أزمات مصر: النتيجة المتوقعة للرؤية المنقوصة

انا ما يقلقني الصمت بلعكس احب الصمت والعمل بهدوء وهذا ما يميز السيسي عن باقي رؤساء مصر.. اللي يقلقني فعلا ان الوقت يمر والحبوش يماطلون ومافي وسيلة لحل الاشكال
نهر النيل مازال يجرى ولم ينقص قطره وآحده وبحيره ناصر تكفي مصر 7 اعوام واكثر
لا تستعجل إنت لا تحاور الاحباش إنت تحاور من خلفهم
 
حتى لو فيه تانكر.. السد سميك لدرجة ان اي ضربة لن تسبب حتى خدش لجدار السد
اتفق بس بعض الاعضاء رافضين الواقع، واذا ناقشتهم بالواقع قلبوا الموضوع ضدك وانك ضد مصر
 
اللعنة .. لقد نسينا التانكر ... ماذا نفعل الان ؟!!! سنموت من العطش ... :unsure:

:))
 
كلامك منطقي ومفهوم بناء على المعطيات التي أمامك. حط عنصر المفاجأة في حساباتك وأعد وزن الأمور

لنأخذ ليبيا كمثال. فجأة انسحب حفتر وترك ما وراءه لدرجة ان الجميع انتقد أداؤه. فجأة اليونان ترسم الحدود البحرية مع ايطاليا. فجأة وبلا مقدمات سيتم الترسيم بين مصر واليونان وتفرّغ الاهداف الاقتصادية التركية في ليبيا من مضمونها.

وفي سياق متصل نتفاجأ جميعا بصفقة كبرى مع ايطاليا وادخال فوري لفرقاطتين للدفاع الجوي. مع الوضع في الاعتبار طريقة تنفيذ صفقة الميسترال والفريم الفرنسية. واليوم نتفاجئ بخبر صواريخ الباستيون وصور السو التي قد تكون مصرية. فجأة وجد المخطط التركي واجهزة تقدير الموقف التركية انفسهم في معادلة لم يحسبوا توازنها بالطريقة الصحيحة. يا ترى هل لو تم ترسيم المياة الاقتصادية اليونانية والمصرية هل ستتحرش تركيا بالمياة المصرية؟ لقد جربوا من قبل وعرفوا ان هناك من هو مستعد للدفاع عن ثروته حسب كلام السيسي في احد اللقاءات.

إثيوبيا، سنلاحظ انها من يتحدث دائما عن العمل العسكري. ويجب ان نتذكر اللقاء المشؤوم الذي اذاعته ادارة الفاشل مرسي رحمه الله وكيف بعض المتخلفين عقليا يقترحون حلول عسكرية ساذجة. وأيضا يجب ان نتذكر ان السيسي صرح بشكل مباشر انه لا يجب ان نصبوا للحل العسكري. ثم صرح أيضا ان الاثيوبيين يتعاملون منذ بداية المفاوضات على اننا كمصر سنقصف السد. ولهذا يبدي الكثير من الليونة في هذه المفاوضات.

مؤخرا، تغيرت لهجة الادارة المصرية وبدأت وسائل الاعلام في تغيير لهجتها أيضا. ومن المؤكد ان أجهزة تقدير الموقف في مصر تعلم ان اثيوبيا تحتاج الوقت وتضيع وقت المصريين لاستغلاله في بناء السد. الهواة أدركوا هذا فما بالك بمن جلس وجه لوجه مع حصومهم في المفاوضات. البيان الرسمي الأخير استغرق ٩ سنوات حتى يصبح ذو معنى. كيف سيقول انه تم هدر الكثير من الوقت؟ كيف سيقول ان إثيوبيا تملصت؟ كيف سيثبت ان مصر الرسمية تود انهاء القضية بشكل سياسي حتى لو أثر ذلك على مدى فاعلية الاتفاقيات القديمة؟ كيف سيقول البيان ان الاثيوبيين متعنتون؟ لقد استخدم المفاوض المصري نفس الوقت في صياغة البيان وترتيب البيت من الداخل واقامة التحالفات وبناء القدرات العسكرية الضرورية او حتى التجهيز لمرحلة العمل العسكري ضد اثيوبيا. الوقت كان في صالح الجميع.

ربنا يستر ونفلح
 
الكلام دا مش كلامك?? مش اسلوبك?
في حد كتب المقالة دي وخلاك تنشرها باسمك عشان يبعد الحرج عن نفسه ?
قول قول ?
ولا انا ظلمتك??
facts are stubborn things
هأو او او
والله مفقوسه قوي
 
الكلام دا مش كلامك?? مش اسلوبك?
في حد كتب المقالة دي وخلاك تنشرها باسمك عشان يبعد الحرج عن نفسه ?
قول قول ?
ولا انا ظلمتك??

العائدون من أفغانستان تقريبا ??
الكلام كله عبارة عن "رأي شخصي" لكاتب مجهول من على بلوج مجهول و بدون مصدر. ..
Hercules @Hercules حطلناا المصدر خلينا نستفاد بباقي آراءه ..
 
ربنا يسامحك
اكيد الخط مش خطي ?
انا مجرد ناقل للمقالة من احد البلوقات
لا وانتا الصادق مش موضوع خط
دا مش اسلوبات انتا اخرك تخش المواضيع تخربها
وتكرر الديباجه بتاعتك رأيي هوا الحقيقه واي حقيقه اخري لا يعتد بها
 
انا ما يقلقني الصمت بلعكس احب الصمت والعمل بهدوء وهذا ما يميز السيسي عن باقي رؤساء مصر.. اللي يقلقني فعلا ان الوقت يمر والحبوش يماطلون ومافي وسيلة لحل الاشكال
فيه وسيله, بس محتاجه شوية تنازلات من القياده المصريه ?

الموضوع ليس عسكري لتدمير الدولة المصريه او سطو جيوسياسي على نفوذ مزعوم لمصر في القرن الافريقي من قبل الجن الازرق, الموضوع في لبه اقتصادي.

تقديرات الدارسين ان الحاجه للغذاء في المئه سنه القادمه ستزيد باضطراد (بعض الدراسات تقدر الزياده المطلوبه ب 70% فوق الانتاج الحالي! و لشرق آسيا نصيب الاسد من الزيادة المتوقعه مع ارتفاع مستوى المعيشه في الصين خصوصا), المواقع الجغرافيه المتوفره و التي يمكن استغلالها لسد الطلب بتكلفه مقبوله بكل اسف محدوده, و من ضمنها حوض النيل الذي يملك وفرة هائله غير مستغله لسوء الادارة من كل دول المنشأ و الحوض بدون استثناء.

السيد سامح شكري يلف العالم براحته و راح يسمع كلام داعم و تطمينات من الكل, و لكن السد سيبنى و الشركات الزراعيه في اثيوبيا ستأخذ كل ما تريده من المياه و بعدها تسمح بالفائض بالمرور.

السابقه القانونيه حاضره امامنا, الصين بنت 87 الف سد في السبعين سنه الماضيه, اكرر 87 الف سد! و تشمل سدود على المنابع في التبت و تؤثر على باكستان, الهند, بنغلادش, لاوس, كمبوديا, و فيتنام بدون آي تفاهم او توافق مع دول المصب و رغم المعارضه الرسميه و الاحتجاج الاممي.

الحل ان تقنع من يبني السد في اثيوبيا ان مصر خيار افضل للاستثمار, عندها المشكله ستحل نفسها بدون حاجه لتدخل الادارة المصريه.
 
عشان كده بقول ربنا يكرمنا ونخلص الموضوع بنفسنا عشان لوحد ساعدنا مش حنخلص
من نغمه انقذناكم وافضالنا عليكم ولولانا لمتتم من العطش
يارب متحوجناش لحد
سؤاء للي يسوي اواللي ميسواش
 
تتوقع اثيوبيا راح تنظر لضرب السد وتصفق ولا راح ترد؟
هترد ازاي بس لو ضربنا اذا كان احنا بناقش صعوبة الضربة من مصر رغم كل الامكانيات الموجودة؟ ما بالك بسلاح طيرانهم المتهالك .
اقصى شيء اثيوبيا معتمده عليه هو حجم السد وعدم قدرتنا على التاثير فيه على حسب ما هو معلن من امكانيات بالاضافة لبعض انظمة الدفاع اللي ممكن تكون مفاجأة لينا كهواه.
هدوء السيسي طمعهم كتير
 
نفسي اعرف هو احنا لينا دور في سوريا ولا مش لينا؟

مرة الكاتب يقول مصر ملهاش دور ولم تؤثر علي اي شئ في سوريا
وفي المقال دا الكاتب كلامه اتغير

الكاتب واضح أنه بيعانى من صراع داخلي بين إدانة مصر و الحط من قدرات و قيمة مصر ،. هو تقريبا حالف الف يمين يجيبها الأرض

 
دة ملخص العجن كله انتم يا مصريين مش هتعرفوا تعملوا حاجة ولو عملتوها الدول الصديقة هي اللي هتبقى عملتها لكم . زي ما بتشتري لكم اسلحة الجيش وسايبة نفسها .
تمهيد لاسطوانة هتتقال لما نقدر نحل مشاكلنا
الله ينور عليك هوا دا الغرض من اللف والدوران ده كله
انهم هم من سينجدوننا
 
انا اشوف تردد مصر في التدخل الخارجي مرده الاساسي الخوف من تكرار التجربة السيئة التي خاضتها في اليمن
اعتقد ان السبب الاكبر اقتصاديا
ثم بعده ان في نسبه كبيره من المصريين غير راضيين ع السيسي بسبب اصلاحاته الاقتصادية وانه اخذ من جيب المواطن كثيرا ففي غضب ضده فبيتحرك بحزر لان اي خطا ممكن ان يقوم الدنيا عليه
ثم اخيرا المجتمع الدولي
لكن لا اعتقد مطلقا انه عسكريا مصر قادره تحل مشكله ليبيا اذا كان في نيه جاده لكن الاسباب السابقه مخليه النظام في حاله تخبط ولا يريد ان يتسرع
وتركيا عارفه كده جيدا هي وإثيوبيا وبيستغلوه لصالحهم
مشكله مصر الكبري الاقتصاد والسيسي اخذ من المواطن كثيرا للاسف وأغلب الشعب تأثر سيااساته الاقتصادية
 
انا ما يقلقني الصمت بلعكس احب الصمت والعمل بهدوء وهذا ما يميز السيسي عن باقي رؤساء مصر.. اللي يقلقني فعلا ان الوقت يمر والحبوش يماطلون ومافي وسيلة لحل الاشكال
ما هي دي المشكلة لينا كهواه متابعين . مش كل المعطيات قدام عنينا . هل هو هدوء علشن ميبقاش في شوشورة ومنع سلاح من دلوقتي اللي بيه عايزين نكمل قدراتنا ولا فعلا صمت نابع من قوة؟
 
عودة
أعلى