غواصات باراكودا رافال M وحاملة طائرات لمصر من فرنسا ؟

حاملة طائرات هل الخبر حقيقي أم مجرد شو اعلامي ؟؟؟
لأن نفقاتها ستكون مكلفة بشكل كبير جدا

ياجماعه مافيش الكلام ده
مصدر تعبان واى هرى والسلام
مصر ايه الى هتشترى حامله طائرات
اخرنا واحدة زى الامسترال ودى هتكون بتمويل خليجى ،كده انا ممكن اصدق خصوصا مع ذيادة التحديات والخطر على الخليج ،
وبالنسبة الغواصات ،ممكن اصدق ،بس اعتقد مش مناسبة لينا ،الغواصات الألمانية اكتر مناسبه عن الفرنسية،
بالنسبة للرافال ،دى حبه تحابيش على المقال

استحاله مصر تعقد صفقه اسلحه خصوصاً السنه دى لعدم استفزاز الشعب المصري
بعد موجة الغلاء (الحكومة بتعمل حساب للشعب )

ماشى من التجار
لكن فين دور الدوله فى الرقابه و ضبط السوق و ردع المخالف ؟؟؟
الاجابه
مافيش دوله و لا حاجه
موظفين فاسدين بيشربو شاى بالياسمين
اسوء سوق فى المنطقه السوق المصرى من حيث الجوده و الاسعار
الحكومة في العموم سواء بلدية أو داخلية أو ايا كان المسمي بيتفقوا مع الحرامي أو الفاسد أو تاجر المخدرات ويقبضوا منه وبعد مده يقبضوا عليه متلبس ويترقوا في شغلهم

كده يبقي اخبار سقوط المقاتلة كان غالبا صحيح والزيادة دي للتعويض
مش التعويض جا بشكل مستقل ؟ فيه خبر هنا قديم هنا استلام مصر لعدد 1 مقاتلة رافال اضافية

الوضع اقتصاديا وسياسيا فى العالم كله لا يسمح بتصديق الصفقة .. صعب توى الصفقة دى بكل بنودها حاليا

معلش انتو بتقولو نحتاج او لا بناء علي اية ؟
بناء على متطلبات الجيش المصري من تسليح ومواكبة الجيش التركي والإسرائيليي
والمستجدات في المنطقة والمتوسط
ولكن بالتوازي مع نمو الاقتصاد حتى لا يكون في ضغط على المواطن

وبعدين بالعاميه كدا في حاجه اولى من حاجه
يعني احنا محتاجين دلوقتي الغواصات لأن سلاح الغواصات متأخر عن تركيا وإسرائيل الي لسه عامله صفقه ب4 غواصات المانيه الأحداث لدى الألمان
لكن نحنا الآن لا حاجة لنا بحاملة طائرات هضيف علينا أعباء ماليه ولجستيه كبيره
وندفع مبلغ ضخم في قطعه سهلة الاستهداف
في حين انت بمبلغ زي دا تطور أفرع كتير ف الجيش المصري

والله ان جيتو للحق .. الغواصة براكودا هي في الاخر امكانياتها مثلها مثل الروميو ... حمولتها ٢٤ صاروخ وطوربيد ... اعمل بيها ايه ... انا بتكلم من مبدأ الاعداد للصواريخ وللطوربيدات ... ٢٤ صاروخ وطوربيد

انا كعسكري بحمي بلد فيها مضيق مهم ومن الاهم في العالم

من العدد اللي هوا ٢٤ صاروخ وطوربيد ... استنتج ان انا اعمل بيهم ايه وانا بتسلح احمي بلدنا من عدو اسمه اسرائيل واحنا عارفين مين وراها سواءا الاوربيين او الامريكان ونظريا مفيش تكافؤ خاااااااالص ... انا ممكن احب اشتريها لكن دا للدفاع الساحلي ومش هتقضي الغرض في الاخر ... لكن محدش يقولي اضرب الاهداف بالكروز اللي فيها سواحل او قصف بري ... لسبب انو انا هجيب منين صواريخ لي دا كلو ... يعني اللي اقصده اننا منجبش سيرة اي قصف بري

ليه بقول ان الغواصات دي مش كفاية حتي علي اساس انها للدفاع الساحلي ... لان عدد السفن اللي قصادها والمواجهة لينا الغواصات ٣٠٠ مثلا والمدمرات والفرقاطات قول ٤٠٠ سفينة دا غير سفن الانزال وحاملات الطائرات ... طيب لما اعوز اقول انا عايز اقصف بري او بحري بحري مدمج لازم تكون غواصاتي انا مستغلها في التصميم لاطلاق الكروز سطح بر او عمق سطح والذخيرة اللي فيها كبيرة .... دا غير ان دي دول بتصنع وليها اساس واقفة وماشية في نفس الوقت عليه ... طموح الشباب المصري كبير ولازم نحققه ونبقي زيهم

