الرئيس المصري: إدراج "العاصمة الإدارية" في البورصة بأصول تتجاوز 3 تريليونات جنيه

تمويل بناء المدينه من اين؟

من بيع جزء من الاراضي في المشروع لمستثمرين .. انت اخترت قطعة صحرا لو عرضتها علي اي مستثمر ميرضاش ياخدها ببلاش .. لكنك قررت انك تعملها عاصمة وتنقل الدولة ليها وبدات تمد بنية تحتية بجدية وعملت ماكيتات فالمستثمرين بقوا يتصارعوا على شراء متر الصحرا ب١٠ الاف جنيه .. اخدت منهم مئات المليارات في مقابل تخصيص لهم جزء من المشروع ومولت بيه بناء المرافق والمؤسسات .. ده غير كمان قيمة المباني الحكومية والاراضي في العاصمة القديمة اللي هتتنقل للعاصمة الجديدة وهتكون متاحة للاستثمار واصول بمئات المليارات

حسب موقع سي ان بي سي المهتم بالاقتصاد الطرح يقرب من ١٠٠ مليار جنيه

هو كلام cnbc غالبا مظبوط .. بس المشكلة ان انت مش فاهمه .. الشركة هتطرح جزء صغير من اسهمها في البورصة متوقع ان الجزء ده يتباع بحوالي ١٠٠ مليار .. وسعر الجزء ده من المتوقع انه يخلي تقييم الشركة كلها حوالي ٤ تريليون

هو كلام cnbc غالبا مظبوط .. بس المشكلة ان انت مش فاهمه .. الشركة هتطرح جزء صغير من اسهمها في البورصة متوقع ان الجزء ده يتباع بحوالي ١٠٠ مليار .. وسعر الجزء ده من المتوقع انه يخلي تقييم الشركة كلها حوالي ٤ تريليون
رقم 4 تريليون ده غالبا قيمة الأصول الثابتة للشركة المبانى والاراضى والبنية التحتية وخلافه

رقم 4 تريليون ده غالبا قيمة الأصول الثابتة للشركة المبانى والاراضى والبنية التحتية وخلافه

اعتقد المقصود هو تقييم البورصة .. فبمجرد طرح شركة لبعض اسهمها في البورصة تقيم سوقيا حسب السعر في البورصة .. يعني كمثال لو اعتبرنا ان شركة العاصمة الادارية هتتكون من ٥٠ مليار سهم وهتطرح منهم مليار واحد في البورصة .. وتم تداول السهم بقيمة ١٠٠ جنيه .. ده معناه ان الشركة هتحقق سيولة من بيع المليار سهم حوالي ١٠٠ مليار جنيه .. وان تقييم الشركة السوقي هيكون حوالي ٥ تريليون جنيه

اما شركة العاصمة فاعتقد ان من ضمن اصولها هتكون المؤسسات والاراضي القديمة في القاهرة اللي هتنتقل للعاصمة الجديدة

من البداية و انت تحاول التشكيك و السبب معروف

بس انا مش هكلمك حجم الاستثمارات في العاصمة الادارية لان عقلك لن يستوعبها
لكن هكلمك عن مدينة صغيرة هتقوم بتنفيذها شركة طلعت مصطفي و هي قطاع خاص اسمها مدينة نور
هل تعلم حجم الاستثمارات و حجم الضرائب التي ستدرها الاستثمارات للدولة من هذه المدينة الصغيرة المجاورة للعاصمة ؟؟
لا ابدا ما عم حاول التشكيك بس بدي افهم هاد المقصود وسالت من وين مصادر الربح لهل الشركة 🙄

السيسي يقود مصر في مغامرة او مقامرة لو نجحت بتنقل مصر نقلة صخمة ولو فشلت (لاقدر الله) بتكون قاصمة ظهر..

قيادة النمو في الدولة بواسطة التطوير العقاري يرفع الgdp بسرعة بس لو فشلت الدولة في تطوير مردود مستمر وقابل للنمو.. النتائج بتكون سيئة

كلام سليم قلتها انا من قبل فخامة الرئيس مغامر مقامر يلعب بالبيض والحجر

كبل مصر بديون لاتعد لست متفائل بالنهاية

لن يستطع من سيأتي بعدة على حمل هذا التركة الثقيلة وستظهر نتائجها المرعبة حين تحدث أي هزة بسيطة

هو يعيش على دغدغة عواطف الشعب واحلامه في مستقبل افضل

لا ابدا ما عم حاول التشكيك بس بدي افهم هاد المقصود وسالت من وين مصادر الربح لهل الشركة 🙄
احب اوضحلك حاجة يمكن انت مش عارف حجم التطوير والاستثمار العقارى فى مصر حوالى 44.8 مليار دولار وستستهدف مصر مضاعفة هذا الرقم

