ملخص كااااااااامل عن وضع القوات الجوية المصرية والاحتياجات المستقبلية

يا ريت الرد على الخاص و بالتفصيل و بيننا و يا ريت الحاجات دى تتحذف لمخالفتها لقواعد الأمن الحربى رغم انها أساسا غلط فياريت تحذفها لو تقدر بمافيها مشاركاتى اللى ممكن توضح صورة المطار الحقيقية و سلامى ليك.

أمال عايزنى أعمل فيها أبو لمعة و أقول لك شفت الشبح المصرية اللى هى أقوى من الأمريكية و لا تمتلكها غير مصر و أمريكا فى العالم فى مطار شاوة(قاعدة المنصورة الجوية)
لمن يعلم و من لا يعلم
القاعدة دى مخصصة للطائرات الروسى القديمة و أكرر القديمة لأن الملاجئ مصممة و مموهة على الميج 21 و 19 و 17 فقط و ليس أكبر من ذلك.
كان فيها الميج 17 حتى تقاعدت و لم نعد نراها و كذلك الميج19
و حاليا نرى فيها طائرات عتيقة من الميج 21 و كل اللى اتطور فيها انها بقت بألوان تانية معظمها تميل للأسود
و لا وجود لطائرات متقدمة أو حديثة مزعومة
و لو مصر جابت أحدث طائرات فى العالم هتجيبها فى المنصورة و الطريق اللى رايح للزقازيق جنب القاعدة و جنبه القطار رايح جاى بالعقل كده؟و كمان القاعدة جنبها بيوت و منها بيتى.
اللى الأخ شافه بيحصل لما يكون فيه مناورات مع دول تانية و الطائرات دى عليها أعلام غير العلم المصرى و كمان ألوانها التمويهية و التعريفية مختلفة عن الطائرات المصرية.
اتقوا الله فى بلدكم مصر و لا تبالغوا و لا تتناولوا أى شئ لا تعرفونه.سلام و اسلمى يا مصر.

... انا هصدق ان كلامك صح بس الميج 21 المصرية لها اهدفها فى القوات الجوية حتى الان ومعنى خلو القاعدة من القاتلات الحديثة دة راجع للتخطيط والتوزيع العسكرى للتشكيلات الجوية ولكل قاعد عسكرية احتياجها العسكرى ومش عايز اوضح اكثر من ذلك
ممكن تدخل القاعدة مقاتلات حديثة وممكن لاء لأن دة متوقف على قرار القوات الجوية
الاخ اكيد بالغ نظرا لتعطشة لمشاهدة اى امل جديد :smile::
بس اوعدك القادم احسسسسسسسسسسسسسسسسسن بكل تأكيييييييييد

يا ريت الرد على الخاص و بالتفصيل و بيننا و يا ريت الحاجات دى تتحذف لمخالفتها لقواعد الأمن الحربى رغم انها أساسا غلط فياريت تحذفها لو تقدر بمافيها مشاركاتى اللى ممكن توضح صورة المطار الحقيقية و سلامى ليك.

... صورة اية انا مشوفتش حااااااااااااااااجة خالص !!!!:wacko::

مش قصدى صور قصدى التعليقات اللى عن مطار المنصورة بما فيها تعليقاتى عن الحالة اللى بشوفها فى المطار علشان أفوق أخينا اللى شاف الطيارات الأجنبية فى مناورة مع دول أخرى و التبس عليه الأمر و عايز أقول ان القوات الجوية المصرية كل العالم يعرف تركيبها تقريبا مع اختلافات بسيطة من مصدر للتانى
و الميج 21 مداها مش كبير برغم كل التعديلات لذلك تستخدم فى الدفاع الجوى عن النقطة يعنى القريب و عن هدف محدد و ده معروف لذلك هى فى المنصورة على حواف الجبهة الشرقية و أما عن الوضع المستقبلى ربنا يسهل و عليه التوكل وحده و سلامى لك و حبى

... اى اهاااااااااااانة لمصر وقوتها انااااا مش هسكت وهرود بشكل مزعج للغاية ولكن انا احترم الادارة والقوانين وكلام الادمن

اخي الكريم رابتور نحن لسنا في حرب نحن في منتدى اخوي الرجاء التخلي عن هذا الاسلوب
في الكلام وعن هذه التهديدات وياليت تتحلى بالهدوء وضبط النفس ومحاورة الاعضاء بشي
من التعقل والحكمة

اخي الكريم رابتور نحن لسنا في حرب نحن في منتدى اخوي الرجاء التخلي عن هذا الاسلوب
في الكلام وعن هذه التهديدات وياليت تتحلى بالهدوء وضبط النفس ومحاورة الاعضاء بشي
من التعقل والحكمة

لا عليك , اضحك كما شئت , بعض الاحيان يبلغ ببعض الاعضاء المصريين الشطط مبلغه ... لا اعرف علي اساس طرحت بعض انواع المقاتلات علي انها في طريقها لمصر ؟

مهو لما اشوف ردود بها استهزاء وشطاط وكلام مش كويس بيتقال
والادارة لاتتدخل بالتعديل والحذف
لازم انا اتدخل لأنى مش هسمح لأحد بأهانة قوة بلدى او قوة اى دولة عربية ويستهزء بها

والادارة لاتتدخل بالتعديل والحذف
لازم انا اتدخل لأنى مش هسمح لأحد بأهانة قوة بلدى او قوة اى دولة عربية ويستهزء بها

ادارة الموقع تبذل جهدها بشكل كبير ولابد منك كعضو ان تساعد ادارة المنتدى
للاسف بعض الاخوة يعتبرون اي معلومة هي اهانة لبلدهم
اتمنى منك الهدوء وعدم استخدام اسلوب التهديد والا سيتم النظر بشانك
وايقاف مشاركاتك .

ادارة الموقع تبذل جهدها بشكل كبير ولابد منك كعضو ان تساعد ادارة المنتدى
للاسف بعض الاخوة يعتبرون اي معلومة هي اهانة لبلدهم
اتمنى منك الهدوء وعدم استخدام اسلوب التهديد والا سيتم النظر بشانك
وايقاف مشاركاتك .

خلالالالالالالالالاص انا فهمت قصدك لو وجدت مشاركة بها اهانة او استهزاء هبلغ الادارة بس لو الادارة مستجبتش
اية العمل

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تحياتى العطره الى جميع الاخوه المشاركين بالحوار
اسف لان كلامى الجاى هايكون تقيل شويه
اخ احمد رابتور....بذلت مجهود لابد وان تشكر عليه فى تخطيط الموضوع
ولكن لى بعض التحفظات ارجوا ان تتقبلها منى بصدر رحب كاخ يسعى للخير والفائده العامه والله اعلم فانى لا اسعى الى اى تجريح او اهانه شخصيه ولكننى انتقد الاسلوب فى نطاق التبادل المحترم والهادف لوجهات النظر
واوكد اليك مره اخرى على احترامى الشديد لشخصك ومجهودك المشكور عليه
ولكن....

من فضلك ادله....ادله.....ادله
:wacko::
منين جيبت ان مصر عندها 250 اف-16؟؟؟؟؟؟
ومنين جيبت انها كلها مطوره الى بلوك -40\42
وبعدين هو معنى تواجد مصنع ميج فى مصر اننا فعلا جيبنا الميج -29؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
على اى اساس قولت اننا ننوى استقدام سو-35؟؟؟؟؟؟ هو انته فاكر امريكا هاتسيبك؟؟؟؟؟؟

من فضلك مصادر ....مصادر....مصاااااااااااااااااااااااااااادر

غير كده وكده ( ودى ملاحظه على اسلوب السرد قد لا يكون لها اهميه) ليه داااااااااااااااااااااااااااااااايمااااااااااا بنككككككككككررررررررررررر الحررررررررررررررووووووووووفف فىىىىىىىىىىىىىى الكتتتتتتتتتتتتتاااااااابه.....

