اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

كره الافارقه لمصر او نقول تعاطف الافارقه مع اثوبيا ده ناتج اهمال 30 سنه ف حكم مبارك
تخيل لو كان هذا مبارك اهتم بافريقيا وشعبها مثلما فعل السيسي الان لكن الوضع مختلف تماما الان

الشعوب الافريقيه طيبه تبني لها مدرسه ومستشفي وتطور بلدانها سوف تحبك وهذا ما تفعله مصر حاليا

الله يلعن كل واحد وصلنا للي احنا فيه ، حسبي الله ونعم الوكيل .
و السيسي ما وصلكش.. تؤتؤ أفريقيا إللي وصلتنا والكون بيتآمر علينا والجو هادي خالص والدنيا هوص هوص وأنا وإنتا يا حبيبي يا حبيبي ونجوم الليل وبس

المصالح لا تعترف بالاصدقاء عزيزي لا تكون طيب القلب فالجميع ليس مثلك
حلف جمعته المصالح الواحده ونهم وطموح البعض قد يتقاطع مع مصالحك
هل كان من العبث العمل علي انفصال الصومال وبناء اكبر ميناء حاويات فيها لتصبح شريان رئيسي لاثيوبيا بل هو امر مخطط له بامتياز
مش عارف اقولك ايه. هو الوضع متشابك ومعقد وغير واضح. ولكن من داخلي لا اصدق الصراحه انه وبسبب مصالح ضيقه يمكن ان يؤذيك اخك..!!!!!
يعني وهل بعض الدول الخليجيه فقيره مثلا او محتاجه…!؟؟لكي تؤذي مصر من اجل بعض الاموال والمصالح.
ده كده يبقي علي الدنيا السلام والله…..
ولكن ساعتها كما قولت لك…. معاده مصر ثمنه فادح… لان هنا انا لا اسميها اختلاف مصالح. انا اسميها اذي رسمي بامانه. وكده هيبقي عيب اوي وخطاء استراتيجي كبير جدا وثمنه سيكون فادح لذلك لا اعتقد بتاتاً …!!
تحياتي لك

الواحد مبقاش فاهم حاجة

توضيح بس الخبر اللى طلع بحظر بعض منتجات الصينية الرديئة كان موجه للداخل لتنظيم الاستيراد و تم تأجيلة بعض اعتراض بعض المستوردين و ملوش علاقة بالاخبار عن معاقبة الصين عشان سد النهضة

كله خوازيق أخويه

علي العموم شرق اوسط جديد نسخه اخري فيه تركيا وايران ومحاوله مصر اعاده النظر في علاقتها مع تلك الدولتين الاهم امر سيحدث عاجلا ام اجلا وفيه خير للجميع
good luck :)

اقولها صادقا, و في ذلك فليتنافس المتنافسون.

انت والغرب لا تفهم الا لغه القوة
حاضر، امتلاك القدرة واستخدامها هدف واضح في المنطقة الطرية اللي احنا بقينا عايشين فيها

وحياتك انك هتضطر تتغير عضويتك تاني (واخد بالك من تاني دي) من كتر الصدمة اللي هتاخدها في قصه السد واثيوبيا وداعميهم وكل الكلام الفارغ ده
هتسمي نفسك ايه بقي المرة دي؟ هيبتا؟ 😂
الكل يفهم لغة القوة, بس هاتها الاول 😂

توضيح بس الخبر اللى طلع بحظر بعض منتجات الصينية الرديئة كان موجه للداخل لتنظيم الاستيراد و تم تأجيلة بعض اعتراض بعض المستوردين و ملوش علاقة بالاخبار عن معاقبة الصين عشان سد النهضة مشاهدة المرفق 398558
ماهو بيعاقب الصين عالعلن أهو فالفيديو هيعمل إيه تاني هو بيحب يعمل ومايقولش 😌
كل الخيارات مفتوحة 🥒

