اثيوبيا تنجح بإنتاج الكهرباء من سد النهضة اليوم

فين الافتراض اللى بفترضه غير صحيح مش فاهمك ؟! .. النصف الثانى ل 2018يعنى من يوليو ابتدى منحنى النزول من مستويات 18000 الى ان وصلنا لمستويات 9800 ..البورصة فى اى اقتصاد محترم فى العالم هى مرأة للاقتصاد واهم جاذب للاستثمار الخارجى ..
مش هنختلف في فكرة انها المفروض تكون مراية الاقتصاد واهم مصادر التمويل وان احنا عندنا جهل كبير باهمية سوق المال ودا بينعكس علي حجم المشاركة الضعيفة
سؤالي الاول هنا هل دا بيتحقق في حاله البورصة المصرية اللي قيمتها السوقية اقل مرتين من نظيرتها الكويتية مثلا مع احترامنا
والسؤال التاني سوق مال بهذا الحجم الصغير اللي لايتعدي 45 مليار دولار هل ينفع نسقط حالته علي مستوي الاقتصاد الكلي للبلد

انا بقالي كام يوم غايب عن الكلام في المنتدى قلت اخرج اتابع الاحداث كده من بره من غير مناقشات

وسمعت تقريبا لكل التصريحات السياسية ..سواء الاستفزازات الاثيوبية الحادة وفي المقابل تصريحات ضعيفة سواء الرسمية او الغير رسمية

مننا وقبول تام بالامر الواقع او مجرد شجب و رفض

والتركيز على محاولة اصلاح موضوع المياه داخليا وكان اخرها طلوع عمرو موسى انهارده

انا بصراحة اصبت بذهول تام وتأكدت ان مصر مش ناوية على حرب على الاقل في الوقت الحالي

ومبقتش قادر افسر سر البرود الرسمي والغير رسمي في الاعلام المصري والخوف من مجرد ذكر كلمة حرب او خيار عسكري

رغم ان الشعب بيغلي على صفيح ساخن ومش قادر يجاوب على اسئلة

هي ده البلد الاقليمية .؟ هي ده مكانة مصر؟ وجيش مصر اللي كان تصنيفه العاشر ؟

هل ده مجرد مناورة سياسية وخداع استراتيجي ومحضرين لاثيوبيا مفاجأة فعلا ؟ ولا ده ضعف وقيلة حيلة وان احنا كنا موهومين بحجم اكبر لمصر؟

ولا في شخصيات سياسية مهددة امنيا او ممكن تتلط لو دمرنا السد ؟ ولا احنا خايفين نزعل دول شقيقة او تسحب استثمارات مشاريعها من مصر؟

ولا خايفين من اللي ورا اثيوبيا ؟ ولا حسبناها وقلنا هنخسر اقتصاديا اكتر لو حاربنا ؟

وهل احنا هنضحي بمياه النيل والزراعة والفلاحين بالسهولة ده بدون حتى رصاصة واحدة ؟

ولا مخابرتنا شايفة ان اثيوبيا مش هتعرف تحجز المياه اللي عاوزها وان اثيوبيا مجرد تصريحات فقط

اسئلة كتير عمالة تجبني يمين وشمال ومقدرتش افهم حاجة واتلخبطت واتصابت بالاحباط

وكل ده عشان دولة افريقية مفككة اسمها اثيوبيا مش بنقول هنحارب امريكا ولا روسيا مثلا

افتكرت السادات الله يرحمه لو كان عايش في الزمن ده كانت تصريحاته وافعاله هتكون ازاي

وافتكرت ناصر في العدوان الثلاثي

حد فاهم حاجة يفهمنا هو في ايه ؟ ايه سر البرود ده ؟
انا كنت مع حد بحترم رأيه وأعتقد أنه معلومات موثوقه لخبطلى دماغى وملخص كلامه ان مصر هتحل الموضوع تفاوضيا وان العمل العسكرى له تبعات هتشلنى كدولة ولما ناقشت فكرة وجود السد من الاساس وانه تهديد لوجودي كدولة الرد كان ان مصر شغالة على النقطة دى من فترة كبيرة ولسه معانا سنتين تلاتة كمان وتنتهى من مشروع هيكلف الدولة تقريبا 20 مليار جنية لحماية الدولة فى حالة ان السد انهار بعد اكتمال الملىء 74 مليار..وسالنى تفتكر مصر هتصرف المبلغ ده مع مبالغ تبطين الترع ومحطات التحلية وفى الاخر هضرب السد طيب ليه كلفت نفسي لاقيت الكلام منطقي جدا ان الموضوع مفيهوش حسم عسكرى ... وماازلت غير مقتنع بفكرة الاتفاق وشايف إن فكرة وجود السد من اساسه تهديد ليا كدولة ومش قادر اشوف غير كده