اخى العزيز احمد....والله انا ارغب فى المصلحه العامه وانا اكن لك كشخص بالغ الاحترام....الى اننى ارى مشاركاتك لا ترقى الا لمستوى عرض وجه نظر انما لا تستند على اى ادله تذكر....
وتذكر كلماتك على صفحات هذا الموضوع......(احنا فى منتدى عسكرى و غير مبرر الضحك )
فخلى حوارك على مستوى علمى ومتجبرش حد انه يضحك...
اعتقد ان الاخ بوستمان نبهكك لموضوع اخلر وهو الحده الشديده والغير مبرره فى النقاش؟؟؟

اخى العزيز احمد رابتور.....ارجوا الا تاخذ كلامى بمحمل التهجم او التهكم فوالله لا اكن لك ولكل العضاء فى هذا المنتدى الا الاحترام.....
الخلاصه اخى العزيز انه من حقق وفقا لشروط المنتدى التعبير عن ارائك بحريه...ولكن تحرى ارجوك الاسلوب العلمى والادبى للحوار....

جزاكم الله خيرا على متابعه مشاركتى الى نهايتها واطيب واعطر تحياتى الى الجميع بدون استثناء...
وللجميع منى وافر الاحترام والتقدير

:cute:::cute:::cute::

التعديل الأخير بواسطة المشرف:
ياجماعه الهدوء من فضلكم والكلام لااخ ريبورتر اهدى ياعم احمد براحه شويه احنا بتكلم كلام علمى وعلى فكره انا من مصر يعنى بلدياتك براحه يامعلم وخليك كول هههههههههههههههه احنا اخوات فى الاول وفى الاخر وعلى فكرة انا كنت فى القوات الجوية اثناء فترة خدمتى وعلى فكرة الاخ اللى بيتكلم بايجاز عن مطار المنصورة ارجو الحزر لاان من المفروض عدم قول كل شىء ومن المعروف المستوى الامنى فى مصر ارجو مره اخرى الحزر عند التطرق الى هذه الامور لاان مصر مش زى اى دوله اخرى وعلى فكره خد الكلام ده من واحد خبره كان فى يوم من الايام ملحق على المخابرات الحربية مش كل حاجه تنقال وشكرا

ارجو من الاخوة الالتزام بأداب الحوار والابتعاد عن التهديد
وارجو من الاخ رابتور ان لايضخم الامور ثم الاخوان لم يذكروا إلا حقائق والذي لايحتمل الحقائق ويريد ان تكون بلدة هي الاقوى عالميا علية ان لايهزأ بنا
وان كان عندك ادلة فأهلا وسهلا فنحن لانتمنا لمصر إلا كل خير واتمنى ان تمتلك الاف 22 وليس الاف 35 فقط

اذا استمر الحوار بهذا الشكل سيتم اقفال الموضوع ....رجاءا اخواني لكل شخص الحريه بالرد طالما لا يعرض الاخرين للاهانه ..فلا تستعملوا الحريه كطريقه لفرض الراي ...كل شخص له حرية التصديق ام لا ....ولكن بالاساس يجب ذكر معلومات منطقيه وصحيحه لاي مشاركه وعدم تحويل الموضوع الى شائعات واخبار مبنيه على اوهام او امنيات

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تحياتى العطره الى جميع الاخوه المشاركين بالحوار
اسف لان كلامى الجاى هايكون تقيل شويه
اخ احمد رابتور....بذلت مجهود لابد وان تشكر عليه فى تخطيط الموضوع
ولكن لى بعض التحفظات ارجوا ان تتقبلها منى بصدر رحب كاخ يسعى للخير والفائده العامه والله اعلم فانى لا اسعى الى اى تجريح او اهانه شخصيه ولكننى انتقد الاسلوب فى نطاق التبادل المحترم والهادف لوجهات النظر
واوكد اليك مره اخرى على احترامى الشديد لشخصك ومجهودك المشكور عليه
ولكن....

