الجيش الاثيوبي يدفع بمنظومات دفاعية جديدة لمحيط سد النهضة

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
بقي فقط المل الأخير و في فيضانات في السودان و مصر حصتها المائية لم تتأثر لما المشاكل بينما لا أحد تأثر بقيت مرحلة ملء رابعة فقط

متى ستصبح مشاكل اذا قررت اثيوبيا إقامة سدود اخرى هنا ممكن يحدث الكثير من المشاكل اما سد واحد غير مؤثر لحد الان
اثيوبيا لن تتوقف عن بناء السدود لكن حاليا حتي داعمين اثيوبيا لن يضخوا مزيد من الأموال بسبب ازمة الغذاء والطاقة كل بلد حاليا ملتفت لوضعه حتي الدول الغنية لم تسلم من ترشيد الانفاق

يبدو ان هناك من يرسم للاثيوبيين كيفية استخدام قوتهم بكفاءة (حتى مع ضعف عناصر تلك القوة).

تشكيل الدفاع عن نقطة (سد النهضة) يظهر من خلال نصب انظمة دفاع جوي حول السد بالإضافة لقاعدة جوية تحوي مقاتلات Su-27 بالقرب من السد بالاضافة لصواريخ أرض أرض M-20 صينية لتهديد أي مواقع لانطلاق قوات جوية مصرية معادية في مدى 280 كم من السد.

اسخر من الدولة الاثيوبية كما تشاء لكنها نجحت ببراعة في فرض الأمر الواقع على السيسي وأضاف لقوة موقفهم تدمير مقاتلات Mig-29M التي كان يخبئها السيسي في قاعدة مروي للهجوم على الدولة الاثيوبية.

لقد تم فرض الأمر الواقع على الرئيس السيسي وغل يده بكل براعة وأصبح مجال حركته داخل افريقيا لا يبدأ من السودان كما كان في السابق بل تراجع إلى داخل أرضه هو.

لم يعد لدى الدولة الإثيوبية ما تخشاه.

تحية،

السعودية بخبرتها الراسخة ورؤيتها الشاملة وحنكتها العظمى ككبير للمنطقة نبهت المصريين من سد النهضة ومنذ عشر سنين مضت.

ولكن المصريين حبوا يحطوا التتش بتاعهم واتقرطسوا.

نائب وزير الدفاع السعودي شخصيا يلفت أنظار مصر لخطر كبير يهددها. قامت مصر وقعت اتفاق المباديء وجرجرتها اثيوبيا في المفاوضات حتى قام المحبس على النيل بنجاح.

آدي اخرة اللي ما بيسمعش الكلام.
هخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

يبدو ان هناك من يرسم للاثيوبيين كيفية استخدام قوتهم بكفاءة (حتى مع ضعف عناصر تلك القوة).

تشكيل الدفاع عن نقطة (سد النهضة) يظهر من خلال نصب انظمة دفاع جوي حول السد بالإضافة لقاعدة جوية تحوي مقاتلات Su-27 بالقرب من السد بالاضافة لصواريخ أرض أرض M-20 صينية لتهديد أي مواقع لانطلاق قوات جوية مصرية معادية في مدى 280 كم من السد.

اسخر من الدولة الاثيوبية كما تشاء لكنها نجحت ببراعة في فرض الأمر الواقع على السيسي وأضاف لقوة موقفهم تدمير مقاتلات Mig-29M التي كان يخبئها السيسي في قاعدة مروي للهجوم على الدولة الاثيوبية.

لقد تم فرض الأمر الواقع على الرئيس السيسي وغل يده بكل براعة وأصبح مجال حركته داخل افريقيا لا يبدأ من السودان كما كان في السابق بل تراجع إلى داخل أرضه هو.

تحية،

The fool thinks the battle is over

The fool thinks the battle is over

لو استطعتم النجاح ضد اثيوبيا/حميدتي/ليبيا ستجدني أصفق لكم وأشارككم الابتهاج. ليس لدي ما أكسبه من الوضع البائس للنفوذ المصري المحدود حاليا.

حقيقة ولو لم تعجبك.

تحية،
ياسطا طيارات مين اللي كانت في السودان لضرب السد قول ياباسط تلاقيها هاصت

ياسطا طيارات مين اللي كانت في السودان لضرب السد قول ياباسط تلاقيها هاصت

انطباعي (وربما يكون خاطيء) ان مقاتلات Mig-29M المصرية كان يخبئها السيسي في السودان للهجوم على الدولة الاثيوبية.

ربما تقييمي خطأ، منكم نستفيد 🌹

السعودية بخبرتها الراسخة ورؤيتها الشاملة وحنكتها العظمى ككبير للمنطقة نبهت المصريين من سد النهضة ومنذ عشر سنين مضت.

ولكن المصريين حبوا يحطوا التتش بتاعهم واتقرطسوا.

نائب وزير الدفاع السعودي شخصيا يلفت أنظار مصر لخطر كبير يهددها. قامت مصر وقعت اتفاق المباديء وجرجرتها اثيوبيا في المفاوضات حتى قام المحبس على النيل بنجاح.

آدي اخرة اللي ما بيسمعش الكلام.
مادام عندك رئيس بحنكة السيسي فعدوك ليس لديه ما يخشاه

انطباعي (وربما يكون خاطيء) ان مقاتلات Mig-29M المصرية كان يخبئها السيسي في السودان للهجوم على الدولة الاثيوبية.

ربما تقييمي خطأ، منكم نستفيد 🌹
السيسي لا رغبه لديه بضرب السد او التهديد حتى بذلك بل على العكس وقع الاتفاقية وقاله قول والله والله عندنا مثل مصري بيقول بعد العيد ما بيتخبزش كحك

حاليا من يطفيء النار المشتعلة في ثيابك/محيطك الحيوي هو اجتماع جدة. ردة فعلكم المضطربة مفهومة اخي. ربنا يفرج عن المسلمين جميعا.

لكني اجده أمر غير مستساغ أنك وكثير من زملاءك شاغلين انفسكم بالسخرية مني بدل توجيه ذلك المجهود لمن غل يد رئيسكم وحرمكم من التدخل ضده، السيد حميدتي.

لن أستطيع تغيير أولوياتك. الله يعين.
لقد اضحكتني يارجل

تستدل بذكائك على استضافتك لارهابي انقلب على دولته .... سبحان الله

لا انكر ان السودان وقع في مشكلة كبيرة ... لكن كل سيوضع في نصابه مرة اخرى ... و نحن نرى القتال في السودان اين صارت الامور

فلا تشعر بالاعتزاز او بالتعبير المصري النفخة الكدابة

ثانيا ... اشعر بسخرية القدر عندما يسخر مني احد اني منقلب يفعل بي ذلك

وهوا يجلس منذ اكثر من شهرين مع مليشيات ..... انظر كيف جعلوكم تدفعون كل ذلك المال و بالاخير الجلوس على الطاولة بل ويصل بهم ان يهددوا بان اذا لم يصلوا معكم الى اتفاق فستعود الكرة مرة اخرى وتعود الحرب ... الغريب ان شحنة مليئة بالاسلحة قادمة من ايران دخلت الي اليمن

رغم اقرار ايران على عدم المساس بأمن المحيط

يعني لو سلمت بكلامك عن رئيس بلدي

ماذا اقولك عنكم

لا حول ولا قوة الا بالله

اللهم اهدنا وعافنا واعف عنا

لا تشمت وانت فيك العبر

عيب يا دكتور

لو استطعتم النجاح ضد اثيوبيا/حميدتي/ليبيا ستجدني أصفق لكم وأشارككم الابتهاج. ليس لدي ما أكسبه من الوضع البائس للنفوذ المصري المحدود حاليا.

حقيقة ولو لم تعجبك.
شوف برده سخرية القدر

اذا كنت استطعت الانتصار في سوريا و العراق و اليمن و ايران

كنت سأصفق لك وأشارككم الابتهاج .
ليس لدي ما أكسبه من الوضع البائس للنفوذ السعودي المحدود حاليا.

حقيقة ولو لم تعجبك.

والله ما انا اللي قايل ده القدر اللي عامل كده ...

سبحااااااااااااااااانه

تستدل بذكائك على استضافتك لارهابي انقلب على دولته .... سبحان الله

طيب خلينا ناخذ كلامك (والذي يشيعه الاخوة المصريين لكي يصبغوا الموضوع بطابع يبرر عدم تحرك رئيسهم لعلاج خطر يهدد أمنكم القومي).

حميدتي هو رئيس قوات التدخل السريع السودانية، تم منحه رتبة فريق أول، وهو عضو في مجلس السيادة الانتقالي.

هذا الرجل لديه منصب سياسي فعلا في حكومة السودان ولديه رتبة فريق أول.

لننظر لمثال مشابه:

الفريق أول عبدالفتاح السيسي قام باعتقال رئيسه ووضعه في السجن. لكن أنتم كمصريين رفضتم أن يعامله العالم كإنقلابي مع أن واشنطن والاتحاد الاوروبي كانت تراه انقلابي (وبعض الدول العربية وتركيا أيضا رفضوا التعامل معه بحكم انه انقلابي) وكان سيفرض على مصر عقوبات من مجلس الأمن بجلالة قدره.

الرياض تدخلت كعادتها لحل مشاكل الدول المنهارة في محيطها ودعمت السيسي وساعدت على تخفيض حدة التوتر في مصر وانتهت تلك الحقبة بأقل قدر من الأضرار.

امتناعك عن لقاء العناصر المؤثرة داخل دولها (الفريق أول عبدالفتاح السيسي أو الفريق أول محمد حمدان دقلو (حميدتي) لا ينفي أن المخرج من الأزمة يكون من خلالهم بالعادة وليس بادعاء أنك لن تتحدث معهم لأنهم انقلابيين (كما قالت قطر وتركيا في السابق لتبرير عدم الحديث مع الفريق اول عبدالفتاح السيسي وكما تقولون الان لتبرير عدم الحديث مع الفريق اول حميدتي).

اتمنى انها وضحت 🌹

طيب خلينا ناخذ كلامك (والذي يشيعه الاخوة المصريين لكي يصبغوا الموضوع بطابع يبرر عدم تحرك رئيسهم لعلاج خطر يهدد أمنكم القومي).

حميدتي هو رئيس قوات التدخل السريع السودانية، تم منحه رتبة فريق أول، وهو عضو في مجلس السيادة الانتقالي.

هذا الرجل لديه منصب سياسي فعلا في حكومة السودان ولديه رتبة فريق أول.

لننظر لمثال مشابه:

الفريق أول عبدالفتاح السيسي قام باعتقال رئيسه ووضعه في السجن. لكن أنتم كمصريين رفضتم أن يعامله العالم كإنقلابي مع أن واشنطن والاتحاد الاوروبي كانت تراه انقلابي (وبعض الدول العربية وتركيا أيضا رفضوا التعامل معه بحكم انه انقلابي) وكان سيفرض على مصر عقوبات من مجلس الأمن بجلالة قدره.

الرياض تدخلت كعادتها لحل مشاكل الدول المنهارة في محيطها ودعمت السيسي وساعدت على تخفيض حدة التوتر في مصر وانتهت تلك الحقبة بأقل قدر من الأضرار.

امتناعك عن لقاء العناصر المؤثرة داخل دولها (الفريق أول عبدالفتاح السيسي أو الفريق أول محمد حمدان دقلو (حميدتي) لا ينفي أن المخرج من الأزمة يكون من خلالهم بالعادة وليس بادعاء أنك لن تتحدث معهم لأنهم انقلابيين (كما قالت قطر وتركيا في السابق لتبرير عدم الحديث مع الفريق اول عبدالفتاح السيسي وكما تقولون الان لتبرير عدم الحديث مع الفريق اول حميدتي).

اتمنى انها وضحت 🌹
يا أخي العقل انتحر

تقارن واحد بتاع ابل اتحط هوا مليشياته عشان يعملوا اعمال البشير القذرة في دارفور

بقائد مؤسسة عسكرية مصرية ... عقل ضيق ..... اقسم بالله ده الاخواني يستحي يقول الكام كلمة دول

تقارن بواحد مليشياته بتنهب في شعبه بل وتقوم باختصاب النساء هناك الان و تسرق المحلات وتهدد امن السفراء وتقتحم السفارات مثل سفارة الاردن التي اقتحموها

يا اخي تبا لمنطق المعيز ده

ده انت بينت و وضحت مدى الجهل الفاضح عندك

يا اخي دي هزلت اوي

وربي ده انت يتعمل عليك حفلة جامد على كام كلمة دول .. ده انت فضحت نفسك علني

وتقولي امتناعك عن لقاء العناصر ... لما كان تبقى الدولة الكلب حيمدتي كان بييجي مصر وبيلتقي السيسي

وكم من مسئول زار السودان والتقى بيهم

بس نحمد الله بس السودانيين عارفين الان مين اللي عامل فيهم كده

التاريخ بيفضح دايما يا الوكارد

وبمناسبة السيسي وعدم معاملته كانقلابي ... لاننا شعب بنفهم ... مش زيك بيقارن وزير دفاع بمربي ابل ....

يا راجل اسكت

ده انت مفضوح

وبمناسبة السيسي وعدم معاملته كانقلابي ... لاننا شعب بنفهم ... مش زيك بيقارن وزير دفاع بمربي ابل ....

انتم تصنفونه راعي إبل بينما هو مسئول في منصب رسمي في السودان. احتقاركم للسودانيين ومعاملتكم لهم بازدراء (كما يظهر من كلامك) لا يلغي حقيقة موقعه السياسي والعسكري الرسمي.

تم تعيينه رسميا في الدولة بالزبط كما تم تعيين السيسي وطرد طنطاوي وعنان.

مشكلتكم مع السودانيين أعمق من أن نحاول تفكيكها هنا ويبدو أنه ليس لدي أي وسيلة لإقناعك بأي شيء للأسف. لكن يهمني القراء ان يشاهدوا وجهة نظر أخرى غير وجهة النظر التي تنشرونها بحماس في الفضاء الإلكتروني.

كل ما يهمني هو انتهاء هذه الفتنة والحفاظ على أرواح الناس في بلد عربي شقيق يهمني أمره.

تحية،

تحية،
كلامك جميل ومفيش مشكله في وتحليل
بس الحقيقه ببساطه
مصر لا هتحارب اثيوبيا ولا هتقصف سد النهضه
كل الأمر ومافيه
احنا حبين نزود نصيب مصر من الحصه التي تأتي من اثيوبيا
وعندنا فرصه كبيره
اثيوبيا عندها حلم في السد
والسد ده كان هيتبني في وجود السيسي أو غير السيسي لأن ده مشروع قومي وبيدرسوه في المدارس فكروني بمصر لما بنت السد العالي والكل كان بيحربها عشان منبنيش السد
هيا فرصه لتزويد الحصه المائيه لمصر
وعايز اقول ليك أن مصر هتتحسن علاقتها معا اثيوبيا بس استنا شويه لأن الحصه الحمدالله بتزيد
حتى السد العالي الحمدالله مليان لدرجه انه حصل فيضانات
وفتح مفيض تشكى
المفيض ده ارض رمليه عامله زي بحيره عشان تخزين الميه الجوفيه والحمدلله كميات خياليه لاول مره في تاريخ مصر من بعد بناء السد العالي
رغم أن الاثيوبيين بيعبوا بحيره السد الملى الثالث
تبقى نظريه مصر اتحققت في عمل ضغط على أثيوبيا بزياده حصه مصر
العلاقه بين الدول مصلحه ابني وخليني اخد مصلحتي
عايز اقول ليك أن الفيضان الجديد قبل شهر غرق اراضي زراعيه في توشكا
ده فديوا في بديه السنه ده عشان تملي عينك بيه

السد بقاله فتره مليان وبنسحب ميه من مفيض توشكى وده محصلش من يوم ماتم بناء السد العالي
والفتره الدنيا غرقانه في توشكا
كل واحد عارف فين مصلحته وازاي يجبها هيا مش عافيه
والسودانيين يشوفوا مصلحتهم بحرب وتدمير بلدهم
أو باي طريقه
السودان من يوم ماعرفناه وهوا في حرب وخراب ودمار
وجنوب السودان وشمالها شاهد على كده دارفور والنيل الأبيض وكردوفان شهده على كده هوا مطلوب من مصر تصلح الكون يعني
مش جديده الحروب الاهليه في السودان والي بيشجع حد وعايزه الميدان والساحه قدامه يروح يشجعه هناك ويدعمه ويعمل الي هوا عايزه

انتم تصنفونه راعي إبل بينما هو مسئول في منصب رسمي في السودان. احتقاركم للسودانيين ومعاملتكم لهم بازدراء (كما يظهر من كلامك) لا يلغي حقيقة موقعه السياسي والعسكري الرسمي.

مشكلتكم مع السودانيين أعمق من أن نحاول تفكيكها هنا ويبدو أنه ليس لدي أي وسيلة لإقناعك بأي شيء للأسف. لكن يهمني القراء ان يشاهدوا وجهة نظر أخرى غير وجهة النظر التي تنشرونها بحماس في الفضاء الإلكتروني.

كل ما يهمني هو انتهاء هذه الفتنة والحفاظ على أرواح الناس في بلد عربي شقيق يهمني أمره.

تحية،
انت كذاب

احنا ما عندنا مشكلة مع السودانيين والا ما كانوا غالبية اللي اتحركوا على الحدود راحوا لغاية عندنا يا كذاب .... ازاي نحتقر السوداني وهوا عايش معانا

وليه اهل وناس في الاقصر واسوان

دول مننا واحنا منهم

مش عندنا صفة التكبر بتاعكم ...

يا كذاب احنا عندنا 4 مليون سوداني محدش حس انهم لاجئين وبرغم اننا ما عندنا موارد زيكم

الا اننا واخدين 4 مليون وانتوا نص مليون سوداني عندكم

يا كذاب السوداني بنروح ناكل من لحمته ونشتريها و مصريين كتير بيسافروا الخرطوم

انت ايه اللي فهمك انت يا كذاب بالعلاقة اللي بينا وبينهم

. لكن يهمني القراء ان يشاهدوا وجهة نظر أخرى غير وجهة النظر التي تنشرونها بحماس في الفضاء الإلكتروني.
تصدق بالله حسيت طسم ... نفس الطريقة ونفس الكلام ... سبحان من جعل الكذب على لسانكم

ياااااه على طنطاوي ده يا اخي

تصدق بعد ما اطرد كان السيسي بيجيبه ويقعد جنبه في كل مؤتمر

انا اعرف اللي بيطرد ده بياخد على دماغه مش بيتم تكريمه ويكون موجود في كل مؤتمر في الرئيس

الشيخ الرئيس @Alucard بقولك الحق امسح الهياط اللي انت كاتبه ... لان الاعضاء المصريين مش هيرحموك

ده انت قولت بلاوي ... تخلي مصداقيتك صفر بعد كده

الحق نفسك

انا هين بصراحة ... لكن بقية الاعضاء مش عارف هيعملوا ايه

او اكتب الهبد مسموح بالمنتدى عشان محدش ياخد عليك حاجة و الامور تعدي ضحك وخلاص

Screenshot 2023-04-14 144133.png
Screenshot 2023-04-14 144133.png

انت كذاب

احنا ما عندنا مشكلة مع السودانيين والا ما كانوا غالبية اللي اتحركوا على الحدود راحوا لغاية عندنا يا كذاب .... ازاي نحتقر السوداني وهوا عايش معانا

وليه اهل وناس في الاقصر واسوان

دول مننا واحنا منهم

مش عندنا صفة التكبر بتاعكم ...

يا كذاب احنا عندنا 4 مليون سوداني محدش حس انهم لاجئين وبرغم اننا ما عندنا موارد زيكم

الا اننا واخدين 4 مليون وانتوا نص مليون سوداني عندكم

يا كذاب السوداني بنروح ناكل من لحمته ونشتريها و مصريين كتير بيسافروا الخرطوم

انت ايه اللي فهمك انت يا كذاب بالعلاقة اللي بينا وبينهم

تصدق بالله حسيت طسم ... نفس الطريقة ونفس الكلام ... سبحان من جعل الكذب على لسانكم

ياااااه على طنطاوي ده يا اخي

تصدق بعد ما اطرد كان السيسي بيجيبه ويقعد جنبه في كل مؤتمر

انا اعرف اللي بيطرد ده بياخد على دماغه مش بيتم تكريمه ويكون موجود في كل مؤتمر في الرئيس

لنتفق أن نختلف أخي 🌹

تحية،
انا عايز ارد على نقطه احتقار السودانيين
انتا عارف كام عدد السودانيين في مصر
وشغاليين وعيشين في مصر زيهم زي المصري
لا عمرنا قلنا اطردوهم ولا عملنا عليهم كرت ارهاب ولا منينا عليهم لأنهم اخوتنا
حتى في الحرب ده أغلب الي سابو بيوتهم جم على مصر
كان أولى بيكم انكم تفتحوا ليهم بلدكم وتستضيفوهم عندكم لأنهم ضحوا معاكم في حرب اليمن ياراجل دول عدد الشهداء منهم اكتر من عدد الشهداء من جيشك
ورغم كده شفنا ايه البكاء منكم واللجئين عندنا
والسودانيين ملقوش الا مصر فتحت ليهم
رغم أن ميناء بور سودان قصاد ميناء جده
مش ناويين تخدو لجئين من السودان

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى