السويس: عودة الملاحة في القناة بعد تعويم السفينة الجانحة

المعضلة 👇


  • مجموع المصوتين
    119
  • الاستطلاع مغلق .
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
the internship good job GIF
 
اكثر من نصف برج خليفه واطول من برج ايفل و تمثال الحريه و برج القاهرة ويجي واحد يقولك فضيحة وفشلتم في التعامل مع الحدث..ولا حول ولاقوة الا بالله !
البروباجاندا دي سببها ان الحوادث في القناة تقريبا صفر في المائة وهذا مدعاة للفخر
يعني حاجه نادرة عشان كده مسمعه
 

مع اني غير مقتنع ان الرياح فقط هي المتسبب بالكارثه وانه هناك عاملين لعبا دورا اساسيا في الحادث الغير مسبوق .. الاول خلل بالسفينه والثاني خطأ بشري لكن هل من الممكن عمل مصدات للرياح على جانبي القناة و على طولها بارتفاع معين يعني بمثابة جدار واهو يحمي السفن من الهجمات المحتمله كنوع من الاحتياط ايضا لكن اذا تعطلت احداها ستكون مشكلة كبيرة..ويجب ان يكون جدار ضخم ومرتفع جدا..امر غير عملي اعتقد..والحل العملي هو منع اي سفينة يقودها مواطن هندي من المرور ونريح راسنا ونأمن أنفسنا.
 
التعديل الأخير:

احنا ممكن نستفاد من الموضوع ده في تنشيط السياحة....نعمل رحلات عالمية ونجيب السياح يتفرجوا على السفينة وهى واقفه بالعرض...والصورة ب10دولار جنب السفينة...هنلم مليارات
 
مع اني غير مقتنع ان الرياح فقط هي المتسبب بالكارثه وانه هناك عاملين الاول خلل بالسفينه والثاني خطأ بشري لكن هل من الممكن عمل مصدات للرياح على جانبي القناة و على طولها بارتفاع معين يعني بمثابة جدار واهو يحمي السفن من الهجمات المحتمله كنوع من الاحتياط ايضا لكن اذا تعطلت احداها ستكون مشكلة كبيرة..ويجب ان يكون جدار ضخم ومرتفع جدا..امر غير عملي اعتقد.
ممكن أشجار طويلة مصدات للرياح بس ممكن تسبب خلل امني لو جماعة استخبت فيها واستهدفت القناة
 
جرف التربة المحيطة بالسفينة هو ال easy part

تحتاج ايضا ل dredging ship لسحب التربة من تحت مقدمة السفينة و مصر تملك هذه المعدات من يقوم بها الشركة الهولندية لكن طبعا هذا وحدة لا يكفي تحتاج ان تقوم بتخفيض وزن السفينة ويجب أن تتم العملية بشكل محسوب جدا حتى لا يختل توازن السفينة ويسوء الوضع لهذا تم تدخل البحرية الأمريكية


العملية ستكون صعبة حتى لدول كالولايات المتحدة و مصر وحدها لا تملك فرصة لحلها دون تدخل
هو فين البحرية الامريكية اللي تدخلت في الموضوع
 
ممكن أشجار طويلة مصدات للرياح بس ممكن تسبب خلل امني لو جماعة استخبت فيها واستهدفت القناة
ممكن حتى ردم رملي كبير وضخم زي تبه مرتفعه على جانبي القناة بمسافة مدروسة ومزودة باجهزة مراقبة ومستشعرات و حتى سيكون لها فوائد عسكريه في حال المواجهة مع الاسرائيليين..مش عايز اقول زي جدار برليف لكن فكرة مشابهة لكن لصد الرياح..لكن بشكل عام نحتاج الى تطوير جانبي او ضفتي القناة والله اعلم.
 
ممكن حتى ردم رملي كبير وضخم زي تبه مرتفعه على جانبي القناة بمسافة مدروسة حتى سيكون لها فوائد عسكريه في حال المواجهة مع الاسرائيليين..مش عايز اقول زي جدار برليف لكن فكرة مشابهة لكن لصد الرياح.
ممكن بس ممكن يكون ليها اضرار دية عاوزة واحد متخصص
 
احنا ممكن نستفاد من الموضوع ده في تنشيط السياحة....نعمل رحلات عالمية ونجيب السياح يتفرجوا على السفينة وهى واقفه بالعرض...والصورة ب10دولار جنب السفينة...هنلم مليارات
فعلا وربما نجني ارباح اكثر من مرور السفن و ستكون اعجوبه من عجائب الدنيا مثل الاهرامات وسور الصين وطبعا برج بيزا المائل و غيرها يأتي الناس من كل مكان لمشاهدتها وممكن نحولها الى فندق عائم اقصد عالق.
 
ا

اخر واحد هو الوحيد الي فاهم فيهم وبيشغل عقله.
عسولة اوى مثل الملاقط
ربنا يرزقنى ببنوتة يارب مع انى لسه متجوزتش بس بحب خلفة البنات تحس انها حبيبة ابواها والبهجة والحنان فى البيت
 
وتمر الايام ويبقى ابو كلين يدقدق مكانك راوح.
 
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى