اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

طب منعمل بحيرة ؟ او بحيرات ؟ احنا دولة مصب .. بل اخر دولة مصب .. يعنى نعمل اللى احنا عاوزينة فى النيل ...

اية التكاليف لموضوع زى دة و هل فية طريقة احسن ؟
انا شايفه حل جيد جدا

السؤال فين أكيد علي مجري النهر صح يعني هتغرق قري و نجوع و أراضي زراعية راجع الفكرة تاني
القناطر أحسن و أفضل لأنك بتستغل مجري النهر نفسه في التخزين و بتولد كهرباء منها في نفس الوقت مثل قناطر أسيوط الجديدة
القناطر زي المحبس في البيت ، موضوع تنظيمي ، تخزينها بيكون لفتره قليله ومش بكميات كبيره ، طاقة توليدها للكهربا لاتقارن بالسدود ، قناطر اسيوط مثلا ٣٠ ميجا فقط ، انا بتكلم علي خزانات ضخمه وفي مساحات بعيده عن السكان

انا شايفه حل جيد جدا

انا بردو شايف ان الموضوع سهل الصراحة .. احنا عندنا المعدات عشان قناة السويس .. او المعرفة على الاقل .. هنحفر لحد المدى اللى عايزينة و نحول المجرى من اى حتة بجانب النيل يصب فيها وخلاص .. ممكن مش بسهولة الجملتين دول بس .. حفرة اسهل من بناء

على بركة الله .. طب يلا بينا كل واحد يحفر تحت بيتة :ROFLMAO: :ROFLMAO: لحد منقابل بعض ..

انا بردو شايف ان الموضوع سهل الصراحة .. احنا عندنا المعدات عشان قناة السويس .. او المعرفة على الاقل .. هنحفر لحد المدى اللى عايزينة و نحول المجرى من اى حتة بجانب النيل يصب فيها وخلاص .. ممكن مش بسهولة الجملتين دول بس .. حفرة اسهل من بناء

على بركة الله .. طب يلا بينا كل واحد يحفر تحت بيتة :ROFLMAO: :ROFLMAO: لحد منقابل بعض ..
السدود المتقدمه دي هتكون برضه حمايه للسد العالي لان لو في سنوات جفاف هناخد منها الاول ونخلي السد العالي اخر كارت ونحافظ علي الكهربا اللي بيولدها

القوات الجوية المصرية بتسلم عليكم فردو السلام

يا سيدي الفاضل ده تقرير من منظمة الفاو وفقا لكلام دكتود نادر نورالدين ، و اليوم السابع بتنقل كلامه ، امطار سلاسل جبال البحر الاحمر لوحدها تفوق المليار متر مكعب بكثير ، دكتود نادر نورالدين استاذ دكتور في كلية الزراعة جامعة القاهرة و خبير دولي في الغذاء و الحبوب ، و تحدث اكثر من مرة علي عدم استغلال مصر لمياه الامطار
دا غير امطار سيناء انا في مرة شفت فيديو تكونت نهر صغير من كثرة الامطار

القناطر زي المحبس في البيت ، موضوع تنظيمي ، تخزينها بيكون لفتره قليله ومش بكميات كبيره ، طاقة توليدها للكهربا لاتقارن بالسدود ، قناطر اسيوط مثلا ٣٠ ميجا فقط ، انا بتكلم علي خزانات ضخمه وفي مساحات بعيده عن السكان
انت عارف فين انسب مكان لفكرتك دي وهتدعيلي
منخفض القطارة

وفى حلول تانية
زى ان مصر المطر فيها نسبته عاليه
ليه مثلا ميتعملش دراسة عن اكثر الاماكن سقوطا للمطر وخلق طريقة لتخزين مياه المطر
المطر ع جبال البحر الاحمر نهايته البحر
طب ما نستفيد منه
مصر مجموع الامطار المتساقطة عليها سنويا ٥١ مليار متر مكعب يتم الاستفاده من 1 مليار متر مكعب فقط
18.1 مليار متر امطار حسب اخر احصائية
الامطار علي سلاسل جبال البحر الاحمر و شمال سيناء و الظهير الصحراوي لمحافظات الصعيد كبير جدا ، اليوم السابع ليس لها مصداقية في تحليل اخبار او مقال صحفي لكن نقل حديث عن خبير او عالم ده حاجة تانيه ، مصر بدات في تخزين مياه الامطار في سيناء ، مثلا سد صغير مثل سد الروافعة في سيناء حجز ٥ مليون متر مكعب من المياه

فيديو مهم

انت عارف فين انسب مكان لفكرتك دي وهتدعيلي
منخفض القطارة

منخفض القطاره إذا تم دراسة ملئه بالماء وكانت مجديه ..... سيكون نقطة تحول في تاريخ مصر .... سيغير من المناخ وينشىء مجتمعات جديده ..... خاصة ان المناطق المجاوره له قابله للزراعة عكس معظم المناطق حول بحيرة ناصر .

هو مش توشكة بحيرة واحدة الزاى بقت 2 وحجمهم كبير مش صغير بس البحير اللى فوق البحيرة الاولى اكبر بس انا مش شايف اى تواصل مبينهم خالص حد فاهم حاجة من الصور دى ؟

طب منعمل بحيرة ؟ او بحيرات ؟ احنا دولة مصب .. بل اخر دولة مصب .. يعنى نعمل اللى احنا عاوزينة فى النيل ...

اية التكاليف لموضوع زى دة و هل فية طريقة احسن ؟
هذه الفكرة كان قد طرحها الدكتور الباز منذ أكثر من ٢٠ عاما على ما اعتقد بل إنه أراد عمل فرع للنيل موازي المجرى الاصلي لتنمية وزراعة الصحراء الغربية وتحويل منخفض القاطرة احزان كبير

1- الدلتا اصلا فيها البنيه التحتيه لاستخراج المياه الجوفيه يعنى مش هتدفع اى فلوس جديده ومعدل تملح الارض هيزيد لو الترع تم تبطنها اللى معناه فعليا فقدان مصدر شبه متجدد للمياه للابد - المفروض على مصر اصلا بناء سد على الدلتا لحل مشكله مياه البحر
2- فى فرق بين غسل الخلايا بالماء والتعرض 24 ساعه يوميا لرطوبه نهر - فى النهايه اعمال الصيانه امعالجه المشكله ستجعل التكلفه الاقتصاديه منعدمه
3- مصر تدرس تغطيه بحيره ناصر من ايام مبارك وهولندا كان لها تجربه مماثله لتغطيه بحيره - بحيره ناصر كبيره ولكن مش عريضه فهندسيا مش حاجه صعبه والعائد مضمون - الحياه البيئيه فى البحيره هتتدمر لكن هتوفر الميه - وانت هنا بتتكلم عن حوالى 10 مليار متر مكعب بيتبخر سنويا من البحيره - اعتقد كميه تستاهل معاها تصرف فلوس تغطى البحيره
1. المياه الجوفية زي البترول يعني ابار و بتخلص..البنية التحتية اللي هي حفر الابار و توصيلها بطلمبات بتتعمل مع كل بير جديد.
2. لو المنطقة اللي هاتبطنها مش متصلة بالبحر (الساحل) الملوحة هاتزيد ازاي؟
3. فين الدراسات دي و تكاليفها قد ايه..عشان انا اكاد اجزم انها مش هاتخطيها خالص..الثروة الحيوانية اللي عايز تضحي بيها رقم اكبر بكتير من ال10 مليار اللي بيتكلفوا 945 مليون دولار تقريباً عشان تحليهم..دا غير ان هايفضل 5 مليار ضايعين في التسريب.

هذه الفكرة كان قد طرحها الدكتور الباز منذ أكثر من ٢٠ عاما على ما اعتقد بل إنه أراد عمل فرع للنيل موازي المجرى الاصلي لتنمية وزراعة الصحراء الغربية وتحويل منخفض القاطرة احزان كبير
اعتقد اقتراح القطاره كان يخص ملئه من البحر المتوسط ؟

منخفض القطاره إذا تم دراسة ملئه بالماء وكانت مجديه ..... سيكون نقطة تحول في تاريخ مصر .... سيغير من المناخ وينشىء مجتمعات جديده ..... خاصة ان المناطق المجاوره له قابله للزراعة عكس معظم المناطق حول بحيرة ناصر .
مساحته تعادل مساحة الكويت ، أكبر منخفض أرضى تحت منسوب سطح البحر فى العالم

1. المياه الجوفية زي البترول يعني ابار و بتخلص..البنية التحتية اللي هي حفر الابار و توصيلها بطلمبات بتتعمل مع كل بير جديد.
2. لو المنطقة اللي هاتبطنها مش متصلة بالبحر (الساحل) الملوحة هاتزيد ازاي؟
3. فين الدراسات دي و تكاليفها قد ايه..عشان انا اكاد اجزم انها مش هاتخطيها خالص..الثروة الحيوانية اللي عايز تضحي بيها رقم اكبر بكتير من ال10 مليار اللي بيتكلفوا 945 مليون دولار تقريباً عشان تحليهم..دا غير ان هايفضل 5 مليار ضايعين في التسريب.

1- المياه الحوفيه فى الدلتا بتتجدد تقريبا لعده اسباب , مياه الامطار على التسريب من النيل والترع واسلوب الرى بالغمر - زى الدول الاوروبيه تقريبا او مكان فى امطار عاليه - المشكله ان بعد السد العالى ما اتبنى وحصل حاله عكسيه من مياه البحر بتسرب داخل الدلتا وانت لو بطنت الترع هتزود المشكله
2- اى ثروه حيوانيه هتضيع من تغطيه بحيره ناصر - السمك ولا التماسيح
انت بتتكلم عن التكلفه الماديه وعايز تبطن الترع اللى هتتكلف مليارات وهتوفر كميه اد ايه من الميه ؟! ومعترض على التكلفه الماديه من هتوفر 10 مليار متر مكعب
وعلى فكره البخر من 10 ل 16 مليار متر مكعب وانا اخترت الرقم الاقل
اما تكلفه تحليه مياه البحر فهى اكتر من كدا بكتير وبتتوقف على المكان وعلى الطريقه والاهم على درجه نقاء المياه المحلاه - فى النهايه فى محطات تحليه مياه بتطلع مياه غير صالحه للاستخدام الادمى سواء بسبب املاح البحر او انعدام المعادن

المشكلة ان المشروع دا هيتكلف كتير جدا في الاول بس العوائد اكتر بأضعاف الاضعاف
وفي مشكلة شركات البترول اللي ليها ابار هناك وعاملة تعاقدات بعشرات السنين

عودة
أعلى