تمديد تمركز المقاتلات المصرية فى اليونان

ضمير حى

عضو
التفاعل
9,852 17 0

حسب مصادر يونانية خلال لقاء رئيس اركان الجيش اليوناني في القاهرة مع نظرائه القادة المصريين عرض عليهم تمديد تمركز المقاتلات المصرية في اليونان والمشاركة في مشروعات تصنيع بحري لقطع و غواصات بالشراكة بين الترسانة المصرية واليونانية.....

تم خروج اول f16مطوره أمس ولكن لا اعلم هل هي مطوره باليونان ام امريكا خاصه باليونان

مش فاهم حاجة ليه الاف ١٦ ما هما عندهم يعني او رافال سوخوي منطقية شوية انما الاف ١٦ مش مفهومة .

واللي اكثر استغراب هو التصنيع البحري ليه مش جوي .

ويزيد الموضوع استغراب واستغراب بشكل كبير

المقابل اللي اليونان عرضاه في مقابل تواجد الاف ١٦ هناك مقابل كبير

نريد مزيد من الايضاح

الموضوع مش مفهوم

البحري نسخه من الجويند أو اقل وزوارق دوريه تم تجربتها قبل ذلك اليونان تحتاج 3 قطع بحريه ثقيله

نرجع للمهم اليونان لديها لنشات دوريه وتم تجربتها بمصر قبل ذلك برحله متواصله أما القطع البحريه الثقيله فممكن بالدخول لو تمت صفقه المانيا مع شركه لورانس وان شاء الله بعد نجاح تجربه طيران التطوير الf16 فإذا انتظروا سنتين حين التعاقد علي التطوير 100بالاراضي اليونانيه

نرجع للمهم اليونان لديها لنشات دوريه وتم تجربتها بمصر قبل ذلك برحله متواصله أما القطع البحريه الثقيله فممكن بالدخول لو تمت صفقه المانيا مع شركه لورانس وان شاء الله بعد نجاح تجربه طيران التطوير الf16 فإذا انتظروا سنتين حين التعاقد علي التطوير 100بالاراضي اليونانيه
الاهم عندنا حاليا في وجهة نظري هو الكروز
نحن نحتاج الى سد هذه النقطة بالتحديد في رايي ان لم ينتج عن هذا التقارب غير الكروز اليوناني فهذا كافي بالنسبة لي

يعني احنا دلوقتي بنطور المقاتلات بتاعتنا في اليونان يا استاذ جوكر انا متلخبط

الاهم عندنا حاليا في وجهة نظري هو الكروز
نحن نحتاج الى سد هذه النقطة بالتحديد في رايي ان لم ينتج عن هذا التقارب غير الكروز اليوناني فهذا كافي بالنسبة لي
على فكرة يا استاذنا في كروز هندي هناك منتظرك تنور في الموضوع بتاعي مداه 290 كيلوا

اكيد لازم تنورنا

عودة
أعلى