اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

بس انت اول ماتبدىء بعمل عسكرى هتبقى انتهكت عمل عدائي من وجهة نظرهم ودى بقى هيقلك اختصاصى ويعملك جلسة طارئة ويوقع عليك عقوبة دى لا مفر منها .
موقعش ليه لما ضربنا اسرائيل..عشان حقنا..نفس القصة

ولو عايز يوقع يشوف بقى مصالحة ايه نظامها و فيتو واحد كفاية

انا مش بعشم نفسى استاذ حسن انا بتمنى المشكله تنتهى على خير والوقت عيبين اديين ازاى حد ولسه المشكله مش واضحه لو خصل اللى انت بتقول اليه وده كارثه فى التاريخ وماعتقدش از الحيش يقبل بحدوث نكسه معاصره هنشوف وهنعرف الحقيقه قريب
بص انا بتمني الموضوع يخلص انهارده قبل بكره بس المؤشرات اللي موجوده دلوقتي بتقول عكس كده في تخبط كبير في ادارة الملف مفيش حاجه واضحه من الادارة المصريه والكلمه اللي مبيطلعوش غيرها هي حسن النوايا مش فاهم ناس بتهدد شعب كامل وبتعلن ده وتقول حسن نيه ؟؟؟؟؟ شىء عجيب الصراحه

بس انت اول ماتبدىء بعمل عسكرى هتبقى انتهكت عمل عدائي من وجهة نظرهم ودى بقى هيقلك اختصاصى ويعملك جلسة طارئة ويوقع عليك عقوبة دى لا مفر منها .
بس عجيبه مش انتوا عاوزيين عمل عسكرى

مهما كلف وبتحسوا على ده مش صح استاذ حُذَيفة بن اليَمَانِ @Hozaifa Block72 اهو ان شاء نحقق المراد ماتخافوش من توقيع عقوبات

استاذى هو اعتداء امنى المائى مش عدائى تهديد 160مليون انسان مش عمل عدائى وبعدين العمل اللى هيتعمل اتوقع هيعجب حضرتك
هو مش بيبصلها كده العمل العدائي بالنسبة ليه كمجلس أمن وقانون دولى منظوره مختلف ذهاب مصر لمجلس الأمن كان لتفادي اى عقوبات بعد الضرب عن طريق مشروع قرار إدانة لأثيوبيا ودى كانت فكره للأسف فاشلة وتضيع وقت

اتف
بص انا بتمني الموضوع يخلص انهارده قبل بكره بس المؤشرات اللي موجوده دلوقتي بتقول عكس كده في تخبط كبير في ادارة الملف مفيش حاجه واضحه من الادارة المصريه والكلمه اللي مبيطلعوش غيرها هي حسن النوايا مش فاهم ناس بتهدد شعب كامل وبتعلن ده وتقول حسن نيه ؟؟؟؟؟ شىء عجيب الصراحه
ق مع خضرتك فى غموض الاداره المصريه فعلا مش ولضحه هتتصرف ازاى وده اللى عامل قلق كبير لدى الشارع المصرى وانا قلقان زيك والله استاذى بس فيه سيناريوهات انا متوقعها اقربها ضرب سد السرج لايقاف عملية ملئ سد النهضه مع توتر الموقف الاثيوبى الى وضع فى غاية الصعويه بالتزامن هيبقى ليه اثر على موضوع السد وفيه سيناريوهات كتيره كلها بعيده عن توجيه عقوبات على مصر هتختار ايه مصر الله اعلم

مهما كلف وبتحسوا على ده مش صح استاذ حُذَيفة بن اليَمَانِ @Hozaifa Block72 اهو ان شاء نحقق المراد ماتخافوش من توقيع عقوبات
مش خوف من العقوبات بس مجلس الامن ملوش امان فعلا كلها دول وسخه

طبعا ومع اى عقوبة لانها مهما كانت هتبقى أقل الأضرار ونقدر نتعامل معاها

هل القوات المصرية والسودانية قادرة تسيطر على السد وكم من الزمن بالاستطاعتها التمسك به

خليك فاكر يا استاذ Shokry @Shokry السيناريو اللى اتكلمنا عليه والسيناريو البديل هو عودة الجمل بما حمل الى السودان وجعلها مشكله حدوديه سيناريوهان اعتقد هم الاقرب من وجهة نظرى

هل القوات المصرية والسودانية قادرة تسيطر على السد وكم من الزمن بالاستطاعتها التمسك به
السد على الحدود السودانية
السؤال الصحيح هل تستطيع اثيوبيا فعل اي شئ حيال استهداف مصر و السودان للسد و القواعد العسكرية الاثيوبية؟

تستطيع طبعا بس السودان لا أمان لها ولو دخلنا بني شنقول سنضمها للسودان للأبد

اتف

ق مع خضرتك فى غموض الاداره المصريه فعلا مش ولضحه هتتصرف ازاى وده اللى عامل قلق كبير لدى الشارع المصرى وانا قلقان زيك والله استاذى بس فيه سيناريوهات انا متوقعها اقربها ضرب سد السرج لايقاف عملية ملئ سد النهضه مع توتر الموقف الاثيوبى الى وضع فى غاية الصعويه بالتزامن هيبقى ليه اثر على موضوع السد وفيه سيناريوهات كتيره كلها بعيده عن توجيه عقوبات على مصر هتختار ايه مصر الله اعلم
لو في ضربه هتحصل يبقي لازم تدمير سد السرج والسد االخرساني كمان لو هتاخد حقك يبقي ناخده كله كده كده العاقبه واحده اما بعد المليء الثاني هيبقي شبه امر واقع والموضوع هيتعقد اكتر وهتدخل في حسابات معقده

السادات كان تعلب ... لو كان اتكلم فى مفاوضات قبل حرب اكتوبر كان زمانا بنشحت من اسرائيل اتنين متر فى سيناء لحد دلوقتى ... قالك نحارب و بعدين نتفاوض ... و اسرائيل قالت دول مجانين و هيفضلوا يحاربوا و هيزهقونا ادوهم ارضهم بلا وجع قلب ... شغل الانسانية و الاخوة مش هياكل مع دول استعمارية راس مالية متعرفش غير لغة المصالح ... لكن اما تخرب المنطقة و توريهم ممكن نعمل ايه و بعد ما تضرب السد نبقى نقبل وقف اطلاق النار و كمان نلتزم بضبط النفس

خليك فاكر يا استاذ Shokry @Shokry السيناريو اللى اتكلمنا عليه والسيناريو البديل هو عودة الجمل بما حمل الى السودان وجعلها مشكله حدوديه سيناريوهان اعتقد هم الاقرب من وجهة نظرى
بالظبط ياصديقي ولو اني افضل الصدام المباشر مع انه الاصعب والاقسى لكنه الانجز والاسرع وسيصاحبه صدى كبير لعقود طويلة

التعديل الأخير:
السادات كان تعلب ... لو كان اتكلم فى مفاوضات قبل حرب اكتوبر كان زمانا بنشحت من اسرائيل اتنين متر فى سيناء لحد دلوقتى ... قالك نحارب و بعدين نتفاوض ... و اسرائيل قالت دول مجانين و هيفضلوا يحاربوا و هيزهقونا ادوهم ارضهم بلا وجع قلب ... شغل الانسانية و الاخوة مش هياكل مع دول استعمارية راس مالية متعرفش غير لغة المصالح ... لكن اما تخرب المنطقة و توريهم ممكن نعمل ايه و بعد ما تضرب السد نبقى نقبل وقف اطلاق النار و كمان نلتزم بضبط النفس
لا ياعم دي حدوته تخوف شكري حالف بالطلاق ليتفاوض بحسن نيه :ROFLMAO: :ROFLMAO:

اختبار حقيقي للإدارة المصرية أتمنى أن تنجح فيه.
كذلك أتمنى ألا يتم طعنها لاحقا من حلفاءها التي تعتمد عليهم لامتصاص وتحييد رد الفعل العالمي.
على هامش الموضوع مصر تحتاج - برأيي-وزير خارجية جديد.

ايه ده حنلبس التهمه ولا ايه :ROFLMAO:

في ملف ليبيا كان لدينا حلفاء اقوياء علي الساحة الدولية والطرف الاخر رغم عنجهيته لكنه لم يكن بالغباء ليصل الامر لتصادم.....لكن هنا لا يوجد حلفاء فاعلين غير السودان والطرف الاخر قمة العنجهية والمجتمع الدولي طالما مفيش نفط وفلوس ميلزموش

طبعا ومع اى عقوبة لانها مهما كانت هتبقى أقل الأضرار ونقدر نتعامل معاها
مفيش عقوبة اسوء من الحرمان من المياه
ولو تمت الضربة اتمنى ان القيادة تعمل على محو اثيوبيا من على الخريطة

عودة
أعلى