اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

ولا غريب ولا حاجة
بص اللى بيحصل دلوقتى امور شكلية
حاجة روتينى يعنى لازم يتعمل
لازم ندخل امريكا فى الموضوع عشان لما تفشل وهيا هتفشل فى طرح حل
فأى كان الى هنعملو محدش لا فى الادارة الامريكية ولا الكونجرس ولا الاعلام هيعترض
لان انا دخلتك وقولتلك حل ومعرفتش احلها انا بقى بطريقتى
لكن خليك واثق جداااا ان لا اثيوبيا هتتراجع وتتفق
ولا احنا عايزنها تتفق من اساس
الشكلي بالتأكيد ليس الدور الامريكي 😂

وهو ما سيتم بحول الله وقوته.

الاثيوبيين شغالين تمام لمصالحهم و مصالح الاقليم و القوى الدوليه. اتمنى ان تستفيد دول المصيب من تجربتهم.

كل ده عشان مرضنايش تزرعوا برسيم في الوادي الجديد تعلفوا بيها بهايم المراعي ؟
للعلم
كل اللي بتحلم بيه مش هيحصل حتي لو اثيوبيا انتصرت حتي لو ملت السد 150 مليار مش 74 مليار
لن تحقق لك الامن الغذائي ليك او الحالمين بوفرة اراضي زراعية ومياه ببلاش قريبة منهم
يو نو هواي ؟لانهم اصلا عندهم الف مليار مياه سنوية (غير 40 مليار مياه جوفية سنوية ...متجددة يمكن استخرجاها علي اعماق 50 و 75 متر ) و 100 مليون فدان اراضي الخصبة واثيوبيا بتستورد قمح عشان تاكل شعبها
كان لاموخذة نفع نفسه

انت عايش في كوكب زمردة ؟
امريكا عم الكوكب كله ....لازم نطلب منها تتوسط
ولا نروح مثلا لموزمبيق ؟
هو طلب التوسط يبقي معناه دور امريكا الكبير جدا جدا جدا في مصر
بأمارة القواعد الامريكية المنتشرة في خليج السويس بدل الخليج العربي؟ ولا صفقات السلاح بمئات المليارات لشركات امريكا ؟ بدل من روسيا وفرنسا وايطاليا ؟
انتوا ليه عايشين في كدبة كبيرة ومصدقين نفسكم ؟
يا عم اصبر بس

البحرية الأمريكية في الطريق 🤣

اشهد لك يا محترم 🌹🌹🌹
حابيبي يا اوزوريس. طول عمرك انت ال محترم.
وخير ان شاء الله. وان شاء الله حتي مش هنكمل معاهم. سيتراجعون من هول الدخله الاولي فقط.
في فرق بين لما تسمع عن حاجه غير لمًا تشوفها وتحسها ......
شعور مختلف تماما. الاحباش اعتقدو انهم بعيدون عن قدراتنا. فكان لزاماً علينا و واجبنا نحو الكلاب ان نذكرهم او كي نعلمهم اول درس لهم في هذه الفتره.
ان الاقتراب من عرين الاسد يعرضك للافتراس.

البعض هنا بيفكروني بالزملكاوية وهما بيشجعوا منافسين الأهلي في كل مكان وبرضوا بيخسروا
ده على اساس ان الاهلاوية مش بيعملوا العكس ....كان فيه شياط في الجزيرة امبارح على مبارة المصري ومدحت شلبي قام بالواجب ونفض الاعلاوية اكتر من ٢٠ مرة 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

بلاش تقلبها اهلي وزمالك عشام ما تقلب مدكعة يا باشا 😂😂😂

وربده انتا على راسي من فوق 😊😊😊😊

:ROFLMAO: ده على اساس ان الاهلاوية مش بيعملوا العكس ....كان فيه شياط في الجزيرة امبارح على مبارة المصري ومدحت شلبي قام بالواجب ونفض الاعلاوية اكتر من ٢٠ مرة 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊

بلاش تقلبها اهلي وزمالك عشام ما تقلب مدكعة يا باشا 😂😂😂

وربده انتا على راسي من فوق 😊😊😊😊
ما بلاااااااش:ROFLMAO:

ولا غريب ولا حاجة
بص اللى بيحصل دلوقتى امور شكلية
حاجة روتينى يعنى لازم يتعمل
لازم ندخل امريكا فى الموضوع عشان لما تفشل وهيا هتفشل فى طرح حل
فأى كان الى هنعملو محدش لا فى الادارة الامريكية ولا الكونجرس ولا الاعلام هيعترض
لان انا دخلتك وقولتلك حل ومعرفتش احلها انا بقى بطريقتى
لكن خليك واثق جداااا ان لا اثيوبيا هتتراجع وتتفق
ولا احنا عايزنها تتفق من اساس
الله ينور عليك..... هو فعلا امور شكليه واستباق لاي كلام جاء ليقوله وزير الخارجيه الامريكي.
مصر حزمت امرها. ولكن الصغار لا يفهمون.

هههههه
الأنباء المتواترة أن بلينكن حاول ممارسة نوعا من الضغط لمنع مصر والسودان من توجيه ضربات عسكرية مقابل خطة جديدة لاتفاق جديد ...لكن المخطط المصري أصر أن يتم اللقاء والمدفعية السودانية تتبارز مع الاشقاء الاثيوبيين

هههههه وحلوه وملعوبه طبعاً.
سيحاولون انقاذ كلبهم باي طريقه.
ولكن لازم يبقي في حته علي القفي الاول كده

مصر معتمدة على إمريكا فى موضوع السد وشايفه إن الحل فى أيديهم اللى شاف لقاء المتحدثة الإقليمية وهى بتكرر أكتر من مرة إن الإتفاق مع مصر على حل سياسي للإزمة

مفيش حل سياسى للازمة اثيوبيا زى اسرائيل بالظبط لو مفيش ضربة عسكرية قاسمة لاثيوبيا يبقى كل سنة و احنا طيبين ... المحبس هيفضل هناك و هيبقى فيه سد النهضة واحد و اتنين و هيتبنى سدود تانية عن طريق ابتزازنا بالسد الحالى

شباب لو سمحتو سعدونى ازاى اعمل موضوع فيه موضوع لسه قرئه على رويترز عاوز اعمله وهوه ان قطر مقدمة مشرع على السيسى لانشاء مصنع حربى عملاق والمشاركه فى المصانع الحربيه المصريه

شباب لو سمحتو سعدونى ازاى اعمل موضوع فيه موضوع لسه قرئه على رويترز عاوز اعمله وهوه ان قطر مقدمة مشرع على السيسى لانشاء مصنع حربى عملاق والمشاركه فى المصانع الحربيه المصريه
بجد الكلام دة

بجد الكلام دة
ولو عاوز التفاصيل على موقع al monitor المجلتين نشرين الخبر وكمان الشخص بتاع اليتيوب محترم وبثق فيه اسمهsummary ولو حبيت تتفرج عليه اخر فديو ابدء من الدقيقه 9

🔴
: تفرض قيودا على تأشيرات المسؤولين الأمريكيين
🇪🇹
🇪🇹
🇪🇹
✊🏽

كشف دبلوماسي اثيوبي، ان إثيوبيا ستفرض قيودا على تأشيرات المسؤولين الأمريكيين، في حال نفذت واشنطن قرارتها، في خطوة اعتبرها المسؤول "معاملة بالمثل" .. مشيرا في حديثه لـ "الجزيرة" ان الإجراءات والقيود ستطال أيضا المؤسسات الامريكية غير الحكومية العاملة في اثيوبيا، والموظفين الأمريكيين العاملين في المنظمات الأخرى في البلاد
و اوضح الدبلوماسي الاثيوبي، ان الحكومة تدرس بشكل جاد، خيارات سحب القوات الاثيوبية المشاركة في مهام حفظ السلام ومكافحة الإرهاب في الصومال ومناطق أخرى بالقرن الافريقي ، باعتبار ان العقوبات الأمنية سوف تنعكس سلبا على قدرة وفعالية القوات المشاركة، مما يعرضها للخطر، وهو ما سيدفع اثيوبيا لسحبها حفاظا على سلامتها، بحسب وصف المسؤول الاثيوبي

عودة
أعلى