من فضلك ادله....ادله.....ادله
:wacko::
منين جيبت ان مصر عندها 250 اف-16؟؟؟؟؟؟
ومنين جيبت انها كلها مطوره الى بلوك -40\42
وبعدين هو معنى تواجد مصنع ميج فى مصر اننا فعلا جيبنا الميج -29؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
على اى اساس قولت اننا ننوى استقدام سو-35؟؟؟؟؟؟ هو انته فاكر امريكا هاتسيبك؟؟؟؟؟؟

من فضلك مصادر ....مصادر....مصاااااااااااااااااااااااااااادر

غير كده وكده ( ودى ملاحظه على اسلوب السرد قد لا يكون لها اهميه) ليه داااااااااااااااااااااااااااااااايمااااااااااا بنككككككككككررررررررررررر الحررررررررررررررووووووووووفف فىىىىىىىىىىىىىى الكتتتتتتتتتتتتتاااااااابه.....

اخى العزيز احمد....والله انا ارغب فى المصلحه العامه وانا اكن لك كشخص بالغ الاحترام....الى اننى ارى مشاركاتك لا ترقى الا لمستوى عرض وجه نظر انما لا تستند على اى ادله تذكر....
وتذكر كلماتك على صفحات هذا الموضوع......(احنا فى منتدى عسكرى و غير مبرر الضحك )
فخلى حوارك على مستوى علمى ومتجبرش حد انه يضحك...
اعتقد ان الاخ بوستمان نبهكك لموضوع اخلر وهو الحده الشديده والغير مبرره فى النقاش؟؟؟

اخى العزيز احمد رابتور.....ارجوا الا تاخذ كلامى بمحمل التهجم او التهكم فوالله لا اكن لك ولكل العضاء فى هذا المنتدى الا الاحترام.....
الخلاصه اخى العزيز انه من حقق وفقا لشروط المنتدى التعبير عن ارائك بحريه...ولكن تحرى ارجوك الاسلوب العلمى والادبى للحوار....

جزاكم الله خيرا على متابعه مشاركتى الى نهايتها واطيب واعطر تحياتى الى الجميع بدون استثناء...
وللجميع منى وافر الاحترام والتقدير

:cute:::cute:::cute::

مصصصصصصصصدر :wink: انتا عاااااااارف انا مش هقول حاجة غلط وهتجد انى ذكرت كلمة توقعات والمصيبة انى توقعاتى هيا سبحان الله هيا اللى بتحصل
كل ال اف 16 المصرية كلها موحدة فى معيار بلوك 42
وانا مش هقول كلام غلط طبيعى جدا ان مصر بكل هذا العدد رابع اكبر مشغل فى العالم انها ترفع مستويات البلوك لأن مصر شريك اساسى فى مشروع ال اف 16 وشريك هنا بالكمية التى تمتلكها
وطلما مصر ملتزمة بالشروط والاتفاقيات مع امريكا فما هوا المانع من التطوير والتطوير اصلا بيجعلها فى استعداد دفاعى مش هجومى لأن هيا بالاساس للتدمير الارضى والبحرى
عايز تصدق صدق مش عايز انتا حر
مصنع الميج ياسيد باين من اسمة تفتكر اية اللى يخلى مصر توافق على انشاء هذا المصنع اللى هينتج محركات مقاتلات ويعالم اية تانى ودة مش معناة انها وصلت لأن مصر مش هتشترى مقاتلة وتنتظر قطع غيار من الخارج وافهما انتا بئا
وخود ياعم دة مصدر من مصادر العضو ايمان
In April 2006, Corporation’s deputy director general and deputy chief designer Sergei Tsivilev made a sensational statement about the plans to supply MiG-29 fighter jets to Egypt. Later it turned out that Moscow had offered to Cairo to buy 40 MiG-29SE fighter jets or more modern MiG-29SMT. The deal was planned as a trade-in as well. The new jets were to be supplied instead of over a hundred of old MiG-21, which remained without Russian technical maintenance for over 30 years. The contract was estimated at $1.5 billion. However, that so large acquisition of jets must have proven impossible due to U.S. pressure. Along with MiGs, Moscow offered to Cairo its Yak-130 and ‘MiG-AT’ training aircrafts, which were to replace outdated Czech-Slovakian L-39 jets. However, these plans as well are far from implementation. Anyway, despite pessimistic prognoses from experts, Moscow truly hopes that it can manage to bring Russian weapons back to Egypt’s market in package with the nuclear deal.

