ملخص كااااااااامل عن وضع القوات الجوية المصرية والاحتياجات المستقبلية

ترجمة النص انة روسيا تحاول ان تعرض على مصر 40 ميج29 وليس فية ذكر للسوخوي بأي نوع ولا لمصنع محركات الميغ

على فكرة الاخ اللى قبلى فى بعض كلامه غلط وصدقنى غلط غلط غلططططططططططططط وانا لااقصد الاهانة لاسمح الله ولكن بخصوص الميغ 29 كل اللى اقدر اقوله لك كلامك غلط يامعلم وشكرااا
تعالى نتكلم بالعقل
إيه اللى فى كلامى غلط
هات مصدر واحد بيقول "و قد استلمت القوات الجوية المصرية عددا من المقاتلات الميج29 الروسية"
أتحدى الجميع يجيبوا مصدر بهذا النص أو قريب منه يفيد تسلم مصر للميج 29
و كمان حضرتك - مع احترامى - مش هتعرف أكتر منى لأسباب لن أقولها لك و لا لأحد
الميج 29 مش فى مصر أساسا
أى ميج غير الميج21 ملهاش وجود فى القوات الجوية المصرية
و بالتالى مفيش عند مصر سوخوى و لا ميج متقدمة و لا إف15 و إلا كانت الدنيا كلها عرفت
للأسف لا وجود لهذه الطائرات لدى مصر رغم احتياج القوات الجوية المصرية الشديد لها إلا فى خيال البعض و أمانيه من كثرة حماسه و محبته لبلده و هذا ليس عيبا
و عموما فيه قاعدة لازم تعرفها
التسليح المصرى معروف للعالم كله و فيه تقرير بيتسلم للأمم المتحدة سنويا حول التسليح المصرى
و قاعدة أهم و لازم يفهمها الكل فى كل دول الوطن العربى
لا تتحدث عن تسليح بلدك أو أسرارها فى النت فأنت لا تعرف من يتحدث معك على الطرف الآخر
و الأخ اللى بيتكلم انه شاف الميج 29 و الإف15 فى مصر غلطان أكيد فى حاجتين
أولا أنه لا وجود لهذه الأنواع على الأراضى المصرية إلا ما قد يكون فى المناورات أو أنه قد شبه له أنواع مصرية أشهرها الإف16 على أنها الإف 15 أو حتى الميج 29 التى تبدو شبيهة للإف 16 من المسافات البعيدة
و الخطأ الأكبر الذى لا يغتفر هو أنه تحدث عن ذلك فى النت لأنه رغم عدم صحته كمعلومة يثير البلبلة و قد يثير المشاكل لمصر مع الدول الأخرى لأن شعار الجيش المصرى دارى على شمعتك تعيش بفرض وجود تسليح سرى و هذا غير صحيح لأن الأمريكان و الدنيا كلها تعلم تفاصيل التسليح المصرى مسمار مسمار و صامولة صامولة

اخ yasso ايه الى انت عايز تثبته .......... شويه تقول فرنسا واولمرت والرافال ؟؟؟ وشوية عينات دفاع جوى ...... وترجع تقول طيارات مصدية ؟؟!! وتقارير الامم المتحده وامريكا عارفه صاموله صاموله !!!!! ......
ما الذى تحاول ان تنفيه ؟؟

على الرغم من انك صاحبت تلميحات سابقه عن وجود تسليح غير معلن ......... وقلت ظهر فى طلائع النصر وغيره وكلامك عن تغيير وظيفه الميراج 2000 وانها اصبحت للدعم البحريه .!!!!..... وعرض جوى سنه 2003 ظهرت فيه حاجات جديده واسلحه روسية متطوره ودلوقتى بتقول ماتفيش غير المعلن وتقارير الامم المتحده ...الخ على الرغم من انك منذ عده ساعات قلت التى 62 اترفعت لمستوى تى 90؟؟!!!

فياريت لا تتكلم كلام متناقض اثبت على اتجاه علشان الناس تتابع معاك وتعرف ترد وتتناقش .............عموما انت شكلك قلت لأحد خبر او سربت شىء وخايف فبتحاول تنفيه بشكل قاطع عموما محدش بيجبرك تقول شىء او تنفيه وهناك الكثير من الاشاعات بخصوص الجيش ولا احد يعلم ما الحقيقه حتى ان سربت شىء ستجد الكثير من المشككين والمعارضين طالما لا يوجد اعلان رسمى ... تحياتى .........

