مصر توسع صلاحيات الجيش وتوافق على تعديلات قانون الأرهاب الوطني

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
لإن الاخوان رفضو يكونو طراطير
الجيش كان عايز الإخوان اكبر فصيل سياسي اسلامي شعبي في ذلك الوقت يبقي غطاء لنجاح الثوره ولكن بدون صلاحيات ((يعني إظهار ان الثوره نجحت ولكن علي الورق)) والاخوان وافقو لكن مكملوش للنهايه وحاولو يغدرو والبدايه كانت الاطاحه بطنطاوي وعنان وحاولو فتح ملفات أموال الجيش في البرلمان فببساطه الجيش اتغدا بيهم قبل مايتعشو بيه
انت كدة بتفترض نظرية. الجيش حتي تقبل قرارت الاخوان بعزل طنطاوي و عنان و حتي الغاء عملية نسر في سيناء و كان يبنفذ اوامر الرئيس عادي جدا.

و الاخوان مكنوش اكبر فصيل شعبي. احنا الشباب كنا مهتمين بالاخزاب الاخري و حتي في انتخابات الرئاسة الشباب اختارنا ابو الفتوح و حمدين صباحي.

لكن بردوا زي مقولتلك صعب نعرف اللي حصل في الأبواب المقفولة

أقنعتني بس برضو الأصوات تعتبر ملهاش لازمه طالما كل المرشحين مرضي عنهم
في مرشحين يقدورا يوصلوا حتي زي النائبة اللي اعترضت علي القانون ده. بس في حالة انكار من الشعب للانتخابات و عدم دعم نهائي.

الاخوان في عهد مبارك دخلو البرلمان و نجحوا فيه ، لدرجة محمد مرسي كان بيستجوب الوزارء في البرلمان.

دول كتير جدا حصل فيها تغيير سياسي باتباع الطرق دية و الاصرار علي الطرق الساسية و الدبلوماسيه.

انت كدة بتفترض نظرية. الجيش حتي تقبل قرارت الاخوان بعزل طنطاوي و عنان و حتي الغاء عملية نسر في سيناء و كان يبنفذ اوامر الرئيس عادي جدا.

و الاخوان مكنوش اكبر فصيل شعبي. احنا الشباب كنا مهتمين بالاخزاب الاخري و حتي في انتخابات الرئاسة الشباب اختارنا ابو الفتوح و حمدين صباحي.

لكن بردوا زي مقولتلك صعب نعرف اللي حصل في الأبواب المقفولة
الجيش كان بينفذ الاوامر فعلا انت فاكر عزل طنطاوي بعد ٢٢ سنه وزير دفاع برتبه مشير ده شئ سهل؟؟؟!!!
ده التفسير الأرجح الذي يفسر أسباب التقلب في العلاقه بينهم وبين العسكر
الاخوان كانو اكبر فصيل وفازو بالرئاسه والبرلمان والشوري وبأغلبيه هكذا تقول الانتخابات
وفعلا صعب نعرف الي حصل وكالعاده دائما الشعب آخر من يعلم

في مرشحين يقدورا يوصلوا حتي زي النائبة اللي اعترضت علي القانون ده. بس في حالة انكار من الشعب للانتخابات و عدم دعم نهائي.

الاخوان في عهد مبارك دخلو البرلمان و نجحوا فيه ، لدرجة محمد مرسي كان بيستجوب الوزارء في البرلمان.

دول كتير جدا حصل فيها تغيير سياسي باتباع الطرق دية و الاصرار علي الطرق الساسية و الدبلوماسيه.
لكن مش في عهد السيسي السيسي لايقبل الاسلاميين أولا
والمعارضه ثانيا غير حوادث فرديه وثاني انتخابات مش هتلاقيهم زي طنطاوي

لإن الاخوان رفضو يكونو طراطير

هههههههههههههه

من صغر سني وأنا تلقيت تربية تقوم على العطف على الضعفاء وعديمي الكفاءة والمعرفة من ماركة "ابن حلال" و"بس طيب" وكده...ولما قريت نيتشه "بييوند جود آند إيفيل" و"جينيولوجي أوف ذا مورالز" وجدت غصة في أن يكون محل الاحتقار والكراهية هو الإنسان الضعيف: العبد بلغة نيتشه....لحد ما صعد مرسي لسدة الحكم (أو ما يشبه هذا😂😂) ابتديت اتفهم نيتشه...الكلام ده بجد والله😂

