اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

انت ماخدتش بالك هو اتكلم عن حاجتين فى المقاله استاذ احمد اولا طول سد السرج وقوس الانحناء المواجه للمياه والقاعده اللى رغم طوله الكبير عرضها 200 م عكس سدالعالى حوالى على مغ اتذكر 860متر وده يخللى اى هزه ارضيه بقوه 5 ريختر تهدمه

تانى حاجه اتكلم على حجز المياه والتشققات فى حالة حجز المياه بمقدار 60 مليار متر مكعب انها عامل هتزيد من عوامل انهياره للسبب الاول والسبب التانى اقوى للتعجيل باقل هزه ارضيه
انا قرئت انا المكان ده فى الخط الزلزاى وميتحملش يشيل اى خزان ماء مهما كان ...بس اظن ان الموضوع هينتهى الاسبوع الجاى ...شفت صورة وزارة الخارجيه

انا قرئت انا المكان ده فى الخط الزلزاى وميتحملش يشيل اى خزان ماء مهما كان ...بس اظن ان الموضوع هينتهى الاسبوع الجاى ...شفت صورة وزارة الخارجيه
لا ماشوفتهاش .فى ايه؟

ب
حطو صورة اله الحرب عند المصرين القدماء
بصراحه ووضوح احنا بقالنا فتره كبيره واحنا مدركين حالة الحرب اللى احنا فيها بكرر السد هو مجرد اداه اثيوبيا لا تساوى شيئا

على الجانب الاخر مايحاك للجزيره العربيه كبير بامانه انا اول مره اتحدث عن ضرورة توحد الجيش المصرى والسعودى لمواجهة التحديات المقبله لازم ولابد منها هناك دلوقتى تحركات على قدم وثيقه لتقويض حركة المملكه عن دعم مصر

اشغال السعوديه واشغال مصر منفرديين ده هدفهم اتفق مع الطرح السعودى بتوحيد المواقف السياسيه والعسكريه بوضوح شديد

ب

بصراحه ووضوح احنا بقالنا فتره كبيره واحنا مدركين حالة الحرب اللى احنا فيها بكرر السد هو مجرد اداه اثيوبيا لا تساوى شيئا

على الجانب الاخر مايحاك للجزيره العربيه كبير بامانه انا اول مره اتحدث عن ضرورة توحد الجيش المصرى والسعودى لمواجهة التحديات المقبله لازم ولابد منها هناك دلوقتى تحركات على قدم وثيقه لتقويض حركة المملكه عن دعم مصر

اشغال السعوديه واشغال مصر منفرديين ده هدفهم اتفق مع الطرح السعودى بتوحيد المواقف السياسيه والعسكريه بوضوح شديد
اتمنى ماتقوله لان الظاهر انهم عاوزين يستنزفو الجيشين لزم يتحدو

حالة الاستعداء اللى اتكلمنا عنها مع الدول الافريقية أثيوبيا بتلعب عليها وعايزة تظهر الملف كأنه حرب بين افريقيا والعرب بعيد عن ده نغمة الاعلام شايفها بتمهد لتفاوض جديد

لا والله انا لا بهزر ولا حاجة وزير الري المصري يهدد اوروبا بالهجرة الغير شرعية.

لا يخفى على احد ان الشعب السوري الله يكون في عونه مشرد في اصقاع الارض بسبب الحرب الاهلية اين الاستهزاء بالموضوع؟
حصل خير، اسف لو كنت زعلتك لكن يا ريت نقدر اننا مشدودين جامد دلوقتي،
عموما تقبل تحياتي واسف مره اخري

الوقت ليس في صالح مصر للأسف و نوايا الحبشة معروفة من زمان

حالة الاستعداء اللى اتكلمنا عنها مع الدول الافريقية أثيوبيا بتلعب عليها وعايزة تظهر الملف كأنه حرب بين افريقيا والعرب بعيد عن ده نغمة الاعلام شايفها بتمهد لتفاوض جديد
اثيوبيا قذره واعتقد ان مصر لازم تتحرك بسرعه .اثيوبيا بتحث دول الحوض على التصادم مع دولتى المصب بصرف النظر عن تاثيردعوتها لانها مش ممكنه دلوقتى لكن هيا عاوزه تتفاوض غلى مسارتقاسم المياه وليس السد عاوزه تغييرالموضوع بالبلدى كده عشان عارفه انه هيازم الموضوع لمصر والسودان وممكن كمان مابين مصر والسودان هو ده هدفها وهدف اللى بيملوهم

مع الاحترام ..

اهو المداخلات السابقة دي مثال بسيط
" لما تبقى مش عارف و مش عارف انك مش عارف و بتنجر ورا اللي مش عارفين و فاهم ان دي عز المعرفة " :cool:

موضوع بسيط ، لكنه للأسف كاشف و مُعبر عن وضع كتير مننا !

عذرا علي التأخر بالرد .. لظروف الحظر .

توهمك لوجود توافق علي سبب الاختلاف مع التعبير المستخدم هو امر غير منصف . حيث انني لم اشر الي اعتراضي على لفظ اسفين وانما استخدام كلمات دارجة بين الناس لا يصح استخدامه من مسؤل بالجامعة العربية فبعض المصطلحات مثل خازوق صحيحة لغويا لكن لا يمكن وضعها بجملة رسمية ! ..
وبغض النظر عن خطأ استخدام تعبير نشتم رائحة عن الاسفين ..

خلاصة القول .. انك بنيت على توهمك فكرة مبالغ فيها عن كيفية توافر المعرفة لدي آخرين ..

شكرا ودمت بود .

عودة
أعلى