اللي حصل في العدوان الثلاثي ... انه القيادة لم تكن تتخيل او يكن في حسبانها انها هتحارب اسرائيل وفرنسا وبريطانيا وكان في مدمرة واحدة مصرية .... انا اخدت درس كمصري من حرب اكتوبر ان امريكا عملت مافي وسعها لامداد اسرائيل "المفروض ان دا درس" ... مش السياسة الكاذبة لامريكا والغرب معانا تخلينا نصدقهم ونعمل اسطول علي قد البحرية الاسرائيلية ... قامت القوات المسلحة بزيادة الاسطول البحري ليشمل التكافئ وبعض الندية مع تركيا .... طب وامريكا والغرب ايه محلهم من الاعراب ... اقوم اخلي غواصاتي عددها ١٠ غواصات او في وقتنا ٨ غواصات روميو وتايب المانية ... دا مش اسطول ناس واعية ومدركة ... دا اسطول ننام بيه مرتاحين .... خلاص يحللوا سلاح البحر ونشتري قوات برية طالما عدا عليا درسين ومستفتدش ومختش العبرة منهم ... اولا معنديش سلاح يسد ولا الجنود هتكون مرتاحة ب٨ غواصات قصادها ٢٠٠ غواصة او اكتر دا غير ان انا بشتري مش بصنع ولما بشتري مش عندي ذخيرة حتي تكون ٢٠٠ طوربيد ... علي اساس ان البحرية كفاءة واضرب وانسي ... خطوة انو الهاوتزر الكوري هصنع منه ٢٠٠ او ٢٥٠ مدفع للدفاع الساحلي كويسة ... طب والغواصات نعمل احتياطاتنا منها ازاي ؟؟؟؟؟ .... اللي بتمناه مدافع كهرومغناطيسية تكون عندنا هيا وتكنولوجيتها .. لازم نكتفي ذاتيا من السلاح وصناعته وخطوط انتاجه عندي التكنولوجيا بتاعتها ١٠٠ في المية زائد كل ما يخص الترسانات من ماكينات واحواض اللي عندي واقوم بعمل تامين ليها سواءا اني قادر ابنيها من الصفر ويكون عددها كبير .. او اقولها ... ان الجيش المصري فاشل

طيب ليه قلت فاشل ... اولا مستوعبناش الدروس ثانيا حتي لما اشتريت السلاح حساباتي كلها غلط ومكفانيش السلاح ده ولا حتي الذخيرة امنتها ... الحكاية كمان لاني عارف نفوس الشباب المصري .. هوا عايز ان مصر تكون امريكا لكن عبدالفتاح السيسي بطريقة الناس النايمة .... معندهوش اي طموح للنهوض ببلد الاهرامات .... ٨٤٠٠٠ الف عالم ولكن احنا نبني برة وجوة ماشيين تاتا تاتا وحاجة تكسف .... اننا بنزقه يتقدم بالبلد وهوا طموحه صفر عالشمال ...

انا مغيرتش كلامي بخصوص السفن المدنية لكن هيا فين وفلوسها بتروح فين ... زي الغاز بالظبط ... كل ده بيروح فين ؟؟؟؟

متابع

يا ريت يكون الخبر فشنك ...
بتمن الحاملة دى تبنى صناعة محلية كاملة لكروز و درونز و ذخائر دقيقة و مضادات للدبابات و انظمة حماية نشطة .... و الحجات دى هى اللى هتمثل ردع .....انما حاملة طائرات غير تكلفتها العالية جدا فى التشغيل ..فاسرائيل هتستهدفها فى اول ٥ دقيق من الحرب ... و عندها قدرات كتير لكده

الصفقه دي لو تمت فعلا هيكون الغرض منها واضح وضوح الشمس لا اسرائيل ولا تركيا
فقط ايران
وهتكون بدعم مادي خليجي وافتكرو كلامي

الأفضل لمصر .

التعاون مع المحور الإماراتي الكوري الجنوبي.. في تصنيع كروز 1 .. مديات 300 كم .. مع إمكانية التطوير الفردي .

التعاون مع المحور السعودي الباكستاني .. ف تصنيع كروز 2 .. مديات تتجاوز 400 كم

التعاون مع اليونان لتصنيع كروز 3 .

التعاون مع المحور الصيني ، الكوري الشمال لتصنيع باليستي بمديات 800-1500 كم .

التعاون مع بيلاروسيا - الإمارات - الصين - السعودية في صناعة الدرونز بكافة أنواعها .

التعاون مع بيلاروسيا - صناعة دفاع جوي متوسط

التعاون مع الامارات - كوريا الجنوبية ..صناعة دفاع جوي قصير المدى .

التعاون مع الاردن والسعودية لتصنيع مضاد دروع 1.

التعاون مع الصين لصناعة كل مماثلات اسبايك الاسرائلي .

التعاون مع الامارات في صناعة الذخائر الذكية مثل الطارق .

التعاون مع الامارات في تصنيع صاروخ جو جو لانه في خطتهم الخمسية .

التعاقد على 6 غواصات و تصنيعها محليا بشرط وجود AIP ، و دمج كروز ماكيدون اليوناني .

توطين صناعة كورفيتات وطنية ب كروز 1-2-3 اي منهم و صاروخ دفاع جوي قصير ومتوسط محلي .

اذا انتهيت من كل ذلك حدثونا عن حاملة المقاتلات

الأفضل لمصر .

التعاون مع المحور الإماراتي الكوري الجنوبي.. في تصنيع كروز 1 .. مديات 300 كم .. مع إمكانية التطوير الفردي .

التعاون مع بيلاروسيا - الإمارات - الصين - السعودية في صناعة الدرونز بكافة أنواعها .

التعاقد على 6 غواصات و تصنيعها محليا بشرط وجود AIP ، و دمج كروز ماكيدون اليوناني .

توطين صناعة كورفيتات وطنية ب كروز 1-2-3 اي منهم و صاروخ دفاع جوي قصير ومتوسط محلي .

بعض من هذه الصفقات تمت بالفعل ولكن الطريق ما زال طويلا التعاقد علي حاملة طائرات في ظل الظروف الحالية يعتبر سفه

الأفضل لمصر .

بالظبط ....

مصر حاليا مش محتاجه تسليح محتاجه صناعه ذخائرها لتقليل التكلفه الشره التسليحي ده يدمر أكبر أقتصاد أوروبي، ألمانيا نفسها لا تمتلك كميه ضخمه من السلاح لأن تكلفه تشغيل السلاح واستدامته وصيانته مكلفه جدا عشان كدا تلاقي أوروبا ما بتخزنش سلاح كتير ذي العرب الا لو في بوادر حرب
وبالنسبه لحمايه الأمن القومي شايف أول إختبار ذي ملف ذي سد النهضه فيه فشل سياسي وعسكري كبير فلا يبرر الأمر ان بشتري سلاح بكثره لحمايه الامن القومي
يفعلون ذلك لأنهم يمتلكون القدرة على صناعة ذخائرهم فى أى وقت بينما نحن لا ، فلنملك القدرة اولا ثم نفعل ما نريد بعد ذلك

يا ريت يكون الخبر فشنك ...
بتمن الحاملة دى تبنى صناعة محلية كاملة لكروز و درونز و ذخائر دقيقة و مضادات للدبابات و انظمة حماية نشطة .... و الحجات دى هى اللى هتمثل ردع .....انما حاملة طائرات غير تكلفتها العالية جدا فى التشغيل ..فاسرائيل هتستهدفها فى اول ٥ دقيق من الحرب ... و عندها قدرات كتير لكده
انا مش هدافع ولكن يوجد تقدم فى محاولة صناعة ماذكرته
فرضنا امتلكنا حاملة الطائرات انا مش هعرف استخدمها ولا احميها ولو انضربت انا مش هعرف ارد ؟!!! احنا كمان عندنا قدرات كتير.

منذ دخول الدولفين و إسرائيل متفوقه أصلآ
الأفضل دعم الإقتصاد
السلاح الموجود حاليا يكفى للدفاع عن البلد
إنهيار الإقتصاد أخطر من ألف عدو خارجى

و إن كان لابد من زيادة التسليح
يبقا تطور محليآ درون هجومى و صواريخ بأنواعها بما فيها الكروز
و لانشات بحريه سريعه
مع تطوير المدرعات محليآ
كل ده هيفيد الجيش و الصناعه المحليه و بتكلفه أقل كثيرآ
بما ان كل اعدائنا عندهم احدث الاسلحه من ماما امريكا والغرب وبيرموا لينا زبالتهم وبواقيهم او حاجه جديده من غير تسليح شكل بس يعنى يبقى لازم نعمل زى م انت بتقول ... عندنا ايران بكام زورق وكام صاروخ ودرون راعبه العالم ....

ياجماعه بستغرب على تفكير بعضنا للاسف ... هيفيد ب اييه اقتناء اسلحه جديده ووضعنا كده .. احنا مش هنحارب لا مع اسرائيل ولا مع تركيا لانها ناتو ولا مع اثيوبيا لانها زى فخ اوكرانيا ... وعندنا السلاح الى نعمل بيه ردع ونهوش بيه فى المناوراات ...
اكيد القياده بتفكر زيي اما الخبر والى مصدقه ده فى حلم ..

عودة
أعلى