قفل على سيرة الموكوس بتاعك دا، انا ماليش نفس اضحك

هههههههههههههه

من صغر سني وأنا تلقيت تربية تقوم على العطف على الضعفاء وعديمي الكفاءة والمعرفة من ماركة "ابن حلال" و"بس طيب" وكده...ولما قريت نيتشه "بييوند جود آند إيفيل" و"جينيولوجي أوف ذا مورالز" وجدت غصة في أن يكون محل الاحتقار والكراهية هو الإنسان الضعيف: العبد بلغة نيتشه....لحد ما صعد مرسي لسدة الحكم (أو ما يشبه هذا😂😂) ابتديت اتفهم نيتشه...الكلام ده بجد والله😂

قفل على سيرة الموكوس بتاعك دا، انا ماليش نفس اضحك
نفسي اشوفلك جمله مفيييده

نفسي اشوفلك جمله مفيييده

بس كدا! اتفضل:

" الشرعية للبرلمان و ليست للميدان"..
"يا مشير انت الأمير"..
"خطة بانديتا لاشاعة الفوضى"…
"مخربين عايزين يبوظوا العرس الديمقراطي"..
"المليشيات المسيحية بتقتل في الجيش المسلم عند ماسبيرو" ..
"الثورة دي مخطط صهيوامريكي ماسوني و اللي وقف وراها اعلام المارينز"..
"وزير دفاع بنكهة الثورة!"…

"انا وهبت نفسي لله يا ولاد ال#@#% "
🤭😂😂

يعني معتقدش يا استاذ عزت ان ممكن مشكله بين اشخاص تحول الي محاكم عسكريه. مثل مثال الجندي في بنزينه وطنيه.
ولكن اعتقد سيتم تنفيذه للهجمات الارهابيه علي هذه المنشئات وليس اكثر.
ولكن كما قولت. اذا كان ازيد من هذا. يبقي انا اعترض انه يمكن ان يعامل به الاشخاص لمجرد مشاجره مثلا او مشكله
اتمنى كلامك يكون صح ولاكن المؤشرات عكسه تماما

هو لو انا واحد كسر على وخلانى خبطت عمود نور وكسرته اتحاكم كده امام المحاكم العسكريه على انى مخرب للممتلاكات العامة

اقلها ماسوا مثل سوريا

وسوا حرب اهليه بمصر

ارضى الشعب بدهاء الجيش المصري

وعطى الاخوان لعبه يلعب فيها كم شهر

ورجع اخذ السلطه كامله

دهاء الجيش المصري يدرس

قدر يكسب المعركه بصفه بدون حرب اهليه

ولم ينسى ان يكرم احد افراده السابقيين حسني مبارك

الجيش المصري قوي ومتغلغل بكل مكان بمصر

وقناعتي من سابع المستحيلات ان تؤخذ السلطه منه بعد نجاحه العظيم من اخذ السلطه بعد ثوره عظيمه بمصر
مرحبا اخي. انت قراءت الوضع من ٢٠١١ بظبط.
نعم للبلد جيش يحميها.
والجيش المصري. واجهزه الدوله العميقه هي من لها الفضل في اجتناب حرب اهليه موكده. ودمارالجيش والبلد كان محققاً.
ولكن بفضل اجهزه المعلومات المصريه. استطاعت الدوله المصريه ككل باجتياز المحنه وليس الجيش لوحده. مع ان دوره هو الاكبر بالطبع. مصر عكست صوره انها انهارت بالفعل وان الجيش ليس له سيطره علي اي شيء. وانه بالفعل تم تحقيق هدف كل من تلاعب باسقاط مصر. ولكن في الدهاليز كانت اجهزه المعلومات تعمل و بطريقه تدرس كما قولت انت في اكبر الاجهزه. العمليه التي قامت بها مصر من ٢٠١١ ال ٢٠١٤ هي معجزه بكل المعاني.
ولولا قوه وجاهزيته الجيش النصري. كانت مصر تدمرت حرفياً.
وعلي فكره الجيش ليس لديه مشكله الان في تسليم البلد الي اي رءيس منتخب. ودعك من اي كلام اخر. البلد خلاص وقفت علي قدميها. ويستطيع الجيش الان ان يستريح ولو حتي الحكم في ايدي مدنيه الفتره القادمه وبعد حكم السيسي.

