مصر تسعى لتصدير فائض إنتاجها من الكهرباء

ازاي مش موضوعنا ياجدعان انا برد علي واحد حب كعادتة يقلل من اي انجاز مصري ويجود علينا باخراج الموضوع من سياقة
هو انا انكرت ان اي حاجة بتولد كهرباء يمكن استخدامها لتحلية المياه مثلا
ما انت لو عندك اي مصدر كهرباء هتستخدمة فالتحلية بس في حاجة اسمها القيمة الاقتصادية
هل كميات الكهرباء اللي بتخرج من محطات التحلية ذات جدوي وايضا هل يوجد محطة كهربا ممكن تخرج لك كميات مياه محلاه ايضا ذات جدوي
الاجابة لا .وعلشان كدا محطات توليد الكهرباء اختصاصها الرئيسي توليد الكهرباء والتحلية من اختصاص محطات التحلية بدون دمج بينهم في اي دولة فالعالم
انا قللت من مصر لما قلت ان هذي المحطه اخر تكنلوجيا في السوق؟

في السعودية محطات تحلية المياه تنتج ١٢٪؜ من انتاج المملكة للكهرباء

السعودية عندها 266 محطة تحلية مياه
وانتاجها من الكهرباء علي ما اظن 60 الف ميجا وات 12% يعني 6200 ميجا تقريبا
6200/266 يعني 23 ميجا متوسط المحطة الواحدة

6200/266 يعني 23 ميجا متوسط المحطة الواحدة
اغلبها تناضح عكسي يعني تحليات تشتغل بالكهرباء ما تنتج كهرباء

تراك جالس تفتي في شي منت فاهم له

6200/266 يعني 23 ميجا متوسط المحطة الواحدة يعني اقل من .5% من انتاج محطة سيمنس واحدة هل دا مبرر او تمن كافي لتعطيل جزاء ليس بالقليل من قدرات المحطة علي التحلية

اغلبها تناضح عكسي يعني تحليات تشتغل بالكهرباء ما تنتج كهرباء

تراك جالس تفتي في شي منت فاهم له
ياجدع متقعدش تهلفط بقي وتلف وتدور كتير
انت عايز تنتج كهرباء للبيوت والمصانع ولا تستخدمها تاني في نفس المحطة علشان تحلي ماية ارسالك علي بر

انت عايز تنتج كهرباء للبيوت والمصانع ولا تستخدمها تاني في نفس المحطة علشان تحلي ماية ارسالك علي بر
أعتقد هو يقصد ان في دورة غليان الماء بعد تكثيف البخار يؤخد للمعالجة والشرب أو الزراعة

المرفقات

• images - 2021-01-02T041509.625.jpeg
    images - 2021-01-02T041509.625.jpeg
    12.6 KB · المشاهدات: 55
ازاي مش موضوعنا ياجدعان انا برد علي واحد حب كعادتة يقلل من اي انجاز مصري ويجود علينا باخراج الموضوع من سياقة
هو انا انكرت ان اي حاجة بتولد كهرباء يمكن استخدامها لتحلية المياه مثلا
ما انت لو عندك اي مصدر كهرباء هتستخدمة فالتحلية بس في حاجة اسمها القيمة الاقتصادية
هل كميات الكهرباء اللي بتخرج من محطات التحلية ذات جدوي وايضا هل يوجد محطة كهربا ممكن تخرج لك كميات مياه محلاه ايضا ذات جدوي
الاجابة لا .وعلشان كدا محطات توليد الكهرباء اختصاصها الرئيسي توليد الكهرباء والتحلية من اختصاص محطات التحلية بدون دمج بينهم في اي دولة فالعالم
مين الي قال لك كده ههي هي نفس الفكره لو هنتكلم عن الجدوي الاقتصاديه فعلا لو كل محطه كهرباء أنتجت مياه للاستخدام الخاص بالمحطه والفاءض يدخل لشبكه المياه عادي وقدره كل محطه تكفي بتخليه كميه كبيره من المياه سواء مالحه أو عزبه لعلمك أنا مش عايز اتعمق بالموضوع اوي بس بالنسبه لمكان العمل بقوم باستخدام المياه حسب الاستخدام فقط ومن الممكن استيعاب المكان لإنتاج أكثر من ذلك الراجل بيتكلم صح

لا يوجد محطه كهرباء بدون محطه مياه علي فكره نفس القدره ونفس الفكره بننتج مياه للشرب وتشغيل الوحدات والتبريد أيضا اخي لا تجادل بدون معرفه يوجد انواع وحدات لإنتاج المياه باكثر من طريقه والمملكة بها ثلاث طرق ro ويوجد طريقه اخري تكلفتها عاليه بس تنتج كميات كبيره ويوجد طريقه ترشيح المياه

أعتقد هو يقصد ان في دورة غليان الماء بعد تكثيف البخار يؤخد للمعالجة والشرب أو الزراعة
طريقه عمل محطات الكهرباء يتم تحليه المياه للحصول علي ماء مقطر منزوع الأملاح ثم تنقل لتنكات تخزين ثم يتم الدخول للغلايه للحصول علي بخار محمص لا يوجد به نقط من الماء ويوجد مواد كيميائية للتخلص من الأكسجين الموجود بالماء ثم بعد ذلك يدخل الي التربينه لدوران العمود المثبت عليه ريش وبعد استنزاف طاقه البخار يرجع إلي المكثف ويتم تبريده والعوده مره اخري لتنكات التخزين كل هذا بدائره مغلقه سرعه دوران العمود حسب كميه البخار وعمود التربينه متصل بعمود المولد والمولد الجزء المتحرك المتصل بعمود التربينه يقوم بقطع خطوط الفيض المغناطيسي لتوليد الكهرباء ويتم والبريد داخل المولد بالنيتروجين ويتم الحصول علي الكهرباء بملفات المولد من بطاريات بتيار مستمر ثم الي شبكه النقل