التعديل الأخير:
ونعود الى صلب الموضوع مره اخرى

اخى احمد رابتور لقد قراءت مشاركه الاخ الايمان بالتفصيل فى موضوعه حول صفقه الميج -29 ومش هاقوللك انى انا بس قولت كده بس معظم الاخوه المشاركين فى الموضوع توصلوا ان الموضوع ده لحد دلوقتى تكهنات لان الترجمه الانجليزيه للمصدر تقول بسعى روسيا للى العوده مره اخرى الى سوق السلاح المصرى من باب عرضها لهذه الصفقه
اى ان الترجمه الانجليزيه تقول فى بعض اجزائها ان الصفقه لاتزال قيد النقاش وفى بعض الاجزاء تكون تكهنات
وبعدين انا لا انكر وجود مصنع الميج ولكن ليس بالضروره وجوده انك تجزم ان فيه صفقه تانيه جايه من بره...مانت عارف ان فى مصر عدد لاباس به من المقاتلات ميج-21 المتقادمه واللى محتاجه قطع غيار علشان تكمل( انا مش عارف لحد دلوقتى الطيرات دى بتطير ازاى اساسا) فممكن انها تكون لقطع غيار اسراب الميج فى سلاح الجو

وبعدين يابو حميد دى النقطه الوحيده اللى انته جيبت عليها مصدر من الاسئله اللى انا سالتهالك ...غير كده انته بتقول انتوا عارفين انى انا مش هاقول كلام غلط...طيب انا ايش ضمنى؟؟؟؟:smile:

وعلى فكره انته اسلوبك مع انه حاد شويه بس لزيز....تقبل تحياتى وفى انتظار ردك على باقى الاسئله بدون استنتاجات او تاويلات على ضمانتك الشخصيه
ولك منى وافر الاحترام والتقدير:smile::smile:

كل اللى هقدر اقولة لك بخصوص ردك عليا ان لكل دولة سياستها العسكرية المتبعة
وصدقنى مش هتشاهد ولاتصريح رسمى يؤكد اى حاااااااااجة

تعالى نتكلم بالعقل
إيه اللى فى كلامى غلط
هات مصدر واحد بيقول "و قد استلمت القوات الجوية المصرية عددا من المقاتلات الميج29 الروسية"
أتحدى الجميع يجيبوا مصدر بهذا النص أو قريب منه يفيد تسلم مصر للميج 29
و كمان حضرتك - مع احترامى - مش هتعرف أكتر منى لأسباب لن أقولها لك و لا لأحد
الميج 29 مش فى مصر أساسا
أى ميج غير الميج21 ملهاش وجود فى القوات الجوية المصرية
و بالتالى مفيش عند مصر سوخوى و لا ميج متقدمة و لا إف15 و إلا كانت الدنيا كلها عرفت
للأسف لا وجود لهذه الطائرات لدى مصر رغم احتياج القوات الجوية المصرية الشديد لها إلا فى خيال البعض و أمانيه من كثرة حماسه و محبته لبلده و هذا ليس عيبا
و عموما فيه قاعدة لازم تعرفها
التسليح المصرى معروف للعالم كله و فيه تقرير بيتسلم للأمم المتحدة سنويا حول التسليح المصرى
و قاعدة أهم و لازم يفهمها الكل فى كل دول الوطن العربى
لا تتحدث عن تسليح بلدك أو أسرارها فى النت فأنت لا تعرف من يتحدث معك على الطرف الآخر
و الأخ اللى بيتكلم انه شاف الميج 29 و الإف15 فى مصر غلطان أكيد فى حاجتين
أولا أنه لا وجود لهذه الأنواع على الأراضى المصرية إلا ما قد يكون فى المناورات أو أنه قد شبه له أنواع مصرية أشهرها الإف16 على أنها الإف 15 أو حتى الميج 29 التى تبدو شبيهة للإف 16 من المسافات البعيدة
و الخطأ الأكبر الذى لا يغتفر هو أنه تحدث عن ذلك فى النت لأنه رغم عدم صحته كمعلومة يثير البلبلة و قد يثير المشاكل لمصر مع الدول الأخرى لأن شعار الجيش المصرى دارى على شمعتك تعيش بفرض وجود تسليح سرى و هذا غير صحيح لأن الأمريكان و الدنيا كلها تعلم تفاصيل التسليح المصرى مسمار مسمار و صامولة صامولة