اتمنى كلامك يكون صح ولاكن المؤشرات عكسه تماما
يعني الموشرات تقول ان السيسي لم يكن مرغماً علي تعليق قانون الطواريء بل ان سلفه مبارك لم يرفعه يوم واحد حتي ولا السادات. ثم فعلا الارهاب الموجود كان يمكن ان يكون ذريعه في عدم ايقاف الطواريء. واصلا لم يكن هناك جدال عليه. اذن الرجل رفعه بارادته كامله. وهذه اشاره ايجابيه وان كانت حتي غير مرضيه تماما. ولكنها ايجابيه بكل تاكيد
فقط ننتظر ونري كيف ستسير الامور.

الغريب في الامر من ينتقد من غير المصريين علي اساس انه ينعم بالديمقراطية في بلده ومنهم من يمجد للتركي البغل كل يوم وكل ساعه في المنتدي
صحيح لا ننعم بالديمقراطية في بلدنا لكن يوجد لدينا عدالة ولا يوجد لدينا من يتعدى حدوده خاصة العسكريين ضباطا وافراد. انت تعامل خارج عملك معاملة المدني. لي الجميع سواء حتى في الطوابير سواء مطعم او اي مصلحة حكومية (حاليا اختفت الطوابير بشكل كبير بفعل الخدمات الالكترونية ولله الحمد)

الضابط اذا تقاعد يذهب الى منزله ولا يستلم محافظ مدينة او اي منصب اخر الا في حالات نادرة جدا.

لدينا العسكري وضابط الشرطة لا يستطيع تجاوز الادب مع العامة وليست في ثقافتنا ولله الحمد.

احترام القانون واجب على الكل سواء امير او اي فرد من المجتمع.

اساسا يتم تعليمنا على عدم التعرض للمال والدين والعرض.

اساسا ثورة 25 يناير او نكبة (سمها ما شئت) كان بطش الاجهزة الامنية احد مسبباتها لديكم

التعديل الأخير:
صحيح لا ننعم بالديمقراطية في بلدنا لكن يوجد لدينا عدالة ولا يوجد لدينا من يتعدى حدوده خاصة العسكريين ضباطا وافراد. انت تعامل خارج عملك معاملة المدني. لي الجميع سواء حتى في الطوابير سواء مطعم او اي مصلحة حكومية (حاليا اختفت الطوابير بشكل كبير بفعل الخدمات الالكترونية ولله الحمد)

الضابط اذا تقاعد يذهب الى منزله ولا يستلم محافظ مدينة او اي منصب اخر الا في حالات نادرة جدا.

لدينا العسكري وضابط الشرطة لا يستطيع تجاوز الادب مع العامة وليست في ثقافتنا ولله الحمد.

احترام القانون واجب على الكل سواء امير او اي فرد من المجتمع.

اساسا يتم تعليمنا على عدم التعرض للمال والدين والعرض.

اساسا ثورة 25 يناير او نكبة (سمها ما شئت) كان بطش الاجهزة الامنية احد مسبباتها لديكم
موافقك في كل الكلام ماعدا دي

موافقك في كل الكلام ماعدا دي
بكيفك لا توافق لكن هذا الواقع لدينا، استطيع ان اشكوا اي امير بيني وبينه اي مشكلة. لا حاجة لنا لان نكذب ولله الحمد. على العموم الشواهد على صحة كلامي كثيرة. خاصة الان يتم التشديد على اي تجاوز يصدر من الاسرة المالكة وبأمر من الملك و ولي عهده.

#أرض_ النفاق

مشكله ان اللي بيلحسو جزمه السيسي الأن وبيطبلو لكل هفواته ونعراته وكلامه اللي مش راكب علي بعضه
كانو بيتهمو مرسي انه ديكتاتور وفاشي
مع إنه كان عبيط الله يرحمه

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى