الجيش الاثيوبي يدفع بمنظومات دفاعية جديدة لمحيط سد النهضة

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
انا عايز ارد على نقطه احتقار السودانيين
انتا عارف كام عدد السودانيين في مصر
وشغاليين وعيشين في مصر زيهم زي المصري
لا عمرنا قلنا اطردوهم ولا عملنا عليهم كرت ارهاب ولا منينا عليهم لأنهم اخوتنا
حتى في الحرب ده أغلب الي سابو بيوتهم جم على مصر
كان أولى بيكم انكم تفتحوا ليهم بلدكم وتستضيفوهم عندكم لأنهم ضحوا معاكم في حرب اليمن ياراجل دول عدد الشهداء منهم اكتر من عدد الشهداء من جيشك
ورغم كده شفنا ايه البكاء منكم واللجئين عندنا
والسودانيين ملقوش الا مصر فتحت ليهم
رغم أن ميناء بور سودان قصاد ميناء جده
مش ناويين تخدو لجئين من السودان

ربما لا تعلم، السعودية استضافت كل السودانيين القادمين من السودان مجانا ولم تحرمهم من الدخول للسعودية بل وتم منحهم تأشيرة خاصة وضيافة على حساب الديوان الملكي معززين مكرمين حتى انتهاء هذه الفتنة.

احد الاخوة يسمي فريق أول سوداني راعي ابل فقط لانه لا يعجبه منصبه ماذا تريدني ان اسمي هذا؟ احترام؟

هناك مصريين كثيرين على تويتر يطالبون باعادة ضم السودان لمصر. وكأن الشعب السوداني ليس له حق اساسا لتقرير مصيره وتنظيم بلده. هذا احترام ام احتقار (ووقاحة)؟

ما هو مبرر الكراهية التي ظهرت في فيديو القبض على القوات المصرية في السودان؟ تتوقع جاءت من فراغ؟

دعني أضيف هنا، لو استمرت الحرب النفسية التي يشنها بعض المصريين على الشعوب العربية في السوشيال ميديا لن يبقى لمصر صديق.

ربما لا تعلم، السعودية استضافت كل السودانيين القادمين من السودان مجانا ولم تحرمهم من الدخول للسعودية بل وتم منحهم تأشيرة خاصة وضيافة على حساب الديوان الملكي معززين مكرمين حتى انتهاء هذه الفتنة.

احد الاخوة يسمي فريق أول سوداني راعي ابل فقط لانه لا يعجبه منصبه ماذا تريدني ان اسمي هذا؟ احترام؟

هناك مصريين كثيرين على تويتر يطالبون باعادة ضم السودان لمصر. وكأن الشعب السوداني ليس له حق اساسا لتقرير مصيره وتنظيم بلده. هذا احترام ام احترام (ووقاحة)؟

ما هو مبرر الكراهية التي ظهرت في فيديو القبض على القوات المصرية في السودان؟ تتوقع جاءت من فراغ؟
هوا انتا فرحان عشان عملت تمديد لناس راح تعتمر
لا احنا عيزينك تشيل كميه
تاخد كده خمسين ألف على الأقل
انت عارف الملايين
انا عايز اقول ليك أن اليمنيين الي في السودان رجعتوهم على مطار صنعاء
مش حتى مطار عدن أو مطار سيؤن
عشان ميكنش عندكم لاجئين رحلتهم صنعاء عشان مطار عدن مش قادر يستقبل عدد كبير من الرحلات مصبرتوش عليهم حتى
المصرين مش حابين دقلوا لازم نحبه يعني
لا جاء من قله اصل من ناس قله
مصر معملتش ليهم حاجه اصلا بس في ناس معقده من موضوع حلايب وشلاتين الي هيا مصريه غصب عن اي حد في الكون
والغريبه زعلانين أن حلايب وشلاتين مصريه بس مش زعلانيين أن السودان بقى دولتين
مش زعلانين أن دار فور مدينه اشباح واموات وعائشه في العصور الحجريه مش زعلانين في الحرب في كردوفان وفي النيل الابيض
بس عشان مصر خدت أرضها زعلانين
بس نقول ايه الي يزعل يزعل
هتفضل مصر هيا الحضن للسودان وهيا البلد المفتوح ليهم ده الحقيقه الي مش ممكن تتغير ببساطه

هوا انتا فرحان عشان عملت تمديد لناس راح تعتمر
لا احنا عيزينك تشيل كميه
تاخد كده خمسين ألف على الأقل
انت عارف الملايين
انا عايز اقول ليك أن اليمنيين الي في السودان رجعتوهم على مطار صنعاء
مش حتى مطار عدن أو مطار سيؤن
عشان ميكنش عندكم لاجئين رحلتهم صنعاء عشان مطار عدن مش قادر يستقبل عدد كبير من الرحلات مصبرتوش عليهم حتى
المصرين مش حابين دقلوا لازم نحبه يعني
لا جاء من قله اصل من ناس قله
مصر معملتش ليهم حاجه اصلا بس في ناس معقده من موضوع حلايب وشلاتين الي هيا مصريه غصب عن اي حد في الكون
والغريبه زعلانين أن حلايب وشلاتين مصريه بس مش زعلانيين أن السودان بقى دولتين
مش زعلانين أن دار فور مدينه اشباح واموات وعائشه في العصور الحجريه مش زعلانين في الحرب في كردوفان وفي النيل الابيض
بس عشان مصر خدت أرضها زعلانين
بس نقول ايه الي يزعل يزعل
هتفضل مصر هيا الحضن للسودان وهيا البلد المفتوح ليهم ده الحقيقه الي مش ممكن تتغير ببساطه

لنتفق أن نختلف 🌹

بحب ردك لما تزنق
تحياتي ليك
لا ولسا

والله خايف عليه من رد فعل الناس ... لانه بين مدى التفكير اللي عنده ورؤيته ..

شيء صعب جدا

اتمنى من الله ان يهديه و يهدي جمبع المسلمين

بس اذا كنت تسير على طريق روود رانر .... فالخاتمة معروفة

هناك مصريين كثيرين على تويتر يطالبون باعادة ضم السودان لمصر. وكأن الشعب السوداني ليس له حق اساسا لتقرير مصيره وتنظيم بلده. هذا احترام ام احتقار (ووقاحة)؟

دعني أضيف هنا، لو استمرت الحرب النفسية التي يشنها بعض المصريين على الشعوب العربية في السوشيال ميديا لن يبقى لمصر صديق.
هري وهياط

وانت عارف الاجابات بس تتناسى وتتجافل عنها

وبالنسبة لراعي الابل فأصبح راعي للسارقين و المغتصبين و القاتلين ... فأحترمه ده ازاي ولا اشيد بيه

ثواني... انت متعرفش انه حرامي كمان وبيسرق ذهب السودانيين ... روح ابحث

بالنسبة للكراهية ... فدول نفوس مريضة ... ولا يعرفوا حاجة والحرامي طلع اعتذر على اللي حصل للقوات المصرية لانه عارف اخرتها يا حلو

بس برده مش عاوز اقولك اد ايه في دولة مجاورة ليك عملت عداوة وكراهة اسمها اليمن .... هيفضل فيه شرخ كبير وعميق فيهم..زوانت عارف اللي بعدها .. ان كنت لا تعرف الحقيقة فاذهب وتفحس تويتر كما انك تريد ان ترى المشهد الاخر الذي لا تريد ان تراه

ولكن نحن نوعي زوار المنتدى ونريد ان نعلمهم بالحقيقة

الأثيوبين بيصعدوا بشكل خطير ويحاولوا اظهار الطرف الأخرين بموقف محرج ولكن من فرط في البداية لا يصيح ويولول في النهايه اثيوبيا الأن وكأنها تقول كش ملك للجميع.

بحب ردك لما تزنق
تحياتي ليك

لا ولسا

والله خايف عليه من رد فعل الناس ... لانه بين مدى التفكير اللي عنده ورؤيته ..