مش هنختلف في فكرة انها المفروض تكون مراية الاقتصاد واهم مصادر التمويل وان احنا عندنا جهل كبير باهمية سوق المال ودا بينعكس علي حجم المشاركة الضعيفة
سؤالي الاول هنا هل دا بيتحقق في حاله البورصة المصرية اللي قيمتها السوقية اقل مرتين من نظيرتها الكويتية مثلا مع احترامنا
والسؤال التاني سوق مال بهذا الحجم الصغير اللي لايتعدي 45 مليار دولار هل ينفع نسقط حالته علي مستوي الاقتصاد الكلي للبلد
اسئل حد كبير كده وفاهم وقله السوق المصرى والبورصة المصرية فى فترة مبارك الله يرحمه كان عامل ازاى وحجم سيولته كانت اد ايه ا
بالرغم من ان عدد الشركات المدرجة وقتها كان تقريبا نصغ العدد الحالى وتعالى رد عليا ... انا قلتلك والله البورصة مرأة للاقتصاد انا بقيس اقتصادى بناء على البورصة وحجم الاستثمار الاجنبي عندى

انا كنت مع حد بحترم رأيه وأعتقد أنه معلومات موثوقه لخبطلى دماغى وملخص كلامه ان مصر هتحل الموضوع تفاوضيا وان العمل العسكرى له تبعات هتشلنى كدولة ولما ناقشت فكرة وجود السد من الاساس وانه تهديد لوجودي كدولة الرد كان ان مصر شغالة على النقطة دى من فترة كبيرة ولسه معانا سنتين تلاتة كمان وتنتهى من مشروع هيكلف الدولة تقريبا 20 مليار جنية لحماية الدولة فى حالة ان السد انهار بعد اكتمال الملىء 74 مليار..وسالنى تفتكر مصر هتصرف المبلغ ده مع مبالغ تبطين الترع ومحطات التحلية وفى الاخر هضرب السد طيب ليه كلفت نفسي لاقيت الكلام منطقي جدا ان الموضوع مفيهوش حسم عسكرى ... وماازلت غير مقتنع بفكرة الاتفاق وشايف إن فكرة وجود السد من اساسه تهديد ليا كدولة ومش قادر اشوف غير كده
هو اللوا عماد مأكدلك ان في اتفاق هيحصل اصلا:coffee:
و20 مليار علي مشروعات علي اساس لو تهدم السد من تلقاء نفسه :LOL:
طاب لو متهدمش السد الفلوس دي هتروح فيين :مخ:

طاب لو العكس حصل جفاف ممتد واثيوبيا حجزت الميه ايه لازمه الترع الفاضيه :unsure:

هو اللوا عماد مأكدلك ان في اتفاق هيحصل اصلا:coffee:
و20 مليار علي مشروعات علي اساس لو تهدم السد من تلقاء نفسه :LOL:
طاب لو متهدمش السد الفلوس دي هتروح فيين :مخ:

طاب لو العكس حصل جفاف ممتد واثيوبيا حجزت الميه ايه لازمه الترع الفاضيه :unsure:
الاتفاق على الملىء فى فترات الجفاف يحل المشكلة مع مخزون بحيرة ناصر .. مشروع ال20 مليار كنت اول مرة اسمع عنه مع البحث وجدته فعلا ولاقيت ان وزارة الرى شغالة عليه من فترة

الاتفاق على الملىء فى فترات الجفاف يحل المشكلة مع مخزون بحيرة ناصر .. مشروع ال20 مليار كنت اول مرة اسمع عنه مع البحث وجدته فعلا ولاقيت ان وزارة الرى شغالة عليه من فترة
دة قوس لحماية السد العالي ومفيض لاستيعاب كمية المياة دية السودان هو الي هينتهي كدولة في حالة انهيار السد

