مصر توسع صلاحيات الجيش وتوافق على تعديلات قانون الأرهاب الوطني

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
صحيح لا ننعم بالديمقراطية في بلدنا لكن يوجد لدينا عدالة ولا يوجد لدينا من يتعدى حدوده خاصة العسكريين ضباطا وافراد. انت تعامل خارج عملك معاملة المدني. لي الجميع سواء حتى في الطوابير سواء مطعم او اي مصلحة حكومية (حاليا اختفت الطوابير بشكل كبير بفعل الخدمات الالكترونية ولله الحمد)

الضابط اذا تقاعد يذهب الى منزله ولا يستلم محافظ مدينة او اي منصب اخر الا في حالات نادرة جدا.

لدينا العسكري وضابط الشرطة لا يستطيع تجاوز الادب مع العامة وليست في ثقافتنا ولله الحمد.

احترام القانون واجب على الكل سواء امير او اي فرد من المجتمع.

اساسا يتم تعليمنا على عدم التعرض للمال والدين والعرض.

اساسا ثورة 25 يناير او نكبة (سمها ما شئت) كان بطش الاجهزة الامنية احد مسبباتها لديكم
لا نتدخل في شئون احد ولا نهتم بمن يحكم بلدك سواء كان ملك او امير او حتي غفير لماذا الاهتمام بشأن داخلي مصرى لهذا الحد كل مواضيع المنتدي اصبحت سياسيه وسبحان الله كلها تدور حول الشئون المصريه الداخليه ورئيس مصر ومخالفه قوانين المنتدي في ما يخص التحدث عن الدول العربيه .
حقيقه لا اهتم بمن يحكمك ولا اهتم بشئون بلدك السؤال هنا هل تستطيع ان تفعل المثل ؟

لا نتدخل في شئون احد ولا نهتم بمن يحكم بلدك سواء كان ملك او امير او حتي غفير لماذا الاهتمام بشأن داخلي مصرى لهذا الحد كل مواضيع المنتدي اصبحت سياسيه وسبحان الله كلها تدور حول الشئون المصريه الداخليه ورئيس مصر ومخالفه قوانين المنتدي في ما يخص التحدث عن الدول العربيه .
حقيقه لا اهتم بمن يحكمك ولا اهتم بشئون بلدك السؤال هنا هل تستطيع ان تفعل المثل ؟
والله انا حر اهتم بشؤون البلد اللي عايزها.
لو عندك اعتراض تفضل تقدم به لادارة المنتدى.

#أرض_ النفاق

مشكله ان اللي بيلحسو جزمه السيسي الأن وبيطبلو لكل هفواته ونعراته وكلامه اللي مش راكب علي بعضه
كانو بيتهمو مرسي انه ديكتاتور وفاشي
مع إنه كان عبيط الله يرحمه
تذكرت الراجل الطيب اللي كان بيقول (اوعوا تشغلوا الواد ده، هو)

والله انا حر اهتم بشؤون البلد اللي عايزها.
لو عندك اعتراض تفضل تقدم به لادارة المنتدى.
اذن لا يوجد لديك مانع من ان يهتم غيرك بشؤون بلدك أيضا، مش كده برضه ؟
انت حر وانا حر
اتفقنا ؟

انا مقدر انك لو قلت "البؤ" دا عندك حيكون مصيرك السجن 4 سنوات و300 جلدة على ظهرك كما الحال مع عمر سعيد لما طالب بملكية دستورية..وعلشان احنا جدعان ولا يرضينيا اي ضرر ل ظهرك الرقيق..اسمح لي ارحب بك ناشط وحقوقي ومنظر سياسي في الشأن المصري😂😂😂
انتا جامد أوي

بس خلك موضوعي شوي بقا:)

مرحلة وتعدي، مرحلة الحكم الجبري.
كل العالم مصيره يتغير قبل ما ينتهي.

مصر

الحاكم الفعلي الجيش

ولن تسحب السلطه منه ابدا

حتى لو ضحى برئيسه كما فعلوا مع حسني مبارك مع انه ابن الجيش

الله يعين المصريين على هذه الدكتاتوريه

يجب الاتفاق على نقطة مهمة، الديمقراطية بنموذجها الغربي او نماذجها (هناك أكثر من نموذج في الدول التي تسمي نفسها ديمقراطية) هي مضيعة للوقت بالنسبة للدول العربية فلكل بلد خصوصيته التاريخية و الاجتماعية و الثقافية....، و التغيير يكون على قرون و ليس على سنوات قليلة، اول شيئ مصر كانت ملكية و لقرون عديدة، و بالتالي نظام الحكم في جوهره يعني طريقة تسيير الادارات و اتخاذ القرارات لن يختلف بشكل كبير بين عشية و ضحاها فرغم تسلم الجيش للسلطة و تنحية الملكية، فلا يمكن تغيير العقليات التي تفضل الاستقرار و الجنوح الى الامان عوض نموذج برلماني غير قار و غير آمن و يصعب الوصول عن طريقه الى اتفاق او تناغم بين الفرقاء و المكونات، و بالتالي ما يهم هنا ليس هو من يحكم او طريقة حكمه بل النتائج هي الاهم، المشكلة في هذا النموذج هو انه اذا اختار الحاكم طريقا خطأ فسيكون من الصعب تغيير قناعاته، لكن في جميع الاحوال هو يضمن نقطتين مهمتين، اول شيئ الوحدة، ثاني شيئ السلم و الامن،
في حالة مصر الآن اعتقد ان الرئيس السيسي هو شخص براكماتي و مرن في اتخاذ القرارات و في نفس الوقت حازم ضد الاعداء، أجزم انه لو كان مكان جمال عبد الناصر لكانت مصر الآن مثل كوريا الجنوبية و لكانت فلسطين دولة مستقلة في حدود 1967، اعرف ان هذا سيزعج بعض القوميين الناصريين، لكن السيسي صراحة بدون بروباچاندا او كلام كمان هو يقوم بثورة ناعمة ستغير وجه مصر الى الابد،
انور السادات كان كذلك ذكيا لكن مع الاسف ارتكب خطأ استراتيجي في طريقة تعامله مع الاخوان و في بعض الملفات الداخلية و نقول انه ربما دفع ثمن استرجاع سيناء و الحفاظ على امن بلده بدمائه رحمه الله

