اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

المره القادمه اذ اردت ان تشمت. ابحث عن ماهو افضل. وليس حرب اليمن. التي شنته السعوديه دون انتظار المساعده من احد لحفظ امنها القومي. لاندري فتح موضوع ليبيا
والله انا قلتلك احسنت انى مش عاوز اتناقش فى الموضوع وتزعل منى وعاوز اقصر فى الكلام ...بس انا لم اشمت ولكن احسنت...على فكره انا مفتحتش الفديو

أيد أعضاء مجلس الأمن التابع للأمم المتحدة جهود الوساطة التي يجريها الاتحاد الأفريقي بين إثيوبيا ومصر والسودان في النزاع حول تشغيل سد النهضة الذي تبنيه إثيوبيا على النيل الأزرق، وحثوا جميع الأطراف على استئناف المحادثات.

انا مطمأن من بعد بيان الجيش لو حللت بيان الجيش هو لا يحمل تطمين للداخل المصرى فقط هو يحمل رساله للسلطه التنفيذيه ويحمل رساله للاقليم وللولايات المتحده

انا كمان بتفائل كلما أجتمع شمامين الكُلّة ومعيز المقطم في موقف سياسي واحد🤭

تعليق الامال علي مجلس الأمن ان يحل قضيتنا يذكرني باستدراج الشعب المصري وراء حلم تنظيم كأس العالم وف النهاية صفر اصوات .

صفر المونديال والآن صفر مجلس الأمن ، عشر سنوات من الفشل والحماقة ولازال البعض يبرر ..

انا مطمأن من بعد بيان الجيش لو حللت بيان الجيش هو لا يحمل تطمين للداخل المصرى فقط هو يحمل رساله للسلطه التنفيذيه ويحمل رساله للاقليم وللولايات المتحده
أيد أعضاء مجلس الأمن التابع للأمم المتحدة جهود الوساطة التي يجريها الاتحاد الأفريقي بين إثيوبيا ومصر والسودان في النزاع حول تشغيل سد النهضة الذي تبنيه إثيوبيا على النيل الأزرق، وحثوا جميع الأطراف على استئناف المحادثات.
ننتظر الرد باذن الله وكلنا على قلب رجل واحد مع جيش بلادنا وندعى لهم بالنصر

اقسم بالله العظيم رب العرش العظيم اني اتمنى الخير و الازدهار لمصر الحبيبة هي عمود الاستقرار مع المملكة العربية السعودية 🇸🇦 في المنطقة شكرا لكن اذا فهمت مشاركاتي غلط ان اعتذر لم ارد الا تبيان بعض الامور التي ممكن تكون غايبة على اخواني المصريين لكم كل الحب و التقدير ارجعو الى مشاركاتي ستعرفون من استهدف تحديدا بريطانيا 🇬🇧 و المخابرات البريطانية الارهابية الدموية و التاج البريطاني المجرم و روسيا 🇷🇺 الملحدة التي تحتل سوريا الحبيبة بلاد بني امية احفاد الفاتحين و الصين 🇨🇳 الملحدة التي تضيق المسلمين السنة شتى انواع العذاب نسأل الله العلي القدير ان يرينا فيهم آية من آياته ويرين فيهم عجائب قدرته فإنهم لا يعجزونه اللهم آمين يارب العالمين في امان الله وحفظه
انا شفت الكلام دا فين قبل كدااا 🤔😂😂

حان وقت العمل..... حي على الجهاد من أجل الحياه والنيل
ولتكبر دانات المدافع.... لا مفر من ذلك وهو كره لنا

دا والمجلس شغال

ودى قاعده شكرى

كل سنه وانتو طيبين

لازم تراجع نفسك في قصة اتفاق 2015 ومدى تأسيسه لحق أثيوبي، لإن ده في غالبه كلام فارغ، ويتجاهل كون الاتفاق إطاري مش اتفاق دولي، وبيتجاهل مواقف معلنة من قبله من السودان ومن مصر كانت اسبق عليه، وتضمنت محتواه، والأهم إنه لخص المقبول دوليا والمستند للقانون الدولي. احنا مش بنخترع عالم على مقاسنا، ولا احنا دولة كبرى تقدر تمارس بلطجة في غيبة القانون الدولي والاتفاق سمى كل اللي لسه لحد دلوقت بنطلبه، وكان سبب مهم في تهدئة دول المنابع بحوض النيل وبيان حسن النوايا المصرية
الملخص انه اتفاق مخزي مكن إثيوبيا انه تفعل ما تريد.. لو لم يكن هناك اتفاق لما رأينا هذه الغطرسة

تعليق الامال علي مجلس الأمن ان يحل قضيتنا يذكرني باستدراج الشعب المصري وراء حلم تنظيم كأس العالم وف النهاية صفر اصوات .

صفر المونديال والآن صفر مجلس الأمن ، عشر سنوات من الفشل والحماقة ولازال البعض يبرر ..
بسم الله مشاء الله حضرتك اكيد مش قطرة علم دانت برميل علم
مصر بتستخدم مجلس الامن كمحلل شرعي لاغتصاب الاثيوبيين

وفيه استخدام اخر لمجلس الامن هو قرار وقف اطلاق النار زي ماحصل بعد علقة 73 ولا القائد بتاعك اتكسف يحكيلك؟

هههههه
لان رئيسنا تخصص خرفان ومراكيب 😂 😂 😂
ابقى سلملي على الخليفة وابقى طمنا على الخط الاحمر في ناموسة عدته ولا لسه خايفين
هو دا اخركم.. اي رأي مخالف يبقى اخوان خليفة خرفان.. والمصطلحات الهبلة دي.. روح اتشطر انت والباشا على إثيوبيا

ضرب السد انطلاقا من قواعد جوية مصرية بدون موافقة السودان هو عملية معقدة جدا وصعبة ونتائجها غير مضمونة
وبالتالي لزاما على مصر التنسيق مع السودان وفي هذه الحالة يكون السودان معرض لضربات انتقامية حبشية على اراضيه وسدوده وخصوصا ان نظام افورقي في إريتريا متحالف مع الأميرة ضد وياني تيجراي وله اطماع في شرق السودان
وبناء عليه
لا يمكن للسودان ان يوافق على انطلاق قوات جوية مصرية من قواعده الا لو كانت مصر مستعدة للمشاركة في حرب برية دفاعية او هجومية وهذا لا يوجد عليه مؤشر حتى الان فمن الواضح ان النظام لا ينوي الدخول في حرب واسعة والا لما توجه لمجلس الأمن ابتداءا ولما وقع اصلا على اتفاق ٢٠١٥
وحتى بالامس صرح "أسد الخارجية" بأن مصر أقرت حق اثيوبيا في بناء السد فمسألة ضرب السد مخالفة واضحة وصريحة اما اقرت به مصر
الحل يبدأ من نزع هذا الاقرار الكارثة
وطبعا طرح النخل مش هايعترف انه كان غلط لأن طبيب الفلاسفة مابيغلطش

انا كمان بتفائل كلما أجتمع شمامين الكُلّة ومعيز المقطم في موقف سياسي واحد🤭
اقتباسك لتعليقى وشتم الاخرين غير مقبول النصيحه الللى انصحها ليك انك ماتبقاش زيهم وتتعامل بطريقتهم عشان مش نافصين قرون وخرفان زياده

ننتظر الرد باذن الله وكلنا على قلب رجل واحد مع جيش بلادنا وندعى لهم بالنصر
مازالت عند تصورى اذا كانت هناك ضربه ستتم لسد السرج وهتبقى رساله واضحه لانها هتعطل كمان اعمال سد النهضه باعتبار المنطقه هتصبح منطقة حرب والشركات العامله هتسحب عمالها من خلال حدث زى كده بخلاف ان هيفرغ سد النهضه من مضمونه محاولة بناء السرج مره اخرى بعد ضربه بقنابل خارقة للتحصينات اعتقد مش سهل لان منطقة سد السرج منطقة تصدعات والقنابل دى هتحدث فيها ضرر بالغ والتغلب عليه هندسيا صعب سنرى وايماتى بجيش بلدى كبير الا لو اتنفذسيناريو اخر والخاص ببنى شنقول كل شئ وارد ومحتمل واحنا هنا حاطينه سيناريوهات عدة اعتقد لن تخرج عنها

عودة
أعلى