كلام سليم قلتها انا من قبل فخامة الرئيس مغامر مقامر يلعب بالبيض والحجر

كبل مصر بديون لاتعد لست متفائل بالنهاية

لن يستطع من سيأتي بعدة على حمل هذا التركة الثقيلة وستظهر نتائجها المرعبة حين تحدث أي هزة بسيطة

كل الاحترام لحضرتك ولشخصيتك الكريمه ..بس كلامك لا ينم عن عاقل وفاهم او قارء لاى قرار مصر ..كلام لا يخرج من طفل صغير اعزك الله ......

يعني انت ترضى ان حد يقولك ان مشاريع نيوم وذا لاين وغيرها دي مشاريع اعلن عنها ولي العهد لدغدغة عواطف الشعب واحلامه .. اكيد لا طبعا .. فكلها مشاريع جاري تنفيذها

كل الاحترام لحضرتك ولشخصيتك الكريمه ..بس كلامك لا ينم عن عاقل وفاهم او قارء لاى قرار مصر ..كلام لا يخرج من طفل صغير اعزك الله ......

هههههه

هل تعتقد انك بهذا الرد ستستفزني

او انك عندما تشخصن الرد ساشتكي كما تفعلوا انتم مخطيء انت

الحقيقة دائما موجعة والصادق في هذا الزمن لايقبله المدمنين على الهلوسات

افق من غيبوبتك وانظر إلى ماحصل في تفريعه السويس وكيف كانت النهاية

هههههه

كيف كانت النهاية اخي .. اخبرني

هههههه

انت داخل تهاجمنا ليه انت تعرف حاجة عننا ٩٠% من المصريين فى المنتدى مستفيدين من المشاريع ديه من اسكان كريم وفرص عمل فى الشركات والمصانع وبنية تحتية غيرت شكل مصر وخلافه

يعني انت ترضى ان حد يقولك ان مشاريع نيوم وذا لاين وغيرها دي مشاريع اعلن عنها ولي العهد لدغدغة عواطف الشعب واحلامه .. اكيد لا طبعا .. فكلها مشاريع جاري تنفيذها

معك حق اخي هناك الكثير من السعوديين ضد هذه المشاريع وهناك نقد لبعضها مع العلم بوجود إمكانيات لتحقيق هذه المشاريع

اخي الكريم انا لم اخترع شيء جديد فخامة الرئيس السيسي قالها بالحرف الواحد تفريعه قناة السويس أقامها لأنه أراد رفع الروح المعنوية للشعب بهذا اللفظ صريح السيسي

اتمنى كل الخير لمصر ومزيد من التقدم بمشاريع حقيقية لاتدخل البلد في عوامة الديون

هههههه

انا فى اى رد ليا هنا فى المنتدى لم اشخصن الامر ولماذا اشخصن اصلان ...انا انتقت الفكر وليس الشخص .الحوار مفتوح بين الافكار والاراء
...شفت التفريعه ...لهاذا انتقد افكارك وليس شخصيتك ...اذا ارت مناقشة عليك ان تاتى بادليل ...انا لدي دليل على ان (التفريعه)افادة قناة السويس بطريقه كبيره فا حانت انت الدليل على كلامك ....وكلامك عن مشاريع مصر والديون كلها خطئ ومحاولة اجتزاء المشاريع فى الرئيس السيسى خطئ ...لاننا المصرين نعرف اصول المشاريع الى السيسى بيعملها .وموعد التخطيط من زمان ليس الامر ليس مرتبط بالسيسى بس يحسبله انه نفذ تلك المشاريع ..ده توضيح ....اذا ارت ان تتناقش مع احد (اقرء )

بالتأكيد لا يمكن المقارنه بين مشاريع المدن الجديده في مصر ومشروع نيوم
المشاريع المصريه جزء كبير انتهى وتم تسليمه وهي مشاريع موجوده علي أرض الواقع عكس مشروع نيوم فهو حتى الآن مشروع وهمي مع احترامي للاخوه في السعوديه لذا لا تجوز المقارنه

اخي الكريم انا لم اخترع شيء جديد فخامة الرئيس السيسي قالها بالحرف الواحد تفريعه قناة السويس أقامها لأنه أراد رفع الروح المعنوية للشعب بهذا اللفظ صريح السيسي

طيب والتطويرات الحالية اللي بتتم في قناة السويس بيرفع بيها ايه :unsure:

عودة
أعلى