يجب الاتفاق على نقطة مهمة، الديمقراطية بنموذجها الغربي او نماذجها (هناك أكثر من نموذج في الدول التي تسمي نفسها ديمقراطية) هي مضيعة للوقت بالنسبة للدول العربية فلكل بلد خصوصيته التاريخية و الاجتماعية و الثقافية....، و التغيير يكون على قرون و ليس على سنوات قليلة، اول شيئ مصر كانت ملكية و لقرون عديدة، و بالتالي نظام الحكم في جوهره يعني طريقة تسيير الادارات و اتخاذ القرارات لن يختلف بشكل كبير بين عشية و ضحاها فرغم تسلم الجيش للسلطة و تنحية الملكية، فلا يمكن تغيير العقليات التي تفضل الاستقرار و الجنوح الى الامان عوض نموذج برلماني غير قار و غير آمن و يصعب الوصول عن طريقه الى اتفاق او تناغم بين الفرقاء و المكونات، و بالتالي ما يهم هنا ليس هو من يحكم او طريقة حكمه بل النتائج هي الاهم، المشكلة في هذا النموذج هو انه اذا اختار الحاكم طريقا خطأ فسيكون من الصعب تغيير قناعاته، لكن في جميع الاحوال هو يضمن نقطتين مهمتين، اول شيئ الوحدة، ثاني شيئ السلم و الامن،
في حالة مصر الآن اعتقد ان الرئيس السيسي هو شخص براكماتي و مرن في اتخاذ القرارات و في نفس الوقت حازم ضد الاعداء، أجزم انه لو كان مكان جمال عبد الناصر لكانت مصر الآن مثل كوريا الجنوبية و لكانت فلسطين دولة مستقلة في حدود 1967، اعرف ان هذا سيزعج بعض القوميين الناصريين، لكن السيسي صراحة بدون بروباچاندا او كلام كمان هو يقوم بثورة ناعمة ستغير وجه مصر الى الابد،
انور السادات كان كذلك ذكيا لكن مع الاسف ارتكب خطأ استراتيجي في طريقة تعامله مع الاخوان و في بعض الملفات الداخلية و نقول انه ربما دفع ثمن استرجاع سيناء و الحفاظ على امن بلده بدمائه رحمه الله
بصراحة لن يصلح للدول العربية الا حكم الفرد الواحد
وندعو الله ان يكون ديكتاتور عادل

نحن لسنا دوله بوليسيه
قائد عسكري يقدر يوديك ورا الشمس

ولسنا دوله ديمقراطيه ايضا

لكن نظامنا اخف بكثير من مصر واستبدادها

مايحصل بالسعوديه ان عسكري يقدر يدخلني السجن على كيفه

يوجد مؤسسات دوله قائمه
مفيش عسكري بس فيه عندكم امير يوديك ورا الشمس

رئيس مين الي تشتمه ده ولا رئيس المباحث حتى 😢
يبقي كل الاساءات والتعليقات والمميز الي يتتعمل لي السيسي لجان اليكترونيه بقي طالما محدش بيقدر يشتم السيسي

يبقي كل الاساءات والتعليقات والمميز الي يتتعمل لي السيسي لجان اليكترونيه بقي طالما محدش بيقدر يشتم السيسي
بكلم على الشارع لكن مواقع التواصل الاجتماعي أنا مُتابع غير جيد ليها

بس كدا! اتفضل:

" الشرعية للبرلمان و ليست للميدان"..
"يا مشير انت الأمير"..
"خطة بانديتا لاشاعة الفوضى"…
"مخربين عايزين يبوظوا العرس الديمقراطي"..
"المليشيات المسيحية بتقتل في الجيش المسلم عند ماسبيرو" ..
"الثورة دي مخطط صهيوامريكي ماسوني و اللي وقف وراها اعلام المارينز"..
"وزير دفاع بنكهة الثورة!"…

"انا وهبت نفسي لله يا ولاد ال#@#% "
🤭😂😂
الناس بتنسي بسرعه اول ناس انقلبو علي 25 يناير هم الاخوان وموقعة محمد محمود تشهد

بكلم على الشارع لكن مواقع التواصل الاجتماعي أنا مُتابع غير جيد ليها
شارع ايه انا كان قاعد معايا امين شرطه بيعي علي السيسي مع ان سبب غضبه من السيسي الي ذكره غير مبرر وبالنسبه للناس العاديه فتقريبا حضرتك مش متابع الشارع بشكل جيد

ديكتاتور وعادل
الاتنين؟
مشاهدة المرفق 434034
ايه المشكله،،،
حاكم يتقي الله في رعيته ويحميهم من نفسه وبطانته قبل الاعداء
وفي نفس ذات الوقت يكون قوي وصارم وشديد في تطبيق العدل والحكم
اما ديمقراطية ومهلبيه على النمط الغربي يبقى هنضيع
من الاخر احنا مجتمع ذكوري ومن يقوده يجب ان يكون رجل رشيد وشديد ،،،،زي البيت بالضبط

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى