مفاوضات مصريه فرنسيه لزياده الرافال

مش مهتم بخناقه فرنسا وايطاليا فى المقال , بس مهتم بهبل صاحب المقال فى موضوع السوخوى
مفيش اى وفد روسى جالنا مصر فى الشهور الاخيره زى ما بيدعى , مفيش اى مفاوضات على 12 سوخوى اضافيه او اى عدد حتى الان
العقد زى ما هو من وقت ما اتوقع من سنتين 24 مقاتله , اتمنى محدش يستغبى ويقرر يجادل وميكونش معاه مصدر روسيه محترمه يتناقش بيها عشان ميحرجش نفسه
بالله عليك كتر من تعليقاتك عشان الهبل كتر اوى

للاسف اتضح انها ليست سوى 12 سوخوي

الايام ستكشف لنا الكثير ?

مصر عمرها ما طلبت ال 12 طائرة
العدد دة مش نهج مصر على الإطلاق
خصوصا أنها اول طائرة سيادة جوية بعد رفض الأمريكان الموافقه لنا على اف15 وأنها ليست صفقه تكميلية

مصر عمرها ما طلبت ال 12 طائرة
العدد دة مش نهج مصر على الإطلاق
خصوصا أنها اول طائرة سيادة جوية بعد رفض الأمريكان الموافقه لنا على اف15 وأنها ليست صفقه تكميلية
عادى
السعودية عمرها ما طلبت 84 وفجأة طلبت 84 اف15

12 سوخوى 35 اما جديدة يتم تسليمهم سريعا او صفقة اضافية لان القاسى والدانى يعلم انها 26 وتم توقيعها بقيمة 2 مليار دولار فى جميع

وسائل الاعلام الروسية

تأكيد الايطاليين لمصر مع التايفون ستأتى بصواريخ الميتورو طبيعى ان الكاتب ينحاز هنا فى النقطة دى لان طبيعة العداء بين ايطاليا وفرنسا كالعرب

واسرائيل بدون حرب عداء سياسى

من يقول الصفقة الايطالية الكبرى مؤجله يصحى من النوم ويغسل وشه :kappa: مروحيات بمليار دولار وظهرت اولها امس +2

بيرجامينى باستر 30

طرأ في ذهني صورة السوخوي في المصنع .... التي كان عليها بادج القوات الجويه الروسيه .... وهي كانت تخضع للتأهيل ....!؟

هل من الممكن أن تكون بالفعل صفقة التلسيم السريع للسوخوي 35 ....!؟

هل عقد صفقة 2 جويند افضل او 1 فريم فرنسى من رأيكم؟
هل تفضلون صفقة تحتوى على الاقل 30 هليكوبتر بمزايا تدميرية ضد السفن روسية ام مضادة للغواصات فرنسية؟

فريم بالتأكيد

Hercules @Hercules مع اني شايل منه بسبب مواقفه وهجومه الدائم ضد مصر الي انه يشكر علي شرائه للمقال

تتردلك في الافراح يا برنس
مفيش تعب يا ريس

ربنا يكرمك يا ريس والله كنت اتمنى ان الخبر يكون فرايحي مش نكد زي ما شفنا.

ان شاء الله نسمع اخبارا مفرحة لمصر قريبا جدا

اعتقد زياده الرافال بقت قريبه و السوخوي ال ١٢ دول بتوع إندونيسيا و تراجعت عنهم جايين يعرضوهم على مصر عشان هما تقريبا مش عاوزين يخسروا اى عدد كانوا بيبنوا امالهم عليه و البرمجينى هتيجى و الباقى هنستنى احسن عرض
مجرد تفكير بمنطق

مفيش تعب يا ريس

ومين قال ان الخبر فيه حاجة تزعل
دا تقرير من صحفي يعني كلامه يحتمل الصواب والخطأ وليس مصدر رسمي كوزيرة الجيوش الفرنسية مثلا

يعني في الأخير كله كلاااااااااااام

بيعطون مصر كل الي تطلبه
الحرب هي اكبر دعاية لاثبات فعالية السلاح ?

مفيش تعب يا ريس

انت حالتك صعبة بجد انا عمرى ما شفتلك تعليق علي الجيش المصرى زى الناس ولو قولت حاجة لازم تحط التاتش بتاعك في الاخر بتبوظ بيه الدنيا كلها ...أما لكاتب المقال هو كتب 12 مقاتلة سوخوى فقط وسكت انت بتقول هما خفضوا العدد ودا من ضمن الاحتمالات أو زودوا عدد اضافي للمقاتلات ودا الأرجح للاسباب الآتية :
1/ تم بالفعل توقيع عقد سوخوى ب 24/26 مقاتلة ودا بعدة مصادر من أعتي الصحف الروسية روح دور عليها .
2/تم التراجع عن12 مقاتلة لإندونيسيا بضغوط من إدارة ترامب يرجح ذلك أن التفاوض قد يكون عليها.
3/ هناك صور قد تم نشرها مؤخرا من ارض مصنع المقاتلات علي مقاتلات بدج القوات الروسية قد تكون تلك المقاتلات لحاجة روسيا الدخول في مقاتلات الجيل الخامس سوخوى 57
4/ انت عمرك سمعت عن صفقة تم تخفيضها في العدد بسبب ضغوط اللي اعرفة أن الصفقة تتم كاملة أو الصفقة تلغي تماما .

اي كلام مخالف لذلك هو من وحي خيالك انت فقط ..احلام سعيدة يا صغنن .

انت حالتك صعبة بجد انا عمرى ما شفتلك تعليق علي الجيش المصرى زى الناس ولو قولت حاجة لازم تحط التاتش بتاعك في الاخر بتبوظ بيه الدنيا كلها ...أما لكاتب المقال هو كتب 12 مقاتلة سوخوى فقط وسكت انت بتقول هما خفضوا العدد ودا من ضمن الاحتمالات أو زودوا عدد اضافي للمقاتلات ودا الأرجح للاسباب الآتية :
1/ تم بالفعل توقيع عقد سوخوى ب 24/26 مقاتلة ودا بعدة مصادر من أعتي الصحف الروسية روح دور عليها .
2/تم التراجع عن12 مقاتلة لإندونيسيا بضغوط من إدارة ترامب يرجح ذلك أن التفاوض قد يكون عليها.
3/ هناك صور قد تم نشرها مؤخرا من ارض مصنع المقاتلات علي مقاتلات بدج القوات الروسية قد تكون تلك المقاتلات لحاجة روسيا الدخول في مقاتلات الجيل الخامس سوخوى 57
4/ انت عمرك سمعت عن صفقة تم تخفيضها في العدد بسبب ضغوط اللي اعرفة أن الصفقة تتم كاملة أو الصفقة تلغي تماما .

اي كلام مخالف لذلك هو من وحي خيالك انت فقط ..احلام سعيدة يا صغنن .
انا افسر الخبر لانه ذكر ان السوخوى المصرى 12 فقط.
باقى الكلام اقول ربنا يهديك.

مبحبش اتكلم عن نفسي لكن انا اللى اشتركت بالصحيفة حتى انقل المقال كاملا للاخوة الاعضاء.
وانا تحمست لشراءه لانه ذكر ان هناك رافال اضافية

وافق مجلس النواب المصري في جلسته العامة اليوم الإثنين على قرار رئيس الجمهورية رقم 374 لسنة 2020 بالموافقة على اتفاقيتي قرض بين وزارة الدفاع وهيئة تنمية الصادرات الإيطالية SACE ومجموعة البنوك ومؤسسات التمويل الإيطالية.
* مبارك صفقة الفريم الإيطالية بإذن الله.
تبلغ قيمة الصفقة 1.2 مليار يورو، وتشمل فرقاطتين طراز " فريم بيرجاميني FREMM Bergamini " من فئة الأغراض العامة ذات القدرة المُعززة في مجالي الدفاع الجوي والقتال ضد سفن السطح والأهداف البرية الساحلية والقريبة من السواحل.

وافق مجلس النواب المصري في جلسته العامة اليوم الإثنين على قرار رئيس الجمهورية رقم 374 لسنة 2020 بالموافقة على اتفاقيتي قرض بين وزارة الدفاع وهيئة تنمية الصادرات الإيطالية SACE ومجموعة البنوك ومؤسسات التمويل الإيطالية.

تبلغ قيمة الصفقة 1.2 مليار يورو، وتشمل فرقاطتين طراز " فريم بيرجاميني FREMM Bergamini " من فئة الأغراض العامة ذات القدرة المُعززة في مجالي الدفاع الجوي والقتال ضد سفن السطح والأهداف البرية الساحلية والقريبة من السواحل.

مبروك
الف مبروك

اتفاقيتين ؟
فى الغالب كدة سوف يكون قرضين
الاول بقيمة 1.2 مليار دولار ودة قيمة 2 فريم
والثانى سوف يكون لتمويل بقية الصفقات
لكن مش عارف الصراحة لية مقسمينها على قسمين

عودة
أعلى