هروب الأموال من مصر

مفيش دولة تقدر تحدد هامش ربح لاي صناعة .. انت مش شيوعي .. ممكن تلعبها احسن من كدا بضرائب تصاعدية بس في النهاية ان محتاج التشغيل و دورة المال و ظروف البلد لا تسمح بالتشدد بالقوانين ان عايز تخفف تماما

مالة بيع العقارات على الورق صحيحة تماما و تم مواجهة الامر في العاصمة الادارية بوضع 30% من قيمة المشروع في حساب ضامن و امور اخرى ستلحق .. في امور كهذه تستطيع الدولة التشدد لان معاها حق و ملهاش تاثير على المطورين ، البروكز نسبتهم 2.5% لا تفرق كثيرا ليسو ذو تاثير

عايز تكسر الاحتكار و شلة عسابات التسعير .. افتح السوق تماما للمنافسة و فعل قوانينك و اقضي على الفساد .. بشكل طبيعي جدا الامور ستصفي نفسها ، لان لما جهة واحدة لها الحق في ادخال منتجات آبل او نايكي او ايا ان ستتحكم في كل شئ مع علاقات و فوذ هنا و هناك انتى الامر

و الاهم من كل هذا نحتاج الى انتاج و تصدير مش سلع ثابتة .. المفروض اكبر 15 شركة في العالم يتم توجيه عروض لها مغرية جدا جدا لفتح مصانع انتاج لمنتجاتها و التصدير من مصر ضمن اتفاقيات اشمل مع الدول
انا كنت هقولك ضرايب بس بالفعل السوق مش مستحمل لكن الدوله تحدد هامش ربح ب35% من المنتج وده بيتعمل في الدول الرأسماليه وقت الأزمات مش شيوعيه خالص بل عداله اجتماعيه وانتا عندك تشوهات في السوق بالفعل

المشكله لو فتحت الإستيراد علي مصرعيه هيجي الجماعه الهليبه إياهم بتوع التجميع هيقولو ضربه للمنتج المحلي والكل هيشتغل إستيراد

عشان كده التسعير وحط هامش ربح للمستورد هو أفضل حل للظروف الحاليه
ذي ما قلت التجار بيكسبو أضعاف في بعض المنتجات وأولهم السيارات والاجهزه الاليكترونيه والاغذيه

وفي الأخير انتا هدفك تقديم سعر عادل للمستهلك مش تساعد في تخمه ثروه المستورد

التعديل الأخير:
اصل الناس حتعمل ايه ما اه في فلوس بس مؤقته و عمالة تقل و دول فئه 5 - 10% من الشعب + العاملين في الخارج .. و الوصول للدولار مستحيل و الذهب لبسة و مش كل حد فينا حيشتري بال 2 مليون اللي حيلته ذهب و يتسرق .. ملهاش غير عقار

سعر متر التجاري في العاصمة الآن 150 - 220 الف منطقة المال و الاعمال ... بمجرد الافتتاح و خصوصا البرج الايقوني اتوقع يصل السعر بعد عامين الى 300 - 400 الف للمتر لان دا منتج مدخلش مصر قبل كدا حسب المعادلة الخاصة بمصر
انا زرت العاصمه كميه أعداد التجاري والاداري رهيبه تفتكر هيتم تشغيل كل هذه المولات والمكاتب العاصمه قدامها علي الاقل 15 سنه من غير أزمات عشان تبقي فيها حياه

المشكله يا صديقي عشان يكمل مشاريعه الانشائيه محتاج عشرات المليارات من الدولارات هيجبهم منين في ظل حاله الكساد والجري للاقتراض من صندوق النقد الدولي لتغطيه المصاريف الاستهلاكيه
معظمها قربت تنتهي و طروحات العاصمة الإدارية و القصص دية شغاله. بقولك فية ضرب نار علي الشقق اللي بتطرحها الدولة. هتدخل فلوس زي الرز. المقاولات في مصر بتحقق ارباح رهيبة و عليها اقبال شديد. دة غير ان تكلفتها للدولة كانت قليلة (ارض ببلاش و اسمنت و حديد من مصانعهم)
اصل الناس حتعمل ايه ما اه في فلوس بس مؤقته و عمالة تقل و دول فئه 5 - 10% من الشعب + العاملين في الخارج .. و الوصول للدولار مستحيل و الذهب لبسة و مش كل حد فينا حيشتري بال 2 مليون اللي حيلته ذهب و يتسرق .. ملهاش غير عقار

