عودة المفاوضات بين مصر وفرنسا للزيادة الرافال

مصر اكثر دوله عارفه حرب اليمن وعلشان كده مهما كانت قوتهاا لن تدخل في حرب اليمن امريكا القوي العظمي لو دخلت بري اليمن هيتم استنزافها
صحيح. اذا كانت السعودية لم تتدخل بريا فليس من المعقول ان يطالب احد مصر بالتدخل بريا.
اليمن مستنقع و افراده متغيري الولاءات.

ربما كلامك صح ولكن على ما اظن ان حرب اليمن كانت تحتاج مقاتلات متطوره حتى يتجنبو بقدر المستطاع الإضرار في المدنيين وهذا ماكانت تفتقده مصر في مقاتلاتها في حينها الأف16 من بودات تصويب وصواريخ موجهه بالليزر فكان الأولى عدم المخاطره بإشراك المقاتلات المصريه والإكتفاء بالمقاتلات السعوديه والإماراتيه وقتها

ربما كلامك صح ولكن على ما اظن ان حرب اليمن كانت تحتاج مقاتلات متطوره حتى يتجنبو بقدر المستطاع الإضرار في المدنيين وهذا ماكانت تفتقده مصر في مقاتلاتها في حينها الأف16 من بودات تصويب وصواريخ موجهه بالليزر فكان الأولى عدم المخاطره بإشراك المقاتلات المصريه والإكتفاء بالمقاتلات السعوديه والإماراتيه وقتها
حرب اليمن علشان تحسمها محتاج قوات علي الارض ومفيش حد هيدخل قواته علي الارض

حرب اليمن علشان تحسمها محتاج قوات علي الارض ومفيش حد هيدخل قواته علي الارض
انا اتكلم عن بداية الأزمه اما الان فالحمدالله السعوديه اسست جيش يمني من جديد للتحرير ارضه بمساندت قوات خاصه سعوديه التي كانت متواجده على الأرض من البدايه بالإضافه للقوات من البريه سعوديه والان تعتقد من حرر الملاحيط وعدن لاتقول الجيش اليمني لأنهم لايستطيعون تحرير قريه بعقلياتهم الحزبيه والقبليه دون مساندة الجيش السعودي

انا اتكلم عن بداية الأزمه اما الان فالحمدالله السعوديه اسست جيش يمني من جديد للتحرير ارضه بمساندت قوات خاصه سعوديه التي كانت متواجده على الأرض من البدايه بالإضافه للقوات من البريه سعوديه والان تعتقد من حرر الملاحيط وعدن لاتقول الجيش اليمني لأنهم لايستطيعون تحرير قريه بعقلياتهم الحزبيه والقبليه دون مساندة الجيش السعودي
اليمنين امراء حرب ولن يحرور ارضهم انسي

* كلام العضو Hercules @Hercules صحيح.

* بلغت القيمة الإجمالية لصفقة مقاتلات Rafale وفرقاطة FREMM حوالي 6 مليارات يورو "حوالي 6.88$ مليار دولار أميركي".

* ذكر المصدر أيضًا أن التمويل والـتأمين الفرنسي للصفقة لن يغطي إلا ما نسبته 50% منها.

المصادر الفرنسية نفيها تقول ان قيمة الصفقة ٥مليار يورو وليس كما ذكرت

اخي العزيز دعنا ننسى موضوع اليمن ولانخرج عن اطار المشاركه ونتكلم في حدودها واحب اقول وبعدين معكم قلنا مصر مولات الصفقه ماعجبكم قلنا السعوديه ماعجبكم وعلشان كذا دعنا نشوف حل وسط ونقول السنيغال مولات الصفقه ليه حتى الان تتناقشون في التمويل مادامت ان واثقين ان مصر هي صاحبة التمويل

كيف حالك ان شاء الله بخير ايش دخل دول الخليج والريس في المنتديات شكلك تقرأ وانت نايم معليش اذا كنا صحيناك اوشي
انا بردو الي نايم ولا انت وشله الانس من علي شاكلتك عايزين تخربو الموضوع اتق الله

اخي اعتذر اذا كنت شفت في ردي اساءه ثانيا انا ردي كان يخص الأعضاء
المصريين في المنتديات وكنت اقصد ان الشعب المصري دمه خفيف لايحب نقاشه في المنتديات محصور بأنظمه معينه وانت حورت الموضوع الى سياسي وتعاملت معه بحساسيه واخير اكرر اعتذاري مره اخرى منك والله مطلع على النوايا

320162122153318ننشر-تقرير-موافقة-هيئة-البرلمان-على-اتفاقية-قرض-بين-وزارة-الدفاع-وبنوك-فرنسية--...jpg

المصريين في المنتديات وكنت اقصد ان الشعب المصري دمه خفيف لايحب نقاشه في المنتديات محصور بأنظمه معينه وانت حورت الموضوع الى سياسي وتعاملت معه بحساسيه واخير اكرر اعتذاري مره اخرى منك والله مطلع على النوايا
انا بردو الي نايم ولا انت وشله الانس من علي شاكلتك عايزين تخربو الموضوع اتق الله

ادى المصدر الفرنسى لقيمة الصفقة
مشكلة انك تراوغ وانت حتى مصادر ما عندك
هو جاب مصدر ان القيمة الاجمالي هي ستة مليار يورو. والقيمة الاصلية هي 4.5 مليار يورو.
بعدين انت تناقض نفسك الان.
اول تقول الصفقة قيمتها لا تصل الى 4 مليار يورو والان تناقض نفسك.
خلاص اذا ما عندك معلومات لا تفتي من راسك

يا جماعة والله تمويل الصفقات المصرية من الجانب السعودي او من الامارات ده مش وحش على العكس تمام احنا مش تابعين لحد هما شايفين امان مصر من امانهم .

مصر اذا ما قويت وبقيت اد الاحداث اللي بتحصل دلوقتي حوليها .

كان مصر هتبقى في خبر كان .
وفي نفس الوقت كان الخليج هيعاني معاناة شديدة جدا .

ولذلك الأشقاء نسقوا الادوار فيما بينهم جبدا

القطة دي عندك وانا هكون تسطول ليك هنا .

وانت تعمل كذا وانت تعمل كذا .

عارفين احنا مش تابعين ليهم لسبب واحد وهو السيسي وشخصيته القوية وانه رجل مخابرات.

فعلى قد ما هما دعموه هما احترموا شخصيته جدا وخبرته في ادارة الأزمات الاقليمية .
.

اقولكم على حاجة انا نفسي السعودية والامارات بعطوا مصر ٥٠ مليار كمان اسلحة واتفرج بقا على هيحصل وكفى الله المرمنين القتال .

عادي ما احد يأخذ الموضوععلى قلبه كده .

الخليج زي السعودية والامارات عمرهم ما استعبدوا او ذلوا عربيا واحدا .

فما بالك اننا مصر وكمان اشقاء .

كفاية خناق بقا انا بقيت مخنوق من الموضوع اصلا كل شزية نفتحه .

وماشاء الله ابتعدنا عن الموضوع تماما .

انا متفق ولاول مرة مع الاستاذ Hercules @Hercules

اخي فضلت ان اعتذر وادفع بالتي هي احسن والا الإساءه او اسوي لك غسيل بستم مافي اسهل منها ولأن ردي كان ثقيل اعتذر منك واخيرا هذا اسلوبي في الردود ياليت تتعود عليه لاتعبنا كل شوي نراضيك

يا جماعة والله تمويل الصفقات المصرية من الجانب السعودي او من الامارات ده مش وحش على العكس تمام احنا مش تابعين لحد هما شايفين امان مصر من امانهم .

مصر اذا ما قويت وبقيت اد الاحداث اللي بتحصل دلوقتي حوليها .

كان مصر هتبقى في خبر كان .
وفي نفس الوقت كان الخليج هيعاني معاناة شديدة جدا .

ولذلك الأشقاء نسقوا الادوار فيما بينهم جبدا

القطة دي عندك وانا هكون تسطول ليك هنا .

وانت تعمل كذا وانت تعمل كذا .

عارفين احنا مش تابعين ليهم لسبب واحد وهو السيسي وشخصيته القوية وانه رجل مخابرات.

فعلى قد ما هما دعموه هما احترموا شخصيته جدا وخبرته في ادارة الأزمات الاقليمية .
.

اقولكم على حاجة انا نفسي السعودية والامارات بعطوا مصر ٥٠ مليار كمان اسلحة واتفرج بقا على هيحصل وكفى الله المرمنين القتال .

عادي ما احد يأخذ الموضوععلى قلبه كده .

الخليج زي السعودية والامارات عمرهم ما استعبدوا او ذلوا عربيا واحدا .

فما بالك اننا مصر وكمان اشقاء .

كفاية خناق بقا انا بقيت مخنوق من الموضوع اصلا كل شزية نفتحه .

وماشاء الله ابتعدنا عن الموضوع تماما .

انا متفق ولاول مرة مع الاستاذ Hercules @Hercules
انت عضو نتمنى ان ننسخ منك اعضاء بنفس عقليتك الرزينه شكرا للمشاركتك التي اسعددتني

وزارة المالية المصرية ضمانها على الاغلب الحكومة السعودية.

القيمة مذكورة هي تقارب الستة مليارات يورو
5,625.9 مليار يورو
عزت @عزت
انت والأخ عزت ومن معكم جميعكم غلطانين الصفقه كانت 15 مليار ومولتها مصر والسعوديه والإمارات ومدغشقر انا مادري ايش المهم في قيمة الصفقه 6 او ٥ او20 الرافال خلاص صارت تحلق في سماء مصر انت اعضاء تملكون خبره في المنتدى نتمنى ان تتكلمو في شي ثاني حتى نستفيد من خبراتكم

عودة
أعلى