مصر ستحصل على f15

اعتقد سيتم تدريب الطياريين المصريين على يد الطياريين السعوديين لمعرفتهم و صيانتهم و خبرتهم العالية في مقاتلة F15

الف مبروك مقاتلة قوية و تدريب على يد امهر الطياريين السعوديين 🇸🇦 🇪🇬
بندرب عليها من زمان جدا

واضح انك جديد بالمنتدى
انا الحمد لله من ايام الساحات من 2009 لكن شكلك بتاخد بتاريخ الحساب وعدد المشاركات مش بالمحتوى المكتوب
ركز فى الواجب بس

لم يتم الموافقه على تطوير الأف 16 للبلوك الأخير او بلوك متطور على الأقل او صواريخ تملك مديات
طويله والان خبر F-15 اشك الصراحه في التصريح واهدافه مع تمنياتي طبعا للمصر دوما الأفضل
ولكن دعونا نتكلم بالمنطق والواقع
الا اذا كانت مستعمله بغية الإستفاده من بيعها
وهذا امر صعب ايضا

الآن فقط استطيع ان اقول وانا مرتاح ان المصريين أصبح لديهم قوات جوية.
القوات الجوية تصبح بالإنجازات فقط وليس بشراء السلاح المتقدم. من يتصدي لفانتوم بالميج ١٧ و متأخرة بجيلين. مصر وإسرائيل في المنطقة من لديه إنجازات جوية وبالطبع إسرائيل تمتلك أحدث التقنيات. بمعني مصر بأقل الإمكانيات هي الوحيدة في المنطقة اللي أثبتت كفائتها في الحروب الجوية. بالنسبة لل f15 أو حتي f22 مش محتاجة لأن ده معناه عودتها تحت النفوذ الأمريكي مرة أخرى بعدما كنا نريد تنويع السلاح للحصول علي أكبر فرصة للمراوغة وما وضع الأمرام. هل سنحصل علي أحدث نسخة منه وال f15 سنحصل علي أحدث نسخة؟

بندرب عليها من زمان جدا

صحيح

حقيقا سياسية التسليح المصرية الخاصة بتسليح القوات الجوية المصرية عملت كل جهد جهيد و لم تدخر جهدا في تقليل الفارق مع جيرانها

لولا شراء الميج و الرفال و السوخوي و تحديثهما ، هو من مهد للحصول علي F15 و نحن بفضل الله اشعرنا متخذ القرار في امريكا ان F15 لن تحدث فارق نوعي .

اصبح السلاح الوحيد المتبقي لدي امريكا هو الخطه B استنزافك ماديا فقط عن طريق حصولك علي قدرات غير فارقة بتكلفه و دعم لوجيستي اعلي .

هو اعطاك F15 لما اخذت الميج مع الرافال مع السوخوي و ليس بدونهم

لما تقارن نفسك باسرائيل تلاقيها تأخذ تسليح دغري من الأخر و سايبك انت لسياسيه. ( يا تتخلف يا اما تتكلف )

من يذكر موضوعهم و استشهادهم بكلام دكتور وهمي عن فشل مقاتلة f15 ههههههه

batteryneon @batteryneon
باسمك ليه يا حبنا الراجل فى الفيديو بيقول بعد انتظار طويل جدا ومدة طويله مصر ستحصل على آلاف 15 احنا بالفعل طلبناه اترفضت عدة مرات واترفضت التشكيك وصل أن البعض بيقول أنها اف 16 مش 15 ومضمون الكلام لا يتناسب مع قاله الجنرال ماكينزى
ثانيا صفقات الاواكس جاية فى الطريق
ثالثا تطوير آلاف 16 جارى التجهيز ليه وشراء مقاتلات فايبر جديدة

رابعا الأمرام قادم قادم وتم فتحه لأن من المستحيل التفكير فى التعاقد على آلاف 15 برقم خزعبلى عشان الاسبارو بما ممكن اكمل بيه على آلاف 16:sneaky:
الابرامز زى ما انت هيام تحديثها قريب جدا لمستوى السيب 2 أو السيب 3 حسب الاتفاق

لوصح الخبر رح تكون مكسب للمصر لأن الدعم اللوجستي للمقاتله رح يكون عند السعوديه وشركاتها وخبراتها مع الأف 15 بموافقه امريكيه
او بوقفه سعوديه

فتن ؟؟ هو كل شي نقوله تحطونه في الفتن ؟؟

انتم من كان يقول f15 جاموسه بلاش لف و دوران

بلاش تناقض وكذب
كلمة جاموسه يعني حمولتها تقيله و رفستها جاحدة ، مش مقصود انها ثقيلة و ردينة

كلمة جاموسه يعني حمولتها تقيله و رفستها جاحدة ، مش مقصود انها ثقيلة و ردينة
الطفل فى سن الابتدائي لا يجيد الفراسه لغهم هذه الاشياء
اقصى معرفته بالجاموسه هى الجاموسه اللى بيلونها فى ماده الرسم

صدقني انا حزين لن اكن أتمني أن ترتمي في اضانهم مرة أخري لانهم هيلدغونا عهيلدغونا ما فيهاش كلام
بعد اللى شوفناه حصل لروسيا أنا أرمى نفسى فى حضنهم واقولهم امين
مستقبل السلاح الروسى اسود لو الغرب أوقفوا التكنولوجيا الغربيه و الشراءح الالكترونيه ودا الامريكان تعهدوا بيه

عودة
أعلى