سعر متر التجاري في العاصمة الآن 150 - 220 الف منطقة المال و الاعمال ... بمجرد الافتتاح و خصوصا البرج الايقوني اتوقع يصل السعر بعد عامين الى 300 - 400 الف للمتر لان دا منتج مدخلش مصر قبل كدا حسب المعادلة الخاصة بمصر
كلام سليم و لذلك فيه صعوبة ان تحصل فقعة عقارية ، لكن المشكلة الناس بتجيب الملايين دية منين ؟

انا كنت هقولك ضرايب بس بالفعل السوق مش مستحمل لكن الدوله تحدد هامش سعر ب35% من المنتج وده بيتعمل في الدول الرأسماليه وقت الأزمات مش شيوعيه خالص بل عداله اجتماعيه وانتا عندك تشوهات في السوق بالفعل

المشكله لو فتحت الإستيراد علي مصرعيه هيجي الجماعه الهليبه إياهم بتوع التجميع هيقولو ضربه للمنتج المحلي والكل هيشتغل إستيراد

عشان كده التسعير وحط هامش ربح للمستورد هو أفضل حل للظروف الحاليه
ذي ما قلت التجار بيكسبو أضعاف في بعض المنتجات وأولهم السيارات والاجهزه الاليكترونيه والاغذيه

وفي الأخير انتا هدفك تقديم سعر عادل للمستهلك مش تساعد في تخمه ثروه المستورد
صعب تتعمل في الظروف الحالية .. مش قادر اتخيل تبعاتها

ليه منكلمش العلامات نفسها تنزل مصر و نلغي حاجة اسمها توكيل و اشتراطات تشغيل و عمل و تصنيع و تصدير معينة مع تخفيضات ضريبية كبيرة و عوامل تحفيز كاراضي بالمجان حق انتفاع و ليس تملك .. مثلا و يبقى لفيت على كل الهري اللي بيحصل و ضربت التجار و قويت الجنيه و شغلت الناس

انا زرت العاصمه كميه أعداد التجاري والاداري رهيبه تفتكر هيتم تشغيل كل هذه المولات والمكاتب العاصمه قدامها علي الاقل 15 سنه من غير أزمات عشان تبقي فيها حياه
التجمع حاليا full و الشيخ زايد ايضا و لسه .. فاه نظريا حيتم التشغيل لكن انا مش عارف ازاي بالاسعار دي و بالنسبة للزمن منطقي فعلا 10 - 15 سنة
الفكرة ان مش كل ما تسمع تصدق لان اغلب مطوري العاصمة جداد على السوق و ليس لديهم خبرة و لم يحصلو على كل التراخيص فممكن جدا ان نصف ما ترى لم يطبق بعد او لن يطبق حسب الظروف ، ملاحظة اكبر مطوري مصر لم يدخلو العاصمة حتى اللحظة الا طلعي مصطفى و لافيستا و مصر ايطاليا و واتر واي و سيتي ايدج الحكومية .. دول اللي اضمنهم .. بهم مشاكل لكن يستطيعو الحل لكن الباقي لا اضمن احدا

معظمها قربت تنتهي و طروحات العاصمة الإدارية و القصص دية شغاله. بقولك فية ضرب نار علي الشقق اللي بتطرحها الدولة. هتدخل فلوس زي الرز. المقاولات في مصر بتحقق ارباح رهيبة و عليها اقبال شديد. دة غير ان تكلفتها للدولة كانت قليلة (ارض ببلاش و اسمنت و حديد من مصانعهم)

