اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

دة عشان الموقف الأمريكي معانا
ممكن بس امريكا مش معانا اوى زى ما هى روسيا ضدنا علنا ... وايضا مش حرب بالوكاله عشان طرف قصاد طرف .. انا مستغرب من بوتين .. لان مصر علاقتها بروسيا جيده جدا تسليح طائرات ، s53 وهليكوبتر وميج 29 و دبابات و دفاع جوى ومفاعل نووي ومنطقه صناعيه في قناه السويس غير السياحه الى رجعت ... حتى الموقف الروسي السياسي في سوريا وليبيا مصر معاهم ضد امريكا ...
لا بوتين غريب جدا ...

ممكن بس امريكا مش معانا اوى زى ما هى روسيا ضدنا علنا ... وايضا مش حرب بالوكاله عشان طرف قصاد طرف .. انا مستغرب من بوتين .. لان مصر علاقتها بروسيا جيده جدا تسليح طائرات ، s53 وهليكوبتر وميج 29 و دبابات و دفاع جوى ومفاعل نووي ومنطقه صناعيه في قناه السويس غير السياحه الى رجعت ... حتى الموقف الروسي السياسي في سوريا وليبيا مصر معاهم ضد امريكا ...
لا بوتين غريب جدا ...
والعلاقة هتفضل عادي انتا محتاج سلاح والمحطة النووية

ما يهم هو أن الخطاب المصري ليس متهاون في الحق المصري بكل وضوح واعلن عن موقف قوي وحاسم وهو ما يرجح كفة الحل العسكري مع استمرار إثيوبيا في الملئ الثاني.

تهديد روسيا بمنع التهديد العسكري المصري ليس له تأثير في ظل موقف فرنسي داعم وفيتو ضد أي تحرك دولي

الموقف الأمريكي والصيني متوازن وهما أهم طرفين اقتصاديا وسياسيا.

الموقف الدولي الرافض للتصعيد من كل الاطراف يخدم المصلحة المصرية باستمرار إثيوبيا في التصعيد.

التصريح الروسي في حد ذاته يشير للنية المصرية ، وليس له وزن حقيقي ، الموقف الأمريكي هو الاهم ولم يكن حادا بل متوازنا.

بالتوفيق للإدارة المصرية في الخطوة الاهم القادمة.

الوزير اتسأل دلوقتي عن الحل العسكري واكد انه وارد حال عدم استجابة أثيوبيا

مصر كانت مراقب كل دة بسبب رفض مصر انشاء قواعد ليهم في دول الجوار
ممكن بس مشاركاتنا حتي كمراقب غير مفهومه
لانها خطوه مفيهاش مكسب لنا واكيد حتستفز روسيا
في حاجه غلط وادت اننا نشترك في المناوره
وايضا ادت لرد الفعل الذي نراه من روسيا في مجلس الامن
ومعتقدش انه موضوع القواعد والله اعلم ايه هوا
السؤال هوا هل مايجري سيؤثر علي صفقات التسليح معهم ومفاعل الضبعه ام لا

ممكن بس مشاركاتنا حتي كمراقب غير مفهومه
لانها خطوه مفيهاش مكسب لنا واكيد حتستفز روسيا
في حاجه غلط وادت اننا نشترك في المناوره
وايضا ادت لرد الفعل الذي نراه من روسيا في مجلس الامن
ومعتقدش انه موضوع القواعد والله اعلم ايه هوا
السؤال هوا هل مايجري سيؤثر علي صفقات التسليح معهم ومفاعل الضبعه ام لا
لا الروس كلاب فلوس

إن شاء الله , الحرب و نخلص.

بلا اثيوبيا بلا بطيخ ... المهم الارادة للحرب فعلاً و عدم الرجوع في الموقف.

و تشتعل الجبهة الداخلية لاثيوبيا و نفككها , ضربه وحيدة لكن ضربه ترجع اثيوبيا لعصر مملكة اكسوم و كوش.

انا مستغرب من امتغاض الاعضاء المصريين من موقف روسيا، المطلوب يقولو ايه معلش؟ وامتى لافروف مثلا قال ان اي حاجة غير المفاوضات هي الحل؟

ياجماعة مفيش دولة هتقولك انت صاحب الحق والدولة التانية كخة وشريرة...احنا في 2021.

للعلم الدعم الفضائي الروسي في ملف سد النهضة كان غير محدود...بس مش كل حاجة بتتنشر.

والعلاقة هتفضل عادي انتا محتاج سلاح والمحطة النووية
طبعا تفضل ومش من مصلحتنا خساره اى قوى عظمى حتى الصين رغم انها ممول للسد ... بس روسيا انا افتكرتها معانا وفي ظهرنا بالمشاريع الى بينا والسياسه التوافقيه في كل القضايا الاقليميه ..

إن شاء الله , الحرب و نخلص.

بلا اثيوبيا بلا بطيخ ... المهم الارادة للحرب فعلاً و عدم الرجوع في الموقف.

