اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

اتصور انه مش صحيح لان ببساطه الاستراتيجيه المصريه بتقوم على الحياد التام تجاه القوى العظمى مبدانا رفض اننا نكون جزء من صراع دولى واهتمامتنا التاثير فى محيطنا الاقليمى بشكل قوى ومؤثر الانسحاب الى ان نكون جزء من الناتو خيار مستبعد جدا فى وجهة نظرى
احسنت

اتصور انه مش صحيح لان ببساطه الاستراتيجيه المصريه بتقوم على الحياد التام تجاه القوى العظمى مبدانا رفض اننا نكون جزء من صراع دولى واهتمامتنا التاثير فى محيطنا الاقليمى بشكل قوى ومؤثر الانسحاب الى ان نكون جزء من الناتو خيار مستبعد جدا فى وجهة نظرى
هما الي عرضوا مش احنا الي طلبنا

بس الوضع تغير كثيرا

ممكن تفاهمات بس مش عضوية
التفاهمات اتكلمنا عليها سابقا فى ظل الادوار اللى مطلوب لمصر تقوم بيها فى شرق افريقيا امال وجع القلب اللى احنا فيه سببه ايه ياايمن السد اصلا مظهر من مظاهر محاولات تقويض الدور المصرى

دة الي جالي تعرف إن الأردن الايام الجاية هتبقي مركز مهم جدا للناتو
الموضوع كده هيبقا خطير طب هل الناتو ليه استراتيجيه جديده طب هتكون فين فى الشرق الاوسط ام افريقيا

طيب انت بمنتهى الامانه ياديتر شايف ومتوقع الموضوع هيخلص على ايه احب اشوف رايك؟

سبق وذكرت سبب المشكلة وهو التأخير بالحسم بس الناس تضايقت من ردي او مافهمت قصدي

الموضوع متجه لحرب 100% .. دي مسألة حياة المياة
وامن قومي وفيها دمار للبيئة الزراعية بمصر والاقتصادية لان فيه محصول يتباع ودول تشتري ودول تستثمر وشعب ياكل اي نقص يعني مشكلة
لكن كل تأخير فيه مضره بمعنى التكلفة تزيد السياسية والعسكرية ولا اعرف نهايتها ايه
لان الموضوع بيسبب مشكله بشرية وبيئية الخ عند اطراف ثانية بمعنى كأنك ضربت قنبلة نووية

انا احب الشغل الحامي اللي يقابل الحامي بنفس اللحظة كان المفروض من البداية مافيش سد يتبني واي خشبة وسقاله حتى تتدمر قبل البناء اصلا قبل لا يصير السد حديث العالم والناس تساومني عليه
السودان الان معك وهي دولة ملاصقة للعدو لكن مع التأخير هي ستبحث عن مصالحها والسياسة مافيها رحمه
لان مصر لو فقدت السودان مشكلة كبيرة برضو

احب المواجهة والبلطجة من اول لحظة ويكون معها دبلوماسية برضوا لكن لازم وجه قبيح مع الادب
احنا دخلنا اليمن قبل ان يعطي العالم الشرعية لاحد ثاني واخذت شرعية انا عايزها لان المصالح الدولية تحكم اذا هددت فيها تخليهم يعيدون الحسابات صحيح مشكله لكن مشكلة اقل من حالة التمكن من اليمن
واخذت قرار اممي وبند ومنضمات دولية تصايح كل يوم عشان الاطفال ومجاعه بس مابيدهم شي
العمل اللي انا اعمله متشرعن دوليا
حادثة القنصلية طنشنا تركيا وكل الدول الاوربية ورساله مبطنه للولايات خلت ترامب يجري برى البيت يصرح انا مش حدمر اقتصاد العالم
جلس بايدن وفريقه يهددون وبعد ما استلموا الادارة حبوا ينشرون التقرير
اتصلنا عليهم وكان اتصال بين الملك و بايدن بالرغم انه مش وقت اتصالات زعماء
لكن تغير الوضع من تحقيقات الى ظنون وتوقعات وشكوك
من ثلاث ايام نائب وزير الدفاع السعودي كان في امريكا واتفرش له سجاده حمرا واستقبله مدير الامن القومي و وزير الدفاع ورئيس الاركان وبيلنكن حق الخارجية وهو نائب وزير
والاعلام يتسائل والفيديو موجود اين وعودكم تجاه الادارة السعودية
وكان الرد لقد قمنا بتقييم الموقف والسعودية دولة مهمة ولا نريد تمزيق العلاقات
حتى من يومين مشكلة بينا وبين اقرب حليف بالخليج

المحصلة من كلامي مش مقارنه بين دول
المحصلة الامن القومي مافيش مجاملات ومصر تبطل الادب بكل حاجة
المحترم يتواصل معه مسؤول محترم
والبلطجي يتواصل معه مسؤول شبيه بحلاوة بية العنتبلي ملك اللحمة
دي السياسة الجديدة اللي على الارض الان

وامن قومي وفيها دمار للبيئة الزراعية بمصر والاقتصادية لان فيه محصول يتباع ودول تشتري ودول تستثمر وشعب ياكل اي نقص يعني مشكلة
لكن كل تأخير فيه مضره بمعنى التكلفة تزيد السياسية والعسكرية ولا اعرف نهايتها ايه
لان الموضوع بيسبب مشكله بشرية وبيئية الخ عند اطراف ثانية بمعنى كأنك ضربت قنبلة نووية

انا احب الشغل الحامي اللي يقابل الحامي بنفس اللحظة كان المفروض من البداية مافيش سد يتبني واي خشبة وسقاله حتى تتدمر قبل البناء اصلا قبل لا يصير السد حديث العالم والناس تساومني عليه
السودان الان معك وهي دولة ملاصقة للعدو لكن مع التأخير هي ستبحث عن مصالحها والسياسة مافيها رحمه

احب المواجهة والبلطجة من اول لحظة ويكون معها دبلوماسية برضوا لكن لازم وجه قبيح مع الادب
احنا دخلنا اليمن قبل ان يعطي العالم الشرعية لاحد ثاني واخذت شرعية انا عايزها لان المصالح الدولية تحكم اذا هددت فيها تخليهم يعيدون الحسابات صحيح مشكله لكن مشكلة اقل من حالة التمكن من اليمن
واخذت قرار اممي وبند ومنضمات دولية تصايح كل يوم عشان الاطفال ومجاعه بس مابيدهم شي
حادثة القنصلية طنشنا تركيا وكل الدول الاوربية ورساله مبطنه للولايات خلت ترامب يجري برى البيت يصرح انا مش حدمر اقتصاد العالم
من ثلاث ايام نائب وزير الدفاع السعودي كان في امريكا واتفرش له سجاده حمرا واستقبله مدير الامن القومي و وزير الدفاع ورئيس الاركان وبيلنكن حق الخارجية وهو نائب وزير

انا متفق مع معظم كلامك
فيما عدى جزئية التأخير فى الحسم وجزئية انة كان من البداية يكون مفيش سد
تعالى احسبها معايا من الاول
بداية السد كان بعد ثورة 25 يناير وكانت الدول المصرية فى غز ضعفها من الناحية الاتصادية اقصد
ولم يكن فى امكاننا القضاء على السد من البداية لاننا من نكن نستطيع مواجهة اى عقوبات دولية فى وقتها
وبالتالى انتظرنا 6 سنين حتى استطاعت الدولة المصرية الوقوف على رجلها من تانى واصبحت قوية اقتصادية بما يكفى لتحمل اى عقوبات دولية
ولكن السد حينها اصبح امر واقع كان لا بد من التعامل مع بالطرق الدبلوماسية والا فانت تقف امام تنمية اثيوبيبا بالنسبة للعالم
ولكن الان وبعد ان حاولنا مع اثيوبيا بكل الطرق وظهر للعالم مدى تعنت اثيوبيا لن يستطيع احد ان يلوم مصر على ما سوف تفعلة
واتفق معك الموضوع متجهة الى حرب بنسبة 100% ودة المطلوب على احنا عايزينو من الاساس فى مصر

الشقاوة دي حصلت النهاردة

مش هيفرق كتير لاننا مش رايحين مجلس الأمن ناخد قرار او نوقف ... دي خطوة بالبلدي معناها احنا عملنا الي علينا وكنا محترمين للاخر ... بس العركة لو وجبت ... شكرا
ايوة بس انا برد على اللى بيلوموا روسيا
الدول يهمها المصاااالح

لا عمرك ماتتوقع الصين ابدا الصين حبايب الكل لاكن الروس مدفوعين من دولة عربية وعداهم بحاجات كتير جدا ومصر ردت عليهم بتقوية العلاقات مع إيران
متفهمني التيتة حتي لو ع الخاص

مصر اتاخرت فعلا وكانت تامل في تجنب الحرب ، ولكن ردت لنا اثيوبيا الجميل بمزيد من التعنت والمكابره ، اتفق معك بضروره تغيير سياسه السلام والهدوء في جميع الملفات وتتجه الي الحسم المبكر يجب ان نتعلم من تركيا واسرائيل جراتهم في حمايه امنهم بكل السبل ، خلال الاعوام الماضيه تركيا كسبت نقاط كثيره بقوه السلاح في سوريا وليبيا والعراق وسوريا وازربيجان واخيرا افغانستان بعد اتفاق حمايه المطار ، ومصر مازالت متوجسه من استخدام السلاح

انا متفق مع معظم كلامك
فيما عدى جزئية التأخير فى الحسم وجزئية انة كان من البداية يكون مفيش سد
تعالى احسبها معايا من الاول
بداية السد كان بعد ثورة 25 يناير وكانت الدول المصرية فى غز ضعفها من الناحية الاتصادية اقصد
ولم يكن فى امكاننا القضاء على السد من البداية لاننا من نكن نستطيع مواجهة اى عقوبات دولية فى وقتها
وبالتالى انتظرنا 6 سنين حتى استطاعت الدولة المصرية الوقوف على رجلها من تانى واصبحت قوية اقتصادية بما يكفى لتحمل اى عقوبات دولية
ولكن السد حينها اصبح امر واقع كان لا بد من التعامل مع بالطرق الدبلوماسية والا فانت تقف امام تنمية اثيوبيبا بالنسبة للعالم
ولكن الان وبعد ان حاولنا مع اثيوبيا بكل الطرق وظهر للعالم مدى تعنت اثيوبيا لن يستطيع احد ان يلوم مصر على ما سوف تفعلة
واتفق معك الموضوع متجهة الى حرب بنسبة 100% ودة المطلوب على احنا عايزينو من الاساس فى مصر
كلام سليم ١٠٠٪؜ ١٠٠٪؜
لا وازيدك كمان ان من اسباب تمويل الثورات العربية وضرب مصر بالتحديد هو اتاحة الوقت لاثيوبيا (طبعا أثيوبيا هي الواجهة فقط) للسيطرة علي نهر التيب وتحييد مصر من معادلة امن الشرق الوسط والاسلام

الناس بس نسيت من ١٠ سنين احنا كان وضعنا اد ايه حرج، وازاي النهارده اقوي بكتير

عودة
أعلى