... كلامك كلة انا متفق معاك فية تماما مصر حتى لن تحصل على شيئ ولن يكون هناك اطلاقا اى مصدر رسمى يؤكد شيئ وانتا اعلم بالسياسة العسكرية المصرية حتى المتبعة مع باقى دول الكتلة الشرقية خصوصا ان المخابرات الحربية هيا اللى هتحدد اية اللى يطلع للاعلام واية لاء
اما موضوع ارسال تقرير للأمم المتحدة مصر مش مطالبة انها تعمل قائمة بكل اسلحتها وخططها المجدولة فى التحديث والتطوير فى الجيش دة كلام غير صحيح ولو كلامك صح قائمة مش هتتعدى ما هوا معروف فقط
امريكا والدنيا كلها تعرف تسليح الجيش المصرى قطعة قطعة
تسمحلى كلامك غير صحيح
وعايز اقولك حاجة كان فى حديث مع جينيرال فى الجيش الامريكى على قناة فوكس وكان فى سؤال بخصوص مصر وقدرتها العسكرية الجينيرال رد علية وقال لة توجد اسلحة مجهولة ولا نعلمها وخصوصا الدفاع الجوى
لكن اكيد هما يعرفوا كل قطعة فى الجيش الامريكيى تحمل صناعة امريكا
لكن ميعرفوش احنا بنستخدمها اذاى ميعرفوش التكتيك العسكرى المصرى عليها اذاى
وبعدين فعلا انا ملاحظ انك مرة تقول كلام غريب وخطير رفع مستوى ال ام 60 لمستوى تى 90 ومرة تقول امريكا تعرف كل حاجة !!!!!!!!!!!:cool::

بالنسبة للتى62 لا تعليق طالما أنتم لم تلاحظوها فى البرنامج فهذا ليس مسئوليتى
بالنسبة إلى السلاح الروسى لعل آخر شئ تم كشفه كان فى صحيفة الأخبار القومية المصرية هو بدء وصول التور إم لمصر و هذا تصريح رسمى فى أبريل 2008
أما موضوع الرافال فأنا لم أذكر الرافال بل صفقة مع دولة أوروبية و بالعقل فهى فرنسا و اللى أعلنها مش أنا بل أولمرت و طبعا اولمرت غنى عن التعريف و طبعا لا يعرفنى
أما القاعدة التى بالمنصورة فهذا هو وضعها فعلا أنها للطائرات الروسى القديمة بل لا أبالغ المتهالكة و إن تم تطويرها مؤخرا
و بالنسبة للعرض فهو ليس جويا كما تقول و لن أذكر نوعه
أما العرض الجوى الذى ربما تقصده فهو فعلا تم عرضه برنامج طلائع النصر يحتوى ثلاثة أصناف من صفقات العيار الثقيل أحدها فقط تم إعلانه و هو الأنتينوف 74و برضه مش مسئوليتى عدم رؤيتكم له
و منذ سنوات قليلة هدد شارون مصر باجتياح سيناء و تم الرد عليه بعمل يوم تفوق للقوات المسلحة و عرضت فيه أسلحة لثوان قليلة و خاطفة من أفضل الأسلحة فى العالم معظمها من مصادر غربية رائعة و قد فوجئت بوجودها فى القوات المصرية
و يوجد أيضا أسلحة مضادة للدبابات و الطائرات متقدمة من النوع الذى يستخدم فرديا فى أيدى القوات الخاصة فى يوم تفوقها و الذى حضره الرئيس مبارك شخصيا بل و تم ذكر أرقام فرق الصاعقة فيه عندما عرض قائدها على الريس المخططات الهندسية للمدن العسكرية التى تقيم بها هذه القوات

و برضه أنا مش مسئول عن عدم رؤيتكم لهذا العرض فى برنامج طلائع النصر و نشرات الأخبار فى القنوات الرسمية للتليفزيون المصرى
و الكلام ده أنا بقوله لطمأنتكم فقط و التلميحات مش خوف منى لكن حتى يطمئن الجميع أن مصر بخير رغم كل شئ و توضيح الصور لمن يتوهم ما لا وجود له فى الواقع علما بأنه ليس بينى و بين أحد ضغينة و ربما يكون أسلوبى هذا درسا لمن يعلم شيئا فى أن لا يصرح بما يعرفه و كذلك درسا لمن يقول معلومات غير حقيقية ربما تضع الدولة فى مشاكل نحن فى غنى عنها و أحييكم و أحمد الله أن هناك ضبابية على تسليح قواتنا و أرجو أن تحافظوا معى على هذه الضبابية و تعملوا على تغذيتها بدلا من توهم أشياء غير موجودة و اللى عايز يصدق هو حر و اللى مش عايز هو حر بس أنا قلت الحقيقة خاصة بالنسبة لمطار المنصورة و مصادر معلوماتى اللى طبعا مش معترف بيها هنا لأنها مش روابط مواقع و تقبلوا تحياتى

طيب قول تواريخ عرض الحلقات دى واحنا نجيبها

بالنسبة للتى62 لا تعليق طالما أنتم لم تلاحظوها فى البرنامج فهذا ليس مسئوليتى
بالنسبة إلى السلاح الروسى لعل آخر شئ تم كشفه كان فى صحيفة الأخبار القومية المصرية هو بدء وصول التور إم لمصر و هذا تصريح رسمى فى أبريل 2008
أما موضوع الرافال فأنا لم أذكر الرافال بل صفقة مع دولة أوروبية و بالعقل فهى فرنسا و اللى أعلنها مش أنا بل أولمرت و طبعا اولمرت غنى عن التعريف و طبعا لا يعرفنى
أما القاعدة التى بالمنصورة فهذا هو وضعها فعلا أنها للطائرات الروسى القديمة بل لا أبالغ المتهالكة و إن تم تطويرها مؤخرا
و بالنسبة للعرض فهو ليس جويا كما تقول و لن أذكر نوعه
أما العرض الجوى الذى ربما تقصده فهو فعلا تم عرضه برنامج طلائع النصر يحتوى ثلاثة أصناف من صفقات العيار الثقيل أحدها فقط تم إعلانه و هو الأنتينوف 74و برضه مش مسئوليتى عدم رؤيتكم له
و منذ سنوات قليلة هدد شارون مصر باجتياح سيناء و تم الرد عليه بعمل يوم تفوق للقوات المسلحة و عرضت فيه أسلحة لثوان قليلة و خاطفة من أفضل الأسلحة فى العالم معظمها من مصادر غربية رائعة و قد فوجئت بوجودها فى القوات المصرية
و يوجد أيضا أسلحة مضادة للدبابات و الطائرات متقدمة من النوع الذى يستخدم فرديا فى أيدى القوات الخاصة فى يوم تفوقها و الذى حضره الرئيس مبارك شخصيا بل و تم ذكر أرقام فرق الصاعقة فيه عندما عرض قائدها على الريس المخططات الهندسية للمدن العسكرية التى تقيم بها هذه القوات

و برضه أنا مش مسئول عن عدم رؤيتكم لهذا العرض فى برنامج طلائع النصر و نشرات الأخبار فى القنوات الرسمية للتليفزيون المصرى
و الكلام ده أنا بقوله لطمأنتكم فقط و التلميحات مش خوف منى لكن حتى يطمئن الجميع أن مصر بخير رغم كل شئ و توضيح الصور لمن يتوهم ما لا وجود له فى الواقع علما بأنه ليس بينى و بين أحد ضغينة و ربما يكون أسلوبى هذا درسا لمن يعلم شيئا فى أن لا يصرح بما يعرفه و كذلك درسا لمن يقول معلومات غير حقيقية ربما تضع الدولة فى مشاكل نحن فى غنى عنها و أحييكم و أحمد الله أن هناك ضبابية على تسليح قواتنا و أرجو أن تحافظوا معى على هذه الضبابية و تعملوا على تغذيتها بدلا من توهم أشياء غير موجودة و اللى عايز يصدق هو حر و اللى مش عايز هو حر بس أنا قلت الحقيقة خاصة بالنسبة لمطار المنصورة و مصادر معلوماتى اللى طبعا مش معترف بيها هنا لأنها مش روابط مواقع و تقبلوا تحياتى

كلامك على فكرة مفهوووووش غلطة بس مش لازم الواحد يقول على كل اللى بيشوفة انتا فاهم قصدى
وضيف على كلامك عرض سير وتطوير الدبابات المصرى اللى كان واقف علية فى العرض المشير بنفسة بس انا مش هقول على الاشكال اللى شفها :eek:oh:::laugh:
وغيرة وغيرة
اما عرض الصاعقة والمظلات والقوات الخاصة اللى شاهدة الرئيس بنفسة فى انشاص وافتتح فية منشأت جديدة وتحدث فى خطاب موسع مع كل الظباط وقال كلمتين انا لسة فكرهم متخفوش مفيش ولا قاعدة اجنية فى مصر لأن احنا نقدر ندافع عن الوطن بأنفسنا ولدينا القدرات على ذلك

ده اللى أنا أقصده يا أخ أحمد ربنا يبارك فيكم

بالمناسبة مش الميراج 2000 هى اللى أصبحت لدعم البحرية
دى طيارات تانية و لونها التمويهى و التعريفى أبيض شاهق مش فضى
و بالنسبة لتطوير الإم60 فهى تحت الدراسة و ما يتم تطويره هو من المصادر الشرقية و بخطوات متدرجة غير معلومة إلا ما أعلن عنه و هو تطوير التى 62 خاصة التى يوجد ببرجها عيوب ثبتت فى حرب غزو العراق و تطوير التى 62 كان مفاجأة نقلها لجيل كامل للأمام
و سلامى للجميع

بالمناسبة برضه العرض الجوى اللى أنا قصدته فعلا تم فى مارس 2007 و ليس فى 2003 لأن اللى فى برنامج طلائع النصر كان مواكب للاحتفال بدخول الأنتينوف 74 و طائرتين عملاقتين آخرين للخدمة فى القوات الجوية و أذيع أيضا فى الأخبار فى التليفزيون المصرى بصورة عامة و بدون تفاصيل غير أن الصورة كانت واضحة و تغنى عن أى تعليق أما عرض 2007 فلم يكن فى القاهرة أساسا و كان لتشكيلات كاملة و متكاملة الوظائف لها ألوان جديدة تناسب الحرب الليلية يعنى لا تظهر فى أجهزة الرؤية بالأشعة تحت الحمراء بدقة أو بدرجة كبيرة و ربما تناسب البيئة غير المصرية و محدش يسألنى يعنى إيه لأنها سر و مشكورين للمتابعة و تعبكم معايا

التعديل الأخير:
بالمناسبة برضه العرض الجوى اللى أنا قصدته فعلا تم فى مارس 2007 و ليس فى 2003 لأن اللى فى برنامج طلائع النصر كان مواكب للاحتفال بدخول الأنتينوف 74 و طائرتين عملاقتين آخرين للخدمة فى القوات الجوية و أذيع أيضا فى الأخبار فى التليفزيون المصرى بصورة عامة و بدون تفاصيل غير أن الصورة كانت واضحة و تغنى عن أى تعليق أما عرض 2007 فلم يكن فى القاهرة أساسا و كان لتشكيلات كاملة و متكاملة الوظائف لها ألوان جديدة تناسب الحرب الليلية يعنى لا تظهر فى أجهزة الرؤية بالأشعة تحت الحمراء بدقة أو بدرجة كبيرة و ربما تناسب البيئة غير المصرية و محدش يسألنى يعنى إيه لأنها سر و مشكورين للمتابعة و تعبكم معايا

على فكرة انا مش عارف ليه نظام الالغاز الي انت شغال بيه طلما الاسلحة دي طهرت في التليفزيون المصري يبقى عادي انك تقولها مش ذنبنا اننا مشفنهاش يعنيي وبعدين عدوك مراقب البرامج دي مية بالمية وعارف ان القوات المسلحة بتوجهله رسايل عن طريقه يعني عادي مهواش سر انك تقول حاجة شفتها في التليفزيون

طب يا سيدى نقول الخبر الأول
ظهرت فى العرض مع طائرة الأنتينوف 74 التى استعرضت قدراتها طائرة تشبه لحد كبير طائرة الجوينت ستار J8c الأمريكية علما بأنه كان هناك تفاوض على طائرة سطع إلكترونى و يبدو فى مقدمتها الرادار الخاص بها على بطن مقدمة الطائرة و أرجح أنها صناعة بريطانية و كفاية كده النهاردة و ده علشان خاطركم

اولا كلامك غيرمترابط اسمحلى او انا مش قادر افهمة
الjoint stars ما هى الا طائرة رصد الكترونى تعمل ضد القوات الارضية وتختلف نظريا وكليا عن الايواكس ولا تحمل اى ردار فى مقدمتها الردار فى بطن الطائرة وعلى الادق فى منتصف البطن تمام
وهى صناعة امريكية ولم تصنع انجترا طائرات من هذا النوع
الا اذا كنت تقصد مثلا نمرود
وهذة صورة joint starsلنعرف على وجهة الدقة هل هذا ما تقصد وان كان فعلا وان كنت اشك فمعنى هذا الكثير من الاشياء الحقيقة ربما ليس الوقت المناسب للحديث عنها

عموما ده اللى شفته فى العرض و مش هتكلم بعد كده كلمة و هى دى الطيارة اللى شفتها بالضبط و لعلمك انجلترا تصنع نفس التكنولوجى الأمريكية و تابع اللى حصل بينهم فى المقاتلة المشتركة الضاربة و هتعرف حقوق انجلترا فى التصنيع و أقرب مثال هو النسخة الانجليزية من الأباتشى و عموما أنا مش كويس انى قلت و اللى أعرفه ان القوات المصرية معندهاش حاجة و أنا مشفتش حاجة ابقى انت تابع بنفسك و شوف أنا مش واجب عليا أكتب حاجة عن بلدى حتى و لو شفتها قصاد عينى مش فى التليفزيون و على فكرة أنا عارف الطيارة نيمرود كويس قوى و شكلها مختلف عن اللى انت حاطط صورتها اللى هى الجوينت ستار الأمريكية و أخيرا لن يكون لى مشاركات بعد اليوم و زى ما قلت الجيش المصرى كله مش القوات الجوية سلاحه متخلف و ده اللى يجب الكل يعرفه العدو و الصديق و العبرة فى المعارك الحقيقية و آخرها ما حدث فى أم درمان من القوات الخاصة و الجوية المصرية و ألف سلام يا مان و مش هعمل مشاركة تانية خالص و كفاية أتفرج على المنتدى و أتمتع بمعلوماتكم اللى هى فعلا أقوى من معلوماتى بكتير لأن تخصصى مش التسليح بل كان تخصصى هو المعلومات و قد برعت فيه مدة الخدمة التجنيدية و سلام

على فكره اخويyasoo63انت اغرب عضو في منتدى قرأت مشاركاته في حياتي
معليش على التعبير لاكن مستغرب معلومات اتعرضت في التلفزيون يعني وين السريه الان
في انك توضح اكثر
وبعدين انت توضح وبعدين تغير اسلوبك الى اسلوب ثاني متغير تماما الظاهر ان مشاركاتك يحكمها العامل النفسي
أكثر من الحقائق والدلائل الثابته على ارض الواقع
والمزيد من التقدم لمصر الشقيقه

التعديل الأخير:
شوف يا أخ
مصر دولة غريبة أساسا فى الفترة دى
تم العرض فى التليفزيون المصرى و رغم ذلك لم تعلن الدولة إلا عن النذر اليسير و هو الأنتينوف 74 فقط
و تم اقتناء الميج 29 بعدد 40 طائرة و الموضوع لن يزيد عن هذه الأربعين رغم الاحتياج الشديد لها بسبب الضغط الصهيوأمريكى
فأنا لست أفضل من الدولة و أنا يعنى اللى هعلن اللى الدولة بتاعتنا اللى بترضخ للضغوط مش بتعلنه أنا مش جبان بس خوفى ان الضغوط الصهيونية تزيد و ما يبقاش عندنا فى مصر حتى نبوت أو نبلة ندافع بها عن أرضنا فى ظل ضمان أمريكى بتفوق كاسح لإسرائيل على العرب خاصة فى السلاح الجوى و النووى و غيرها و مع كل اللى بنشوفه من بيع غير منطقى و غيره فى البلد اللى حالها محدش عارف له إيدين من رجلين
مصر لم تعد تستطيع امتلاك سلاح متقدم من روسيا بعد اليوم و الدليل إعلانها أنه قد تم اكتمال تطوير القوات الجوية التى ما تزال تحتاج للتطوير بشدة للتوازن مع إسرائيل و لتواجه حرب و غزو أمريكى محتمل و تطويق لمصر من كافة الاتجاهات و آخرها ما ثبت على حسب تصريحات جريدة الجمهورية المصرية من تورط إيرانى فى السودان و إن كنت أعتقد أنها لعبة أمريكية بتزويدهم لعناصر التمرد الأخير بسلاح إيرانى مصدره العراق حتى تفرق أمريكا بين العرب و إيران و حتى تطوق أمريكا مصر بدليل وجود مكتب لعناصر التمرد فى تل أبيب
و إسرائيل و اللوبى يلعبون على هذا الوتر
فيقولون للروس سيبكم من المصريين اللى بيتفقوا معاكم و يرجعوا فى كلامهم زى العيال تحت الضغط الغربى و سيبكم من الجزائر اللى بترجع لكم السلاح و شوفوا مصالحكم
الحكام المصريين بيعملوا أى حاجة مش لصالح الشعب و لا لصالح مصر بل لصالح بقاؤهم على الكرسى و لو أعلنا اللى بنشوفه كله و تحت الضغط هيتراجعوا عن تسليح الجيش و المهم سلامتهم همه و مش مهم الشعب و لا الأمن القومى فأنا مش هديهم الفرصة دى
ثم ان أنا يادوب حطيت أول صنف و هات يا تشكيك من الأعضاء
أمال لما هقول الباقى هيعملوا إيه؟
أنا عارف أكتر من اللى اتعرض فى الإعلام المصرى بمراحل
و لكن كنت ملتزم بإنى أقول اللى اتعرض فى الإعلام و التليفزيون و المجلات المصرية بس
مفيش نصيب و كما قال سعد زغلول مفيش فايدة و ربنا يستر على البلد

شوف يا أخ
مصر دولة غريبة أساسا فى الفترة دى
تم العرض فى التليفزيون المصرى و رغم ذلك لم تعلن الدولة إلا عن النذر اليسير و هو الأنتينوف 74 فقط
و تم اقتناء الميج 29 بعدد 40 طائرة و الموضوع لن يزيد عن هذه الأربعين رغم الاحتياج الشديد لها بسبب الضغط الصهيوأمريكى
فأنا لست أفضل من الدولة و أنا يعنى اللى هعلن اللى الدولة بتاعتنا اللى بترضخ للضغوط مش بتعلنه أنا مش جبان بس خوفى ان الضغوط الصهيونية تزيد و ما يبقاش عندنا فى مصر حتى نبوت أو نبلة ندافع بها عن أرضنا فى ظل ضمان أمريكى بتفوق كاسح لإسرائيل على العرب خاصة فى السلاح الجوى و النووى و غيرها و مع كل اللى بنشوفه من بيع غير منطقى و غيره فى البلد اللى حالها محدش عارف له إيدين من رجلين
مصر لم تعد تستطيع امتلاك سلاح متقدم من روسيا بعد اليوم و الدليل إعلانها أنه قد تم اكتمال تطوير القوات الجوية التى ما تزال تحتاج للتطوير بشدة للتوازن مع إسرائيل و لتواجه حرب و غزو أمريكى محتمل و تطويق لمصر من كافة الاتجاهات و آخرها ما ثبت على حسب تصريحات جريدة الجمهورية المصرية من تورط إيرانى فى السودان و إن كنت أعتقد أنها لعبة أمريكية بتزويدهم لعناصر التمرد الأخير بسلاح إيرانى مصدره العراق حتى تفرق أمريكا بين العرب و إيران و حتى تطوق أمريكا مصر بدليل وجود مكتب لعناصر التمرد فى تل أبيب
و إسرائيل و اللوبى يلعبون على هذا الوتر
فيقولون للروس سيبكم من المصريين اللى بيتفقوا معاكم و يرجعوا فى كلامهم زى العيال تحت الضغط الغربى و سيبكم من الجزائر اللى بترجع لكم السلاح و شوفوا مصالحكم
الحكام المصريين بيعملوا أى حاجة مش لصالح الشعب و لا لصالح مصر بل لصالح بقاؤهم على الكرسى و لو أعلنا اللى بنشوفه كله و تحت الضغط هيتراجعوا عن تسليح الجيش و المهم سلامتهم همه و مش مهم الشعب و لا الأمن القومى فأنا مش هديهم الفرصة دى
ثم ان أنا يادوب حطيت أول صنف و هات يا تشكيك من الأعضاء
أمال لما هقول الباقى هيعملوا إيه؟
أنا عارف أكتر من اللى اتعرض فى الإعلام المصرى بمراحل
و لكن كنت ملتزم بإنى أقول اللى اتعرض فى الإعلام و التليفزيون و المجلات المصرية بس
مفيش نصيب و كما قال سعد زغلول مفيش فايدة و ربنا يستر على البلد

السلام عليكم اخى الكريم
ارجو منك المعزرة فيما سوف اقولة لك .
اولا كل كلامك خاطىء لا يوجد ميج 29 بمصر/ مصر اختبرت اربع طائرات ميج 29 فى قاعدة المنصورة فعلا وبعد ذلك لم نسمع عن اى جديد والاربع طائرات رجعوا روسيا تانى . واتفض الموضوع الى الان
اما طائرات الحرب الالكترونية مصر لا تستخدم الا الاية تو سى والبيتش كرافت والسى 130 وبعض الطائرات التى تحملة اجهزة استطلاع . ومصر اتفقت على طائرة بوينج 707 الكترونية ولم ياتى الرد الامريكى .
اما عن الدفاع الجوى لا يوجد فى مصر غير 6 قطع تور ام 1 والباقى الغى لان الشركة كانت تتهرب من الضرائب لان مصر لم تعلن عن الصفقة وارادت ان تاخذها سرا . ولا يوجد بوك ام ولا شىء الى الان لكن التطوير تم للبتشورا والسام 2 .
كل الجديد الان صفقة محطات اعاقة الك من الصين وصواريخ مضادة للدبابات ايضا من الصين وتم زيادة العربات الهامر من امريكا . حتى صواريخ الهاميرام لم تاتى بعد . اتقوا الله يا حضرات نحن لم نتعلم من الماضى قبل ذلك ضيعنا جمال عبد الناصر بالعنجهية وعد م كتمان الاسرار والتهويل فى صواريخنا والطائرة الجديدة وفى الصفقة القادمة من روسيا الى ان اسرائبل اخذتنا على حين غرة ولم نفق الا بعد 6 سنوات . على راى فوندياز زمان ارحموا مصر بقى على فكرة انا عمرى ما تحدثت هكذا لكن بصراحة انا مليت من هذة المواضيع والمفروض انى اعلم والحمد لله كل جديد نظرا الى عملى والذى لم يعرفنى من الاعضاء الجدد يسال عنى حتى لا تظلموننى وشكرا .

عموما ده اللى شفته فى العرض و مش هتكلم بعد كده كلمة و هى دى الطيارة اللى شفتها بالضبط و لعلمك انجلترا تصنع نفس التكنولوجى الأمريكية و تابع اللى حصل بينهم فى المقاتلة المشتركة الضاربة و هتعرف حقوق انجلترا فى التصنيع و أقرب مثال هو النسخة الانجليزية من الأباتشى و عموما أنا مش كويس انى قلت و اللى أعرفه ان القوات المصرية معندهاش حاجة و أنا مشفتش حاجة ابقى انت تابع بنفسك و شوف أنا مش واجب عليا أكتب حاجة عن بلدى حتى و لو شفتها قصاد عينى مش فى التليفزيون و على فكرة أنا عارف الطيارة نيمرود كويس قوى و شكلها مختلف عن اللى انت حاطط صورتها اللى هى الجوينت ستار الأمريكية و أخيرا لن يكون لى مشاركات بعد اليوم و زى ما قلت الجيش المصرى كله مش القوات الجوية سلاحه متخلف و ده اللى يجب الكل يعرفه العدو و الصديق و العبرة فى المعارك الحقيقية و آخرها ما حدث فى أم درمان من القوات الخاصة و الجوية المصرية و ألف سلام يا مان و مش هعمل مشاركة تانية خالص و كفاية أتفرج على المنتدى و أتمتع بمعلوماتكم اللى هى فعلا أقوى من معلوماتى بكتير لأن تخصصى مش التسليح بل كان تخصصى هو المعلومات و قد برعت فيه مدة الخدمة التجنيدية و سلام

والله اسلوبك يا استاذ محتاج لبعض التغيير وغير كده احنا نتمنى مشاركاتك تدوم وغير كده والاهم هى ما مصادرك عن ما فعلته القوات الخاصه المصريه فى ام درمان خلال الاحداث الاخيره عشان نتأكد بس اصل مش كل كلام يصدق من غير دليل ..........

عودة
أعلى