و تشتعل الجبهة الداخلية لاثيوبيا و نفككها , ضربه وحيدة لكن ضربه ترجع اثيوبيا لعصر مملكة اكسوم و كوش.
لا حرب ايه!!
احنا بنتعامل بشرف ف زمن قل فيه الشرف😴
ابقي خلي الشرف يشربنا بقي🙃

طبعا تفضل ومش من مصلحتنا خساره اى قوى عظمى حتى الصين رغم انها ممول للسد ... بس روسيا انا افتكرتها معانا وفي ظهرنا بالمشاريع الى بينا والسياسه التوافقيه في كل القضايا الاقليميه ..
ممكن لو ضربت تعمل فيتو ضد العقوبات لان مصالحها معاك بتلعب علي كل الأطراف

روسيا عمرها ما كانت معاك
روسيا هي اللي اوقفت برنامج الطياره حلوان
كانت بتتحكم في قرار مصر و بتمدنا بسلاح يضمن عدم تفوقنا علي اسرائيل
روسيا بتبعتلنا نسوانهم المتصابين بالأيدز علي شرم و الاماكن السياحية , يا خمورجيه يا ارباب ايدز و سيلان .. نجاسه ملهاش حدود.

طيب انا راضي ذمتك، وانا عارف انك عضو قديم، تفتكر لو نبيل العربي ولا نبيل فهمي ولاعمرو موسى ولا أحمد ابو الغيط كان هيبقى مستوى الاحداث ايه في اخر 6 سنين ووضع النهاردة ايه في مجلس الامن؟ :D

عموما خير ان شاء الله...مش وقته لكن لازم يتكل قبل اي اجراء عسكري.

الخارجية المصرية مدرسة عريقة لها اسلوب محترم للغاية في الادارة
بتختلف كاريزما وزير الخارجية من شخص لشخص

اما بالنسبة للأسماء التي ذكرتها لم ارى اي كاريزما لنبيل العربي او نبيل فهمي و من قبلهم احمد ابو الغيط

عمرو موسى و سامح شكري عملاقان جديران بالاحترام ..
و لكن سامح شكري هو الوزير المُفضل بالنسبة لي لانه ادار سياسة مصر الخارجية بإقتدار في اصعب فتراتها في العقود الاربع الاخيرة

-نطلب من المجلس أن تكون هذه آخر مرة يناقش فيها موضوع سد النهضة 😁😁

ان شاء الله
لان المرة الجاية مجلس الامن مش هيناقش سد النهضة ، بل سيناقش تداعيات تدمير سد النهضة و كيف اصبح اثراً بعد عين

الخارجية المصرية مدرسة عريقة لها اسلوب محترم للغاية في الادارة
بتختلف كاريزما وزير الخارجية من شخص لشخص

اما بالنسبة للأسماء التي ذكرتها لم ارى اي كاريزما لنبيل العربي او نبيل فهمي و من قبلهم احمد ابو الغيط

عمرو موسى و سامح شكري عملاقان جديران بالاحترام ..
و لكن سامح شكري هو الوزير المُفضل بالنسبة لي لانه ادار سياسة مصر الخارجية بإقتدار في اصعب فتراتها في العقود الاربع الاخيرة
انا مش عارف اقولك ايه...بس رأيك يحترم لكنه غير مقنع بالمرة "لي عالاقل"...احترامي لرأيك وارجو احترام اراء المخالف لك بدون سخرية :)

الإدارة المصرية والسودانية تضع إدانة المجلس للملئ الاحادي والموقف الاثيوبي في كفة والحل العسكري في الأخرى.

في حالة نجح المجلس في تبني مشروع القرار التونسي ربما يتأخر الحل العسكري 6 أشهر إن التزمت إثيوبيا لكنه ربما يأتي أسرع مع تعنت الموقف الاثيوبي وهو المتوقع.

الوزير سامح شكري | لو لم يجبر مجلس الأمن أثيوبيا على التوقف عن الملء المنفرد للسد، فأن مصر ستضطر لاتخاذ الاجراءات الازمة لحماية مقدرات وجودها وحياة مواطنيها.

قولا واحد .. وخلصنا من اى اراء اخرى او اى كلام اخر ... انت بتكلم أن شكرى بيقول أن مجلس الأمن بالاجبار يوقف الملىء ولو متوقفش هيتم اتخاذ الإجراءات .. انتهى

شكري في المؤتمر الصحفي بيتهرب من اسألة الخيار العسكري بشياكة اوي او بيقولها ببساطة
يا اما هدف سياسي لعدم تضخيم و تلغيم العمل العسكري عكسيا قبل حدوثه لاتاحة مساحة اكبر لصانع القرار لانجاحه
يا اما فعلا مفيش نية لضربه عسكرية و التلخيص تحقيق اقصى قدر ممكن من الضغوط على اثيوبيا للوصول الى اتفاق ملزم

عودة
أعلى