السيسي: أحلم بتصدير غزل ونسيج بقيمة 100 مليار دولار خلال السنوات المقبلة

السيسي يستعيد ما فعله محمد على باشا وقت توليه الحكم .. أولى الإجراءات إصلاح زراعي شامل في كافة المحاصيل وإدخال زراعة القطن لأول مرة .. السيسي يصلح نظام الري منذ عهد الفراعنة وهو الري بالغمر لتوفير هدر المياه وزيادة إنتاجية الأرض وإصلاح الترع وتبطينها والتعاقد مع شركات إسبانية لتوفير الشتلات والتقاوي .. حتى سبقت مصر دول رائدة عالمياً في التصدير الزراعي خاصةً لدول الأتحاد الأوروبي في محاصيل العنب والبرتقال.
وسلعة إستراتيجية مثل القطن ستمثل قمة الهرم في صناعات الغزل والنسيج المصرية.

هاني يونس / المستشار الاعلاني لرئيس الوزراء

استاذ بروميثيس هل المقطع الذي وضعته من الفيس بوك

لاني لاحظت ان فقط تويتر يظهر لي وباقي المواقع لا يظهر لي شي الصفحه خاليه

فأريد التأكد قبل ان اكلم الاداره عن المشكله

استاذ بروميثيس هل المقطع الذي وضعته من الفيس بوك

لاني لاحظت ان فقط تويتر يظهر لي وباقي المواقع لا يظهر لي شي الصفحه خاليه

فأريد التأكد قبل ان اكلم الاداره عن المشكله
نعم استاذي
هو منشور كتابي من فيسبوك

بما انكم بتتكلموا على الغزل والنسيج وبما اني من المحلة اساس الغزل والنسيج في مصر اقولكم ان مبارك دمر الصناعات النسيجية في مصر من 2006 ومكنش القطن متوفر والغزل كله عموما .
في شركات كتير في العالم بتكتب على صناعتها قطن مصري بالغش طبعا علشان كدة حاليا في اتجاه للتوسع في زراعة القطن وصناعاته وهيتحدد قوائم بالشركات اللي هتستخدم القطن المصري على مستوى العالم وهتكون معتمدة بمعايير مصرية . بالاضافة ان هيزيد استخدام القطن في مصر لان مبارك كان بيصدر القطن خام ويشتري قطن من الصين قصير التيلة بحجة ان امكانيات التصنيع في مصر مش بتستفيد بشكل كبير من جودة القطن المصري .
على سبيل المثال اذكر ان كان النير في مصر مثلا 80 في حين ان الصين بتوصل ل120 والمقصود بيها سمك فتلة الغزل نفسها طبعا كل ما زاد الرقم زادت الجودة وقل السمك لدرجة توصل ملمس الغزل كانه حرير

افضل الصناعات النسيجية في الخارج مازالت من انتاج شركة مصر للغزل والنسيج بالمحلة الكبرى واللي معظم انتاجها معد للتصدير

بما انكم بتتكلموا على الغزل والنسيج وبما اني من المحلة اساس الغزل والنسيج في مصر اقولكم ان مبارك دمر الصناعات النسيجية في مصر من 2006 ومكنش القطن متوفر والغزل كله عموما .
في شركات كتير في العالم بتكتب على صناعتها قطن مصري بالغش طبعا علشان كدة حاليا في اتجاه للتوسع في زراعة القطن وصناعاته وهيتحدد قوائم بالشركات اللي هتستخدم القطن المصري على مستوى العالم وهتكون معتمدة بمعايير مصرية . بالاضافة ان هيزيد استخدام القطن في مصر لان مبارك كان بيصدر القطن خام ويشتري قطن من الصين قصير التيلة بحجة ان امكانيات التصنيع في مصر مش بتستفيد بشكل كبير من جودة القطن المصري .
على سبيل المثال اذكر ان كان النير في مصر مثلا 80 في حين ان الصين بتوصل ل120 والمقصود بيها سمك فتلة الغزل نفسها طبعا كل ما زاد الرقم زادت الجودة وقل السمك لدرجة توصل ملمس الغزل كانه حرير

والله يا استاذ مصطفى

بالنسبه عندنا كانت جوده القطن المصري للملابس الداخليه بالسابق في عهد مبارك اجود من الحاليه

قبل 2006 تمام اتفق معاك
والله يا استاذ مصطفى

بالنسبه عندنا كانت جوده القطن المصري للملابس الداخليه بالسابق في عهد مبارك اجود من الحاليه

في الشركات المعروفة حاليا زي قطونيل كويسة اما لو مش حابب الشركة دي في مصانع كتير منتجاتها ممتازة ولكنها مصانع اهلية مش شركات عملاقة وطبعا مش كل شغلها تصدير لانها بتكسب كتير من السوق المحلي . منها منتجات مصنع عثمان

