أزمات مصر: النتيجة المتوقعة للرؤية المنقوصة

اصل بدون التمهيد من دلوقتي محدش هيقتنع باسطوانه لولانا كانت مصر ماتت من العطش
نفس الاسطوانه
لولانا لهزمتم في 56
لولانا لهزمتم 73
لولانا لاختفيتم في 2013
والتمهيد علي القادم
نفس الكلام
نفس الاسلوب
وغالبا نفس الشخص

نفس الاسطوانه
لولانا لهزمتم في 56
لولانا لهزمتم 73
لولانا لاختفيتم في 2013
والتمهيد علي القادم
نفس الكلام
نفس الاسلوب
وغالبا نفس الشخص
لا هو نفس الفكر لانه على مدار سنين . عامل زي فكر الاخوان بيتنقل من جيل لجيل ولكن في المقابل في ناس عقلانيين في تفكريهم وكلامهم وفي منهم كتير بالمنتدى معانا هنا

لا هو نفس الفكر لانه على مدار سنين . عامل زي فكر الاخوان بيتنقل من جيل لجيل ولكن في المقابل في ناس عقلانيين في تفكريهم وكلامهم وفي منهم كتير بالمنتدى معانا هنا
اسميهم الشوفينيون الجدد
وهم يرون انه لمدح بلادهم وابراز دورها يجب ذم وتقليل الكل
عامه ربنا يهدي

قبل حرب اكتوبر قال الخبراء السوفييت ان بارليف يلزمه قنابل نوويه وقال الاسرائيليون انه اقوي خط دفاعي ضد الدبابات وفي الغالب كان هناك يأس عربي من عدم قدرة مصر علي تدمير الخط ، كله بيفكر علي قد دماغه ?

هترد ازاي بس لو ضربنا اذا كان احنا بناقش صعوبة الضربة من مصر رغم كل الامكانيات الموجودة؟ ما بالك بسلاح طيرانهم المتهالك .
اقصى شيء اثيوبيا معتمده عليه هو حجم السد وعدم قدرتنا على التاثير فيه على حسب ما هو معلن من امكانيات بالاضافة لبعض انظمة الدفاع اللي ممكن تكون مفاجأة لينا كهواه.
هدوء السيسي طمعهم كتير
اترك امكانيات مصر على جنب، لو مافي رد كان ماتاخرت مصر يوم واحد الرد مو لازم بطيران والصواريخ ممكن ترفع الضربة لمجلس الامن وممكن تدعم الارهاب باي طريقة في مصر ولاتنسى ان بينهم وبين اسرائيل علاقة قوية

الكاتب واضح أنه بيعانى من صراع داخلي بين إدانة مصر و الحط من قدرات و قيمة مصر ،. هو تقريبا حالف الف يمين يجيبها الأرض

تلاقيه احد الكتاب الاخوانج دلاديل بهلول اسطنبول في احد دول شمال افريقيا

هترد ازاي بس لو ضربنا اذا كان احنا بناقش صعوبة الضربة من مصر رغم كل الامكانيات الموجودة؟ ما بالك بسلاح طيرانهم المتهالك .
اقصى شيء اثيوبيا معتمده عليه هو حجم السد وعدم قدرتنا على التاثير فيه على حسب ما هو معلن من امكانيات بالاضافة لبعض انظمة الدفاع اللي ممكن تكون مفاجأة لينا كهواه.
هدوء السيسي طمعهم كتير
لن ترد لكن سوف تصعد لمجلس الامن وهنا الخطر..!

Hercules @Hercules انت كاتب المقالة ولا ناقلها ؟ وحال كنت ناقلها ارفق المصدر الي نقلت منه ...

لنكون منصفين ايضا هذه اللغة موجودة لديكم بل في اعلامكم يعني مو كلام تويتر..

لذلك لا تنهى عن فعل انت متمصدر فيه..!

الجميع بما فيهم السعوديه سحبو دعم المعارضه السوريه لانها اصبحت مجرد كلب لتركيا بالاضافه لتدفق الاف الارهابيين من حدود تركيا ، هل ندعم جبهة النصره بأسم شعار الحريه ؟ كلام اهبل طبعا

Hercules @Hercules انت كاتب المقالة ولا ناقلها ؟ وحال كنت ناقلها ارفق المصدر الي نقلت منه ...

مش هايحط مصدر لانه هايورط أحد تانى معه ..
غلط بلسانه و قال نقلتها من بلوج ..
الموضوع يا اما هايتساب بدون مصدر ،يا أما هايتحذف بدون مانعرف المصدر ،يا أما أنا هاخد حظر كمان شوية ?? ربنا يستر ..

مش هايحط مصدر لانه هايورط أحد تانى معه ..
غلط بلسانه و قال نقلتها من بلوج ..

الموضوع يا اما هايتساب بدون مصدر ،يا أما هايتحذف بدون مانعرف المصدر ،يا أما أنا هاخد حظر كمان شوية ?? ربنا يستر ..

طب ليه كده تشغل الخ الاغنية
الموضوع واضح انه مسبب لك ازعاج ?

لا سيد بعدكم في الشوفينيه صدقني ههههههههههه
لا حول ولا قوة الا بالله
شوفينيين في حب بلدنا يا اخي بحلوها ومرها بانتصاراتها وبهزايمها بلحظات ضعفها وقوتها
ولكن لانسيئ لاحد ولا نقلل من احد ولا نسطوا علي انجازات احد

اترك امكانيات مصر على جنب، لو مافي رد كان ماتاخرت مصر يوم واحد الرد مو لازم بطيران والصواريخ ممكن ترفع الضربة لمجلس الامن وممكن تدعم الارهاب باي طريقة في مصر ولاتنسى ان بينهم وبين اسرائيل علاقة قوية
موضوع مجلس الامن مش قالقني من الاساس لان من الواضح ان الموضوع في مصر بيطبخ مظبوط من الناحية دي . علاقات اسرائيل مع اثيوبيا استحاله توصلها لدعم مباشر او صريح بسببه تخسر الهدوء والسلام البارد مع مصر لان بكل بساطة دة مخالف لاتفاقية السلام بانك دعمت طرف مباشر ضدي وبالمقابل تخيل مصر سلحت حماس باسلحة مجهولة الهوية. اسرائيل اذكى من انها تدخل بدعم صريح ضدك.
موضوع القدرة من عدمه دة اللي فيه الحيرة كلها ولكن لو عبد الناصر مثلا اللي بيحكم دلوقتي وكان في نفس الهدوء دة كنت اقولك ان معندناش امل في قدرة مصر للضربة ولكن شخصية ناصر غير شخصية السيسي واحد مندفع وواحد راسي وهادي بطريقة مستفزة

لنكون منصفين ايضا هذه اللغة موجودة لديكم بل في اعلامكم يعني مو كلام تويتر..

لذلك لا تنهى عن فعل انت متمصدر فيه..!
متفق معك عندنا عاهات واكبر خساير مصر كان من شيء المفروض انه كان اساس قوتها الناعمة وهو الاعلام

عودة
أعلى