مصر توقع عقدًا لـ 500 دبابة قتال رئيسية T-90MS

أنت مش أنت و أنت جعان

مشاهدة المرفق 281572

نعم والخبر طلع فشنغ !!! المصريين والروس كانوا على وشك توقيع الصفقة، لكن الأمور مضبطتش !!! الخبر الآن غير صحيح والصفقة كانت فرقعة من مواقع مصرية كالعادة !!!

نعم .. المجنزرات الروسية افضل من الاميريكية مليون مرة و الدبابة الارماتا افضل من الابرامز و المدبوليات افضل و صواريخ المضادة للدروع افضل و الهاوتزر افضل واى سلاح برى روسى لو تقارنه بنظيره الاميركى لن تكون المقارنة عادلة للأميركى

نعم والخبر طلع فشنغ !!! المصريين والروس كانوا على وشك توقيع الصفقة، لكن الأمور مضبطتش !!! الخبر الآن غير صحيح والصفقة كانت فرقعة من مواقع مصرية كالعادة !!!
فشنج فى خيالك

لا تعتقد اننا لا نعلم توجهك ونتابعك هنا وهناك

حقدك اعمى

لا حقيقه الموضوع تم ولله الحمد

ونسبة التصنيع معقولة جداً علشان تبقى hub للشرق الأوسط وأفريقيا

انت اللي اخبارك طلعت فشنغ.... اية دة استني

اية فشنغ دي ؟

رغم انها مبنية على الخردة ذات البرج الطائر T-72 لكن هي تمثل اختيارا افضل لمصر من الاستمرار في شراء ابرامز m1a1 بتقنية الثمانينات وبدون تحديث.
كلامك كالعادة هبد على الفاضى مين قالك بديل للأبرامز دا تطوير لسلاح الدروع واضافة جيدة ولا استغناء عن اى دبابة موجودة الا بعض اصناف T القديمة
ثانيا قولنا قبل كده وجبنا مصدر فديو للمسئول عن صناعة الدبابة ابرامز وقال ان كل دفعة كانت بتتصنع بتقنية جيلها يعنى اخر دفعة اتصنعت كانت وفقا لاحدث المعاير واخرها والبلوكات القديمة كانت بتخضع لتطوير للوصل لنفس المعيار والكلام ده موثق وعرضناه قبل كده انت عاوز تفهم اوك مش عاوز تفهم وبتهبد وخلاص اهبد

كلامك كالعادة هبد على الفاضى مين قالك بديل للأبرامز دا تطوير لسلاح الدروع واضافة جيدة ولا استغناء عن اى دبابة موجودة الا بعض اصناف T القديمة
ثانيا قولنا قبل كده وجبنا مصدر فديو للمسئول عن صناعة الدبابة ابرامز وقال ان كل دفعة كانت بتتصنع بتقنية جيلها يعنى اخر دفعة اتصنعت كانت وفقا لاحدث المعاير واخرها والبلوكات القديمة كانت بتخضع لتطوير للوصل لنفس المعيار والكلام ده موثق وعرضناه قبل كده انت عاوز تفهم اوك مش عاوز تفهم وبتهبد وخلاص اهبد
مقلتش ان التى 90 بديل للابرامز
لكن قلت انها حل افضل لتحديث الدروع المصرية بدلا من ايكون احدث ما فيها هي دبابة ابرامز m1a1 تقنية الثمانينات التم لدى مصر ولم تخضع للتحديث الى m1a2

يعنى انت عملت قصة كاملة بدون مصدر واحد لو ضعيف حتى على كلامك .. اشكر الاخ على مجهودة وخلاص حتى لو مصدر ضعيف هى اصلا صفقة محسومة من زمان

نفسي يا اخي اعرف الاعضاء الذين يؤكدون معلومات تفصيلية عن الصفقات المصرية الرسمية بيجيبوا المعلومات دي منين؟ يعني الثقة الرهيبة والنفي القاطع ده مبني علي ايه؟ ظباط مخابرات حربية لدول تانية مثلا متخفيين في صوره هواه؟ ما هو لو ظباط وبيكشفوا المعلومات كده هيتحكموا!
مش قادر افهم ?

نعم .. المجنزرات الروسية افضل من الاميريكية مليون مرة و الدبابة الارماتا افضل من الابرامز و المدبوليات افضل و صواريخ المضادة للدروع افضل و الهاوتزر افضل واى سلاح برى روسى لو تقارنه بنظيره الاميركى لن تكون المقارنة عادلة للأميركى
أصلا الأرماتا لم تجرب حتى الآن!

معلش معلش ما تزعلش نفسك حنجيب لك دبابه زيها لما تكبر :LOL:

عودة
أعلى