تمديد تمركز المقاتلات المصرية فى اليونان

Screenshot_2021-01-22-15-19-44-58_0b2fce7a16bf2b728d6ffa28c8d60efb.jpg
تم تجربته برحله متواصله من اليونان الي مصر اعتقد هو ده المقصود بالخبر وكان فيه احتمال تصنيع لنسخه شبيه بالجويند مع نقل تكنولوجيا بعض الالكترونيات للتصنيع المشترك بين مصر واليونان وفرنسا ولم يتم الحديث مره اخري بالموضوع اليونان الان تحتاج إلي 3 قطع متوسطه الحجم وتم عرض بيلهار وقطعتين اخري

عندي سؤال منطقي اخي المحترم. لو اشتعلت مواجهة جوية في الصيف الماضي بين الاتراك١و المصرين هل ٢٤ رافال تكفي.ارجو رد منطقي
هذه المواجهة اين ستكون؟
اذا كانت في ليبيا يبقى السؤال ده توجهه للاتراك وليس لنا لانه بكل بساطة كم تستطيع تركيا حشد طائرتها
الاتراك اذا حاولوا منازعتنا في امننا القومي ليبيا عسكريا سيخسروا يا استاذي وساذكر لك سبب واحد فقط قارن بين خطوط الامداد فقط بين الطرفين وانت ستعرف الاجابة

هذه المواجهة اين ستكون؟
اذا كانت في ليبيا يبقى السؤال ده توجهه للاتراك وليس لنا لانه بكل بساطة كم تستطيع تركيا حشد طائرتها
الاتراك اذا حاولوا منازعتنا في امننا القومي ليبيا عسكريا سيخسروا يا استاذي وساذكر لك سبب واحد فقط قارن بين خطوط الامداد فقط بين الطرفين وانت ستعرف الاجابة
لا انا قلت في المتوسط ولم تقصد ليبيا

حتى لو في المتوسط لدينا من الطائرات ما يكفي لصد اي مناوشات منهم والاهم ولعلك نسيته ان مثل هذه المعارك تكون معركة اسلحة مشتركة يعني قوات جوية وبحرية ايضا

وعلى فكرة هم يعلموا جيدا قوة بحريتنا وجربوا استفزازنا وشافوا العين الحمراء من جانبنا......في اخر مناورة بينا وبين الاصدقاء في اليونان وقبرص بمشاركة ايضا الاشقاء في الامارات والاصدقاء في فرنسا تم رصد فرقاطة تركية بتحاول ان تدخل منطقة المناورات لكي تعطل هذه المناورات فكان الرد المصري بتوجه مباشرة تجاه الفرقاطة التركية للاصطدام بها في اشارة قوية من جانبنا انه لا يوجد تهاون من جانبنا في امننا القومي فكانت النتيجة هروب الفرقاطة التركية وابتعادها عن منطقة المناورات

الخلاصة ان الاتراك ليس اغبية هم يعلموا جيدا قوة البحرية المصرية والقوات الجوية المصرية حاليا ولن يخاطروا معنا لانهم يعلموا اننا لسنا كسوريا او العراق مع احترامي الكامل للدولتين واتمنى ان يرجعوا الى قوتهم السابقة واكثر باذن الله

يعني ايه في المتوسط؟
هانقول لتركيا لو رجالة تعالولنا وسط البحر؟

المواجهة يا اما في تركيا و دا مش هايحصل لانه مش هدف مصر خالص.
يا اما في ليبيا او في مصر و ساعتها الموضوع محسوم لوجيستيا لمصر.

يعني ايه في المتوسط؟

هو ممكن يكون يقصد ان الاتراك يحاولوا يستفزونا في منطقتنا الاقتصادية عند حقل ظهر مثلا يا استاذي العزيز
تحياتي لك

يعني ايه في المتوسط؟

في رايك لو هاجم الجيش المصري الاتراك في ليبيا بطبيعة الحال سيكون في موقف قوة. هل يبقي الاتراك يتفجرو بطبيعة الحال لا.
قد يهاجمون حقل ضهر او حتي الهاء الجيش المصري من جهة البحر المتوسط.

في رايك لو هاجم الجيش المصري الاتراك في ليبيا بطبيعة الحال سيكون في موقف قوة. هل يبقي الاتراك يتفجرو بطبيعة الحال لا.
قد يهاجمون حقل ضهر او حتي الهاء الجيش المصري من جهة البحر المتوسط.
حقل ظهر لو حاولوا يقربوله تركيا هاتنام على الرصيف وكفاية نخرجه من ليبيا و العراق و سوريا و قبرص و نسلح الاكراد و نعمل عليهم حفلة شواء من كل جانب بمشاركة ايطاليا و روسيا فرنسا و انجلترا شركاء الحقل بجانب اليونان ضمن اتفاق الدفاع المشترك

هو ممكن يكون يقصد ان الاتراك يحاولوا يستفزونا في منطقتنا الاقتصادية عند حقل ظهر مثلا يا استاذي العزيز
تحياتي لك
لو رجال التركي يجرب يتعدى الخط اللي رسمه السيسي
وهذا الكلام واقع مو عنتريات
ويسهل شرحه في ما قاله احد الاخوان وهو خطوط الامداد مصر تتفوق فيه
وايضا مصر عندها حلفاء ينشد فيهم
الظهر مثل الإمارات والسعودية
وهذا ظهر في المتوسط بارسال الامارات والسعودية طائرات حربيه
لليونان وهذي رمزيه واضحه من دول التحالف بان اي شأن في المتوسط
سنتدخل فيه لوجود حليف وايضا لحماية مصالح دول التحالف في المتوسط وايضا تدخل فرنسا بشراسه
كان له دول كبير ايضا
هذي وجهة نظري

بالتوفيق 👍🏻

لو رجال التركي يجرب يتعدى الخط اللي رسمه السيسي
وهذا الكلام واقع مو عنتريات
ويسهل شرحه في ما قاله احد الاخوان وهو خطوط الامداد مصر تتفوق فيه
وايضا مصر عندها حلفاء ينشد فيهم
الظهر مثل الإمارات والسعودية
وهذا ظهر في المتوسط بارسال الامارات والسعودية طائرات حربيه
لليونان وهذي رمزيه واضحه من دول التحالف بان اي شأن في المتوسط
سنتدخل فيه لوجود حليف وايضا لحماية مصالح دول التحالف في المتوسط وايضا تدخل فرنسا بشراسه
كان له دول كبير ايضا
هذي وجهة نظري

بالتوفيق 👍🏻
اتفق معك تماما
تسلم على روحك ومشاعرك الطيبة
تحياتي لك

معلش يا شباب اسف للتدخل بس الاخ الخبير كان بيتكلم فارس لفارس طب حلو امسك كلامك ده بقي عشان لو رديت بعده هتتطلع لاموخذه وارجو لا تذهب لتشتكي لاسيادك وانت فاهم كويس
لو فارس لفارس المناوراه الاخيره ميدوزا 10 بلمتوسط لما كمال رايس التي تمت أهنتها من اليونان فاكر الحادثه دي نرجع للمهم لما كانت الفرقاطه تتجسس على المناورة وتم إرسال لها تحذير بالابتعاد ولم يتم الرد وحينما تم الإتصال بالقيادة بالمستيرال تم إعطاء الأمر بالتعامل وخرجت فرقاطه بيري شوف بعتنا ايه بيري فقط خرجت من التشكيل باقصي سرعه للاعتراض وكانت تسير باتجاه كمال رايس مع الفرق بالتكنولوجيا ولكن تم الهروب كالفيران الشوارع وخرجت من منطقه المناورات وأقسم بالله من كلام الاشاوس أنهم كانوا فعلا كانو مستنيين اللحظه دي وكانو هيجبوهم في شوال قبطان السفينة هو السفينه بتاعته دي حاجه اتذكرت وليها موضوع هنا لو عايز اعتراضات تاني أنا عندي كتير بس المره دي بالاعماق وكانت هيام عمل حفله جميله لسمك المتوسط بس هما باخر لحظه طلبو التراجع اوعي تنسي الجون الي اتكلم عليه السيسي عشان ده شامل يلا زي ما قولت لك دور علي حاجه تاني

ياشباب لو فيه ناس كده مش فاهمه مطلع أو ملازم اعمل اشاره وانا احضر علي طول اقسم بالله العظيم البحر ياما بيداري كتير بس احنا الي مبنحبش نتكلم (احنا مش بتوع شو زي ناس)فعلا رجاله ميكروفون

تواجد المقاتلات المصرية في اليونان هي رسالة سياسية من مصر و اليونان لتركيا .
لا دخل لها بالسياسة خالص هو حسب الاتفاقيات العسكريه وتوجد أيضا مقاتلات للمملكه العربيه السعوديه والامارات الشقيقه وفرنسا

لا دخل لها بالسياسة خالص هو حسب الاتفاقيات العسكريه وتوجد أيضا مقاتلات للمملكه العربيه السعوديه والامارات الشقيقه وفرنسا

كل هذة الدول معادية للسياسة التركية

كل هذة الدول معادية للسياسة التركية
نعم اخي ولكن مصر والامارات الشقيقه بينهم وقبرص واليونان اتفاقات دفاعيه وتعاون عسكري وتواجد المملكه بشرق المتوسط لمسانده الاشقاء كما تعودنا منها دائما

نعم اخي ولكن مصر والامارات الشقيقه بينهم وقبرص واليونان اتفاقات دفاعيه وتعاون عسكري وتواجد المملكه بشرق المتوسط لمسانده الاشقاء كما تعودنا منها دائما

اتفاق دفاع مشترك

عودة
أعلى