قطر تسعى لتمويل الصناعات العسكرية المصرية

والله انت راجل محترم وعلشان كدا ححكي لك حدوتة 😂

كان يا ما كان في راجل طيب ابن حلال اسمه إريك فروم، عمل كتاب وسماه (التحليل النفسى والدين) حلل المسلك التبريرى للإنسان بالآتى : هو شايف ان الانسان مكون من شقين الأول ان تاريخه حيوان قطيعى رمزله بالخروف - دى صيغة فروم على فكرة- وفى نفس الوقت قادر على التفكير بذاتية ومعتز بنفسه (العقل)

المهم، الخروف بطبيعته عاوز يمد جسور مع باقى القطيع ويطيع الزعيم طاعة عمياء والعقل الانسانى قادر على خلق أفكار ذاتية واثباتها منطقيا..طيب عايز ايه؟ فين المشكلة ؟ اقولك...فى الصراع الي بيحصل بين الطبيعتين (العقل/الخروف) الخرفانية بتمنعه انه يخالف القطيع فى افكاره او يعصى الزعيم وبتتبدى الخرفانية فى تلات محاور رئيسة محور الدين ومحور السياسة ومحور العادات الاجتماعية ودا مش موضوعنا

طيب..لو حصل وتنازع الشق القطيعى الخرفاني مع العقل ايه الى حيحصل؟؟ حيبرز المسلك التبريري عن طريق تدعيم قناعات القطيع بالعقل فتلاقى دفاعات دينية وسياسية تافهة بتستخدم العقل فى اثباتها مهما كانت مناقضة للمنطق وساعات فى سبيل التبرير تحطم العقل والمنطق لو مكنش كاف فى اثباتها او اثبت نقيضها.. كأن الشخص المبرر بيقول بلسان حاله لو العقل ضد قناعات بني قومي الخِراف يبقى احطم العقل نفسه ..وفهمك كفاية 😂
ده اذا كان مسار الفرد مبنى على الرغبه مش على العقل ومسار عمل الدول مبنى على العقل والمصلحه مش سلوك قطيعى .وبعدين اذا كان قدرتك على التاثير فى محيطك لتحقيق مصالحك فده دليل حى على رجاحة عقلك .المشكله بقى زى ما انت قولت وهضيف عليه حاجه صفيره على السلوك الخرفانى وهى مش بس وسيلة للتعايش فى اطار القطيع له كمان تحليله ياسيد للامور بتبقى تحليل خرفانى فمش بيشوف حقيقة الامور لانها بتبقى مبنيه على الرغبه والتبرير فدايما بيتخيل انه تحليله ذا قيمه وهو خروف وفهمك كفايه

مصر بترسم سياساتها وفقا لمصالحها في اتجاها لتحتل مكانتها مرة أخرى كأكبر دولوة والاكثر تاثيرا في الشرق الأوسط 😉

مصر بترسم سياساتها وفقا لمصالحها في اتجاها لتحتل مكانتها مرة أخرى كأكبر دولوة والاكثر تاثيرا في الشرق الأوسط 😉
طبيعى ان مصر بتزود نفوذها وتنمى قدراتها فى اطار محيطها الاقليمى والدولى لكن وجهة نظرى ان الفتره القادمه هى فترة التحالفات وليست فترة عمل الدول منفرده واعتقد بنسبه كبيره ان التحالفات عشان توصل لصورتها النهائيا بتمر بمراحل وهى فى طور البدايه .نعم هناك خلافات تبدو على السطح ناتجه عن خلافات وجهات نظر واسلوب العمل على بعض المشكلات لكن سرعان ما هتببدد مع الوقت .الشكل النهائى ظهر احد اضلاعه فى تحالف اماراتى اسرائيلى والضلع التانى هيكون مصرى سعودى ده من وجهة نظرى اما عن قطر وتركيا فاعتقد انهم هيبقى حريصين على التوازن بين الاطراف ده توقعى رغم الخلافات اللى موجوده حاليا واللى انا شايف انها هتنتهى وقريبا مش بعيد قوى .الصراعات فى الفتره اللى جايه محتاجه تضافر الجهود وتحالفات لتحقيق مصالح لانها فى الغالب هتبقى متعارضه مع تحالفات تانيه والله اعلى واعلم

الموضوع عجبني برشه ...
أتكلّم في الموضوع وإلّا بلاش ...
لا حأتكلّم ... بس واحد من المراقبين يقول وراي '' والله والله لا أطردك من المنتدى ''

مصر بالقيادة الحاليه أو بأي قيادة أخرى بعيده كل البعد عن محور الشر هذا
( إيران تركيا قطر )
لكن لا افهم ليه الود والنحنحه من قبل تميم والمسؤولين القطرين
اعتقد ان تميم اهون من والده بكثييير صحيح ان الأمير حاليا تميم لكن اعتقد ان ابوه معطيه قواعد ممنوع يخرج فيها. انا عندي شك كبير ان انه اذا توفى ابوه راح يتغير نهج الدولة. وبالنهاية هذا مجرد توقع والله يعلم

الفلوس لها صوت عالي لايمكن تجاهله
في عز القطيعة بين البلدين بلغت استثمارات قطر في مصر أكثر من 5 مليار دولار

برزان طريقها جيد حتى الآن بالتركيز على الأنظمة الفرعية ولديها مشاريع مع Rheinmetall الألمانية و ASELSAN التركية و Beretta الإيطالية

لكن بالنظر للمشهد العام قد تكون مجرد نوايا لإنخفاض قدرة البلدين في هذا المجال بالعموم مقارنه بدول أخرى في الأقليم
والله لو دولة صناعية متقدمة بتتكلم مش هتتكلم بالثقة دي! فتح عينيك واقري وضعك وامكانياتك الحقيقة بوعي

اعتقد ان تميم.... انه اذا توفى ابوه راح يتغير نهج الدولة
كيف يتغير نهج الدولة ... يعني مثلا يقفل قناة الجزيرة ... ويغلق القاعدة التركية ... ويقطع علاقته بتركيا وإيران ... ويأذن بدخول زبدة المراعي ويرجع البقرات الحلوب إلى هولندا !!!

كيف يتغير نهج الدولة ... يعني مثلا يقفل قناة الجزيرة ... ويغلق القاعدة التركية ... ويقطع علاقته بتركيا وإيران ... ويأذن بدخول زبدة المراعي ويرجع البقرات الحلوب إلى هولندا !!!
مقصدي العداء على السعودية و الدول العربية و ترك ايران و الأخوان

علاقات مصر مع قطر وتركيا ستقوي لدرجة تفوق علاقاتها مع اي دولة اخري وليست علي حساب العلاقات مع أي دولة

دا
والله انت راجل محترم وعلشان كدا ححكي لك حدوتة 😂

كان يا ما كان في راجل طيب ابن حلال اسمه إريك فروم، عمل كتاب وسماه (التحليل النفسى والدين) حلل المسلك التبريرى للإنسان بالآتى : هو شايف ان الانسان مكون من شقين الأول ان تاريخه حيوان قطيعى رمزله بالخروف - دى صيغة فروم على فكرة- وفى نفس الوقت قادر على التفكير بذاتية ومعتز بنفسه (العقل)

المهم، الخروف بطبيعته عاوز يمد جسور مع باقى القطيع ويطيع الزعيم طاعة عمياء والعقل الانسانى قادر على خلق أفكار ذاتية واثباتها منطقيا..طيب عايز ايه؟ فين المشكلة ؟ اقولك...فى الصراع الي بيحصل بين الطبيعتين (العقل/الخروف) الخرفانية بتمنعه انه يخالف القطيع فى افكاره او يعصى الزعيم وبتتبدى الخرفانية فى تلات محاور رئيسة محور الدين ومحور السياسة ومحور العادات الاجتماعية ودا مش موضوعنا

طيب..لو حصل وتنازع الشق القطيعى الخرفاني مع العقل ايه الى حيحصل؟؟ حيبرز المسلك التبريري عن طريق تدعيم قناعات القطيع بالعقل فتلاقى دفاعات دينية وسياسية تافهة بتستخدم العقل فى اثباتها مهما كانت مناقضة للمنطق وساعات فى سبيل التبرير تحطم العقل والمنطق لو مكنش كاف فى اثباتها او اثبت نقيضها.. كأن الشخص المبرر بيقول بلسان حاله لو العقل ضد قناعات بني قومي الخِراف يبقى احطم العقل نفسه ..وفهمك كفاية 😂
دايما كلامك عايز كوباية شاي تقيلة وسيجارة سوبر،،، علشان مفهموش غلط
Nick Offerman Smile GIF

بالتوفيق لمصر ، للأمانة مصلحة مصر من مصلحتنا وتطورها كذلك (حتى) لو تصالحت مع ايران وتركيا ... لن نتدخل في مصلحة مصر مطلقاً ، ومصلحة مصر لا تضرنا ... يوجد دول خليجية لديها مصالح مع ايران ، لا ضير في ذلك ... خلافنا مع قطر ليس بسبب مصلحة قطر ، بل بسبب تآمر قطر ضدنا وخيانتها ، وانا اثق بمصر من باب الاخوة ... حمد بن جاسم يتحدث عن اللحمة الخليجية والاخوة ، ونسى او تناسى تسجيلاته الصوتية مع القذافي ، والتي اعترف بها ، فلماذا لم يراعي الله في اخوته ، ولماذا لم يهتم باللحمة الخليجية كما يتشدق ... عموماً بالتوفيق لجميع الدول العربية ، فنحن لسنا ضد مصلحتهم (الله يوفقهم).

الامارات مستحيل تمول مصر لدعم الصناعات العسكريه ،، لانها ستكون منافستها في السوق ،، قطر لا تسعى لتكون بلد مصدر للاسلحه مثل الامارات ،، استثمارها في مصر افضل Win Win

الامارات مستحيل تمول مصر لدعم الصناعات العسكريه ،، لانها ستكون منافستها في السوق ،، قطر لا تسعى لتكون بلد مصدر للاسلحه مثل الامارات ،، استثمارها في مصر افضل Win Win
الأمارات لا تريد مص قوية وبالذات قناة السويس عشان كلمة السر في جبل علي ;)

نبره الاشقاء هذه لا اعترف بها
انا اعترف بمصلحة بلدي حتي لو كانت مع قطر وتركيا وايران :cool:

ممكن توضيح اخى الامارات اشترت ايه مش فهمتك هل تقصد جهينه مثلا لسه الكلام مفيش توقيع اما محطات البنزين لو انت متابع فيه شركه سعوديه دخلت منافس وممكن هى الى تشترى ممكن تقولى اشترت ايه فى المشروع القوى؟؟؟
ايه الى دخل تيران وصنافير فى الموضوع هل انت قرئت تعليقى ام تكتب اشياء تيجى فى بالك وخلاص مش هرد عليها لانها ملهاش علاقه بالموضوع
طب قطر تمتلك فى تركيا عادى انما مصر لا احنا مش هننسا ولا هما هيبطلو يحرضو علينا

الأمارات لا تريد مص قوية وبالذات قناة السويس عشان كلمة السر في جبل علي ;)

نبره الاشقاء هذه لا اعترف بها
انا اعترف بمصلحة بلدي حتي لو كانت مع قطر وتركيا وايران :cool:
السعودية ليها مصالح انها تكون اكبر دولة عربية و شرق اوسطية
و الامارات ليها نفس المصالح

بس الفرق بين الاتنين ايه ؟ السعودية علي استعداد تقف معاك في السراء و الضراء لأنهم متأكدين ان مصر بتكمل السعودية و السعودية بتكمل مصر رغم الخلافات الكبيرة ساعات ... يعني لا السعودي يقدر يستغني عن المصري ولا المصري يستغني عن السعودي , مصير مشترك.

الامارات علي الناحية التانية هتقف جانبك بس لمصلحتها , يعني طالما مصلحتي معاك اتفضل اللي انتا عايزه و في نفس الوقت هلولي دراعك عشان متحاولش تعمل حاجه غلط ضد مصلحتي.

الامارات حالياً لقت مصلحتها مع اسرائيل , طبيعي يحصل تصادم بين مصر و الامارات ... السعودية ممكن تعمل علاقات مع اسرائيل بس عمرها ما هتغدر بمصر و ده انا متأكد منه.

بالتوفيق لمصر ، للأمانة مصلحة مصر من مصلحتنا وتطورها كذلك (حتى) لو تصالحت مع ايران وتركيا ... لن نتدخل في مصلحة مصر مطلقاً ، ومصلحة مصر لا تضرنا ... يوجد دول خليجية لديها مصالح مع ايران ، لا ضير في ذلك ... خلافنا مع قطر ليس بسبب مصلحة قطر ، بل بسبب تآمر قطر ضدنا وخيانتها ، وانا اثق بمصر من باب الاخوة ... حمد بن جاسم يتحدث عن اللحمة الخليجية والاخوة ، ونسى او تناسى تسجيلاته الصوتية مع القذافي ، والتي اعترف بها ، فلماذا لم يراعي الله في اخوته ، ولماذا لم يهتم باللحمة الخليجية كما يتشدق ... عموماً بالتوفيق لجميع الدول العربية ، فنحن لسنا ضد مصلحتهم (الله يوفقهم).
عزيزي السعوديه في المنظور المصري أو الشعبي أقرب دوله للمصريين.. ناس كتيره في الخليج يتذكرون عبدالناصر كمصر مع ان عبدالناصر أضر لمصر عشرات المرات ماحاول ضرر الخليج بسبب هوس القوميه العربيه اللي مان عايش فيه والزعامه ال وهميه لذلك كان اغلب المثقفين في مصر ضده لذلك سجنهم ... الجيش في مصر اللي السيسي منه مؤسسه تؤمن بالحدود والوطن بقصص القوميه والخلافه ووو معدومه في عقل خريجيه سواء السيسي او غيره

التعديل الأخير:
تطبيقه فقط في بند الاقتصاد .
لكن الأمن والسياسة هو أمر مستحيل .

الاتراك مشروع
الفرس مشروع
مصر كأكبر دولة سنية مع المملكة والخليج الامارات والبحرين ...لهم مشروع مختلف يجبرهم التاريخ علي ان يجتمعوا أرادوا ذلك او رفضوا .

قطر وتركيا بيعزلوا مصر عن الامارات والسعوديه .. يجب الحذر لهم لا يمكن ابدا استبدال من ساعدوك وساعودك وقت ازماتك بمن يحضر خنجر مسموم ليك وراء ابتسامه صفراء
الأمر ليس بالمساعدة .
المملكة ومصر والإمارات يجمعهم مصير مشترك ، التاريخ والحاضر والمستقبل .
الاتراك والفرس واليهود لا يلتقوا مع مصر وان صار بينهم تبادل تجاري تريليون دولار.

عودة
أعلى