بص يابرنس اللى يضحك يضحك بس ميضحكش ويستخف دمة على مصر عايز يتكلم يتكلم مثل ما انتا اتكلمت وانا احترمت كلامك
لكن شطح وشطاط ومطاط انا هبلغ الادارة وهشوف هيا هتعمل اية

ياجماعه الهدوء من فضلكم والكلام لااخ ريبورتر اهدى ياعم احمد براحه شويه احنا بتكلم كلام علمى وعلى فكره انا من مصر يعنى بلدياتك براحه يامعلم وخليك كول هههههههههههههههه احنا اخوات فى الاول وفى الاخر وعلى فكرة انا كنت فى القوات الجوية اثناء فترة خدمتى وعلى فكرة الاخ اللى بيتكلم بايجاز عن مطار المنصورة ارجو الحزر لاان من المفروض عدم قول كل شىء ومن المعروف المستوى الامنى فى مصر ارجو مره اخرى الحزر عند التطرق الى هذه الامور لاان مصر مش زى اى دوله اخرى وعلى فكره خد الكلام ده من واحد خبره كان فى يوم من الايام ملحق على المخابرات الحربية مش كل حاجه تنقال وشكرا

هه هه :biggrin:: متخفش يابرنس انا عارف اقول اية ومقولش اية

صراحه مشاركات كثيره يبيلها تعديل واخرى حذف

المواضيع التي مثل هذي وخاصه لما تكون تخص مصر تتحول المشاركات للسطحيه

لا فائده مهما وجه المشرفون مهما نصحوا مهما حاولوايعيدوا المشاركات للموضوع الاصلي يتم التجاهل ثم الجري وراء السخافات

الأخ أحمد رابتور
بعد التحية
الجزء اللى انت استعنت بيه ملخص ترجمته ان فيه تحركات روسية على أمل ان مصر تحصل على المقاتلات الروسية يعنى يستعيدوا سوق السلاح المصرى اللى كان مصدره التسليحى روسى زى زمان ضمن حزمة اتفاقيات تتضمن التعاون النووى و لكن لو دققت فى الترجمة و فى كل الكلام هتلاقى الحاجة المهمة ان واشنطن ضغطت على روسيا لإفشال صفقات المقاتلات و طائرات التدريب لمصر من الموردين الروس
و ده يثبت صحة كلامى اللى أنا متأكد منه عن طريق الواقع العملى ان ببساطة مفيش طائرات روسى حديثة فى القوات الجوية المصرية و على رأسها الميج29 اللى الأخ شاف حاجة زيها غالبا هتكون إف 16 بس حديثة شوية و بالتالى و ده من المؤكد ان مفيش إف15 و اللى طبعا أمريكا مش راضية تديها لمصر من أصله و ممكن تكون طيارات تبع دولة عربية أو شبهها و غالبا هى إف16 بس كانت قريبة شوية فظهرت حجمها أكبر و لها لون تانى و طبعا لا ننسى أن هناك دائما مناورات مشتركة مع قوات بحرية و جوية مع دول أخرى و أقسم بالله أننى رأيت أثناء تمرين جوى مع أمريكا الإف 15 فى سماء مصر و طبعا هى أمريكية مش مصرية و الجميع يعلم أن فرنسا اشتركت فى مناورات النجم الساطع الأخيرة بالرافال و كانت جنسيتها فرنسية و ليست مصرية بالطبع.لك منى كل التحية و الاحترام و أقدر غيرتك على بلدك الحبيب و بلدى مصر و سلامى للجميع و هدوا الجو شوية لأننا اخوات قبل كل شئ.