تفتكر اسرائيل او تركيا مكان مصر ومهددين بالمياه كانو سكتو عشر سنيين ذي مصر
ولا كانو ولعو الدنيا وجابو درفها
فعلا كلنا شوفنا تركيا لما جابت درفها لما اتاخدت على قفاها واترسمت الحدود وكل الدول طلعت مستفادة وطلعت بغاز واكتشافات الا تركيا سابولها حتة يادوب يصطادو فيها سمك

ولما كانت رامية على بترول ليبيا واخدت تانى على قفاها فعلا مسكتتش وجابو درفها

انت بتتكلم كانك بتتكلم عن عركة فى شارع
فى حسابات سياسية واقتصادية ودولية مش فتحة صدر وخلاص

ماهو عشان فتحة الصدر وقلة التفكير دى الاخوان مش نافعين فى اى بلد يبقوا فيها وبيجبوا الخراب اينما حلو 😂

فعلا كلنا شوفنا تركيا لما جابت درفها لما اتاخدت على قفاها واترسمت الحدود وكل الدول طلعت مستفادة وطلعت بغاز واكتشافات الا تركيا سابولها حتة يادوب يصطادو فيها سمك

ولما كانت رامية على بترول ليبيا واخدت تانى على قفاها فعلا مسكتتش وجابو درفها

انت بتتكلم كانك بتتكلم عن عركة فى شارع
فى حسابات سياسية واقتصادية ودولية مش فتحة صدر وخلاص

ماهو عشان فتحة الصدر وقلة التفكير دى الاخوان مش نافعين فى اى بلد يبقوا فيها وبيجبوا الخراب اينما حلو 😂
المعركه في ليبيا لسه منتهتش لسه الثوار موحودين ولسه حفتر موحود وان كانت الجوله الأولي الثوار فازو فيها لكن الحرب لم تحسم ولم تنتهي ولسه كذلك ملف شرق المتوسط منتهاش ولو لاحظت الدوله هنا في مصر مستمره في التسلح بل بشكل أعنف الأمر لم يحسم بعد!!!!
وهديك مثال تركيا لما حزب العمال الكردستاني هدد حدودها شنت عمليات عسكريه ضده وفشخته مع انه مدعوم امريكيا وغربيا وده معروف وبعد احتياحهم لبعض مناطقه ترامب صرح التويته بتاعته المشهوره الي ضرت اقتصاد تركيا وامريكا فرضت عقوبات ومع ذلك تركيا مصره واستكملت خطتها وكذلك ملف المماطله الغربيه في تزويدهم بدفاع جوي متطور فقامت تركيا بالاتجاه لروسيا وضربت بالعقوبات الغربيه عرض الحائط مش عشان انت فاشل كنظام في حسم الملفات للأسف تتهم غيرك بنفس الأمر

جماعة اوعوا تخلوا انجاز ليبيا إللي أنا الحقيقة مش فاهم ايه هو غير أن حفتر خد على قفاه وهو الطرف الحليف لمصر وتركيا احتفظت باتفاقاتها هناك ينسيكم إن موضوع المياه أنجزنا فيه إنجاز أكبر هو إننا مش هيبقى عندنا نيل وحنفيته بإيد دولة معندهاش جيش

المعركه في ليبيا لسه منتهتش لسه الثوار موحودين ولسه حفتر موحود وان كانت الجوله الأولي الثوار فازو فيها لكن الحرب لم تحسم ولم تنتهي ولسه كذلك ملف شرق المتوسط منتهاش ولو لاحظت الدوله هنا في مصر مستمره في التسلح بل بشكل أعنف الأمر لم يحسم بعد!!!!
وهديك مثال تركيا لما حزب العمال الكردستاني هدد حدودها شنت عمليات عسكريه ضده وفشخته مع انه مدعوم امريكيا وغربيا وده معروف وبعد احتياحهم لبعض مناطقه ترامب صرح التويته بتاعته المشهوره الي ضرت اقتصاد تركيا وامريكا فرضت عقوبات ومع ذلك تركيا مصره واستكملت خطتها وكذلك ملف المماطله الغربيه في تزويدهم بدفاع جوي متطور فقامت تركيا بالاتجاه لروسيا وضربت بالعقوبات الغربيه عرض الحائط مش عشان انت فاشل كنظام في حسم الملفات للأسف تتهم غيرك بنفس الأمر

يا حذيفة بقول عليك دماغك كبيرة
انت هتقارن الاكراد ب اثيوبيا ؟؟؟

دا حتى بشار الاسد وابوه الاهبل كانو بيضربو الاكراد

ومينفعش تمشى بفتحة الصدر بتاعت العقاد

مش هنكرر غلطة صدام حسين مع الكويت

اكيد الدولة مش ساكتة وبتسعى فى كل الطرق السلمية اللى تجنبنا الحرب بس لو بقى مفيش غير الحل دا تاكد ان مصر مش هترجع خطوة وهتنفذ

احنا حاربنا اسرائيل وهى فى عز قوتها واحنا اضعف منها عشان شوية صحرا ورملة صفرا فما بالك بالمية اساس الحياة

اللى بيحصل دلوقتى اسال الناس الكبيرة الى حضرت الحرب هيقولك نفس طريقة مصر ف المعاملة والخداع ولما قررت الحرب نفذت على طول

عايز تقنعنى ان التحركات دى اعتباطى كدا ؟؟؟

جماعة اوعوا تخلوا انجاز ليبيا إللي أنا الحقيقة مش فاهم ايه هو غير أن حفتر خد على قفاه وهو الطرف الحليف لمصر وتركيا احتفظت باتفاقاتها هناك ينسيكم إن موضوع المياه أنجزنا فيه إنجاز أكبر هو إننا مش هيبقى عندنا نيل وحنفيته بإيد دولة معندهاش جيش

طيب شكرا حمودة على ردك العبقرى
تعيش وتفكرنا واحنا مش هننسى ان شاء الله

بعدين مية الحنفية مش حلوة اشرب مية معدنية ولا التمويل خلص ؟ 😂😂😂

طيب شكرا حمودة على ردك العبقرى
تعيش وتفكرنا واحنا مش هننسى ان شاء الله

بعدين مية الحنفية مش حلوة اشرب مية معدنية ولا التمويل خلص ؟ 😂😂😂
إيه ده كشفتني
والله برافو عليك عرفت موضوع التمويل لوحدك ولا حد قالك عليها يا Ox

عشان في شعب هينفخهم لو تهاونو مع امنهم القومي
ياعمي أيوه بيبني وهيبني وكل شويه بيقول كلام مش ولا بد علينا وبيشتم بالأم ....وبينفذ كل حاجه بيقولها وبيقول اللي هييجي عندي هقطع شِلقه.. وبيقولك لو راجل اطلعلي ف المُجمع ولو أبوك راجل اضربني ... فيه حاجه تاني ؟؟؟!!!!!
نسيت وبيشد ف جلابيتك وبيكب عليك تراب .وبيلقح عليك كل ما يشوفك ....فيه مقضي مصلحه ولا فضٓت!!!!!!

يا حذيفة بقول عليك دماغك كبيرة
انت هتقارن الاكراد ب اثيوبيا ؟؟؟

دا حتى بشار الاسد وابوه الاهبل كانو بيضربو الاكراد

ومينفعش تمشى بفتحة الصدر بتاعت العقاد

مش هنكرر غلطة صدام حسين مع الكويت

اكيد الدولة مش ساكتة وبتسعى فى كل الطرق السلمية اللى تجنبنا الحرب بس لو بقى مفيش غير الحل دا تاكد ان مصر مش هترجع خطوة وهتنفذ

احنا حاربنا اسرائيل وهى فى عز قوتها واحنا اضعف منها عشان شوية صحرا ورملة صفرا فما بالك بالمية اساس الحياة

اللى بيحصل دلوقتى اسال الناس الكبيرة الى حضرت الحرب هيقولك نفس طريقة مصر ف المعاملة والخداع ولما قررت الحرب نفذت على طول

مشاهدة المرفق 389320

عايز تقنعنى ان التحركات دى اعتباطى كدا ؟؟؟
تمام اكيد الموضوع هيتحل لكن الاعتراض انك سبتهم يعشمو ويحلمو لحد ماتفرعنو واتعاملت معاهم بحسن نيه!

أنا لو مسئول كنت سحبت الجنسية المصرية من إخوان الشيطان فهم عار على مصر .
و طردتهم جميعاً خارج البلد زى طرد الهكسوس من مصر و ربما هم يكونوا نسل الهكسوس

الأخ اللى طالع يقولك الإقتصاد متأثر بأزمة سد النهضة .. بقليل من المنطق أول شئ المفروض يكون تأثر بالسد هو حنفية المياة و الزراعة وده محصلش وكلامك عن البورصة وتأثرها و الهرى الكتير ده غير واقعى لأن بطبيعة الحال غالبية إقتصادات العالم متأثرة بجائحة كورونا و الإغلاق و ليس أزمة السد .. يا مؤمن ده مفيش تصريح لمسئول مصرى بالحرب و لا حتى تصريح إنفعالى .

الأخوة اللى عاملين نفسهم قلقانين على البلد أو فاكرين إنهم هيقدروا يقنعونا بكده و هما بيتمنوا خراب البلد و فشلها لمجرد إنهم فصيل سياسي فاشل وإنتهى وجودة للأبد في مصر ، لا غبار عليكم و تعليقاتكم ريحتها و*خة زيكم يا أخوان الشيطان و المرة القادمة هنطلعكم من البلد لابسين قمصان نوم ، المستذكى فيكم غبي و فاكر إنه هيقدر يأثر على إستقرار البلد و قوتها كنت فلحت في عز ما كان لكم وجود .
الإدارة المصرية بتتحرك بشكل سليم
وفي معطيات على الأرض لا يمكن تغافلها علشان واحد أخوانى فاشل منبوذ عاوز يخرب البلد و جى يرص كلام .. حتى الشغلانة دى فاشلين فيها .
اللى بيقيم الأمور بالعقل و المنطق يقيم تحركات مصر السياسية والعسكرية في نفس الوقت و هو هيدرك البلد شغالة لحلها أم لا .. و التصريحات الأثيوبية ممكن نقرأها في مجال .
روح نام

العبره بالنتايج علي الارض مش بالتحركات
متتنفخش اوي عشان متفسش علي مفيش ذي جماعه هنخلي السد ركام

التعديل الأخير:
روح نام

العبره بالنتايج علي الارض مش بالتحركات
متتنفخش اوي عشان متفسش علي مفيش ذي جماعه هنخلي السد ركام
النوم للفشلة الإخوان
و نتنفخ براحتنا مش على راسنا بطحة و لا خونة مركوبين .. دى بلدنا و بنعتز بها و بنفخر بها مش بنشمت و بسخر و عاوزين نخربها
و هننتصر زى ما انتصرنا على الخونة و الفشلة في كل ملف .
النتائج بتبنى على التحركات مش على الكلام
إخوان الشيطان لن ترجعوا لمصر

البورصة مكان مخاطرة عالية جدا لاستثمار لاسف ممكن تطالعك فوق جدا وفي لحظة تنزلك تحت الأرض
هذا الكلام كليا خاطئ و لا ينم الا عن عدم معرفة عن ما تتكلم عنه
البورصة مكان للتجارة و التسوق و اذا كنت تعرف ما تشتري و تبيع ستكون بالسليم و لن تتعرض لخسارة كبيرة الا بهذه الحالات
-تقيمك خاطىء لما تشتري
- كارثة اقتصادية ادت الى انهيار السوق بشكل كامل
او انت شخصيا قررت المخاطرة باسهم كنوع من المقامرة و هذا لايسمى بورصة بل يسمى قمار

النوم للفشلة الإخوان
و نتنفخ براحتنا مش على راسنا بطحة و لا خونة مركوبين .. دى بلدنا و بنعتز بها و بنفخر بها مش بنشمت و بسخر و عاوزين نخربها
و هننتصر زى ما انتصرنا على الخونة و الفشلة في كل ملف .
النتائج بتبنى على التحركات مش على الكلام
إخوان الشيطان لن ترجعوا لمصر
كل واحد مش بيطبل يبقي اخوان
انتقادي للاداره في التعامل مع الملف بالاساس
حتي التحركات جات متاخره وفي وقت بدل ضايع
هما كانو بيضيعو وقت معاك وانتا بتستهبل وعارف انهم بيضيعو وقت
الملف ده بالذات ياما تكون او لا تكون

تحياتي لكل وطنجي زيك

عودة
أعلى