شيء صعب جدا

اتمنى من الله ان يهديه و يهدي جمبع المسلمين

بس اذا كنت تسير على طريق روود رانر .... فالخاتمة معروفة

طيب اخي والله والله اني استطيع ان ارد بلا ادنى مشكلة لكني لا اجد مبرر لأن يستمر النقاش إلى مالا نهاية. عندي اشياء اخرى في حياتي غير النقاش الذي لا يتوقف صدق او لا تصدق.

أحدنا يجب أن يضع حدا ينهي النقاش وإلا لن نتوقف أبدا وبحسب تجربتي الطويلة هنا، من الأفضل أن يكون أنا من يوقف النقاش.

هذا الأمر من مصلحتي ومصلحتكم أيضا.

اذا تشوف اني اتزنقت وهذا يعطيك شعور بالانجاز فأنا اشد على يدك واشجعك ولتتنصر علي عادي.

تحية،

طيب اخي والله والله اني استطيع ان ارد بلا ادنى مشكلة لكني لا اجد مبرر لأن يستمر النقاش إلى مالا نهاية. عندي اشياء اخرى في حياتي غير النقاش الذي لا يتوقف صدق او لا تصدق.

أحدنا يجب أن يضع حدا ينهي النقاش وإلا لن نتوقف أبدا وبحسب تجربتي الطويلة هنا، من الأفضل أن يكون أنا من يوقف النقاش.

هذا الأمر من مصلحتي ومصلحتكم أيضا.

اذا تشوف اني اتزنقت وهذا يعطيك شعور بالانجاز فأنا اشد على يدك واشجعك ولتتنصر علي عادي.

تحية،
اتفق معك احدنا يجب ان يوقف النقاش

لان لنا اولويات وعمل

صدقت في هذه

ربنا يعينك

الأثيوبين بيصعدوا بشكل خطير ويحاولوا اظهار الطرف الأخرين بموقف محرج ولكن من فرط في البداية لا يصيح ويولول في النهايه اثيوبيا الأن وكأنها تقول كش ملك للجميع.
صدقت

شكله في حفله عسكريه لكن الطرف المصري مايقدر يعملها بسبب سوء الاقتصاد عنده وابتعاد الحلفاء ماعنده رفاهية القرار كما السابق لو فعلها من البدايه كان لقى دعم خليجي وعربي لكن بعد الاتفاقيات ووضعية النفس الطويل اللي ضاع في مؤتمر الحفله ضيعت الفرصه

ازين لهم يستفيدون من خبراتنا في استخدام الطاقه الشمسيه وتقنية النانو في التحليه

عليهم ان يقيمو محطات تحليه وبتكون مهدده من اثيوبيا

ويصبح الوضع (كلن عنده شيء يخاف عليه سواء سد اثيوبيا او تحلية مياه مصر)

اللي فرط من البدايه يتحمل التكاليف : السياسيه والماليه

لو تعلمنا شئ من الحروب الاخيرة فكل هذة الاسلحة الروسية الخردة لن تنفع اخد بشئ

منظمات عتيقة من عصور متحجرة مصر امتلكتها و تعلمها ايضا

و الكذاب من يدعي ان اثيوبيا لها علاقة بدعم قوات التدخل السريع السوداني... لا اعرف لماذا يتنفس البعض ابكذب بهذا الشكل 😂 فهل هو مرض نفسي مثلا!!

قوات التدخل السريع ليس لعا علاقة باثيوبيا من قريب او من بعيد

و بردوا موتوا بغيظكم فلن ننجر لحرب قذرة فاشلة مثل الاخرون و لن ندخل مستنقعات أفريقيا 😜

لو تعلمنا شئ من الحروب الاخيرة فكل هذة الاسلحة الروسية الخردة لن تنفع اخد بشئ

منظمات عتيقة من عصور متحجرة مصر امتلكتها و تعلمها ايضا

و الكذاب من يدعي ان اثيوبيا لها علاقة بدعم قوات التدخل السريع السوداني... لا اعرف لماذا يتنفس البعض ابكذب بهذا الشكل 😂 فهل هو مرض نفسي مثلا!!