التعديل الأخير:
على فكرة الاخ اللى قبلى فى بعض كلامه غلط وصدقنى غلط غلط غلططططططططططططط وانا لااقصد الاهانة لاسمح الله ولكن بخصوص الميغ 29 كل اللى اقدر اقوله لك كلامك غلط يامعلم وشكرااا

صراحه مشاركات كثيره يبيلها تعديل واخرى حذف

المواضيع التي مثل هذي وخاصه لما تكون تخص مصر تتحول المشاركات للسطحيه

لا فائده مهما وجه المشرفون مهما نصحوا مهما حاولوايعيدوا المشاركات للموضوع الاصلي يتم التجاهل ثم الجري وراء السخافات

معلش اخى ابو حامد مع احترامى الشديد لصفتك كمشرف فى المنتدى
بس فيه نقطه احب اسالك عليها؟؟؟؟؟؟
ليه اسلوبك عدائى كده فى النقد؟؟؟
وبعدين ايه معنى الكلمه دى؟؟؟؟ المواضيع التي مثل هذي وخاصه لما تكون تخص مصر تتحول المشاركات للسطحيه
المفروض ان حضرتك مشرف تفض الاشتباك تهدى الموضوع مش تولعها نار
وبعدين اخى السطحيه مش عيب......المنتدى ده مش للمحترفين بس ده منتدى تثقيفى ....وبعدين عايز مواضيع مش سطحيه ماتروح قسم المواضيع المميزه....مش عيب الواحد يغلط بس عيب تعايره بالغلط
انا باكلمك بعشم اخ ابو حامد وبعبرك اخ قبل ماتكون زميل....فارجوا ان شكواى ده تجد صداها الايجابى عندك ولا تترك اثر نفسى سلبى عندك....بالعاميه المصريه يعنى انا بكلمك بعشم وباشتكيلك منك
واستحلف جميع الااخوه المشاركين بالله الا يرد على هذه المشاركه احد غير الاخ ابو حامد لدرء شبهه تحويل مسار الموضوع...وان لم يرد هو فلا ارغب بسماع رد من احد غيره فهذا راجع اليه
اطيب واعطر تحياتى اليك اخى ابو حامد
وللجميع منى وافر الاحترام والتقدير:biggrin:

ونعود الى صلب الموضوع مره اخرى

اخى احمد رابتور لقد قراءت مشاركه الاخ الايمان بالتفصيل فى موضوعه حول صفقه الميج -29 ومش هاقوللك انى انا بس قولت كده بس معظم الاخوه المشاركين فى الموضوع توصلوا ان الموضوع ده لحد دلوقتى تكهنات لان الترجمه الانجليزيه للمصدر تقول بسعى روسيا للى العوده مره اخرى الى سوق السلاح المصرى من باب عرضها لهذه الصفقه
اى ان الترجمه الانجليزيه تقول فى بعض اجزائها ان الصفقه لاتزال قيد النقاش وفى بعض الاجزاء تكون تكهنات
وبعدين انا لا انكر وجود مصنع الميج ولكن ليس بالضروره وجوده انك تجزم ان فيه صفقه تانيه جايه من بره...مانت عارف ان فى مصر عدد لاباس به من المقاتلات ميج-21 المتقادمه واللى محتاجه قطع غيار علشان تكمل( انا مش عارف لحد دلوقتى الطيرات دى بتطير ازاى اساسا) فممكن انها تكون لقطع غيار اسراب الميج فى سلاح الجو

وبعدين يابو حميد دى النقطه الوحيده اللى انته جيبت عليها مصدر من الاسئله اللى انا سالتهالك ...غير كده انته بتقول انتوا عارفين انى انا مش هاقول كلام غلط...طيب انا ايش ضمنى؟؟؟؟:smile:

وعلى فكره انته اسلوبك مع انه حاد شويه بس لزيز....تقبل تحياتى وفى انتظار ردك على باقى الاسئله بدون استنتاجات او تاويلات على ضمانتك الشخصيه
ولك منى وافر الاحترام والتقدير:smile::smile:

عودة
أعلى