tranquil consciousness of an effortless superiority

مشاهدة المرفق 353024

UN POPULAR OPINION

هذه خطوة للخلف لمصر .

الاف 15 مقاتلة عظيمة لا غبار عليها ،، ان كانت بكامل تجهيزاتها وتسليحها .

من يدريك ان تسمح لك أمريكا بتحديثها بعد 10 أعوام و تكرر سيناريو الاف16 فقد اتت لمصر بمستوي جيد ومع الزمن صارت نسخة قردية ..

الافضل لمصر .
السو 35 .
التايفون.
الاف 15 .

بهذا الترتيب لأمور سياسية وليست تقنية .

اولا مبروك لمصر صفقة قوية .
من اين اخي تأتون بهذا الكلام هو المغرب كان قدم طلب الحصول عليها اصلا ورفض ؟انت لديك علاقات مع اقوى لوبي في واشنطن واستأنفت العلاقات مع اسرائيل وما زال البعض يقولك توازن القوى في غرب المتوسط ما كان مراعات توازن القوى في شرق المتوسط اولى لامريكا 🤔.
اذا كانت مصر وهي على حدود اسرائيل وستحصل على f15 فلا استبعد ان يذهب المغرب الى f35 اذا كانت القيادة لدينا لا تنوي التعاقد على مقاتلة جيل رابع امريكية أو RAFAL ومن بعدها f35.
أظن انه كان هناك عرض امريكي للف ١٥ مستعملة للمغرب من قبل

عودة
أعلى