قوات التدخل السريع ليس لعا علاقة باثيوبيا من قريب او من بعيد

و بردوا موتوا بغيظكم فلن ننجر لحرب قذرة فاشلة مثل الاخرون و لن ندخل مستنقعات أفريقيا 😜
عاوزين نفهم, هي منظمه وحشه و الا حلوه ؟

و حاسب لان كلامك ينسحب تلقائيا على حامي الحمى و فارس الميدان خير اجناد الارض الطعميه سلامة قلبه 🤭

هناك تحرش واستفزاز واضح من الاحباش المصريين
على الحكومة المصرية تعقل وعدم المجازفة خاصة في هذا ظرف فالواضح أنو استفزاز لادخال مصر في اتون حرب قوية
وعلى القيادة المصرية أم تلعب بكل اوراقها وتقوي نفسها لأنو الي يفعلون الاثيوبيين خطة اكبر منهم ومن الي خلفوهم وهي خطة أمريكية اسرائيلية لمحاصرة مصر
مصر أو السيسي عليه تقوية نفسه وتشجع قليلا وان يلعب على المكشوف يدعم حماس والجهاد الاسلامي وعلانا وان يدعم الروس والصيينيين ويهدد أمريكا بقواعد عسكرية روسية وبدعم مصري لروسيا ودعم لايران في المنطقة كفاه خوفا
مصر لديها الكثير من الاوراق الي تستطيع انها تلعب بهم وتهدد بهم أمريكا واسرائيل واثيوبيا بدون اطلاق طلقة واحدة ولكن السيسي يتفرج

ياسيدي الأعضاء السعوديين نفسهم و اقفين في صف المعارضة ان مصر تفشخ إثيوبيا بدل استخدام التفاوض
مصر لا يجب ان تتفاوض مع الاثيوبيين
مصر عليها ان تثير القلاقل في الاحتباس وتساعد وتدعم وحتى تخلق الفتنة والحرب الداخلية وتدعم المتحاربين بسلاح وبهكذا ستكنفي اثيبويبا بنفسها لفترة وتعرف في ظلام

صحيح الجيش المصري لم يدخل اي منظومة غربية لحد ال irst t 😂 ولا ادخل منظومات معدلة خاص به 😂
الي هي ايه ؟ و كم عددها ؟

اخشى ان العمود الفقري للدفاع الجوي المصري ما زال "خرا" كما تصف حضرتك.

مصر لا يجب ان تتفاوض مع الاثيوبيين
مصر عليها ان تثير القلاقل في الاحتباس وتساعد وتدعم وحتى تخلق الفتنة والحرب الداخلية وتدعم المتحاربين بسلاح وبهكذا ستكنفي اثيبويبا بنفسها لفترة وتعرف في ظلام
صراحتنا انا ضد هذا الأسلوب و اعتبره اسلوب قذر... و لو علمت اثيوبيا بذلك هنكسب عداء تاريخي ضد الشعب الإثيوبي في بلد سوف نظل مرتبطين بها طوال تاريخنا بسبب النيل

التفاوض معاهم هو الافضل... و هم اساسا حتس الان أثبتوا الفشل الذريع في بناء سد من 2011 حتي 2023!! و لم يكتمل و سط كوارث من اغتيال مهندس السد و هروب شركة metec التابعة للجيش بالمليارات و تسليمها اشياء مخالف للموضفات و شكوي الشركة الايطالية منهم و.... و كل دة اموال بيتم اهدارها و لم تخلق اي عائد حتي الان

التفاوض هو الافضل و هدف اثيوبيا الأساسي هو توليد الكهرباء (الكهرباء و الطاقة اغلي من المياة و الغذاء)... و لذلك تمرير المياة باقصي قدرة هو افضل شئ لتحقيق الربح و تعويض كل هذة الاموال

حتي يتحدث الإثيوبين (في تصريح يتم تحريفة من العرب) عن بناء سدود صغيرة لتحميع المياة من المستنقعات و الانهار الصغيرة و صبها في مياة النيل لزيادة توليد الطاقة...

