الدرون المصري الهدفي "الرشيق EAB-3A"

@رؤوف
يا اخى الكريم لماذا تجدال هولاء هم يظنون انهم جيش لا يقهر انظر للمجندينهم حالتهم لا يرثه ليها ضعف تدريب ولياقة بلا يموت اغلبهم فى سيناء للضعف تدريبهم وتكتيتهم .
يكفي حديث رسولنا صلى الله عليه وسلم
في معنى الحديث ان صح عن الجنود المصريين بأنهم خير اجناد اهل الأرض
تتوقع في احد بيهمه رأيك فيهم بعد نبينا صلى الله عليه وسلم

بلاهبد يا اخي كل واحد يجي له يومين غير متابع يحكم على جيش وجنود دوله مثل مصر او اي دوله اخرى ومصادرك وكالة يقولون اخي نحن في منتدى الاف المشتركين فيه اي كلمه محسوبه على العضو وثقافته اذا كنت تتكلم وانت مقتنع فهذي مصيبه وان كانت ثقافتك العسكريه
هي وراء رأيك فأعمل نفسك ميت يكون افضل لأنك تضحك الأعضاء عليك لأن حتى العضو المعارض لايصدق هذا الهبد

تحياتي

يكفي حديث رسولنا صلى الله عليه وسلم
في معنى الحديث ان صح عن الجنود المصريين بأنهم خير اجناد اهل الأرض
تتوقع في احد بيهمه رأيك فيهم بعد نبينا صلى الله عليه وسلم

بلاهبد يا اخي كل واحد يجي له يومين غير متابع يحكم على جيش وجنود دوله مثل مصر او اي دوله اخرى ومصادرك وكالة يقولون اخي نحن في منتدى الاف المشتركين فيه اي كلمه محسوبه على العضو وثقافته اذا كنت تتكلم وانت مقتنع فهذي مصيبه وان كانت ثقافتك العسكريه
هي وراء رأيك فأعمل نفسك ميت يكون افضل لأنك تضحك الأعضاء عليك لأن حتى العضو المعارض لايصدق هذا الهبد

تحياتي
ما علاقة التدريب وتكتيكات بالحديث النبوى اخى ارجوك لا تخلط الدين بالثقافة العسكرية انا اتكلم عن حقائق مثبتة شكرا للمرورك

إماراتية إماراتية إماراتية إماراتية

Yabhon-HMD من شركة ADCOM Systems (United Arab Emirates) تستعمل كهدف للمدافع المضادة للطائرات وصواريخ أرض جو وصواريخ جو - جو

مشاهدة المرفق 446527

استعملتها الامارات في ليبيا كأهداف جوية تضليلية

مشاهدة المرفق 446528

حتى ما تسمى ب يونيو 30

مشاهدة المرفق 446532

ماهو الا Yabhon Flash 20 .... الإماراتي الإماراتي الإماراتي الإماراتي الإماراتي

مشاهدة المرفق 446531

أضف عليها نووت

مشاهدة المرفق 446538

التي هي في الواقع طائرة مسيرة ارجنتينية Lipán تنتج برخصة
إضافة ل Nostromo Defensa و Nostromo Yarará

مشاهدة المرفق 446539
ياعم وحد الله
ماكلها عارفه القصه بالى فيها
يعنى الامارات هى الى صنعتها من الديل للجناح
طبعا لا
الطيارة يونيو دى كانت فى الاصل بيلاروسيا
والشركه الامارتيه فشلت ف تسويقها لوجود بعض المشاكل فى التحكم وخلافه
الطيارة ظلت لمده سنتين ثلاثة مختفيه محدش شفها فوق سحابه ضلمه حتى وبعد كده
مصر اشترتها بعد فترة واخذت عقد تصنيع ونقل تكنولوجيا بالكامل
الى بين السطور محدش يعرفه غير الجينرالات
عموما
الدول العربية كلها لسه بتبتدى فى تكنولوجيا المسيرات
بلا استثناء
والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته 🤣

التعديل الأخير:
كانك تقول لا وجود لمشروع طائرات مسيرة مصري بدون نقل تقنية من امريكا وبعض الدول الغربية المتفوقة .. كما فعلت تركيا و "إسرائيل"
هذا ما فهمته من تبريراتك

مع ان الصين لها تجربة وباع كبير في هذا المجال استفادت منه ايران
فلماذا تنجح ايران وتحكم على نفسك بالفشل قبل أن تخض التجربة !!

ميزانية الدفاع المصري 10/11 مليار دولار
مشروع مسيرات وطني افضل من تكديس السلاح دون طائل !!!
ميزانية الدفاع التركية كام و اسرائيل كام و ايران كام ؟.

مصر لا تكدس السلاح يامحترم ، مصر تعوض نقص شديد بسبب اهمال نظام سابق ، حتي اللحظة بنطور اسلحة جديدة بسبب تقادم اسلحة من حرب ٧٣ و اسلحة امريكيه منقوصة التسليح. لذلك بنشتري اسلحة جديدة و بنطور و نحدث. فبلاش شغل معتز مطر دة

و قولت مليون مرة مصر اتغيرت بعد عهد مبارك اللي كان الانفاق فية ضعيف جدا و يعتمد علي المعونة فقط و لم توجد رغبة للتصنيع و الانفاق علي التطوير

و هكرر تاني حاليا مصر دخلت فعلا مشاريع تصنيع مع الصين و كوريا الجنوبية و فرنسا و بيلاروسيا و الامارات و تقدر تتابع الصفقات هنا او في امكان يعجبك.

كمان ضمان عقود بيع من الصعب جدا ، وقولنا ان ايران عليها عقوبات و تركيا بتواجه مشاكل بسبب تصدير الدرونز و ارتكاب جرايم بيها و اسرائيل كمان امريكا بتضغط عليها و بتصدر الدرونز علي انه درون غير مسلح!!

و بطل تكلم نفسك علي الحساب التاني و الثالث 🤣🤣🤣 لان الموضوع بقي صعب.

مصر هتجننك

ميزانية الدفاع التركية كام و اسرائيل كام و ايران كام ؟.

مصر لا تكدس السلاح يامحترم ، مصر تعوض نقص شديد بسبب اهمال نظام سابق ، حتي اللحظة بنطور اسلحة جديدة بسبب تقادم اسلحة من حرب ٧٣ و اسلحة امريكيه منقوصة التسليح. لذلك بنشتري اسلحة جديدة و بنطور و نحدث. فبلاش شغل معتز مطر دة

و قولت مليون مرة مصر اتغيرت بعد عهد مبارك اللي كان الانفاق فية ضعيف جدا و يعتمد علي المعونة فقط و لم توجد رغبة للتصنيع و الانفاق علي التطوير

و هكرر تاني حاليا مصر دخلت فعلا مشاريع تصنيع مع الصين و كوريا الجنوبية و فرنسا و بيلاروسيا و الامارات و تقدر تتابع الصفقات هنا او في امكان يعجبك.

كمان ضمان عقود بيع من الصعب جدا ، وقولنا ان ايران عليها عقوبات و تركيا بتواجه مشاكل بسبب تصدير الدرونز و ارتكاب جرايم بيها و اسرائيل كمان امريكا بتضغط عليها و بتصدر الدرونز علي انه درون غير مسلح!!

و بطل تكلم نفسك علي الحساب التاني و الثالث 🤣🤣🤣 لان الموضوع بقي صعب.

مصر هتجننك
فين مشاريع تصنيع مع مع الدول المذكورة بالمصادر

والله انت تعرف معنى كلمه مصادر الان

شيىء رائع

من تقدم الى تقدم اخ عزام
يا اخى انا اقسم بالله ما اعرف عزام هذا وارجوك لاتحور الموضوع ارجو ارفاق المصادر مع الدول المذكورة

هي نجحت بدليل ان الفرنسي من قام بتأمين وحماية الحدود الغربية لمدة 7 سنوات متتالية

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

تصوير استطلاع وامداد الجانب المصري بالاحداثيات

يا راجل الفرنسي قام ب 19 غارة في ارضك وعلى شعبك وبرضاك ذهب ضحيتها آلاف الأبرياء

ولم تكتفي بذلك بل ورطته في فشلك واخفاقك

انت عجزت استخباراتيا "تحديد هويات المشتبه فيهم" وعسكريا عبر تدخل ناجع عبر قوات برية على الارض
[/QUOTE]
اخ رؤوف طب كاره مصر وعرفنا إنما ساقط حساب كام 19غارة وقتلى بالاف ليه

يا اخى انا اقسم بالله ما اعرف عزام هذا وارجوك لاتحور الموضوع ارجو ارفاق المصادر مع الدول المذكورة
مصر تنتج مع الصين الطائره k8 طائرة التدريب المتقدم

تنتج مع فرنسا الجويند

تنتج مع بيلاروسيا طائرات بدون طيار ومركبات النقل الثقيل

كوريا

مدفع k9 والدبابه k2 هناك حديث عنها

الامارات

المانيا

الميكو

اتمنى عندما تتحدث معى ترد بمصادر انت ايضا

التعديل الأخير:
انا مشترك جديد و هذه أول مشاركة لي انا اتابع المنتدى منذ سنوات و لكني لا أحب المشاركة و الحديث و لكن مادفعني للكتابة هذة الهجمة الشرسة التي أجدها في كل موضوع عن مصر يبدأ الموضوع بخبر إذا كان فيه خير لمصر تجد من يهاجم لا لشيء إلا للهجوم و التقليل من مصر و ان كان الخبر فيه شر لمصر ينشر حتى و لو كان المصدر تويتر أصبح الموضوع الذي يذكر فيه مصر نهايته معروف البعد عن الموضوع الأصل أو تقديم معلومة مفيدة ارجوكم ارجوكم الكف عن هذا النقاش العقيم المملؤ بالتعصب ضد مصر واسف على الإطالة ارجو ان يعود المنتدى مفيدا هذة رأي متابع و شكرا

انا مشترك جديد و هذه أول مشاركة لي انا اتابع المنتدى منذ سنوات و لكني لا أحب المشاركة و الحديث و لكن مادفعني للكتابة هذة الهجمة الشرسة التي أجدها في كل موضوع عن مصر يبدأ الموضوع بخبر إذا كان فيه خير لمصر تجد من يهاجم لا لشيء إلا للهجوم و التقليل من مصر و ان كان الخبر فيه شر لمصر ينشر حتى و لو كان المصدر تويتر أصبح الموضوع الذي يذكر فيه مصر نهايته معروف البعد عن الموضوع الأصل أو تقديم معلومة مفيدة ارجوكم ارجوكم الكف عن هذا النقاش العقيم المملؤ بالتعصب ضد مصر واسف على الإطالة ارجو ان يعود المنتدى مفيدا هذة رأي متابع و شكرا

الحمد لله

الحمد لله ان الزوار والمتابعين يعرفون الحقيقه جيدا

ويميزون ما بين الحق والباطل

هذه ضربه بالصميم لتلك الفئه (y)

نفس القصة معايا كنت متفرج من ٢٠١٧ و الله و كان في اوقات نقاشات مفيدة و معلومات محترمة لكن تحول المنتدي لصراعات سيئة و مناكفات. و لازم تقرأ عشرين صفحة علشان تطلع بمعلومة مفيدة بسبب مخربي المواضيع.

@رؤوف
يا اخى الكريم لماذا تجدال هولاء هم يظنون انهم جيش لا يقهر انظر للمجندينهم حالتهم لا يرثه ليها ضعف تدريب ولياقة بلا يموت اغلبهم فى سيناء للضعف تدريبهم وتكتيتهم .
يامرحب بالعضويات الانتحارية 😂😂😂. أحلي عضوية انتحارية دي ولا ايه 😂😂😂

تشابه عليه البقر
ولا يهمك
هما نفس الشخص :) بس عايش الشخصية 🤣🤣🤣 لا و بيرد علي نفسة و يؤيد كلام نفسة 🤣🤣🤣

هتلاحظ في تعليق معرف رؤؤف علي عزام و هتلاقي تعليق zex نفس التشابه 🤣🤣🤣

ربنا يهدي

هما نفس الشخص :) بس عايش الشخصية 🤣🤣🤣 لا و بيرد علي نفسة و يؤيد كلام نفسة 🤣🤣🤣

هتلاحظ في تعليق معرف رؤؤف علي عزام و هتلاقي تعليق zex نفس التشابه 🤣🤣🤣

ربنا يهدي
الطريف انك بتحور الموضوع ومش عاوز ترد على اسئلة ربنا يهديك

الطريف انك بتحور الموضوع ومش عاوز ترد على اسئلة ربنا يهديك
رديت علي الأسئلة حضرتك و ناس هنا ردت و فيه مليون موضوع هنا و قسم مخصص للصناعات العسكرية و كل اللي نفسك فيه.

لكن للاسف انت داخل تتريق و تناكف و خلاص و عندك مشكلة مع مصر.

ياخي حتي راجع موضوع معرض ايديكس وشوف عقود الصناعة و اللي عملناه طوال السنين الثمانية الي فاتوا.

احنا مش ضد النقد و لا بنقدس الجيش و معترفين بأخطاء كثيرة و نقص و عجز. فبلاش مزايدات و كلام ملوش لزمة.

عوز تسمع كلام يريحك روح لمعتز مطر و محمد ناصر هيقلولك الكلام اللي يعجبك.

عودة
أعلى