كلام سليم و لذلك فيه صعوبة ان تحصل فقعة عقارية ، لكن المشكلة الناس بتجيب الملايين دية منين ؟
ايه المشكلة ، في فعلا فلوس في البلد بس مش فلوس ارباح .. فلوس مقدرات عبر السنين .. من اميز ميزنا .. اننا لا نتعامل بالقروض كمصريين او الائتمان .. لدينا اموال فعلية سواء مجمدة او سائلة ، ميغركش اني بتكلم على العقارات اني غني خالص انا كحيان لكن والدي يملك منزل و غيره و اخر يملك دهب او محل .. بمجرد البيع سار لديك سيولة تضعها في امر اخر و هكذا لتستمر الحياة

لهذا المعادلة الفريدة للعقار لدينا في مصر جذابة لانه ليس عقار فقط بل عملة ايضا و ثابتة و بتزيد

معظمها قربت تنتهي و طروحات العاصمة الإدارية و القصص دية شغاله. بقولك فية ضرب نار علي الشقق اللي بتطرحها الدولة. هتدخل فلوس زي الرز. المقاولات في مصر بتحقق ارباح رهيبة و عليها اقبال شديد. دة غير ان تكلفتها للدولة كانت قليلة (ارض ببلاش و اسمنت و حديد من مصانعهم
المباني السكنيه للدوله مع حجم انفاقها في العاصمه كبير جدا يكفي مشاريع من عينه اكبر كنيسه واكبر جامع والحي الحكومي والمدينه الثقافيه وديزني لاند تكلفته أعلي بكتير من المردود بتاع بيع الشقق والاراضي
وبعدين عندك مشاريع تانيه ذي العلمين والجلاله والمونوريل والمترو والقطر الكهربا مشاريع بعشرات عشرات المليارات

صعب تتعمل في الظروف الحالية .. مش قادر اتخيل تبعاتها

ليه منكلمش العلامات نفسها تنزل مصر و نلغي حاجة اسمها توكيل و اشتراطات تشغيل و عمل و تصنيع و تصدير معينة مع تخفيضات ضريبية كبيرة و عوامل تحفيز كاراضي بالمجان حق انتفاع و ليس تملك .. مثلا و يبقى لفيت على كل الهري اللي بيحصل و ضربت التجار و قويت الجنيه و شغلت الناس

التجمع حاليا full و الشيخ زايد ايضا و لسه .. فاه نظريا حيتم التشغيل لكن انا مش عارف ازاي بالاسعار دي و بالنسبة للزمن منطقي فعلا 10 - 15 سنة
الفكرة ان مش كل ما تسمع تصدق لان اغلب مطوري العاصمة جداد على السوق و ليس لديهم خبرة و لم يحصلو على كل التراخيص فممكن جدا ان نصف ما ترى لم يطبق بعد او لن يطبق حسب الظروف ، ملاحظة اكبر مطوري مصر لم يدخلو العاصمة حتى اللحظة الا طلعي مصطفى و لافيستا و مصر ايطاليا و واتر واي و سيتي ايدج الحكومية .. دول اللي اضمنهم .. بهم مشاكل لكن يستطيعو الحل لكن الباقي لا اضمن احدا
مطوري العاصمه اغلبهم غسيل أموال وكتير منهم هتلاقيه ورا القضبان مع تعثر البناء والتسليم
شركات كبيره بالفعل أحجمت عن دخول سوق العاصمه سوديك واعمار ومونتن فيو وبالم هيلز لأسباب منطقيه
لكن أنا مختلف معاك علي ان التجمع والشيخ زايد full لسه في كتير من الوحدات المغلقه التي لم تباع

المباني السكنيه للدوله مع حجم انفاقها في العصمه كبير جدا يكفي مشاريع من عينه اكبر كنيسه واكبر جامع والحي الحكومي والمدينه الثقافيه وديزني لاند تكلفته أعلي بكتير من المردود بتاع بيع الشقق والاراضي
وبعدين عندك مشاريع تانيه ذي العلمين والجلاله والمونوريل والمترو والقطر الكهربا مشاريع بعشرات عشرات المليارات