مش عارف اقولك ايه. هو الوضع متشابك ومعقد وغير واضح. ولكن من داخلي لا اصدق الصراحه انه وبسبب مصالح ضيقه يمكن ان يؤذيك اخك..!!!!!
يعني وهل بعض الدول الخليجيه فقيره مثلا او محتاجه…!؟؟لكي تؤذي مصر من اجل بعض الاموال والمصالح.
ده كده يبقي علي الدنيا السلام والله…..
ولكن ساعتها كما قولت لك…. معاده مصر ثمنه فادح… لان هنا انا لا اسميها اختلاف مصالح. انا اسميها اذي رسمي بامانه. وكده هيبقي عيب اوي وخطاء استراتيجي كبير جدا وثمنه سيكون فادح لذلك لا اعتقد بتاتاً …!!
تحياتي لك
مع احترامي ليك انتا بتفكر بروح عائليه اخويه في السياسه الدوليه
شوف تعامل دول الخليج ومحاوله اختلاف المصالح بينها في اليمن وتكوين جبهه انفصاليه
شوف شبكات التجسس الممسوكه في سلطنه عمان
الهدف المعلن بناء اقتصاد متكامل بعيد عن النفط
كم الموانئ المستثمر فيها ليس كافيا لابد من الاستثمار في دوله زراعيه بكر مليئه بالمناجم و الانهار والخيرات دوله تتمتع بنمو كبير مع الدعم يمكن ان تصبح اللاعب الاساسي في افريقيا

ماهو بيعاقب الصين عالعلن أهو فالفيديو هيعمل إيه تاني هو بيحب يعمل ومايقولش 😌
كل الخيارات مفتوحة 🥒
تحياتى ليك استاذ
ياريت تتقبل منى كلامى المنتدى ده انت عارف انه مش مصرى موضوعاته عسكريه فى الاساس ماتتحدث عنه من اوضاع داخليه قد يكون من تتحاور معه يعيشها ولها وجهة نظر فيها لكن هنا مش المكان المناسب لمناقشتها والا لمناقشة انت معارض او مؤيد لنظام سياسى ورأس السلطه المناقشات دى تتم بين المصريين فقط ولكن موضوع اللى مطروح تتعلق بقضية تهم كل المصريين سواء معارضه او مؤيدين ولا نختلف على مصلحة بلدنا فيها ده المفروض ياريت نبعد.عن المناكفه بمشاكلنا الداخليه هنا تحياتى لحضرتك

أحنا زنقنا اثيوبيا دي حتى دايرة تلف على دول العالم كلها تقولهم الحقونا مصر زنقتنا ومش راضية توقع عالاتفاق الملزم
طيب عموما انا بتسائل يعني ولا اجزم بشيء
وايضا ممكن ان يكون لفنا علي دول العالم والمنظمات الدولية والاقليمية ما هو الا ابراء للذمه وايضا تامين للموقف السياسي. حتي لا يكون هناك فخ منصوب لك….
سؤالي لك عزيزي… الا تشتم رائحه مؤامره ما في الموضوع…!!؟ ليس موضوع السد. ولكن موضوع مهاجمه اثيوبيا نفسها…!!؟ الا تعتقد انه يمكن ان يكون فخ منصوب لك وان تحاول ان تحيد هذا الفخ

ا @احمد32 اهو انت هربت وسيبتنى ههههه اللى عندهم مخاوف من بناء السد مناقشتهم اصعب من الناس التانيه اديك اختفيت شاهد @Aymanop1709

[/IMPORTANT]
كبر دماغك منهم ومتردش غير على الشخص الى داخل يناقش بحترام

افكاري مرتبة رغم اني رديت على رجل القش في مناسبتين وكلامك عن فرضيات لاعلاقة بالموضوع
مشاهدة المرفق 398560
حوارك راقى اخى الكريم وانا قرأت مشاركاتك وسعدت باتساع اطلاعك وثقافتك واسلوبك اكثر من رائع فى السرد

والله يا اصدقاء انتو بتردو على ناس انا مشايق تعليقاتهم انا عملهم تجاهل من تانى يوم دخلت المنتدى هجايص ومحارب مش عارف ايه لانى شفت انه مينفعش معاهم نقاش دول واحد بيخش يستفز والتانى تحسه تركى كبرو دمغكم منهم مهما رديتو لن يذيدوكم سو تعب اعصاب من الرد

Aymanop1709

T Tamer tiger

عودة
أعلى