تمديد تمركز المقاتلات المصرية فى اليونان

تواجد المقاتلات كان من ضمن اتفاقيه الدفاع المشترك ويتم تمديدها حسب الحاجه وعددهم 4 مقاتلات

على فكرة يا استاذنا في كروز هندي هناك منتظرك تنور في الموضوع بتاعي مداه 290 كيلوا

اكيد لازم تنورنا
انا شوفت الخبر فعلا ويشرفني اني اكون متواجد هناك
لكن مع الاصدقاء في اليونان ممكن ناخذ حق التصنيع واحنا وشطارتنا معاهم في المفاوضات لكن الكروز الهندي تعاقد مباشر اعتقد لسد النواقص لدينا

الحقيقة انا باشفق على رجالتنا في هيئة التسليح المصرية مثل هذه التعاقدات كان المفترض تمت من 15 سنة على الاقل لكن رحمة الله عليه الرئيس السابق مبارك لم يكن يرغب في اغضاب الامريكان لكن الحقيقة نحن الان نستفيد من قدراتنا وعلاقتنا الممتازة مع الاصدقاء في اوربا واديك شايف صفقاتنا ما شاء الله مع الالمان والفرنسيين والايطاليين ومستقبلا اليونان وقبلهم الروستدل على هذا
تحياتي لك

يعني احنا دلوقتي بنطور المقاتلات بتاعتنا في اليونان يا استاذ جوكر انا متلخبط
التطوير مرتبط بعقد صفقه مع أمريكا ولكن التطوير كان باحدي الدولتين باليونان والبرتغال وأعتقد كده هترسي علي اليونان لا نريد أن يحدث الأمر مره اخري

التطوير مرتبط بعقد صفقه مع أمريكا ولكن التطوير كان باحدي الدولتين باليونان والبرتغال وأعتقد كده هترسي علي اليونان لا نريد أن يحدث الأمر مره اخري
والتطوير هيبقى لمعيار كام وهل هيبقى ناقص زي كل مرة

والتطوير هيبقى لمعيار كام وهل هيبقى ناقص زي كل مرة
هو تطوير اليونان فايبر ولا اعلم الكلام ده كان ب2017 والمبلغ كبير للتطوير ننتظر لحين ظهور اخبار اخري أن شاء الله

مش فاهم حاجة ليه الاف ١٦ ما هما عندهم يعني او رافال سوخوي منطقية شوية انما الاف ١٦ مش مفهومة .

واللي اكثر استغراب هو التصنيع البحري ليه مش جوي .

ويزيد الموضوع استغراب واستغراب بشكل كبير

المقابل اللي اليونان عرضاه في مقابل تواجد الاف ١٦ هناك مقابل كبير

نريد مزيد من الايضاح
أظن الاف 16 عشان التوافق ..لو هيروح غيرها هيبقى الرافال و دى أكيد هيبقى فيه مناورات بيها بعد تعاقد اليونان عليها

أظن الاف 16 عشان التوافق ..لو هيروح غيرها هيبقى الرافال و دى أكيد هيبقى فيه مناورات بيها بعد تعاقد اليونان عليها
الرافال ليس لدينا الا 24 حبه فمعتقدش ممكن نتنازل بالتواجد لدوله اخري فتره طويله وهما معجبين اوي بالرافال

طبعا تمديد تواجد مقاتلات الفالكون المصرية في اليونان دليل قاطع بأن المصالحه مع تركيا أصبحت قاب قوسين أو أدنى 😁😁

الرافال ليس لدينا الا 24 حبه فمعتقدش ممكن نتنازل بالتواجد لدوله اخري فتره طويله وهما معجبين اوي بالرافال
عندي سؤال منطقي اخي المحترم. لو اشتعلت مواجهة جوية في الصيف الماضي بين الاتراك١و المصرين هل ٢٤ رافال تكفي.ارجو رد منطقي

وماد تؤثر الفالكون منزوعة المخالب علي الاتراك
https://www.defense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.com/2021/01/20/%d8%b5%d8%ad%d9%81-%d9%8a%d9%88%d9%86%d8%a7%d9%86%d9%8a%d8%a9-%d8%b3%d8%a8%d8%a8-%d8%b4%d8%b1%d8%a7%d8%a1-%d8%a3%d8%ab%d9%8a%d9%86%d8%a7-%d9%84%d9%85%d9%82%d8%a7%d8%aa%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%b1%d8%a7/
اتفضل 🌶️بس ماتروحش تعيط للاداره وتقول عمو ضربني ارجل واكبر كده تقبل النقد بصدر رحب اعلم أن هذه الأشياء🌶️🌶️🌶️ بس شئ لابد منه حتي تري كم انتم صغار أمام دوله مصريه تبني وتزرع وليست دوله تحاول لم شتات أمرها يلا مش نام عشان الوقت اتاخر

طبعا تمديد تواجد مقاتلات الفالكون المصرية في اليونان دليل قاطع بأن المصالحه مع تركيا أصبحت قاب قوسين أو أدنى 😁😁
بالمناسبة
السعودية والامارات ليهم طيران متمركز فاليونان بردو 🇪🇬 🇸🇦🇦🇪💪

https://www.defense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.comdefense-arab.com/2021/01/20/%d8%b5%d8%ad%d9%81-%d9%8a%d9%88%d9%86%d8%a7%d9%86%d9%8a%d8%a9-%d8%b3%d8%a8%d8%a8-%d8%b4%d8%b1%d8%a7%d8%a1-%d8%a3%d8%ab%d9%8a%d9%86%d8%a7-%d9%84%d9%85%d9%82%d8%a7%d8%aa%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%b1%d8%a7/
اتفضل 🌶️بس ماتروحش تعيط للاداره وتقول عمو ضربني ارجل واكبر كده تقبل النقد بصدر رحب اعلم أن هذه الأشياء🌶️🌶️🌶️ بس شئ لابد منه حتي تري كم انتم صغار أمام دوله مصريه تبني وتزرع وليست دوله تحاول لم شتات أمرها يلا مش نام عشان الوقت اتاخر
هيا الروابط ظاهرة عندك كده يا جوكر ولا عندى انا بس ملخبطه ولما بدوس مبتفتحش

وماد تؤثر الفالكون منزوعة المخالب علي الاتراك
عندي سؤال منطقي اخي المحترم. لو اشتعلت مواجهة جوية في الصيف الماضي بين الاتراك١و المصرين هل ٢٤ رافال تكفي.ارجو رد منطقي
تعبير رمزي ان مصر مع اليونان عسكريا وفي صفها رساله للاتراك
اكيد طبعا معارك اليوم كما هى فارس امام فارس منفردين على وسيط محدد كالارض متفقين على ميعاد مسبق للقتال فى نفس الوقت والمكان وكلاهما يذهبان فى اتجاه معاكس لاخر حتى يصلا لنقطة التماس ويسقط واحد الاخر والكل يتفرج وهم يأكلون الفشار

عودة
أعلى