مطوري العاصمه اغلبهم غسيل أموال وكتير منهم هتلاقيه ورا القضبان مع تعثر البناء والتسليم
شركات كبيره بالغعل أحجمت عن دخول سوق العاصمه سوديك واعمار ومونتن فيو وبالم هيلز
لكن أنا مختلف معاك علي ان التجمع والشيخ زايد full لسه في كتير من الوحدات المغلقه التي لم تباع
واتر واي بيفتتحو مشروعهم الخامس في التجمع حاليا ذا فيو مقابل الجامعة الامريكية .. بيع التجاري فيه عليه وايتنج ليست معدي ال 400 نفر ، دي ناس معاها فلوس بس مش لاقيه مكان

اللي تلاقيه مقفول مش معناه متبعش ممكن يكون اتباع و صاحبه سايبه

لو إستثمار فقط بال5 مليون ممكن تشتري محل تجاري متوسط المساحه في التجمع او في الشيخ زايد في مول العائد بتاعه من من 50 الف الي 70 الف كل شهر

لو معيشه ممكن تشتري شقه في أحياء التجمع ذي القرنفل واللوتس والياسمين والتسعين الشمالي ب3 مليون جنيه
أو الأفضل شراء شقه في الشيخ زايد أحياء مساحه 150 متر بنفس السعر مع شراء سياره بنصف مليون والباقي في البنك (الاسلامي)

أو الأفضل العيش في محافظه الغردقه الساحليه مدينه أرخص وألطف من القاهره الشقه فيها بمليون جنيه والأنشطه فيها كتيره والباقى تفتحي بيه محل اسماك وتعزمينا ناكل فيه مجانا 😁

ههههه إلا السمك ده تخصصنا في البحرين،
أنا فقط كنت أريد أن أعرف مقياس الغلاء في مصر الذي البعض من الأخوة كانوا يقولون عنه.

واتر واي بيفتتحو مشروعهم الخامس في التجمع حاليا ذا فيو مقابل الجامعة الامريكية .. بيع التجاري فيه عليه وايتنج ليست معدي ال 400 نفر ، دي ناس معاها فلوس بس مش لاقيه مكان

اللي تلاقيه مقفول مش معناه متبعش ممكن يكون اتباع و صاحبه سايبه
كلامك مظبوط في التجاري في التجمع والشيخ زايد انا كنت اقصد السكني في وحدات كتيير مغلقه

لكن التجاري في العاصمه بالكميات الرهيبه دي والمشاريع اللي ذي الرز مبني علي أي أساس وعلي أي دراسه جدوي لنسبه الإسكان والبيع
متوقع 6 مليون يعيش في العاصمه لاكن معتقدش حتي هتوصل لنص الرقم ده

كلامك مظبوط في التجاري في التجمع والشيخ زايد انا كنت اقصد السكني فيوحداتكتيير مغلقه

لكن التجاري في العاصمه بالكميات الرهيبه دي والمشاريع اللي ذي الرز مبني علي أي أساس وعلي أي دراسه جدوي لنسبه الإسكان والبيع
متوقع 6 مليون يعيش في العاصمه لاكن معتقدش حتي هتوصل لنص الرقم ده
عندك حق في السكني لا جدال .. لكن لسه في بيع

العاصمة لسه قدامها وقت و مع الوقت و الظروف حتصحح نفسها ، راعي ان دا منتج عقاري لم يدخل من قبل لمصر و لسه قدامها وقت ، العاصمة الآن تشبه التجمع عام 2009 \ 2010

ههههه إلا السمك ده تخصصنا في البحرين،
أنا فقط كنت أريد أن أعرف مقياس الغلاء في مصر الذي البعض من الأخوة كانوا يقولون عنه.
الغلاء للمصريين بالنسبه لأجور العاملين
قريبي مدير مدرسه وراتبه 5500 جنيه بعد 30 عام مداومه وبعد المعاش هيقبض 2000 جنيه

عندك حق في السكني لا جدال .. لكن لسه في بيع

العاصمة لسه قدامها وقت و مع الوقت و الظروف حتصحح نفسها ، راعي ان دا منتج عقاري لم يدخل من قبل لمصر و لسه قدامها وقت ، العاصمة الآن تشبه التجمع عام 2009 \ 2010
توقعك إيه لسوق العاصمه في الفتره المقبله؟

اسعار العقارات لم تنخفض حتى اثناء ثورة يناير و الانفلات الامني ! كان لسه في بيع :ROFLMAO:
مصر كسوق تختلف تماما عن باقي العالم ربما ما يحدث سيغيرها و هذا للافضل
لكن العقار كمفهوم وعاء لحفظ القيمة حرفيا مطبق في مصر منذ ايام القدماء المصريين عمره ما انخفض في قيمته ever
السيارات المستعملة
الاجهزة عموما و الخدمات عمرها ما انخفضت في كل عمري اللهم الا عروض هنا و هناك

كان هنالك بوست على الفيس لفتاه اشترت سيارة كورية ب 100 الف في 2015 و باعتها في 2018 ب 180 الف و من اشتراها باعها العام الماضي ب 250 الف :ROFLMAO: :تمام:

لكن كلامك صحيح ان اخر خمس سنوات موجات التضخم كانت اسرع بكتير من المعتاد

حقيقة أخي الكريم، يبدو أن منذ عدة عقود أسعار العقارات في مصر مرتفع،
لأن إحدى قريباتي في بداية تسعينيات القرن الماضي كانت تدرس الدكتوراه في مصر، وأثناء دراستها اشترت لها شقة، وقبل قليل اتصلت فيها لكي أسألها عن سعر الشقة التي أشترتها وحجمها وفي أي سنة بالضبط وأي منطقة؟ فقالت لي في سنة 1991م اشترت شقة 3 غرف نوم و3 ريسبيشن مساحة 180 متر بسعر 230 ألف جنيه مصري وكان يساوي تقريباً حوالي 80 ألف أو 75 ألف دولار وصرفت على الشقة تشطيبات ديلوكس مع العفش والأثاث وأصبح سعرها بالكامل في حدود 370 ألف جنيه ما يساوي حوالي 120 ألف دولار والمنطقة في المهندسين شارع جامعة الدول العربية قريب من مسجد مصطفى محمود.
وتقول أن هذا السعر 370 ألف جنيه في ذلك الوقت كان ممكن أن تشتري به فيلا محترمة بالبحرين، تقول هذا السعر هو نفس سعر فيلا في البحرين في عام 1991م.
وهذا يدل على أن أسعار العقارات عندكم مرتفع منذ عقود.

المباني السكنيه للدوله مع حجم انفاقها في العاصمه كبير جدا يكفي مشاريع من عينه اكبر كنيسه واكبر جامع والحي الحكومي والمدينه الثقافيه وديزني لاند تكلفته أعلي بكتير من المردود بتاع بيع الشقق والاراضي

الحجات دية هي الي رفعت قيمة العقارات و الايجارات هناك (landmarks بترفع اسعار العقارات) . و اكبر كنيسة و مسجد زي مقولتلك ارض ببلاش و اسمنت و حديد من مصانعهم. ده غير الهديا اللي بتجلهم لتجهيز المباني دية بالذات.

العلمين دلوقتي بتعمل فلوس و الناس بقت بتطلعها و بتحجز فيها و اعتقد بتدخل مدخول جيد

المنوريل و القطار هما اللي فعلا لسه بدري.

معلوماتك قديمة
محترمة يعنى مستوى عالى
انزل اسكندرية شوف الاسعار فى جليم و سان ستيفانو وستانلى يليها كفر عبده يليها سموحة
ننزل إلى مصر أولا ، ثم نرى أمر الاسكندرية و كفر عبده.

لكن مازلت لا أعلم ما مفهومك عن المستوى العالي .

هل الاسكندرية لها من المستوى العالي ما تعلو به على القاهرة الجديدة ،، ودع الأسعار جانباً واعطني features .

توقعك إيه لسوق العاصمه في الفتره المقبله؟
العاصمة خلاص خلصت .. ال R1 ل 6 خلصو و حي المال خلص و الحكومي و ال r7/8 بيخلصو .. حرفيا خلصت
يتبقى الطرق و الخدمات و الفنيش
بمجرد الافتتاح سواء للحكومي او المال ستقفز الاسعار بنسبة مهولة خصوصا مع خفض الجنيه
و يبدا التنفيذ للمرحلة التانية لكن بدخول كبار المطورين لان ليس ليهم اماكن اخرى للعمل التجمع انتهى و الشيخ زايد الجديده لن تكفي مع غلق الساحل و محدودية ربح البحر الاحمر في العين السخنه

و هذا سيصحح السوق بخروج صغار المطورين ذوي المشاكل امام الكبار

برج المسله ايضا اكبر برج في العالم المفروض سيتم تنفيذه لكن مع ازمة السيولة الحالية لا اعتقد سيأجلوه ، عموما تاثير الازمة الحالية على العاصمة لم احسبه بعد لكن نفس الفلسفة .. حفظ القيمة يستوجب عقار لانه لا حل اخر اذا العاصمة وجهة

لأن إحدى قريباتي في بداية تسعينيات القرن الماضي كانت تدرس الدكتوراه في مصر، وأثناء دراستها اشترت لها شقة، وقبل قليل اتصلت فيها لكي أسألها عن سعر الشقة التي أشترتها وحجمها وفي أي سنة بالضبط وأي منطقة؟ فقالت لي في سنة 1991م اشترت شقة 3 غرف نوم و3 ريسبيشن مساحة 180 متر بسعر 230 ألف جنيه مصري وكان يساوي تقريباً حوالي 80 ألف أو 75 ألف دولار وصرفت على الشقة تشطيبات ديلوكس مع العفش والأثاث وأصبح سعرها بالكامل في حدود 370 ألف جنيه ما يساوي حوالي 120 ألف دولار والمنطقة في المهندسين شارع جامعة الدول العربية قريب من مسجد مصطفى محمود.
وتقول أن هذا السعر 370 ألف جنيه في ذلك الوقت كان ممكن أن تشتري به فيلا محترمة بالبحرين، تقول هذا السعر هو نفس سعر فيلا في البحرين في عام 1991م.
هذه الشقه اليوم لن تقل عن 3 الى 4 مليون جنيه
عندك حق اسعار العقارات عندنا مرتفعة و لكن ليس للطلب و لكن لانها تماثل العملات الصعبة او الاستثمار او الذهب

بالنسبة للمصريين الارض و العقار هوا الجنيه حرفيا

التعديل الأخير:
هذه الشقه اليوم لن تقل عن 3 الى 4 مليون جنيه
عندك حق اسعار العاقارات عندنا مرتفعة و لكن ليس للطلب و لكن لانها تماثل العملات الصعبة او الاستثمار او الذهب

بالنصبة للمصريين الارض و العقار هوا الجنيه حرفيا

أنا ايضاً أعشق العقارات ..
العقار هو الإبن البار ولا أضع فلوسي إلا في العقار.

ما اعتقده و أفضله لمن أراد ان يكون له عقاراً بمصر .

إذا كان للعيش به ، فليختر الأماكن الاكثر هدوء وحداثة ،، مثل التجمع الخامس ، زايد
مدينتي - الرحاب وهناك أسعار الشقق حسب الاعلانات المصرية تبدأ من 150-250 الف دولار

اذا كان للاسثمار ،،
متوسط المدى ( 5-10 سنوات)
شراء وحدات إدارية - تجارية بالحي الحكومي / الحي المالي بالعاصمة الإدارية
والتي تبدأ بأسعار 100 الف دولار وصولاً إلى 250 الف دولار .

أو الشراء بالقاهرة الجديدة للاسثمار القصير (1-3) سنوات .

بعض الإخوة هنا يتحدث على أسعار غير واقعية 10-15 مليون للوحدة السكنية وهذا قول شاذ ووحدات مثل المطلة علي النيل او بأحياء تاريخية ،، لا احبذها ولها زبائن أصحاب هوى مثل جامعي الانتيكات والقطع النادرة

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى