قطر تسعى لتمويل الصناعات العسكرية المصرية

يعتقد مسؤولون في وزارة الخارجية القطرية أن الرئيس السيسي يقيم بعناية خيارات و مزايا وعيوب القيام بزيارة إلى قطر ،

واضعا العلاقات المصرية الإماراتية في طليعة اعتباراته.

كل اللف فى الموضوع من اجل هذه الجملة السيسي عارف مصلحة بلدة والامارات دولة براغماتية كل التوفيق لمصر وقطر فى المشاريع المشتركة
مصر والامارات ممكن يكون فى ما بينهم تضارب مصالح وده مش عيب لا نها دول وكل واحد بيدور على مصلحه بس فيه خط احمر عند الاثنين وهوه عدم وقوع اى دوله لان الدور هيكون على التانى العكس قطر لو شافت انك ضعيف هتموتك على شان كده مينفع اى مصالح معاها

ليس غريب أن تتغير سياسات الدول وفق مصالحها ، ولكن المدهش هو تغير جلد المنافقين بهذه السرعة والكيفية وطالما تحدثت ان التقارب المصري التركي القطري قادم لا محالة وطالما ظل فراعنة المنتدي يؤكدون أنه لن يحدث تقارب .. هؤلاء هم لعنة مصر التي اسال الله ان يهديهم وان ينور بصيرتهم .

السيسى بيلاعبهم كلهم وبيضرب هذا بذلك
فعلا لاعب الشطرنج الاول فى الشرق الاوسط
السيسى ولد ليقود الاقليم
لااصدقاء في السياسه
الصديق الوحيد لبلدي هي المصلحه
ومن يملك المصلحه فليقدمها لنا بصفتنا كبير هذا الاقليم لننظر في امره سواء بالقبول او الرفض

قطر وتركيا بيعزلوا مصر عن الامارات والسعوديه .. يجب الحذر لهم لا يمكن ابدا استبدال من ساعدوك وساعودك وقت ازماتك بمن يحضر خنجر مسموم ليك وراء ابتسامه صفراء

قطر وتركيا بيعزلوا مصر عن الامارات والسعوديه .. يجب الحذر لهم لا يمكن ابدا استبدال من ساعدوك وساعودك وقت ازماتك بمن يحضر خنجر مسموم ليك وراء ابتسامه صفراء

اذا كان الامارات و السعودية والبحرين هم اول من صالحوا قطر
احد اعضاء المنتدى المحبيين لمصر كان كل شوية ياتى بصورة توقيع و بقول السيسى وقع .

لو قولنا التوقع ده مثلاً من سنة , كنت هتلاقي انصار السي سي بيقولو عليك مجنون رسمي و مش بعيد يهدرو دمك بدعوة الكذب.

اشوف اشكالهم دلوقتي , ماسكن اقرب حيطة و هات يا دماغهم خبط فيها.
عادى يعنى لو قلتلك أن اردوغان هيتذلل للسيسي ويتملق ليه في سبيل رجوع العلاقات بين مصر وتركيا بل إن تركيا ترمي عربون لمصر بأنها تضيق على الإخوان واعلامهم إرضاء للسيسي كنت هتصدق

فرا
ليس غريب أن تتغير سياسات الدول وفق مصالحها ، ولكن المدهش هو تغير جلد المنافقين بهذه السرعة والكيفية وطالما تحدثت ان التقارب المصري التركي القطري قادم لا محالة وطالما ظل فراعنة المنتدي يؤكدون أنه لن يحدث تقارب .. هؤلاء هم لعنة مصر التي اسال الله ان يهديهم وان ينور بصيرتهم .
فراعنة المنتدي مع مصالح بلدهم العليا قطر او غيره مدام مصالحنا معاهم لابأس بالاخص بعد الخضوع التركي وتذلله من اجل المصالحه معنا فاحنا ميهمناش هم مين الي يهمنا مصالحنا واحنا هنعرف نتعامل معاهم وبردك مستحيل يكون بينا تحالف سواء مع الاتراك او قطر مجرد مصالح فقط لا غير حلفائنا الي بجد هم السعوديه والامارات فقط لا غير في المنطقه

بعيدا عن غرابة الخبر وعدم استصاغتة ما الصناعات العسكرية المصرية التي تعتزم قطر ضخ المليارات بها ؟​

السياسة وأيضاً المصالح لا دين لها

قطر حلوة (بصوت جد محيي الشرقاوي)

استاذه حضرتك ارجعى للخبر وماتحملهوش انتى والساده الاعضاء تفسيرات بناء على امانى وتوجهات سياسيه .الخبر بوضوع بينقل عن الموقع رغبه قطريه فى الاستثمارات العسكريه المصريه اى دوله فى العالم ممكن يجيلها عروض
لكن فى نفس الموقع واللى بيحلل بعد عنوان الخبر وفقا لتوقعاته بيتكلم ان مافيش رد مصرى على الطلب لحد الان

فيين التقارب اللى حصل اكتر من اطار المصالحه الخليجيه المصريه مع قطر

عامة الدول والعلاقات بتقوم على المصالح والرغبه جايه من قطر والعرض جاى من قطر مش مصر اللى سعت ليه وحريصه عليه وده مهم عشان الامور تبقى واضحه للجميع.وبعدين مش دى مصر اللى رئيسها انقلابى ازاى اتحول بقدرة قادر لرئيس شرعى بتقدم اليه دعوه رسميه من الامير تميم

عادى يعنى لو قلتلك أن اردوغان هيتذلل للسيسي ويتملق ليه في سبيل رجوع العلاقات بين مصر وتركيا بل إن تركيا ترمي عربون لمصر بأنها تضيق على الإخوان واعلامهم إرضاء للسيسي كنت هتصدق
ليش كذا ليش 😅

عامة الدول والعلاقات بتقوم على المصالح والرغبه جايه من قطر والعرض جاى من قطر مش مصر اللى سعت ليه وحريصه عليه وده مهم عشان الامور تبقى واضحه للجميع.وبعدين مش دى مصر اللى رئيسها انقلابى ازاى اتحول بقدرة قادر لرئيس شرعى بتقدم اليه دعوه رسميه من الامير تميم

والله انت راجل محترم وعلشان كدا ححكي لك حدوتة 😂

كان يا ما كان في راجل طيب ابن حلال اسمه إريك فروم، عمل كتاب وسماه (التحليل النفسى والدين) حلل المسلك التبريرى للإنسان بالآتى : هو شايف ان الانسان مكون من شقين الأول ان تاريخه حيوان قطيعى رمزله بالخروف - دى صيغة فروم على فكرة- وفى نفس الوقت قادر على التفكير بذاتية ومعتز بنفسه (العقل)

المهم، الخروف بطبيعته عاوز يمد جسور مع باقى القطيع ويطيع الزعيم طاعة عمياء والعقل الانسانى قادر على خلق أفكار ذاتية واثباتها منطقيا..طيب عايز ايه؟ فين المشكلة ؟ اقولك...فى الصراع الي بيحصل بين الطبيعتين (العقل/الخروف) الخرفانية بتمنعه انه يخالف القطيع فى افكاره او يعصى الزعيم وبتتبدى الخرفانية فى تلات محاور رئيسة محور الدين ومحور السياسة ومحور العادات الاجتماعية ودا مش موضوعنا

طيب..لو حصل وتنازع الشق القطيعى الخرفاني مع العقل ايه الى حيحصل؟؟ حيبرز المسلك التبريري عن طريق تدعيم قناعات القطيع بالعقل فتلاقى دفاعات دينية وسياسية تافهة بتستخدم العقل فى اثباتها مهما كانت مناقضة للمنطق وساعات فى سبيل التبرير تحطم العقل والمنطق لو مكنش كاف فى اثباتها او اثبت نقيضها.. كأن الشخص المبرر بيقول بلسان حاله لو العقل ضد قناعات بني قومي الخِراف يبقى احطم العقل نفسه ..وفهمك كفاية 😂

ميتزلل و انا مالي ؟ كل شخص حر بنفسه

عودة
أعلى