اعرف ناس كتير كان عندها مصانع نسيج صغيرة وبسبب سياسات مبارك لاقيت منهم في ٢٠١٠ اللي اشتغل سواق في السعودية وفي منهم اللي قفل النسيج واشتغل في التطريز سواء الملابس او المفروشات .
وانا اشتغلت فترة في صيانة مكن النسيج ( كنت تحت التعليم طبعا تحت ايد والدي الله يحفظه ) حتى والدي ترك النسيج تماما وعمي غير نشاط مصنعه واولادة شغالين في التطريز حاليا بحكم انه سريع المكسب عن النسيج

قبل 2006 تمام اتفق معاك

في الشركات المعروفة حاليا زي قطونيل كويسة اما لو مش حابب الشركة دي في مصانع كتير منتجاتها ممتازة ولكنها مصانع اهلية مش شركات عملاقة وطبعا مش كل شغلها تصدير لانها بتكسب كتير من السوق المحلي . منها منتجات مصنع عثمان

والله يا استاذ مصطفى السنه بالضبط لا اذكر ولكن اذكر انها بوقت مبارك

ولكن ممكن تفيدني بشركات جوده القطن ممتازه بالنسبه للمنتجات التصديريه.

لان قد تكون بعض الشركات غير متواجده بكثره فأريد اكثر من اسم والافضل بينهم

والله يا استاذ مصطفى السنه بالضبط لا اذكر ولكن اذكر انها بوقت مبارك

ولكن ممكن تفيدني بشركات جوده القطن ممتازه بالنسبه للمنتجات التصديريه.

لان قد تطون بعض الشركات غير متواجده بكثره فأريد اكثر من اسم والافضل بينهم
والله يا استاذي انا استخدمت قطونيل وهي كويسة ولكن معظم استخدامي من انتاج المصانع العادية .
انا نازل مصر قريب ان شاء الله اذا ربنا يسر هشوف المنتج الكويس وابشر باللي يكفي استخدامك اشحنه لك هدية من اخ لاخوه او ارسله لك مع اي حد

هو يقصد اجمالي الصادرات وليس صادرات غزل ونسيج ب100 مليار دولار..

عموما منتجات الغزل المصرية ممتازة حرام المنتج التركي ماكل عليها الجو..

القطن عندهم جودة عاليه حتى اوربا يفضلونه تصدير منتجات من القطن المصري صراحه راح تستحوذ على اسواق كبيره جدا

اجود انواع القطن باسعار مناسبه للجميع

بس الاهم هو ان تركز مصر على حماية الجوده وحماية المنتج

لان كثير يسوقون منتجات باسم القطن المصري وهو درجه اقل وتتضرر سمعة المنتج

خذ ملابس قطن مصري اصلي وراح تعرف الفرق

القطن عندهم جودة عاليه حتى اوربا يفضلونه تصدير منتجات من القطن المصري صراحه راح تستحوذ على اسواق كبيره جدا

اجود انواع القطن باسعار مناسبه للجميع

بس الاهم هو ان تركز مصر على حماية الجوده وحماية المنتج

لان كثير يسوقون منتجات باسم القطن المصري وهو درجه اقل وتتضرر سمعة المنتج

خذ ملابس قطن مصري اصلي وراح تعرف الفرق
خد من شركة مصر للغزل والنسيج منتجاتها المعدة للتصدير روعة ولكن يعيب عليهم في المنتج المعد للسوق المحلي انها قطاع عام فمفيش تطوير ولا مواكبة السوق المحلي

والله يا استاذي انا استخدمت قطونيل وهي كويسة ولكن معظم استخدامي من انتاج المصانع العادية .
انا نازل مصر قريب ان شاء الله اذا ربنا يسر هشوف المنتج الكويس وابشر باللي يكفي استخدامك اشحنه لك هدية من اخ لاخوه او ارسله لك مع اي حد

جزاك الله خير

ما يحتاج يا اخي الكريم تتعب حالك هي مجرد استفسارات لان تعودت على المنتجات المصريه القديمه على عكس اغلب المنتجات المتوافره بالسوق حاليا واغلبها صيني وخامتها خفيفه

فأنا اردت معرفه افضل الشركات حتى اذا ذهبت الى السوق احرص على البحث عنها وتجربتها

وشاكر لك

جزاك الله خير

ما يحتاج يا اخي الكريم تتعب حالك هي مجرد استفسارات لان تعودت على المنتجات المصريه القديمه على عكس اغلب المنتجات المتوافره بالسوق حاليا واغلبها صيني وخامتها خفيفه

فأنا اردت معرفه افضل الشركات حتى اذا ذهبت الى السوق احرص على البحث عنها وتجربتها

وشاكر لك
مفيهاش تعب ان شاء الله واتوقع المنتجات النسيجية في مصر خلال سنتين ترجع لمكانتها تاني ويمكن الواحد يحقق حلمه ويعمل المصنع اللي بيتمناه من الفرص اللي السيسي بيعملها 🙂

عودة
أعلى