رسمي: صفقة جديدة لمصر بعدد 30 مقاتلة رافال

ماكيت للرافال من مقر القوات الجوية المصرية ويظهر صاروخ الميتيور الجوجو بعيد المدى وقنابل المطرقة الموجهة عالية الدقة

مشاهدة المرفق 403494
انا متاكد تماما ان سبب تاخير صفقه الرافال التانيه بسبب الميتيور ولما تأكد الخبر بتعاقد مصر على 30 رافال تانيه خلاص يبقى فرنسا وافقت عليه وزيادة السكالب برده

حرفيا نمتلك افضل صاروخ جو جو في العالم
الحمد لله
الرافال صفقة ناجحة بكل المقاييس
واتمنى فعلا لو زودنا عددها الى 100 طائرة وتكون العمود الفقري لقواتنا الجوية مع الميج والسوخوي واتمنى ان نحصل على الميراجات الاماراتية ايضا

الحمد لله
الرافال صفقة ناجحة بكل المقاييس
واتمنى فعلا لو زودنا عددها الى 100 طائرة وتكون العمود الفقري لقواتنا الجوية مع الميج والسوخوي واتمنى ان نحصل على الميراجات الاماراتية ايضا

بص انا عندي قناعة شخصية ان السوخوي مش جاية رغم كل الكلام اللي بيتقال ..بالذات لما تشوف موقف روسيا منك في مجلس الامن وتربط ده بالسماح لك بالحصول على الميتيور ربما كجزء من التفاوض للتخلي عن السوخوي اللي كانت هتيجي بصاروخ r37m .. ولو طورولنا الاف 16 والابرامز اعتقد هيكون دليل اخر .. عموما كل حاجة هتبان في ايديكس

بص انا عندي قناعة شخصية ان السوخوي مش جاية رغم كل الكلام اللي بيتقال ..بالذات لما تشوف موقف روسيا منك في مجلس الامن وتربط ده بالسماح لك بالحصول على الميتيور ربما كجزء من التفاوض للتخلي عن السوخوي .. ولو طورولنا الاف 16 والابرامز اعتقد هيكون دليل اخر .. عموما كل حاجة هتبان في ايديكس
الحقيقة لا اتفق معك في نقطة السوخوي.....اعتقد انها قادمة لا محال
فيما يخص روسيا هم اعلنوا موقف غير مناسب لنا في مجلس الامن لكنه في صباح هذا اليوم وقبل الجلسة بوتين وقع على مرسوم عودة السياحة رسميا الى شرم والغردقة وهذا معناه انه بيراضيك وبيحاول ان يجعلك لا تفهم موقف خطا
ان شاء الله نحصل على تطوير مناسب F16 مع اني شاكك في الموضوع
تحياتي لك

عودة
أعلى