اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

انا ليه هادي و مطمن ومتفائل كمان؟
مين تاني؟
انا هادى ومش هادى 🙄.
يعنى 50% مطمن اننا مش هنسيب حقنا و 50% مش مطمن من مواقف الدول الكبرى وخصوصا امريكا والصين وروسيا.
زيارة عباس كامل لواشنطن لم نصل فيها لاهدافنا والا لوجدنا ترجمة لهذه الزيارة على أرض الواقع.

مين تاني؟
انا مطمن ان الملىء الثانى بنسبة كبيرة مش هيضرنى لأن الموسم بنسبة كبيرة فيضان ومفيش جفاف بس مش متفائل لأن لو ده تم هيلغى فكرة الضربة العسكرية تماما

مفيش مفاوضات،، جولة المفاوضات الأخيرة برعاية الاتحاد الأفريقى فشلت قبل أن تبدأ.
مش مفاوضات انا غلطت قصدي ماشي في طريق مجلس الأمن وده طريق سلمي في النهايه فمش هتقدر تتحرك عسكريا غير لما تقفل صفحه مجلس الامن وده هياخد وقت ويكون السد محمي ذاتيا

انا مطمن ان الملىء الثانى بنسبة كبيرة مش هيضرنى لأن الموسم بنسبة كبيرة فيضان ومفيش جفاف بس مش متفائل لأن لو ده تم هيلغى فكرة الضربة العسكرية تماما
بالظبط وهو ده إللى الخنزير ابى احمد بيراهن عليه.

انا هادى ومش هادى 🙄.
يعنى 50% مطمن اننا مش هنسيب حقنا و 50% مش مطمن من مواقف الدول الكبرى وخصوصا امريكا والصين وروسيا.
زيارة عباس كامل لواشنطن لم نصل فيها لاهدافنا والا لوجدنا ترجمة لهذه الزيارة على أرض الواقع.
جميل هسألك سؤال..لو مصر ضربت السد من ٨ سنين موقف المجتمع الدولي كان هيبقى ايه و لو ضربناه الصبح هيبقى الموقف ايه؟

ياراجل ياطيب ٦-٨ مليار متر منهم التخزين الميت هيوقف ضرب السد؟ طيب قول ١٨ ماشي

مش مفاوضات انا غلطت قصدي ماشي في طريق مجلس الأمن وده طريق سلمي في النهايه فمش هتقدر تتحرك عسكريا غير لما تقفل صفحه مجلس الامن وده هياخد وقت ويكون السد محمي ذاتيا
مجلس الأمن المفترض منه قرار بأيقاف المليء التانى واستئناف المفاوضات ولكن هذه المرة بضغط من مجلس الأمن. يعنى فى الحالة دى هتكون مصر فى وضع افضل أو هو ده المفترض.

جميل هسألك سؤال..لو مصر ضربت السد من ٨ سنين موقف المجتمع الدولي كان هيبقى ايه و لو ضربناه الصبح هيبقى الموقف ايه؟
من ٨ سنوات كنا هنكون الطرف المعتدى وعقوبات وتعويضات وكان الاثيوبيين هيبنوا السد مرة تانية ولكن بحماية دولية.
اما الان انت بتحمى نفسك من خطر وجودى.

مين تاني؟
بص انا مش عايز اقولك والله ... ههههه

giphy (5).gif

من ٨ سنوات كنا هنكون الطرف المعتدى وعقوبات وتعويضات وكان الاثيوبيين هيبنوا السد مرة تانية ولكن بحماية دولية.
اما الان انت بتحمى نفسك من خطر وجودى.
بس عشان كده انا مطمن ان حتى لو احتلينا منطقة السد عندنا الدافع والمبرر والاهم الوسيلة

بالظبط وهو ده إللى الخنزير ابى احمد بيراهن عليه.

ياراجل ياطيب ٦-٨ مليار متر منهم التخزين الميت هيوقف ضرب السد؟ طيب قول ١٨ ماشي
السودان اخرها تشيل من 4 ل 5 مليار انت كده هتسبب كارثة ليهم

شخصيا مستغرب من برودة في التفاوض من الجانب السوداني
أين الضغط على الأرض بحشد قوات سودانية على الحدود
مجلس الأمن سيبحث الموضوع بسرعة إذا فيه تصعيد على الأرض

السودان اخرها تشيل من 4 ل 5 مليار انت كده هتسبب كارثة ليهم
مين قال الكلام دا؟
تعرف ان لو ضربنا بوابتين معدل تفريغ السد مش هيزيد عن مليار متر في اليوم لمدة كام يوم و دا نفس معدل فياضانات السودان اللي استمرت اسابيع مع الفارق ان الفياضانات كانت مفاجأة وماتنساش التخزين الميت

وجهة نظرى إن العمل العسكرى لو تم هيستهدف ممر التعلية الأوسط لإيقاف عملية الملىء الثانى ولتحريك المجتمع الدولى .

كل واحد يشيل شيلتة مرتبطش نفسك بناس مش عارفين هما عاوزين أية
حبيبي ده هيشل حركتك لان السودان ستعمل علي حمايه السد وهتدخل في حلف اثيوبيا وهتشرب المر وهتسكت وانسي احتلال منطقه السد خلاص

عودة
أعلى