اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

انا كنت بنكشه وبضحك معاه .. يخلص بأى طريقة كانت المهم نعدى منها على خير بس التدريبات على اشدها وفيه حالة تأهب كبيرة
ربنا يوفق الادارة المصرية الى القرار المناسب في الوقت المناسب
تحياتي لك ولكل مصري شريف يشعر بالقلق على وطننا ويتمنى الخير لنا جميعا

🤗🤗
مشاهدة المرفق 400428
Operation Egypt Arrow
عملية سهم_مصر

قصدي أن نسبة الحل السلمي أقل من ١%
ربما تضغط الاطراف التي تحرك اثيوبيا لان مصالحها ستكون مهددة لان مصر تهديدها كان واضح ان حالة من عدم الاستقرار ستطال المنطقة كلها اذا تم المساس بحقوقنا التاريخية
تحياتي لك

السد ملاصق لحدود السودان . . . لو يتبعون مصر والسودان اسلوب ايران مع سفن الخليج (هجمات بدائية مجهولة المصدر) لحقق لهم ضغط كبير. صاروخين كاتيوشا طايشين تنكرهم السودان ومصر يكفون لارسال رسالة

وضح اكثر استاذي لو سمحت
الرصاص المصرى لن يتم استخدامه الا فى حدود ضيقه .بس انا حاسس ان احنا قلقنا بيخلينا نعيد نفس الاقتراحات والتصورات اللى قولناها .السد وسيله من قضيه ومشاكل اكبر اثيوبيا لافيمة لها فيها لكن ان شاء الله مش هيبقى فى اثيوبيا والاحاجه.

الرصاص المصرى لن يتم استخدامه الا فى حدود ضيقه .بس انا حاسس ان احنا قلقنا بيخلينا نعيد نفس الاقتراحات والتصورات اللى قولناها .السد وسيله من قضيه ومشاكل اكبر اثيوبيا لافيمة لها فيها لكن ان شاء الله مش هيبقى فى اثيوبيا والاحاجه.
ده احساسي ورايي ايضا يا استاذي
انا لدي احساس ان الموضوع سينتهي بدون عمل عسكري بما يخدم مصالحنا ويحفظ حقوقنا التاريخية باذن الله
وموضوع اثيوبيا موحدة اعتقد اننا سنشهد على المدى المتوسط تغيرات جوهرية في هذا الموضوع
تحياتي لك

بلاش نقول احسن يبقى إفشاء لاسرار عسكرية بس فيه حالة غريبة من امبارح
فيه قلق فى الاتحاه الغربى .تركيا مزنوقه جدا بعد مؤتمر برلين 2 والتوحد على قرار اخراج القوات الاجنبيه دون تحديد مش قدام تركيا الا شئ واحد تقلب الطرابيزه او تخرج واعتقد ان خيار قلب الطرابيزه قد يكون اقرب .اللى بيحصل على الاتجاه الغربى خطير فى ظل اعادة ترتيب الاوضاع بين روسيا وتركيا والجزائر كبديل لتونس كنت اتمنى ان وتيرة العمل فى الاتجاه الجنوبى تبقى اسرع حفظ الله مصر

انا كرهت موضوع سد الزفت ده ان كان هيضرب السد خلص ان كان لا ارحمونا بقى واحنا هنعيش 10 سنين تانية على موضوع السد الزفت ده

يعنى بنك اهداف هيتم ضربها ...اروجو منك انك تقول رئيك فى كيفة رد ايوبيا .والتاثير على الاقتصاد المصرى هل ممكن يحصل لينا حاجه
اثيوبيا لن تستطيع الرد فى مصر
ربما فى السودان وستجدنا هناك بجانب الاشقاء
الضربه ستشل دفاعات الجيش الاثيوبى تماما ... إعماء تام

عودة
أعلى