طريقه عمل محطات الكهرباء يتم تحليه المياه للحصول علي ماء مقطر منزوع الأملاح ثم تنقل لتنكات تخزين ثم يتم الدخول للغلايه للحصول علي بخار محمص لا يوجد به نقط من الماء ويوجد مواد كيميائية للتخلص من الأكسجين الموجود بالماء ثم بعد ذلك يدخل الي التربينه لدوران العمود المثبت عليه ريش وبعد استنزاف طاقه البخار يرجع إلي المكثف ويتم تبريده والعوده مره اخري لتنكات التخزين كل هذا بدائره مغلقه سرعه دوران العمود حسب كميه البخار وعمود التربينه متصل بعمود المولد والمولد الجزء المتحرك المتصل بعمود التربينه يقوم بقطع خطوط الفيض المغناطيسي لتوليد الكهرباء ويتم والبريد داخل المولد بالنيتروجين ويتم الحصول علي الكهرباء بملفات المولد من بطاريات بتيار مستمر ثم الي شبكه النقل
نعم أقصد ذلك تقريبا
أفهم الفكرة ولكن تنقصني التفاصيل.. شكرا

توقيع عقود إنشاء خط الربط الكهربائي بين مصر والسعودية أواخر مايو​

هذا خبر عن مشروع الربط بين مصر والسعودية في مايو ٢٠٢٠

صحيح الاسعار غالية جدا
طالما فيه فائض كدا فالمنطقي يقللو الأسعار

صحيح الاسعار غالية جدا
طالما فيه فائض كدا فالمنطقي يقللو الأسعار
بص هي بيبقي ليها طريقة معينة في سعر الطاقة المنتجة...يعني إيه؟؟
بص لما المحطة بتكون لسه مبنية بيبقي اول 10 سنين او اقل (حسب تكلفتها و انتاجها الكهرباء) بيبقي سعر الطاقة اللي بتكون جاية منها عالية عشان يقدروا يخدوا الفلوس اللي صرفوها علي المحطة و الكبلات و كل التكلفة اللي اتدفعت عليها بس بعد انتهاء المدة دي اسعار الطاقة المنتجة من المحطة بتقل تدريجياً لحد ما تبقي مساوية لفلوس (الصيانة و العمال و الوقود) و حتي كمان اما تشوف مثلا الكيلو وات من السد العالي اقل بكتير من الكيلو وات بتاع محطة زي سيمينز (مع العلم انها دورة كاملة...يعني بتوفر في التكاليف) .....والكلام دا بيطبق علي كل الشركات العالمية ...اقل مثال شركة ابل.
اول ما الايفون ينزل بتلاقي سعره عالي اوي..و وحدة وحدة سعره بيبدأ ينزل لحد ما الجبل الجديد ينزل و يقلل سعر الجيل الاقدم منه مباشرة للربع علي اقل تقدير....
الخلاصة.. استني كام سنة و هتلاقي اسعار الكهرباء هتقل....في مصر ايوا والله في مصر....اصبر و هتشوف
و بالنسبة لو حد قالي ازاي انت بتقارن السد العالي اللي المياة بتكون بتتحرك من عند ربنا طبيعي بمحطة طاقة...يعني لازم تكون تكلفة طاقة السد تكون اقل...
الطاقة اللي منتجة من السد تكلفتها عالية...عندك صيانة دورية ولازم تكون في وقت اقل من محطات الطاقة ( يعني لو محطة الطاقة محتاجه كل 6 شهور ...يكون السد محتاج كل 5 شهور مثلا) .
و كمان عشان تنتج طاقة معينة مثلا
(100 كيلو وات) لازم انت تكون جايب توربينات تنتجلك طاقة=(160 كيلو وات) ودا بيعمل تكلفة إضافية عالية
عشان الكفائة الفعلية التوربينات =40%
بس مش معني كلامي ان محطات الطاقة احسن من السدود...لا لان انت كمان لازم تحسب تكاليف الوقود ودا بيتغير من سنة لسنه...

التعديل الأخير:
برأيي لا زالت مصر تحتاج لمحطات نووية ومحطات كهربائية جديدة لتواكب الطلب المتوقع في المستقبل القريب

مصر بتبني عاصمة ادارية تضم مئات المقرات وآلاف الشركات وملايين البشر

غير 12 مدينه عالمية اخرى ومحطات المترو الكهربائية وآلاف المصانع التي تدعم حركة النمو السريعة في مصر .

انت تحتاج لطاقة كهربائية ضخمة لتواكب كل هذه المشاريع والبنية التحية في مصر التي سيتم افتتاحها في خلال السنوات القليله القادمة وتصدير الفائض من الطاقة.

برأيي لا زالت مصر تحتاج لمحطات نووية ومحطات كهربائية جديدة لتواكب الطلب المتوقع في المستقبل القريب

مصر بتبني عاصمة ادارية تضم مئات المقرات وآلاف الشركات وملايين البشر

غير 12 مدينه عالمية اخرى ومحطات المترو الكهربائية وآلاف المصانع التي تدعم حركة النمو السريعة في مصر .

انت تحتاج لطاقة كهربائية ضخمة لتواكب كل هذه المشاريع والبنية التحية في مصر التي سيتم افتتاحها في خلال السنوات القليله القادمة وتصدير الفائض من الطاقة.
20 مدينة جديدة
واتفق معك طبعا

عودة
أعلى