هناك مشكلتين لمصر الاولي هي قواعد الملي و اثيوبيا ترفض التسيق مع مصر... مصر تريذ الملي في سنوات طويلة و خفض الملي في حالة حدوث موسم جفاف و اثيوبيا ترفض ذلك و تريد الملي باقصي سرعه... (و المضخك ان بسبب فشل اثيوبيا و التاخيرات المستمرة فترة الملي اصبحت اطول بكثير)

المشكلة الاخري... هو قواعد امان السد... هل السد أمن من الانهيار ام لا... و اثيوبيا ترفض السماح بمراجعة عوامل الامان و موصفات السد

المنظومات الاثيوبية اغلبها قديمة ويسهل اخمادها وتدميرها ما عدى منظومة واحدة وهي منظومة سبايدر الاسرائيلية مسلحة بصاروخ ديربي بمدى 50 كم او 70 كم ( وهي قد تكون مخصصة لضرب الرافال المصرية )

صراحتنا انا ضد هذا الأسلوب و اعتبره اسلوب قذر... و لو علمت اثيوبيا بذلك هنكسب عداء تاريخي ضد الشعب الإثيوبي في بلد سوف نظل مرتبطين بها طوال تاريخنا بسبب النيل

التفاوض معاهم هو الافضل... و هم اساسا حتس الان أثبتوا الفشل الذريع في بناء سد من 2011 حتي 2023!! و لم يكتمل و سط كوارث من اغتيال مهندس السد و هروب شركة metec التابعة للجيش بالمليارات و تسليمها اشياء مخالف للموضفات و شكوي الشركة الايطالية منهم و.... و كل دة اموال بيتم اهدارها و لم تخلق اي عائد حتي الان

التفاوض هو الافضل و هدف اثيوبيا الأساسي هو توليد الكهرباء (الكهرباء و الطاقة اغلي من المياة و الغذاء)... و لذلك تمرير المياة باقصي قدرة هو افضل شئ لتحقيق الربح و تعويض كل هذة الاموال

حتي يتحدث الإثيوبين (في تصريح يتم تحريفة من العرب) عن بناء سدود صغيرة لتحميع المياة من المستنقعات و الانهار الصغيرة و صبها في مياة النيل لزيادة توليد الطاقة...

هناك مشكلتين لمصر الاولي هي قواعد الملي و اثيوبيا ترفض التسيق مع مصر... مصر تريذ الملي في سنوات طويلة و خفض الملي في حالة حدوث موسم جفاف و اثيوبيا ترفض ذلك و تريد الملي باقصي سرعه... (و المضخك ان بسبب فشل اثيوبيا و التاخيرات المستمرة فترة الملي اصبحت اطول بكثير)

المشكلة الاخري... هو قواعد امان السد... هل السد أمن من الانهيار ام لا... و اثيوبيا ترفض السماح بمراجعة عوامل الامان و موصفات السد
أنا معاك أنو اسلوب لكن هي طريقة الوحيدة لاجبار الاثيوبيين على تفاوض
كلنا مع أنو اثيبويبا تصبح دولة غنية وكفاها فقراء ومرمطة وبلعكس مفخرة كبيرة ستكون لكامل افريقيا أنو في مثال ناجح لدولة خرجت من المجاعة والجوع الى النجاح وتالق وكافريقي سأكون سعيداً جدا بنجاحهم لكن بدون اي مش الماء أو حياة وشريين الشعب المصري الذي تعتبر الفلاحة قوته واساس معيشته ونيل جزء لا يتجزء من الفلاحة والفلاحين وتاريخ مصر
لكي تفرض أنو الاثيوبيين يفاوضوك باحترام وحتى يصير اتفاق أنو ملئ سد يكون على 4 سنين وتخرج الجميع حبايب واصدقاء عليك اتباع هذه السياسة كما تفعل أمريكا أو روسيا أو حتى إيران وتركيا

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى