اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

كدا نقدر نقول إن الملء الثاني لسد النهضة فشل رسميًا
إثيوبيا في الملء الأول خزنت ٥ مليار متر مكعب من المياه، وكان مخطط للملء التاني إنه يكون ١٣.٥ مليار متر مكعب بإجمالي ١٨.٥ مليار متر مكعب في المرتين ، ولكن إثيوبيا مقدرتش تخزن غير ٣ مليار متر مكعب فقط فى الملئ الثانى وتم سحب معداتها من الممر الأوسط للسد، وبكدا يكون إجمالي التخزين في المرتين ٨ مليار متر مكعب فقط لا غير.
وبناءً عليه الإدارة العامة للخزانات بوزارة الري والموارد المائية السودانية أعلنت عن حدوث زيادة في وارد مياه النيل الأزرق خلال أيام.

سبب بيان اسرائيل حسب وجهة نظر اماني الطويل

وكلام الرئيس فشل في محاولة طمأنة الشعب المصري

انا ملاحظ ان الممر الاوسط مفيش فيه اي حديد تسليح
هل هذه الملاحظه صحيحه ؟؟؟
اذا كانت صحيحه هل هذا الوضع مقبول هندسيا وخصوصا ان مسافه القطاع تزيد عن 80 متر تقريبا
اتمني احد الاخوه المهندسين يفيدنا في هذه الجزئيه

كدا وصلنا 7 مليار متر واعتقد كدا زياده نسبه الخطر علي السودان وان كانت ليست بكبيره ولن يتم احتجاز اكثر من ذلك
توجد 3 مليار مخزون ميت علي اقل تقدير مع طمي ورواسب يعطي السودان فرصه لاحتواء المياه في حاله الضرب
المشكله الكبري تردد السودان في اتخاذ ما يلزم وهدم السد علي دماغ اثيوبيا
المطلوب دعم التيجراي وبني شنقول و الاوروموا وخصوصا الاخيره لسقوط اديس بابا بايديهم وانتهاء الموضوع من جزوره
محاصره الامهره اساس منابع النيل وبحيره تانا عندهم و تحالفهم مع ابي احمد في المقابل الجميع ضدهم
خسروا الفشقه و حرب طاحنه مع التيجراي والاورومو وبني شنقول
اذا اتحد التيجراي مع العفر ووصلوا الي شريان اديس بابا طريق جيبوتي هذا يمثل موت اكلنيكي لابي احمد و الامهره
الاوروموا في الجنوب وغير مهمين لمنابع النيل لكن اداه ضغط علي الامهره لعدائهم التاريخي معهم
يتبقي العمل سياسيا بسحب مقر الاتحاد الافريقي من اثيوبيا الي المغرب او نيجيريا و تجريدها من كل الاسلحه السياسيه بحجه عدم وجود امن في اثيوبيا
وربنا معانا للتخلص النهائي من السد و توكيل هذه المهمه لبني شنقول لتضرر اكثر من 200 الف اسره من السد هناك

اعتقد القيادة المصرية لامشكلة لديها مع السد طالما منسوب النيل بمصر لم يتأثر

هذا ما اتوقعه

اعتقد القيادة المصرية لامشكلة لديها مع السد طالما منسوب النيل بمصر لم يتأثر

هذا ما اتوقعه
لا مشكلة لديهم على الإطلاق المهم اتفاق قانوني ملزم
والأمن القومي بخير مالم يهدد كرسي الرئاسة تهديد

اولا ....كل سنه والمصرين طيبين وربنا يعوده عليكم بالف خير لا فاقدين احد
مننكرش ان ده مكسب لمصر .بس عوزين نوضح حاجه لما طلع وزير الرى المصرى وقال احنا نعرف عن السد اكثر منهم ونشر صوره لتوربينات من داخل السد فى حركه هى الاغرب من نوعها (يبقى احنا مش نيمين او مضحوك علينا )وكلام وزير الرى كان صح ...السد مبنى بطريقه مش فهمها لدرجة انهم كانو بيعلو منطقه ويسيبو حته تانيه طب تجانس الخرسانه انا حاسس انهم جيبين انفار مش مهندسين وده ياكد ان السد معدل لخطر الانهيار
....ده اهم حاجه انا مستنيها وياريت حد يبقا يوافينا (هل اثيوبيا هتشغل التوربينات على شان تولد كهرباء وتخسر اكثر من 2مليار من تخزين السد وبكده المخزون هيكون 5خلاف المخزون الميت يعنى مش ينضرب لا ده ينحط عليه .وده هيكون مكسب سياسى ........الحل الثانى انه يحافظ على المخزون وميشخلش الكهرباء وبكده شعبه كله هينقلب عليه لانه هيكون ضحك عليهم )ننتظر ونشوف ..بس بلى بنشوفه اثق ان عندنا قياده مش نايمه وشغاله وربنا معاهم

ازاي يا اخي ؟

ده في خبير هبد منتديات بيقول انهم هيكملوا الملئ الثاني في اغسطس و سبتمبر !
اثناء تدفق المياة من على الممر الاوسط !!
اعتقد ممكن يقصد انهم هيستخدموا تكنولوجيا " مية من تحت تبن "

:cool:
لا هو قصده حيكملوا ملىء المياه فى جرادل حيستنوا ورا السد والميه اللى حتقع حيعبوها فى جرادل ::rolf::

اولا ....كل سنه والمصرين طيبين وربنا يعوده عليكم بالف خير لا فاقدين احد
مننكرش ان ده مكسب لمصر .بس عوزين نوضح حاجه لما طلع وزير الرى المصرى وقال احنا نعرف عن السد اكثر منهم ونشر صوره لتوربينات من داخل السد فى حركه هى الاغرب من نوعها (يبقى احنا مش نيمين او مضحوك علينا )وكلام وزير الرى كان صح ...السد مبنى بطريقه مش فهمها لدرجة انهم كانو بيعلو منطقه ويسيبو حته تانيه طب تجانس الخرسانه انا حاسس انهم جيبين انفار مش مهندسين وده ياكد ان السد معدل لخطر الانهيار
....ده اهم حاجه انا مستنيها وياريت حد يبقا يوافينا (هل اثيوبيا هتشغل التوربينات على شان تولد كهرباء وتخسر اكثر من 2مليار من تخزين السد وبكده المخزون هيكون 5خلاف المخزون الميت يعنى مش ينضرب لا ده ينحط عليه .وده هيكون مكسب سياسى ........الحل الثانى انه يحافظ على المخزون وميشخلش الكهرباء وبكده شعبه كله هينقلب عليه لانه هيكون ضحك عليهم )ننتظر ونشوف ..بس بلى بنشوفه اثق ان عندنا قياده مش نايمه وشغاله وربنا معاهم
اعتقد أن يشغل التوربينات وسيحتفظ بالمياه حتي الملئ الثالث ثانيا كنت قرأت أن فتحات السد مصممه أنها يمكن أن تعيد المياه المنصرفه الي البحيره مره اخري لانه عمودية وليست أفقية اي تولد الكهرباء بأقل معدل تصريف المياه

أعتقد انتصرنا نسبياً مع الاعلان رسمياً عن فشل الملء الثانى لسد النهضة بفضل الله لإن مصر محفوظه بأمر الله ولن تستطيع أثيوبيا أو اللى وراء اثيوبيا الإضرار بأم الدنيا وستظل مصر هبة النيل

صور حديثه لسد النهضة والمياه تستعد للنزول من الممر الاوسط

عذرا على هذا الاستفسار لانني لست ملم بكامل الموضوع
الا تستطيع مصر ان تستفيد من السد العالي في تغطية أي نقص في منسوب المياه وتسمح للاثيوبيين بملئه؟
ومن المهم أيضا ان تفكر مصر بإنشاء محطات تحليه مياه فموقعها استراتيجي ومطله على بحرين والاستفادة من هذا الامر كان يجب ان يتم منذ زمن فمياه الانهار واحتمالية جفافها وتلوثها احتمالية كبيرة قصر او طال الزمن بعوامل بشرية وغير بشرية

‏عاجل | التلفزيون الإثيوبي يعلن اكتمال التعبئة الثانية لسد النهضة ويبث صورا لها

اعتقد أن يشغل التوربينات وسيحتفظ بالمياه حتي الملئ الثالث ثانيا كنت قرأت أن فتحات السد مصممه أنها يمكن أن تعيد المياه المنصرفه الي البحيره مره اخري لانه عمودية وليست أفقية اي تولد الكهرباء بأقل معدل تصريف المياه
اول ميشغل التوربين هينقص مياه تلقائى .حضرتك ممكن تكون تقصد البوابات الجانبيه لو ده الى تقصده فا البوبات دى هتتقفل خالص وهيم الاعتماد على التوربين يعنى اقل حاجه هيتقص 1.5مليار ...هل عندك معلومه عن بوبات السفليه للسد يعنى شغاله ولا لا

عودة
أعلى